Ontluchten kvs Opel Agila

Kevin9512

Startmotor
Wij hebben een Agila met lucht in het kvs systeem auto wordt ook niet warm. Kachel wel. Maar waar bevind zich het ontluchtingsnippel. Het is de 1.2 16v Twinport

is de koelvloeistoff reservoir boven aan(hoogste punt) dan kunt u via de resevoir ontluchten.

gewoon de motor laten draaien. verwarming op zijn warmst en af en toe eens goed gas geven.

na 20min is de lucht er meestal uit.

in die er toch lucht in blijft zou ik een compressie test laten uitvoeren.

snelle willy zei:
is de koelvloeistoff reservoir boven aan(hoogste punt) dan kunt u via de resevoir ontluchten.

gewoon de motor laten draaien. verwarming op zijn warmst en af en toe eens goed gas geven.

na 20min is de lucht er meestal uit.

in die er toch lucht in blijft zou ik een compressie test laten uitvoeren.

Wanneer houd je op met dit soort adviezen geven....echt! Als de waterpomp geen water heeft duwt die er niks door en houd je daar precies een luchtbel. Kan heel goed, daarom zitten er ook van die nippeltjes op strategische plaatsen in de koelleidingen.

Meestal zit er op de waterpomp een nippeltje, op de thermostaat en op de kachelradiator aansluiting. Waar ze precies zitten. Geen idee.

snelle willy zei:

(..).

Nope, bij een Agila A in ieder geval niet. Dat is de radiateurdop.

Weet TS'er zeker dat het een luchtbel betreft?

Kan het niet de thermostaat zijn die open blijft staan?
Warmt het blok eerst op, komt temp. meter uit de nul stand.. maar zakt na opwarmen weer.. en stijgt weer bij langdurig stationair draaien?
Ik verdenk dan de thermostaat.

De reden dat er lucht in is gekomen is dat de radiateur lek is en er kvs langzaam weglekt. Nu wordt dit vervangen maar tot dan is een luchtbel niet bevorderlijk.

Renault1995 zei:
De reden dat er lucht in is gekomen is dat de radiateur lek is en er kvs langzaam weglekt. Nu wordt dit vervangen maar tot dan is een luchtbel niet bevorderlijk.

Als die luchtbel er in gekomen is doordat de radiateur lekt. Krijg je m ook niet weg zolang de radiateur lekt...
Wat je wel kan doen is de radiateur vullen en hem ontluchten door de radiateurdop open te laten.
Als er een expansievat zit en een radiateurdop kun je het beste beide open laten.

Bij Agila is het voor zover ik kan zien en en. Dus beide open zette en de radiateur zelf eerst vullen. Zet wel een trechter in de radiateurdop, want die loopt graag over.

Niet elk koelsysteem heeft ontluchtingsnippels. Luchtbellen horen zich eigenlijk vanuit zichzelf naar het hoogste punt te begeven. Als je rustig vult tenminste.

Blift natuurlijk wel raar, dat de kachel warm wordt, maar de motor niet. Dan zou je eerder denken aan een thermostaat idd.

marcel21674 zei:
Blift natuurlijk wel raar, dat de kachel warm wordt, maar de motor niet. Dan zou je eerder denken aan een thermostaat idd.

We gaan die ook vervangen samen met de radiateur. Waarschijnlijk toch de thermostaat ook stuk.

Niet elk koelsysteem heeft ontluchtingsnippels. Luchtbellen horen zich eigenlijk vanuit zichzelf naar het hoogste punt te begeven. Als je rustig vult tenminste.

Bij veel auto's is dat zeker niet het geval, bij mijn E46 325i was er een speciale procedure voor anders kreeg je de lucht er nooit uit, en dat kan ook alleen maar met die ontluchtingsnippels. Ik zou dus even checken of je die ergens ziet, dan zit je er straks ook niet mee als je het hele zaakje er voor weg trekt, dan moet je ook namelijk fatsoenlijk ontluchten.

Terug
Bovenaan