onzuinige golf inruilen voor iets met meer smiles per gallon? of zuiniger gaan rijden

A

Anoniem

Guest
na lang twijfelen wil ik jullie toch eens vragen om wat hulp
ik ben momenteel in bezit van een golf 3 gti 2.0 8 klepper na al vele garages bezocht te hebben om de noodloop te laten maken helaas nog steeds geen succes.....
Nu dat ik deze auto als dagelijks gebruik en er gemiddeld 80 km per dag mee rijd tikt het toch best wel erg aan de auto rijd moeilijk 1 op 10 op 80 en op 100 wegen ik zal maar niet beginnen over het stadsverbruik... De auto is niet gechipt of iets alleen een ander uitlaatsysteem maar sinds deze er onder zit heb ik zelf niets gemerkt kwa (nog) onzuiniger rijden.

Momenteel heb ik nog een nissan sunny als project dit word een beetje mijn weekend auto/trackday auto vandaar mijn vraag:
Leuke dagelijkse auto kopen of een zuinigere auto zoeken?

ik heb een tijdje met de sunny naar werk gereden alleen is deze volledig gefocust op een circuit auto bijna geen isolatie kuipstoelen etc dus niet echt comfortabel genoeg

wat zoek ik in een zuinigere auto: iets meer luxe denk aan airco(must), stoelverwarming/verkoeling, cruisecontrol, moet mee kunnen met het verkeer kwa snelheid , 5 deurs sedan is mijn voorkeur, Oldtimer/Youngtimer.
Een auto die mij niet zomaar laat staan dure reparaties zijn niet erg als het maar niet om de 3 maanden is! het belangrijkste is iets waar ik in aan kan komen rijden dus geen daihatsu of fiat 500 etc! Goede onderhoudshistorie, km stand maakt me niet heel erg veel uit als de auto het nog maar een aantal jaar blijft doen en daarna evt nog verkoopbaar is.

Wat zoek ik in een leukere auto: iets waar ik met plezier in kan rijden ook al is de auto wat onzuinig dus geen 1 op 10 met net iets meer dan 100 pk! , 0-100 max 10 seconden, Handbak is de voorkeur,

prijs max 8000 euro ligt er ook aan wat ik voor de golf terug kan krijgen, maandlasten is niet zon heel erg groot probleem graag minimaal 500 km op een tank! geen v10 of v12 ookal lijkt het mij heel erg sterk dat dit in mijn budget past, het moet ook eenigzins te verzekeren zijn ik kan nog even wat jaren opbouwen evt maar denk aan een auto voor een 20 jarige!

ik heb al wat autos bekeken ik vind een mercedes w202 (sport) erg leuk ook zat ik evt te denken aan een w203 c230 kompressor
ook werd mij evt een rx8 aan geraden aangezien kwa de kilometers dit best te doen is omdat voor korte afstanden ik de sunny kan pakken

ik ben erg geïnteresseerd naar de luxere kant van de autos vandaar ook mijn keuze voor mercedes ik zoek hierdoor dus een comfortabele auto die niet te nieuw is maar ook weer niet te zeldzaam waar niks meer voor te krijgen is

ik hoor graag van jullie

Mvg Tommy

Een 5 deurs sedan ga je niet vinden. Wellicht is een liftback een idee. Voor 8.000 euro zit je qua zuinige downsize motoren in een risico categorie.

Is misschien een eerste generatie Volvo S60 niet wat. Die hebben allemaal een halve V10 ;)

Die 2.0 8v is inderdaad niet top. Zuipt benzine en olie. Heb m gehad in een Golf 4.
Ik zou voor een moderne driecilinder turbo gaan. Zelfde vermogen, meer koppel, en veel zuiniger!
Hang je zoiets in een Focus dan rijdt het ook nog een klap leuker dan een Golf 3.

unquote

Een leuke dagelijkse auto kan toch ook zuinig zijn? Het zuinig rijden begint ergens bij je eigen rijstijl. Verder moet de auto uiteraard in een goede conditie zijn.
Een paar pittige auto's:
Seat Leon:
https://www.autoscout24.nl/aanbod/seat-leon-2-0-tfsi-fr-navixenonstoelverw-benzine-wit-e7c28210-8784-43e0-84d5-1bb73a931b7a?sort=price&desc=1&lastSeenGuidPresent=true&cldtidx=30&position=30&search_id=2ywk3ec8tm&source=listpage_search-results
Skoda Superb:
https://www.autoscout24.nl/aanbod/skoda-superb-1-8-tsi-elegance-business-line-automaat-leer-xen-benzine-bruin-3663fef7-0aa7-4ad3-bd79-4b36571e01b2?sort=price&desc=1&lastSeenGuidPresent=true&cldtidx=29&position=29&search_id=2ywk3ec8tm&source=listpage_search-results

Misschien een goed onderhouden BMW 5 serie. Ik had ‘t zelfde probleem met mijn oude auto (Landrover Freelander) die reed 1 op 8. Ik heb een BMW 520i E60 model aangeschaft, een 4 cilinder met 170pk (0-100 in 8,5) en handgeschakeld uiteraard. Rijdt gemiddeld 1 op 15 en 1 op 18 moet lukken als je overdag 110-120 op de snelweg rijdt. Qua luxe zit je ook erg goed. Verwarmde stoelen, elektrisch dakraam, goeie stereo, boordcomputer (ik heb m geupgrade naar een boordcomputer met Android Auto en Apple Carplay) en verder ook automatische verlichting, automatische ruitenwissers en nog meer leuke dingen.

Ik heb in 1 jaar tijd ongeveer 20.000 km mee gereden en nog naast de jaarlijkse vloeistoffen bijvullen, geen serieuze problemen gehad.

Tankinhoud = 70 liter. Heb je een vlotte rijstijl dan haal je zo’n 750km, maar een rustigere rijstijl kan mij 900km opleveren :)

Auto is ook redelijk lang rond de 4,9 meter, maar onwijs leuk om mee te rijden naar mijn beleving.

speedtouch zei:
unquote

Een leuke dagelijkse auto kan toch ook zuinig zijn? Het zuinig rijden begint ergens bij je eigen rijstijl. Verder moet de auto uiteraard in een goede conditie zijn.
Een paar pittige auto's:
Seat Leon:
https://www.autoscout24.nl/aanbod/seat-leon-2-0-tfsi-fr-navixenonstoelverw-benzine-wit-e7c28210-8784-43e0-84d5-1bb73a931b7a?sort=price&desc=1&lastSeenGuidPresent=true&cldtidx=30&position=30&search_id=2ywk3ec8tm&source=listpage_search-results
Skoda Superb:
https://www.autoscout24.nl/aanbod/skoda-superb-1-8-tsi-elegance-business-line-automaat-leer-xen-benzine-bruin-3663fef7-0aa7-4ad3-bd79-4b36571e01b2?sort=price&desc=1&lastSeenGuidPresent=true&cldtidx=29&position=29&search_id=2ywk3ec8tm&source=listpage_search-results

de leon had ik nog niet aan gedacht ik vind ze geweldig heb zelf in een getunede 1.8 gereden alleen was dit echt een rampenblok is dit algemeen bekend? gewoon de 2.0 pakken of is dat gewoon domme pech met die 1.8? golf 5 gti of a3 ook te doen of is de leon weer een stukje beter?

ik ben zelf meer van de jaren 90 begin 2000 wagens de genoemde autos zitten dan ook een beetje op mijn limiet van nieuwheid

Een nette Golf 3 GTI is natuurlijk altijd leuk maar die 2.0 is zoals Barri al aangeeft niet de beste motor die ze bij VW ooit hebben gemaakt.

De 1.8 20V Turbo is een ontzettend betrouwbare motor en kent veel tuning mogelijkheden. Een knappe Golf 4 GTI of Leon Cupra zou misschien goed passen. Qua verbruik kun je rekenen op 1 op 12 als je niet als een dwaas rijdt.

Eind 2019 heb ik mijn Alfa Romeo 166 ts 2.0 150 pk uit 2004 gekocht. 160k km en een geschiedenis tot 2013. Met inruil voor 1400 euri. Je kan mijn geschiedenis teruglezen bij de reviews op autoweek.
Verbruik ruim 1:12, gisteren na 470 km met veel cruise control zelfs 1: 14,5 gehaald. Alles zit er op en aan en werkt. De beste luxe sedan van de 13 auto's die ik ooit heb gereden. En er zijn er nog wel een paar te koop. Er rijden er nog dik 650 rond en de mijne is zeer betrouwbaar voor weinig. All in plm 48 ct. de kilometer. Inmiddels 24k ermee gereden.

De Honda Civic van de 8e en 9e generatie lijken mij goede opties.
Of de Honda Accord.
Of kijk eens naar een een Renault Laguna 3 in een luxe uitvoering.
Erg onderschatte maar erg fijne, luxe, comfortabele en betrouwbare auto.

https://www.autowereld.nl/seat/exeo/1-8-style-leer-ecc-36749751/details.html?_ga=2.153725115.2067485852.1663050962-1818956115.1640821979

Bij mij komt de Lexus IS250 naar boven vanwege je wens naar oa stoelverkoeling.
Ik kan de E39 uit eigen ervaring ook aanraden. 1 op 10 doen ze. Zelf net een E92 coupe gekocht met de 2.5 6cil.
De E60 is een ook een nette keuze maar ik zou de 4 cilinder laten staan vanwege de gevoeligheid van deze blokken.
Volvo S60 is ook chique en de turboblokken zijn goed te chippen

bedankt allemaal ik ga de e39 nu ook op mijn listje zetten
de e60 vind ik zelf niet echt goed bij me passen en vind ze zelf ook niet echt mooi ook niet lelijk
is250 komt ook op mijn lijstje nu dat ik ook heb gehoord dat die stoelverkoeling heeft
zelf vind ik een s40 mooier dan een s60 zijn deze ook goed?
de 166 lijkt me ook wel interesant dus komt die ook op het lijstje
leon 1m en 1p staan ook op mijn lijstje
golf 4 vind ik te duur voor wat je krijgt en is allemaal 4 deurs zag ik
civic ga ik ook is naar kijken
laguna vind ik niks misschien dat de megane of clio rs een evt optie is

ik ben nog steeds erg van de w202 kan iemand me hier wat over vertellen?
en een 5 deurs sedan niet te vinden? ik heb er al genoeg gevonden voor dit budget?

5 deurs sedans bestaan niet.
Een sedan heeft 4 deuren en een kofferklep.
Een grote auto met 4 deuren en een 5e deur ( ruit gaat mee open ) voor de bagage heet gewoon een hatchback.
Als voorbeeld kan je kijken naar bijvoorbeeld de Opel Insignia, het model tot 2017 was er als 4 deurs sedan als 5 deurs hatchback en als stationwagen.

Insignia 4 deurs Sedan

Insignia 5 deurs Hatchback

hmm zo een insignia ziet er ook wel gaaf uit
zal is wat meer ondrzoek doen of dit een eventuele optie voor me is
bedankt!

Terug
Bovenaan