Op vakantie naar Frankrijk met een elektrische Polestar 2

Koen C

Net ingestapt
Met de Polestar op vakantie naar Zuid-Frank; de één verklaarde me vooraf voor gek, de ander zei dat ik me nergens zorgen over hoefde te maken, dus de waarheid zal wel ergens in het midden liggen dacht ik. Inmiddels zit de heenreis erop en die is uitstekend verlopen, zij het met hier en daar een kleine improvisatie. Tijd voor een verslag.

Voorbereiding

Om te beginnen met de voorbereiding. De belangrijkste tip die ik al op meerdere plekken op internet had opgedaan: zorg dat je voldoende verschillende laadpassen bij je hebt. Niet alleen omdat bij specifieke laadpunten het gebruik van een specifieke pas voor significant lagere kosten kan zorgen, vooral ook omdat het in de praktijk (zeker in Frankrijk!) een illusie blijkt dat alle laadpassen worden geaccepteerd bij alle laadstations. Uiteindelijk ging ik met deze vier passen op pad, overigens stuk voor stuk passen zonder abonnementskosten aangezien ik normaal gewoon thuis kan laden;

1) Plugsurfing. Deze pas kreeg ik met € 500 tegoed bij de aanschaf van mijn Polestar. Voor de vakantie ook belangrijke pas aangezien Polestar een samenwerking heeft, waardoor je bij gebruik van deze pas slechts € 0,35 per kWh (i.p.v. € 0,79) betaalt bij Ionity snelladers. En daar staan er tegenwoordig flink wat van langs de Franse snelwegen.

2) Shell Recharge. Primair een “back-up pas”, maar een handige keuze aangezien je met deze pas korting krijgt bij Shell Recharge snelladers langs de snelweg (€ 0,35 per kWh). Werkt normaal met standaard, relatief hoge tarieven voor publiek laden.

3) E-Flux. Deze pas heb ik ook ooit als back-up aangevraagd, maar heeft in de praktijk als voordeel dat je gewoon het basistarief van de laadpaal betaalt plus € 0,29 transactiekosten. Daarmee is het vaak de goedkoopste optie, zeker als je een “goedkope” paal vindt.

4) KiWhi. Deze heb ik speciaal aangevraagd voor de vakantie. KiWhi is het grootste Franse laadnetwerk en deze pas wordt bij naar eigen zeggen bij 90+ % van alle Franse laadpalen geaccepteerd. Aanvragen kan gewoon vanuit Nederland, al is het formulier enkel in het Frans (Google Tanslate to the rescue!). De pas werkt met een soort van prepaid systeem. Je moet er dus een bedrag op storten. Ik heb er voor de zekerheid € 20 op gezet.

Naast de laadpassen bestond mijn voorbereiding uit het aanschaffen van een goede, 20 meter lange verlengkabel. Ik wist al dat onze eerste camping geen laadpaal heeft, maar wel de mogelijkheid biedt om de auto bij het huisje te zetten. Met 20 meter verlengkabel moet je ieder stopcontact wel kunnen halen.

Het laatste, maar misschien wel belangrijkste onderdeel van de voorbereiding: de route bepalen met behulp van de juiste apps. A Better Route Planner is echt een must-have voor elektrische rijders. Deze app rekent op een lange route precies door bij welke snelladers je moet stoppen om op te laden en hoeveel je bij elk van die laders precies moet bijladen. Ik hebt tijdelijk een premium abonnement op ABRP genomen (€ 5 p/m) waardoor de app o.a. ook de huidige bezetting van laadpalen kan tonen, maar eigenlijk biedt de gratis variant al voldoende functionaliteit. Daarnaast heb ik meerdere apps om laadpalen te zoeken geprobeerd en er verschillende op mijn telefoon geïnstalleerd gehouden. Uiteindelijk is ChargeMap mijn go-to app hiervoor geworden; deze app lijkt het meest complete overzicht te hebben, biedt de fijnste filtermogelijkheden én heeft een actieve community, waardoor je ook kunt zien of laadpalen daadwerkelijk functioneel zijn (in Frankrijk geen overbodige luxe, zo blijkt inmiddels).

De heenweg, dag 1

In de weken voor de vakantie was ik dankzij ABRP al begonnen met het plannen van de reis en één ding werd snel duidelijk: door de vele Ionity snelladers die het afgelopen jaar in Frankrijk langs de snelwegen zijn geplaatst, hoefde ik me over de tocht door Frankrijk geen zorgen te maken. Toch hadden we al snel besloten om de tocht in tweeën te knippen. Het is de eerste keer dat we zo’n lang stuk met een elektrische auto gingen rijden, dus voor de zekerheid maar een hotelletje halverwege in Nancy. Overigens is Nancy een dusdanig mooie stad dat een bezoekje daaraan ons überhaupt een goed idee leek.

Goed, Frankrijk maakten we ons dus geen zorgen over, België des te meer. In Wallonië zijn snelladers zéér zeldzaam en op het lange stuk tussen Brussel en Luxemburg is eigenlijk maar één goed snellaadstation te vinden, Ionity in Wellin. Volgens ABRP heeft Ionity daar vier laders zijn, waarvan er twee kapot zijn. De zaterdag een week voor ons vertrek bleken die laders constant in gebruik. Een horrorscenario van een lange wachtrij voor twee snelladers doemde bij ons op, dus pasten we onze plannen aan: de avond eerder al vetrekken en een overnachting bij familie in Zuid-Limburg.
Meteen een interessante tip; laadpalen van NUON/Vattenfall kosten overal in Nederland € 0,37 per kWh, behalve in Noord-Brabant en Limburg. Daar kost opladen bij deze palen slechts € 0,22 per kWh (goedkoper dan thuis!), mits je uiteraard een laadpas gebruikt die de variabele kosten één-op-één doorrekent. Gedurende nacht van vrijdag op zaterdag hebben we de Polestar met 50,25 kWh afgevuld tot 100% voor slechts € 10,95.

Op zaterdagochtend begon, na de verplichte Corona-test, de reis richting Nancy. Volgens ABRP zou dit met 100% SoC in Zuid-Limburg probleemloos moeten lukken met slechts één laadstop, bij Ionity Haunconcourt, vlak onder Luxemburg. Geïnspireerd door een recent artikel van Jan Lemkes in AutoWeek speurde ik voor vertrek nog even de route af op eventuele gratis snelladers en zowaar; exacte op de route bleek in Arlon in Wallonië een LIDL met gratis snellader te staan. Een kleine twee uur na vertrek kwamen we met zo’n 50% SoC aan in Arlon, waar net een Luxemburgse Tesla-bezitter zijn laadsessie aan het afronden was. Na een leuk praatje werd de Polestar aangesloten op de 50 kW lader en vereerden we de LIDL met een bezoek voor lunch. De broodjes en drankjes smaakten prima en na ruim een half uur vertrokken we met 85% SoC richting Nancy. Daar kwamen we met 56% aan.

In Nancy bezochten we eerst de stad, waar we eind van de dag ook een hapje gingen eten. Opladen heb ik in de stad niet gedaan, aangezien ik toch wel zou opladen bij het hotel. Aangekomen bij het Novotel in Nancy hadden we geluk én ongeluk. Geluk aangezien het hotel “slechts” vier laadpalen had en de eerste drie inmiddels al door andere Nederlandse vakantiegangers waren bezet. Er was er dus nog één beschikbaar! Ongeluk aangezien de Polestar aan de beschikbare laadpaal simpelweg niet wilde laden. Ook na het omwisselen met een andere auto bleek simpelweg dat het betreffende type laadpaal en de Polestar niet compatible waren. Met dat scenario had ik geen rekening gehouden...

Gelukkig had ik eerder al met Chargemap de omgeving afgespeurd. Helaas zijn laadpalen in Nancy-West zeldzaam, maar er zijn er wel een paar. De laadpaal bij de plaatselijke Auchan supermarkt bleek stuk. “Al sinds jaar en dag” volgens de medewerker die ik toevallig tegen het lijf liep, lekker handig. De andere optie: de plaatselijke McDonalds, op loopafstand van het hotel. Hier staan twee The New Motion laadpalen. Gelukkig was één van de palen nog beschikbaar.

Hier bleek meteen de waarde van meerdere laadpassen hebben; de Plugsurfing pas weigerde dienst. De KiWhi pas, die ik vanwege de “werkt overal in Frankrijk”-belofte als tweede probeerde, deed het ook niet. Uiteindelijk begon de paal met de Shell Recharge pas wél met laden. Uiteindelijk bleek het een relatief langzame paal; 1 fase 230V, maar gelukkig wel 20A. Gelukkig had ik nog iets meer dan 50% SoC en dus zou de auto rond 5:45 100% vol te zijn, ruim op tijd voor vertrek. Eén uitdaging, de parkeerplek van de McDonalds zou volgens de borden om middernacht sluiten en pas om 9:00 weer opengaan. De plaatselijke filiaalchef verzekerde mij echter dat hij het hek nooit dicht deed, dus ik kon de auto probleemloos laten staan. De volgende ochtend was de Polestar inderdaad netjes vol én was er een plezierige bijkomstigheid; volgens de app van m’n Shell-pas waren de kosten voor de 37 kWh die ik had bijgeladen slechts € 0,0031 (géén tikfout). Ofwel; ongepland nóg een gratis laadbeurt.

De heenweg, dag 2

Rond een uur of 7:00 op zondagochtend vervolgden we de weg naar Zuid-Frankrijk (doel: La Roche-des-Arnauds). Oorspronkelijk was de planning om deze dag drie laadstops te maken, maar dankzij de diepe integratie van ABRP met de Polestar 2 (je kunt ABRP als app installeren op het Android Automotive systeem en dan rekent de routeplanner met je actuele verbruik) bleek door m’n zuinige rijstijl (ik reed 110 à 120 km/u) de trip ook met twee stops te kunnen. De eerste laadstop die op het oorspronkelijke programma stond (Ionity Langres bij Perrogny-les-Fontaines aan de snelweg), was dus niet nodig, maar aangezien ondergetekende en vrouwlief toe waren aan koffie stopten we hier toch na ca. 1,5 uur met 56% SoC. Van de vier Ionity palen was slechts één bezet – ook hier bleek de vrees voor wachtrijen dus ongegrond.

Het kopen en nuttigen van koffie én het snel bezoeken van een toilet kostte 25 minuten en in die tijd had Ionity zo’n 22 kWh toegevoegd aan de Polestar, waardoor we met 85% SoC weer op weg gingen. De Plugsurfing pas zorgde inderdaad voor de beloofde korting; kosten voor deze laadsessie waren € 7,54, inderdaad dus 35 cent per kWh.

247 kilometer en 2 uur en 18 minuten later was de volgende stop de Ionity lader bij Mionnay, waar we met 28% SoC aankwamen. Hier stonden zes 350 kW laders te wachten, die allemaal beschikbaar waren. ABRP had brekend dat opladen tot 65% à 70% voldoende zou zijn om nog met meer dan 10% SoC op de camping aan te komen, maar wij wilden graag wat meer speling. Plus; het was tijd voor lunch! In de pak ‘m beet drie kwartier dat we genoten van een lekker broodje en een bakkie koffie, werd de Polestar opgeladen tot 90%. Achteraf hadden we hier meevaller drie te pakken; de laadsessie is nooit in m’n Plugsurfing app verschenen en lijkt vooralsnog gratis.

Het laatste stuk van de route ging door de bergen en daar bleek de Polestar opnieuw toch echt een heerlijke auto. Opvallend is ook dat omhoog en omlaag rijden met de elektrische auto vrijwel geen effect op het gebruik had, we reden met een gemiddelde van 19,5 kWh/100 km de bergen in en een uur later, bij aankomst, stond het gemiddelde op 19,6 kWh/100 km (en ja Tesla-rijders, ik weet dat jullie wagen zuiniger is. Maar de Polestar is mooier én heeft Android Automotive).

1320 km, € 18,49

Uiteindelijk kwamen we met een ruime 37% SoC aan op de camping, meer dan voldoende marge dus. De aankoop van de 20 meter verlengkabel bleek een goede investering, want hiermee was het inderdaad prima mogelijk om de auto bij het huisje in te prikken. Toegegeven, laden met 8 km per uur houdt niet over, maar is voldoende om de kleine stukjes die je tijdens de vakantie overdag rijdt gedurende de rest van de dag en de nacht weer bij te laden.

De volgende dag (maandag) stond boodschappen doen op de agenda. Aangezien we ook nog iets van de Decathlon nodig hebben, stond een tripje naar de dichtstbijzijnde grote stad (Gap) op de plannen, waar je de keuze hebt tussen alle supermarkten die Frankrijk te bieden had. Chargemap hielp met de keuze! De snellader bij de plaatselijk LIDL bleek volgens de community al een jaar stuk, maar bij de E.LeClerc stond volgende app ook een 22 kW gratis lader. Daar aangekomen was net een Franse gebruiker aan het afkoppelen. Deze vertelde me dat je voor deze lader een speciaal pasje nodig hebt dat je bij de receptie kon aanvragen, maar hij was aardig genoeg om voor mij zijn pasje te scannen. Het zelf aanvragen van een pasje was even wat gedoe met een enkel Franssprekende receptioniste, maar is uiteindelijk gelukt. Na ruim 1,5 uur boodschappen doen (zo’n Hypermarché kost nu eenmaal wat tijd) was de accu alweer zo’n 20 kWh voller.

Op het moment van schrijven (de vierde dag op de camping en na wat dagtripjes) staat de Polestar netjes met 90% SoC bij het huisje. In totaal hebben we deze vakantie al 1320 km gereden vanuit huis, hebben we een volle batterij (net als bij vertrek thuis) en slechts € 18,49 uitgegeven aan opladen. Omgerekend 1,4 cent per kilometer. Met m’n vorige auto was ik voor dezelfde hoeveelheid kilometers bijna het tienvoudige aan brandstof kwijt geweest…

Android Automotive is en blijft briljant

Ten slotte nog even iets over de auto zelf. Allereerst: de Polestar blijkt echt een heerlijke auto om zo’n lange afstand in te rijden. De Pilot Assist is echt geweldig. Rij de auto op de snelweg, zet de functie aan en in feite rijdt de auto helemaal vanzelf. Ik heb nog nooit zo relaxed zo’n lange rit gemaakt. De 407 pk van de Polestar blijkt in de bergen ideaal; zelfs een steile helling rij je indien nodig met een enorm acceleratievermogen omhoog.
Het mooiste van de auto blijft echter het systeem waarop ik de auto oorspronkelijk al had uitgekozen; het Android Automotive systeem. Allereerst is het ingebouwde Google Maps echt de meest prettige navigatiesoftware die je maar kunt bedenken. Dat het systeem altijd up-to-date is, werd tijdens de trip inmiddels meermaals bewezen. Diverse wegwerkzaamheden en opstoppingen in Frankrijk werden allemaal keurig omzeild. Het feit dat Google zelfs waarschuwt voor Covid-inreisbeperkingen als je navigeert naar een ander land, geeft wel aan dat de software constant wordt geüpdatet. De integratie met de rest van het Google ecosysteem is ideaal: wanneer je op je telefoon een locatie hebt uitgezocht, staat ‘ie in de auto direct klaar om met één druk op de knop naar toe te navigeren.

Maar het is vooral nog de rest van het app-ecosysteem dat Android Automotive zo fijn maakt. ABRP noemde ik al; deze app kun je dus op de Polestar zélf installeren en maakt dat gebruik van up-to-date data van de auto om de juiste route en laadstrategie te bepalen. Je kunt eenvoudig de route daarna doorsturen naar Google Maps. De pre-release versie van Flitsmeister zorgt er tijdens de rit voor dat geen enkele flitser, gestrande auto langs de weg of werkzaamheden een verrassing was. En de beschikbaarheid van PocketCasts voor Podcasts (volledig gesynchroniseerd met al m’n andere devices) en YouTube Music (of Spotify/Tidal/etc. voor de liefhebbers) zorgt ervoor dat alle gewenste muziek beschikbaar is. Het krijgt wat mij betreft te weinig aandacht in de autojournalistiek; een auto met een gezond app-ecosysteem is wat mij betreft anno 2021 een enorm voordeel.

Terugreis?

Halverwege de vakantie gaan we nog door naar een andere camping, 200 km verder. Hoe die reis en de terugweg bevalt, zal ik bij terugkomst een nieuwe blog over schrijven.

UPDATE: Klik hier voor Deel 2.

Polestar vind ik een mooie kar en de techniek staat mij op zich ook wel aan maar mijn reis/vakantie in het teken stellen van hopelijk aanwezige en dan ook nog werkende laadpalen weerhoudt mij voorlopig nog even.

Mooi uitgebreid verhaal!
Met een EV op vakantie kost dus iets meer voorbereiding en planning, maar heel veel moeite kost het ook niet zo te lezen. In elk geval geen "billenknijp" momentje gehad waarbij de actieradius <10% was en er geen paal in de buurt was. De kosten zijn wel bizar laag overigens, maar ook wel wat geluk met gratis laadbeurtjes..... zou fijn zijn als dat met een volle tank benzine ook eens het geval is :D

Gelijk nog weer wat meer zin in onze vakantie ook naar (waarschijnlijk) Frankrijk. Wel met een benzine auto dus gewoon dom en zonder na te denken voor veel te veel geld tig keer de auto volgooien langs de snelweg :T:)

Leuk om lezen: het kan dus echt!!!
Al hoop ik echt dat batterijen de komende jaren kleiner, goedkoper en vooral krachtiger worden alvorens ik aan mijn eerste EV toe ben.

Want zo te lezen lukt het allemaal wel, maar wat een omslachtig gedoe allemaal.
Dagen op voorhand je route plannen van laadpunt naar laadpunt; 4 verschillende laadkaarten ipv 1 Maestro betaalkaart of gewoon met Visa.
Je wagen achterlaten op de parking van McDonalds ipv in de bewaakte parking van het hotel betekent ook alle bagage eruit halen; en dat allemaal om na 8u laden met 100% te kunnen vertrekken.
Trouwens, het hotelletje in Nancy had je met een benzineslurper niet eens geboekt, dan was je in 1 ruk tot aan je eindbestemming gereden; hotelkosten dus toe te voegen aan je tankkosten.

Neen, in mijn gedachten ben ik daar helemaal nog niet aan toe.
Als ik nog 100km rijbereik heb, denk ik aan zo gauw mogelijk tanken en niet aan nog 90km rijden tot de eerstvolgende laadpaal.
En eens nieuwsgierig of je de volgende jaren nog zoveel geluk zal hebben met het vinden van "vrije" laadpalen als de EV steeds meer de norm wordt.
Gelukkig mogen van Europa nog tot 2035 nieuwe wagens op fossiele brandstof verkocht worden,
daarna vinden we wel nog een occasion met dikke benzineslurper,
en dan ... ben ik wellicht te oud om nog veilig achter het stuur te kruipen.

brg zei:
Als ik nog 100km rijbereik heb, denk ik aan zo gauw mogelijk tanken en niet aan nog 90km rijden tot de eerstvolgende laadpaal.

Dat lijkt me iets persoonlijks? Ik ben iemand die bij mijn ICE auto's tot '0' doorrijdt, zo zullen er ook mensen zijn die al tanken bij een halve tank. Gewoon een verschil in mindset.

@brg; tja, als zo'n verhaal als ik schrijf je niet trekt, kun je inderdaad het beste (nog) geen elektrische auto kopen. Ik heb niet van dit hele verhaal als vervelend ervaren, sterker nog ik durf te stellen dat ik hier wel hobby aan heb. Uiteraard had ik dingen efficiënter kunnen doen, zoals puur laden bij Ionity onderweg en simpelweg gebruik maken van de snellader die 5 km van de camping staat. Juist dit soort dingen uitzoeken maakt het leuk vind ik. En over de tussenstop; vroeger met een conventionele auto vond ik dergelijk lange stukken rijden (1000+ km) ook al nooit prettig, dus vermoedelijk hadden we met een ICE auto ook een tussenstop gemaakt. Komt bij dat een stad als Nancy écht het bezoeken waard is en dus wat mij betreft gewoon integraal onderdeel is van de vakantie.

2 vrienden van me rijden met hun Tesla's ook heel Europa door zonder problemen en eigenlijk veel relaxter. Beetje plannen, lang verlengsnoer mee voor de noodgevallen. Het was even omdenken voor beide de eerste paar dagen (te voorzichtig).

Leuk verslag. Bij ons is het net even anders gegaan..

Auto: Tesla Model 3 Long Range AWD met 5 personen
Doel: Dordogne in één dag (950 km)

De ABRP routeplanner wel geïnstalleerd, maar niet nodig gehad. De voorbereiding bestonden voornamelijk uit het checken van de laadopties bij de verhuurders van de accomodaties.

Op de heenreis drie Tesla supercharger stops gehad. De eerste in Lille bij een Novotel. Hebben we op een buitenterras met een paar andere Nederlandse Tesla rijders op een loungebank een heerlijke koffie genuttigd.

Tweede stop vlak bij Versailles bij een groot overdekt winkelcentrum waar we een half uurtje hoonden shoppen.

Derde stop bij Chateauroux bij een klein hotelletje naast een vliegveld.

In één dag de volledige reisafstand van 950 km afgelegd. Wat oponthoud in België (werkzaamheden) en bij Parijs (druk). De Tesla navigatie planned alle stops, en begint de accu’s ongeveer 15 minuten van te voren voor te verwarmen. Laadsnelheden tot 170 kW gezien. Totale reistijd inclusief laden en ander oponthoud ongeveer 12,5 uur.

Kosten bij TSC in Frankrijk 28ct/kW. De drie laadstops tezamen kosten ongeveer 45 euro.

Op bestemming laden bij vakantiehuisjes op het stopcontact. Met de beheerders een vergoeding van 20ct/kW afgesproken. Bij de Leclerc gratis met de Shell Recharge pas.

Kortom, ten opzichte van een ICE-auto is de reis via TSC’s bijna premium te noemen. Meest bij middelgrote hotels slechts een paar minuten van de snelweg, schone toiletten zonder rijen, goede koffie, comfortabele wachtplekken, vaak speeltuintjes voor de kinderen en weinig andere aanwezigen, behalve Tesla rijders.

Mmm, ik schrik hier toch wel van. Blijkbaar is je vrouw van het geduldige type. Met kinderen en wat vakantiestress erbij is dit een nachtmerrie. Die lage brandstofkosten zijn allemaal heel leuk, maar vergeet niet dat deze wagen 6 maal duurder is dan een zeer riante, betrouwbare, D/E segment station van een jaar of 8. Dan heb je 0,0 laadstress en kan je zelf kiezen of je in één dag doorknalt of alle familie en leuke stadjes onderweg aandoet.

Een feit blijft dat je ook iets kan huren, je kan vliegen, een ommetje rijden via een betere laadpaalroute met wat extra overnachting, En daarbij, over enkele jaren gaat deze route weer heel anders als ionity en consorten even doorpakken. Het Tesla-netwerk komt ook beschikbaar voor niet Tesla's, misschien is dat wel de grootste slag.

VORQ zei:
vergeet niet dat deze wagen 6 maal duurder is dan een zeer riante, betrouwbare, D/E segment station van een jaar of 8.

Een nieuwe Polestar vergelijken met een 8 jaar oude stationo_O... Jij bent af.

Een vakantie begint al met/voor de reis, als je je kids niet in bedwang kan houden zegt dat meer over jou...

Erg mooi verslag, dank voor de moeite te nemen om het zo gedetailleerd uit te schrijven & hier te delen Koen.

Leuk dat het kan, maar zou echt niks voor mij zijn, zoveel voorbereiding / 4 pasjes nodig, vakantie en de rit / stops afstemmen op laadplaatsen, nah dat wordt het niet en al helemaal niet met kinderen. Vooralsnog toch. Vakantie hoort ontspannen te zijn voor ons, geen gedoe en al helemaal geen omkijken naar de auto. De ene rijdt 1.000 km op een tank, de andere euhm een stukje minder, maar omdat die sneller is win ik die extra tanktijd terug ;)

Fraaie auto hoor een Polestar 2, fijne vakantie gewenst!

Hebben we op een buitenterras met een paar andere Nederlandse Tesla rijders op een loungebank een heerlijke koffie genuttigd.

Kortom, ten opzichte van een ICE-auto is de reis via TSC’s bijna premium te noemen. Meest bij middelgrote hotels slechts een paar minuten van de snelweg, schone toiletten zonder rijen, goede koffie, comfortabele wachtplekken, vaak speeltuintjes voor de kinderen en weinig andere aanwezigen, behalve Tesla rijders.

Nou gelukkig maar hè. Je zal toch et terras moeten delen met een Opelrijder. ;)

Mooie verhalen. Die van Koen lijkt me iets realistischer dan die van Jan Renting, maar dat kan aan mij liggen. Ik zie in het buitenland nog wel eens een rijtje staan bij de TSC's, maar misschien is dat inderdaad omdat ze het allemaal zo goed met elkaar kunnen vinden. :T

Serieus: Lijkt me op zich wel extra rustgevend, zo op zomervakantie. Wintersport is wat taaier denk ik. Wij doen zelf ook altijd kallem aan op vakantie, alleen we slepen een shitload aan surfspullen mee en daarmee is EV nog niet in beeld voor ons met dergelijke vakanties. En ook geniet ik nog steeds wel van een weekendje F1 in Oostenrijk bijvoorbeeld, daar moet je met een EV toch serieus wat meer tijd voor uittrekken die je dan wellicht wat minder hebt.

J00P 5528328 zei:
VORQ zei:
vergeet niet dat deze wagen 6 maal duurder is dan een zeer riante, betrouwbare, D/E segment station van een jaar of 8.

Een nieuwe Polestar vergelijken met een 8 jaar oude stationo_O... Jij bent af.

Een vakantie begint al met/voor de reis, als je je kids niet in bedwang kan houden zegt dat meer over jou...

Oh, kan je daarmee niet koel, warm, droog, comfortabel, met veel bagage of zelfs zware caravan, met heads-up, met adaptieve cruise control, met easy entry, met panoramadak, met koelkastje, met luchtvering, met 15 speakers, met 300pk, met weet ik het wat naar zuid-frankrijk?

Mensen vergeten nog al eens dat auto's geen mobieltjes uit de jaren negentig zijn. Al werken die ook nog.

Ik vind het een interessant en realistisch verhaal.
Het sterkt mij in het voornemen om voorlopig geen BEV aan te schaffen, wat een gedoe allemaal.
Vakantie is voor mij ontspanning en niet uren aan de voorbereiding en tijdens de reis besteden aan waar ik kan laden en of het werkt en of ik wel het juiste pasje uit mijn voorraad pasjes kan toveren.
Is aan mij niet besteed.
Gewoon tanken waar ik wil en mijn bankpasje gebruiken waar ik ook nog eens mijn boodschappen mee kan betalen.

Pietzoveel zei:
Maar leef je dan ook langer? Wat is die 3 uur "winst"? Eerder in het zwembad?

3u die ik zelf kan indelen ipv gedwongen te moeten ondergaan. Natuurlijk is dat best te ondervangen door een stadje te gaan bezoeken of lekker te gaan eten maar als ik zoiets doe, dan graag vanwege het stadje of omdat ik zin heb om lekker te eten en niet omdat mijn mobiliteit mij daartoe verplicht en er geen keuze is om niet te doen.

R W xxx zei:
Pietzoveel zei:
Maar leef je dan ook langer? Wat is die 3 uur "winst"? Eerder in het zwembad?

3u die ik zelf kan indelen ipv gedwongen te moeten ondergaan. Natuurlijk is dat best te ondervangen door een stadje te gaan bezoeken of lekker te gaan eten maar als ik zoiets doe, dan graag vanwege het stadje of omdat ik zin heb om lekker te eten en niet omdat mijn mobiliteit mij daartoe verplicht en er geen keuze is om niet te doen.

Ik kan zelf half meegaan met het 'relaxed laden' idee. Voor ons is de EV autovakantie sowieso geen issue.

Het wordt natuurlijk wat vervelender als je met veel file en toestanden de reistijd oprekt naar 1 uur 's nachts aankomen versus 22:00 met wisselende chauffeurs. Ik begrijp dat met voorbeeldig afgerichte kinderen naar een 6 sterrenhotel waar de familie al 7 generaties komt dit geen enkel probleem is. Pierre van de boerencamping zal het wat minder grappig vinden.

Mooi verhaal om te lezen. Je typt vast heel snel, ik zou hier geen geduld voor hebben en kan ook niet snel typen trouwens.

Geduld lijkt ook wel een vereiste om zo op vakantie te gaan. Behelpen is een verkeerd woord maar je moet er wel echt zin in hebben alles goed voor te bereiden.

Over een paar jaar, misschien zelfs sneller, zal het allemaal wel veel simpeler worden en lach je om wat je nu allemaal moet en moest doen.

In ieder geval nog een fijne vakantie en veilige reiskilometers.

Leuk verslag! Las ook makkelijk weg. Met passen en meten lukt het sowieso wel.

Maar voor mij niet weggelegd. Ik ben van het spontane en dit is mij teveel geplan. Al is het wel zo als je een camping/hotel/huisje huurt dat je sowieso met bepaalde (incheck)tijd te maken hebt. Maar ook qua pauzes vind ik het veel leuker om dat te doen wanneer ik wil of dat ik ergens een mooi weggetje zie. Dat heb ik ook al met het fietsen. Tegenwoordig grotendeels met e-bike en daar heb ik ook al laadstress van. Zelfs met een tweede accu erbij.

Dat plannen van de verplaatsing is een beetje terug in de tijd maar in mijn jeugd kwam er een pak meer planning aan te pas om met de wagen naar Zuid-Frankrijk te rijden:
- geen GPS, dus de juiste kaarten aanschaffen, een beetje inschatten waar er getankt moest worden
- tanken en péage enkel met cash geld: dus voldoende Franse franken op zak hebben
- hotelletje voor onderweg: daarvoor kocht je de rode Michelingids (zonder gebruikersreview, enkel de appreciatie van Michelin) en moest je telefonisch je reservatie maken (geen Booking.com).
En files waren er toen ook op de wisseldagen dus die stress kwam ook de hoek om kijken.

De voorbereidingen met de laadpassen is trouwens toch maar een keer een gedoe: dan heb je het systeem toch door of kan je gewoon de kaarten van het vorige jaar herbruiken.
En een minimum aan voorbereiding wat het traject betreft, is nog steeds een goede zaak. Op de site zijn nog mooie verhalen te vinden van de GPS'en die even het noorden kwijt waren. De route in grote lijnen in je hoofd hebben, daar moet je toch voor zorgen.

Wat wel een feit is:
zonder kinderen wordt reizen opnieuw reizen en wat minder naar het Zuiden racen en dat is dan natuurlijk veel comfortabeler te realiseren met een EV met een beperkte actieradius.

Heel mooi om te lezen! Ik herken het wel een beetje, maar dan meer om met de Dyane (waarbij je om de 150 km bij de pomp staat) te laten uitkomen bij een tankstation waar men nog 98 verkoopt zonder ethanol.

Eigenlijk is het EV-rijden dus pionieren, op den duur zal het allemaal (nog) gemakkelijker moeten gaan.

Wat ik me afvraag hoe zit het met de wachttijden bij de laadstations? Ik zag in een ander topic al een filmpje voorbijkomen waarin te zien was dat er soms een wachttijd van 30m oid is. Kan me voorstellen dat het vooral in vakantietijd op routes richting het zuiden erg druk zal zijn bij de laadstations.

Het verhaal gaat hier verder, daar ook wat over wachttijden (op zwarte zaterdag)
https://www.autoweek.nl/forum/read.php?29,6018135

Terug
Bovenaan