Op vakantie in Europa met een citybug? Aygo/C1/108

Aygo2017

Wegverkenner
Hallo allemaal,

Het lijkt mij erg leuk om in de zomer met m’n vriendin op vakantie te gaan naar Kroatië of Italië. Nu heb ik sinds kort een Toyota Aygo uit 2017 en nu vroeg ik me af of er meer mensen zijn op dit forum die met kleine karretjes zulke tripjes hebben gemaakt. Specifiek de vraag of deze karretjes het een beetje goed uithouden als je bijv. in de bergen, etc.

Daarnaast maakt m’n vriendin zich een beetje zorgen over het feit dat zo’n Aygo niet heel ruim is. Zelf denk ik persoonlijk dat het met z’n tweeën wel zou moeten lukken. Nemen alleen een tent mee, kleren, kleine stoeltjes, etc etc.

Ben erg benieuwd of er meer mensen zijn die met kleine autotjes zoals een aygo zulke tripjes hebben gemaakt! :)

Kan prima. Het is - wat mij betreft - hooguit wat vermoeiender rijden en je zal inderdaad wat meer moeten schakelen, maar de auto's zijn vrij licht dus die komen prima een berg op.
Qua ruimte moet dat ook makkelijk lukken. En als voordeel verbruiken ze relatief weinig benzine, wat bij zulke lange tochten natuurlijk ook wel prettig is.

Je moet maar zo denken; vroegah deed men zo'n trip met een kever of een andere middenklasser uit die tijd met ongeveer de helft aan vermogen, geen veiligheidssystemen en geen airco en veel ruimer dan een Aygo waren ze ook niet. Volgens mij moet dit prima lukken, wordt vast een mooie trip!

Nog nooit gedaan, maar de kans bestaat gezien de huidige ontwikkelingen in mijn privéleven. De achterbank kan plat, dus je kan genoeg meenemen.

Ik heb van 2008 tot 2011 een C1 als leaseauto gehad. Erg fijn autootje. Ben ermee naar Oostenrijk (Wörthersee) geweest, en ook naar Zwitserland (Geneve). Die laatste rit met 3 man, en ter plaatse zelfs 5 :D
Zo'n ding rijdt gewoon fijn, en ook zuinig. Op de terugweg heb ik aardig het gas erop gehad (voor echte power moet je de 5e versnelling laten voor wat ie is), en toen liep ie nog 1:14,5.
In Kroatië kwam ik ook Nederlanders met een Citybug tegen, die ook nog een stuk langs de kust naar de zuiden door gingen.
Nu was dit dus eentje uit 2008; een exemplaar uit 2017 heeft iets betere stoelen. Op vakantie in Spanje heb ik eens een 108 gehuurd en dat voelde haast weer als vanouds. Op de heuvelachtige snelweg merkte ik wel dat ie soms iets te kort komt om de snelheid goed vast te houden. Dan is het een kwestie van airco uitzetten en een versnelling terug.

Ruimte is overigens geen probleem; de kofferbak is vrij diep en voorin zit je best ruim. Op de achterbank kan je ook nog van alles kwijt inderdaad.

Mijn vriendin heeft lang een 107 gehad. Weliswaar het vorige model tov jouw Aygo maar in veel opzichten een vergelijkbare auto qua ruimte denk ik. Door de in de basis hoekige vorm van de carrosserie paste er verbazend veel in. Toen ik een keer met mijn Honda Civic Hybrid een tafelmodel koelkast op wilde halen moest ik met het schaamrood op de kaken haar autosleutels gaan vragen, want het ding paste wel probleemloos in de 107. Zegt genoeg denk ik. Met z'n tweeën is het imo gewoon een kwestie van de achterbank omklappen.

Qua rijden vond ik die 107 altijd tamelijk afschuwelijk, maar jouw Aygo is alweer een stuk recenter dus ongetwijfeld een stuk beter. Maar een pauze extra onderweg naar Italië kan nooit kwaad. Of plan voor de reis gewoon een of twee extra dagen in (zou naar Kroatië sowieso niet in 1 dag doen), en plan de route via B-wegen, dan is er zoveel mooi(er)s te zien onderweg!

Zadelsnuiver zei:
Je moet maar zo denken; vroegah deed men zo'n trip met een kever of een andere middenklasser uit die tijd met ongeveer de helft aan vermogen, geen veiligheidssystemen en geen airco en veel ruimer dan een Aygo waren ze ook niet. Volgens mij moet dit prima lukken, wordt vast een mooie trip!

Nou dat dus!

Heb dat ook nog gedaan met een 2cv en later nog met een Dyane (vanaf 2001-2011)
Snelwegen vermijden, op tijd stoppen, genieten van de reis - want het doel was niet zozeer de bestemming maar de reis zelf :)

Ik ben met dezelfde auto (108) met 3 volwassenen en 3 koffers een week naar Zuid-Duitsland geweest. Ging prima, soms terugschakelen om vaart te maken en vooral inhaalacties goed plannen. Maar eenmaal op snelheid deed ik gewoon mee met het verkeer en mijn passagiers gaven geen krimp.

Als je de bagage kan verdelen over achterbank en kofferbak, zou ik de achterbank niet omklappen. Dan komt er namelijk wel veel lawaai vanuit de kofferbak.

Ik heb in mijn jeugd eens drie weken heel Frankrijk rondgetrokken met zijn tweeën in een Fiat Panda. Lukt perfect. Als er eens een steilere helling bergop is, voeg je gewoon tussen het trage verkeer rechts in: je hebt af en toe dus wat meer tijd nodig maar vakantie is toch om je tijd te nemen. Niet om nar het Zuiden te racen.

Met een Aygo 2 moet deze reis prima lukken. Zolang je op tijd stopt,
en er rekening mee houdt dat de motor weinig vermogen heeft.

Kijk dus erg goed in je spiegels, en de motor maakt minder lawaai als je minder hard rijdt, en kan je beter versnellen. We hebben zelf een Aygo 1 gehad bij 130 km per uur gebruikte de motor veel brandstof en maakte motor en koets bijzonder veel lawaai. Eigenlijk is het een auto waar je beter 100 of 110 km per uur mee kan rijden, als je nog een beetje comfort wil hebben

De Aygo 2 is comfortabeler dan de Aygo 1, in de Aygo 1 kreeg ik al snel last van mijn rug.

Veel succes met de reis.

Mijn eerste auto was een Peugeot 107. In 2018 zijn we met volle bepakking de franse en italiaanse alpen in gegaan. Dit was een vakantie om nooit te vergeten.
Op de snelwegen heeft de auto meestal geen moeite gehad om omhoog te komen maar op sommige bergweggetjes werd het lastiger. Zo zijn we met 20 km/uur de col de Forclaz bij Annecy op gereden. We werden hier ingehaald door wielrenners, maar hebben ons kapot gelachen. In Italië begaf de handrem het, waardoor mijn vriendin elke keer moest uitstappen als we ergens parkeerden om een blok hout achter de wielen te leggen.

Qua ruimte is het ook prima te doen. Wij hebben destijds de achterbank er uit geschroeft, zo heb je een soort mini bestelbusje :). Kortom is het prima te doen.

Ik had op bergweggetjes juist geen problemen. Een Citybug haalt 105kmu in z'n tweede versnelling. Zeker in bergachtig gebied hoef je geen hogere versnelling te gebruiken, dan komt ie echt wel boven de 20kmu.

Klopt, die 20kmu was ook een uitzondering hoor. Dat was een erg stijle weg en redelijk zware bepakking. Daar konden we op een gegeven moment niet harder. Het was wel leuk.

Als ik op vakantie zo'n Citybug als huurauto krijg ben ik wel blij: ze rijden een stuk lichtvoetiger dan een B-segmenter of een Panda of 500. Juist in wat bergachtig gebied is dat leuk. Lange stukken snelweg is minder leuk als daar wat hoogteverschil in zit.

Klopt, op die lange stukken vond mijn knie de combinatie van geen cruise control en de gehurkte zitpositie (ik ben 1,90m) ook niet fijn.

We hebben met de Seicento meermaals naar Oostenrijk, Frankrijk, zuid-Italië en Zwitserland gereden. Gaat allemaal prima, ondanks de 39 PK kom je toch wel overal.

Terug
Bovenaan