Onoplosbaar Schokken Panda 2014 MultiAir 80 PK

Steven 6717971

Net ingestapt
Een 80 PK Fiat Panda TwinAir kopen is voor losers en de grote loser dat ben ik.
Je weet wel, Carfixts.nl in Tiel een Carprof garage verkoopt mij een Panda TwinAir 2014 60.000 km voor 6000 euro. Achteraf kom je er achter dat deze al 8 eigenaren heeft gehad?!

In september 2021 rijd ik weg bij de verkoper en krijg meteen al problemen. Bij lange afstanden schokt de motor in versnelling 5 als ik tussen de 2000 en 3000 toeren rijd. Waarschuwingslampje, daarna motor lampje en cilinders worden uitgeschakeld.
Ik had 3 maanden garantie, 2 keer naar een andere Carprof garage en na vervangen Bobine kabels & Bougies was de Panda weer ok. Althans korte stukjes en als het buiten koud is blijkbaar. Het ging goed tot ik in mei 2022 een flinke afstand ging afleggen (2 uur rijden). Weer schokte de motor in versnelling 5 net onder de 100 km/h. Naarmate het zomer werd kwam dit steeds vaker voor.
Waarschuwingslampje, auto stoppen, even afkoelen, starten en weer gaan.

Een wegenwacht monteur gaf mij advies de Panda in te ruilen voor iets anders. Te veel problemen met 0.9 TwinAirs, neem die 1,2 oude Panda. Had ik maar geluisterd.

Loser als ik ben dacht, waar beter dan bij FIAT langs gaan voor advies. FIAT Mobility Group Haaker Heemstede leest de Panda uit voor 70 euro. Advies: Motor flushen en als dat niet helpt de MultiAir Module vervangen.
Chemisch Flushen kan bij GarageVeenstra.nl in Hoofdorp. Ik laat hem Flushen voor 500 euro met nieuw Oliefilter en MultiAir Module filter, maar dat had niet geholpen.
Ok, vervang ook die MultiAir Module dan maar en ik zit al tegen de 2000 euro.
Ik rijd weer weg bij Veenstra en die Panda rijdt nog slechter dan ooit. Het was een bloedhete dag en hij begon al te schokken in zijn 3e versnelling?
Daarna ging ik door een hel. Veel bekende namen van ziektes kwamen aan bod.

Je koopt een Panda voor 6000, verliest 2000 en de auto is nu nog maar 1000 euro waard aan onderdelen. Je bent binnen 1 jaar 7000 euro verloren, je hebt geen auto en je kan dit jaar niet met vakantie.

Deze Fiat Panda (nu 23 sept'22) staat al maanden bij GarageVeenstra.
Ze hebben alles gecontroleerd, compressie getest, er is niks mechanisch wat iets mankeert, ze kunnen niet vinden wat er aan de hand is! Dit is een bedrijf gespecialiseerd is in diagnoses. De Panda from Hell.
De Carfixts garage in Tiel gaf aan niks te doen, want geen garantie en een ander bedrijf heeft er al aan gesleuteld. (Komt dat even goed uit.)

Toevallig op een ander forum (FiatPandaClub: waar mijn inschijving mislukte..?) kom ik hetzelfde probleem tegen geschreven door 2cv6 met titel:
Schokken Panda TwinAir 65 Pk https://forum.fiatpandaclub.nl/viewtopic.php?p=169339
Daarin geen oplossing maar verderop in zijn forumreacties de melding:
[Gisteren een gesprek gehad met de dealer en ze gaan voor mij een andere auto zoeken. Ik ben erg blij met deze oplossing.]
Exact het zelfde probleem, maar geen conclusie. Echt om te janken dit.

Wat is zo slecht aan een FIAT TwinAir MultiAir Module:
1 Als je de verkeerde soort olie gebruikt - Stuk - Dunne Module koelkanaaltjes raken verstopt
2 Als je de olie niet na 15000 km of na 1 jaar ververst - Stuk - Vuiltjes via zuigers in de motorolie komen in de Module terecht.
3 Als je het MultiAir Module filter niet vervangt na 50.000 km - Stuk - Module oververhit.
De halve motor moet los om dit filter te vinden, monteurs vergeten deze tijdens beurt.
--- Resultaat is dat de computer (defeat-system) cilinders-overslag detecteert, uiteindelijk motor uit zet.
Zelf zit ik denken aan een 4e. De ECU, als deze boardcomputer soldering oververhit en verkeerd de motor aanstuurt. (Iets wat ze nog gaan onderzoeken.)

Als iemand een oplossing weet laat het mij weten? Iedere suggestie is welkom.
Sorry voor de FIAT liefhebbers, Die van mij is een graf-bak.

(Mocht iemand commentaar hebben over het noemen van het merk of bedrijfsnamen? Ik wil niet dat andere kopers hetzelfde overkomt als ik, maar ik ben geen automonteur. Als FIAT dit ziet als laster, kan men contact opnemen met de genoemde garagebedrijven voor uitleg.)

Privegegevens weggehaald.
Terence
Autoweek moderator
 
Een oplossing waarvoor? Als ik naar een ander forum toe moet om een duidelijke omschrijving te krijgen van het probleem gaat er toch echt wat mis. Maar goed, het is wel duidelijk dat je je ei kwijt wil, en dat een oplossing maar bijzaak is.

Dus, opgelucht?
 
Die van jou is een 'graf-bak' omdat het voorgeschreven onderhoud niet is gedaan? Tsja, dat geldt voor elke auto toch? De huidige motoren hebben veel kleinere marges, je hebt blijkbaar net een zeer matig onderhouden TwinAir gekocht. Zuur, dat wel, maar verder ben ik het eens met Nissan GTR R34; en nu?
 
der Magistrat zei:
Die van jou is een 'graf-bak' omdat het voorgeschreven onderhoud niet is gedaan? Tsja, dat geldt voor elke auto toch? De huidige motoren hebben veel kleinere marges, je hebt blijkbaar net een zeer matig onderhouden TwinAir gekocht. Zuur, dat wel, maar verder ben ik het eens met Nissan GTR R34; en nu?

Dat "en nu" staat gewoon in de tekst. De dealer gaat hem helpen bij het zoeken naar een andere auto. Maar goed, zal ook geld bij moeten.

Als je een andere auto koopt mag je normaal gebruik verwachten. Een schokkende auto is niet normaal. Ik vind het wel OK dat de verkoper genoemd wordt, die had heel wat meer voor zijn klant moeten doen. Ik weet dat ik hier maar 1 kant van het verhaal lees, maar dit is schrikbaend slecht. Je sluit samen een deal. Meestal ben je allebei tevreden. Gaat het mis zoals hier zoek je samen een oplossing.
 
Nee, dat gaat over de topicstarter van het andere forum.

Dat was ook mijn punt, er staat zo veel nutteloze informatie dat het nauwelijks meer te volgen is. (en wie wil er nou zo'n verhaal lezen?) Dit is geen topic op zoek naar een oplossing, dit is een topic om te klagen.
 
Er is hier op het forum een forummer (Bart) met een Punto TwinAir en die heeft heel duidelijk, met foto's, laten zien hoe je zo'n ding onderhoud. Dus ook zo'n specifiek Twinair filter of buisje, wat vaak het issue is.
Overigens staat Haaker best goed bekend, ik zou zeggen dat die alle ins en outs van de TwinAir wel kennen.

Gevonden, hier halverwege de pagina: <https://www.autoweek.nl/forum/read.php?18,5760180,page=10>
 
Janneman zei:
der Magistrat zei:
Die van jou is een 'graf-bak' omdat het voorgeschreven onderhoud niet is gedaan? Tsja, dat geldt voor elke auto toch? De huidige motoren hebben veel kleinere marges, je hebt blijkbaar net een zeer matig onderhouden TwinAir gekocht. Zuur, dat wel, maar verder ben ik het eens met Nissan GTR R34; en nu?

Dat "en nu" staat gewoon in de tekst. De dealer gaat hem helpen bij het zoeken naar een andere auto. Maar goed, zal ook geld bij moeten.

(...)

Ik had daar inderdaad overheen gelezen, nou dat lijkt me nog wel een schappelijk initiatief?
 
Nee dat gaat dus over iemand anders. Laat een goede specialist naar het blok kijken. Of verkoop m mij voor die €1000 :)
 
Ik zou eens in gesprek gaan met je rechtsbijstandverzekering om uit te zoeken of de koop nog te ontbinden is.
Je hebt ook bij 2e hands aankopen recht op een deugdelijk product.
Als je vanaf het begin af allemaal problemen hebt en je hebt daar bewijzen van (rekeningen e.d.) + de verkoper heeft de kans gehad om het op te lossen (maar niet opgelost) zou je wel enige kans moeten maken, ookal is de koop inmiddels al een jaar geleden.
Want je verwacht dat je iets koopt waar je wel een tijdje mee voort kan, zeker voor zo'n bedrag.

Overigens had je dit leed kunnen voorkomen door zelf onderzoek te doen voor je de auto kocht.
De Twinair motoren staan bekend om de problemen, Google voor de grap eens op Twinair problemen... Je vind er honderden voorbeelden van. Je kunt gerust spreken van een slecht ontwerp.
De oliekanalen van het twinair systeem raken graag verstopt als er niet op tijd olie is vervangen of als er de verkeerde olie is gebruikt. Hetzelfde geld voor dat filtertje.
Achteraf gezien is het allemaal wel te herstellen, maar dat gaat in de papieren lopen. Je zal er sowieso voor naar een twin-air specialist moeten gaan.
Een specialist zal ook eventuele modificaties kunnen uitvoeren om ervoor te zorgen dat de problemen minder snel (of zelfs niet meer) optreden en exact weten hoe je deze motoren wel lange tijd zonder problemen kan gebruiken

Overigens het feit dat de auto meer eigenaren heeft gehad dan je dacht, er zijn diverse websites zoals kentekencheck en finnik waar je gratis dit soort informatie kunt opvragen. Via bepaalde verkoopsites krijg je ook een carfax rapport gratis inzichtelijk. Of je betaald er een paar euro voor.
Je had het dus vooraf kunnen weten.
 
Excuus mijn tekst was niet duidelijk. Ik de tekst aangepast. IDD zelfde probleem op ander forum, geen oplossing. Deze persoon kreeg
Tekst aangepast.
Toevallig op een ander forum (FiatPandaClub: waar mijn inschijving mislukte..?) kom ik hetzelfde probleem tegen geschreven door 2cv6 met titel:
Schokken Panda TwinAir 65 Pk https://forum.fiatpandaclub.nl/viewtopic.php?p=169339
Daarin geen oplossing maar verderop in zijn reacties de melding:
[Gisteren een gesprek gehad met de dealer en ze gaan voor mij een andere auto zoeken. Ik ben erg blij met deze oplossing.]
Exact het zelfde probleem, maar geen conclusie.
 
Ik heb de tekst aangepast, was inderdaad niet erg duidelijk, excuus.
Ik bedoelde dat iemand op een ander forum hetzelfde probleem had maar geen oplossing.
 
@Probesh
Je hebt helemaal gelijk.
Helaas had ik geen garantie voor een jaar afgekocht en verkoper kan zich verschuilen, omdat andere garages er aan hebben gesluiteld.
Maar we weten nog steeds niet wat er aan de hand is? Kan zijn dat het niks met de MulitAir Module te maken heeft.
Kans is er dat ik ze voor de rechter sleep.

Ik hoop nog steeds dat het kleins of iets stoms is als de ECU die slecht reageerd op warmte ofzo...

Overigens had je dit leed kunnen voorkomen door zelf onderzoek te doen voor je de auto kocht. (8 eigenaren)
Dat heb ik idd op de harde manier moeten leren.
Hoe weet je of de vorige eigenaars de discipline hadden goed met de twinair olie om te gaan?
Auto ziet er trouwens prima uit en kwam moeiteloos door de APK, het zit diep...
 
@Barry

Dank voor je tip en link!!! Ik heb het doorgestuurd. Stel dat ontluchten is vergeten??? en dat de oplossing is?!

Ik vond Puntje 3, als de olie vervangen is moet 'het twinair systeem' ontlucht worden met een nippel tussen de bobines.
Ook dit heb ik bij een vorige beurt nooit gedaan. Gezien de druk kan het er voor zorgen dat kleppen ontregelt worden.

Blijkbaar moet zo'n Twinair/Multiair na het olie verversen ontlucht worden. Bij het verversen kan er na de eerste start wat lucht naar boven ontsnappen waardoor de kleppen van slag raken. Dit lijkt op lopen op een cilinder.

Dus precies 3,2 liter olie toegevoegd, de oliefilter die er 30km in heeft gezeten even schoongemaakt en gestart.
Het blok begon na een minuutje al een heel stuk beter te lopen. En jawel, na het ontluchten (zie onderstaande foto) was het zelfs muisstil en trillingsvrij.

Wat een ongelofelijk ingewikkeld ding zo'n twinair trouwens...?
 
Elk nieuw blok is vrij ingewikkeld, maar een merkdealer zou dit soort dingen wel moeten weten vind ik.
Het verslag van Bart vind ik echt heel duidelijk en de klachten die hij had komen ook overeen met jouw klachten. Het zou inderdaad zo kunnen dat die actie met het ontluchten net hetgeen is wat cruciaal is maar niet is uitgevoerd.
 
Steven 6717971 zei:
@Probesh
Je hebt helemaal gelijk.
Helaas had ik geen garantie voor een jaar afgekocht en verkoper kan zich verschuilen, omdat andere garages er aan hebben gesluiteld.
Maar we weten nog steeds niet wat er aan de hand is? Kan zijn dat het niks met de MulitAir Module te maken heeft.
Kans is er dat ik ze voor de rechter sleep.

Ik hoop nog steeds dat het kleins of iets stoms is als de ECU die slecht reageerd op warmte ofzo...

Overigens had je dit leed kunnen voorkomen door zelf onderzoek te doen voor je de auto kocht. (8 eigenaren)
Dat heb ik idd op de harde manier moeten leren.
Hoe weet je of de vorige eigenaars de discipline hadden goed met de twinair olie om te gaan?
Auto ziet er trouwens prima uit en kwam moeiteloos door de APK, het zit diep...

Ten eerste: APK zegt 0,0 over de staat van een auto.
De APK is een periodieke Veiligheidskeuring die (op het controleren van de uitstoot en zichtbare lekkages na) totaal niets zegt over de staat van de motor en de versnellingsbak.
De keuring heeft een geldigheidsduur van 1 jaar. Maar de APK zelf is een moment-opname. met 1,6mm bandenprofiel kom je nog door de apk. Maar als je in een week tijd 10.000km rijdt zijn die banden niet meer APK waardig (en dus ook een reden tot staande-houding + boete)

Dus dat een auto er prima uit ziet en moeiteloos door de APK komt zegt eigenlijk alleen: hij is schoongemaakt en hij is Veilig om op de weg te gaan (als de apk recent was)
Garantie op 2e hands auto's heb je wettelijk altijd. Dit valt onder het conformiteitsbeginsel maar je moet wel kunnen bewijzen dat het gebrek al aanwezig was bij aankoop (en niet pas maanden later is ontstaan) Als jij dezelfde dag teruggereden bent naar de garage met het probleem, kun je dat bewijzen. Anders in principe niet. Maar binnen een week of wat een garage opzoeken ivm problemen is in principe ook al "vreemd" en reden om aan te nemen dat het al zo was ten tijde van de aankoop.
Maar daarom moet je dit soort zaken met je rechtsbijstandverzekering overleggen of het kans van slagen heeft.

Uiteraard weet je nooit of een auto goed onderhouden is door eerdere eigenaren. Daar zijn o.a. onderhoudsboekjes voor. Maar ook die kunnen vervalst zijn. Je kunt altijd bedrijven bellen die in dat boekje vermeld staan om te controleren of de auto daadwerkelijk daar is geweest.
Dat een auto binnen 6 jaar tijd 8 eigenaren heeft gehad is reden om aan te nemen dat er iets niet in orde is met de auto. Je kunt door autorapporten te bekijken om te achterhalen hoeveel eigenaren de auto heeft gehad en hoe lang of kort de eigenaren de auto in bezit hebben gehad. je kunt zelfs zien hoe vaak die tussen handelaars is doorverkocht voor hij te koop is gezet als dat recent is geweest.
Dus nee je weet nooit hoe de vorige eigenaars de auto hebben onderhouden, maar door enkele minuten op internet te speuren en een paar bedrijven uit het onderhoudsboekje te bellen, weet je binnen een halfuur wel al een heel stuk meer.

Ik heb helaas geen verdere kennis van deze twinair motoren. Anders had ik direct technisch advies gegeven. Maar ik weet wel dat ze als probleemmotoren bekend staan, vandaar dat ik er op ingehaakt ben.
Ik denk dat de link die barri geeft wel de eerste stap is die je moet gaan zetten. En anders naar een twinair specialist stappen.
Een auto maandenlang bij een bedrijf laten staan levert niets op. Als ze het hadden kunnen oplossen was dat al gebeurt.
 
Dag beste autovrienden

Ik als garagehouder ken het Twin air probleem , ik koop geen Twin air bij en ruil ze ook niet in,ik vindt als garagehouder dat je het probleem met je klant altijd op moet lossen , ander auto zoeken of geld terug je hebt als consument altijd wettelijk 12 maanden garantie, ik verkoop altijd graag een japanner of koreaan , is nooit wat mee en je houd je klant te vriend.
 
Hoeveel twin-airs rijden er Europees gezien rond? Bezuinigen op onderhoud, verkeerde olie en prutsgarages zijn er blijkbaar meer!
 
Maar ook zo'n Twinair kan je toch weer goed krijgen? Als ik het zo lees is er weinig blijvende schade. Grote beurt, dat bijzondere filter vervangen, ontluchten en hij kan weer door. Hoe slecht ie ook reed voor die tijd.
 
@steven achteraf kom je er achter dat die 8 eigenaren heeft gehad, de meeste gratis kentekenchecks geven al aan hoeveel eigenaren een auto heeft gehad, dus bij Je volgende auto dit gelijk vooraf checken, en garages die kentekens niet zichtbaar weergeven is achter de oren krabben.
 
TwinAir's rijden er behoorlijk wat van rond. In de Panda, 500 en Punto's. Ook best wat Alfa's.
Lullig dat je nét een verkeerde in bezit hebt. Kan met elke auto/ motortype gebeuren. Verkeerd onderhoud en 8 eigenaren doet een TwinAir ook geen goed.

Zit er inmiddels de enige, juiste olie in? De enige juiste is Petronas met code 8001238081238.
Advies ook om de originele bougies (ruim €20,00 p/s) te monteren en geen Champion oid. Let op; electrode-afstand moet verruimd worden!
Uiteraard zorgen voor een zuivere Twinair-module-filter; deze zit niet midden in het blok. Alleen de luchtfilter moet er even vanaf. (86Pk versie)

Tip; laat hem eens lopen tot bedrijfstemperatuur en vervolgens de actuele storingen wissen.
Op het net wordt veel gesproken dat de auto een storing kan geven (P0300 / P0301 / P0303) (Misfire), direct na het wisselen van olie. Dit kan gereset worden als de auto op bedrijfstemperatuur is en zal daarna ook niet meer terugkomen. Als die terugkomt is er in ieder geval meer aan de hand.

Waar woon je ergens. Mocht het in de buurt zijn wil ik altijd eens lang komen om de stappen te doorlopen. Vind ik niet erg.
Mag altijd in Pb. Bovenstaand kan je overigens ook gemakkelijk zelf uitvoeren.
 
@BartM94 Held! Tof dat je me schijft op dit forum!

Ik had je uitleg over het ontluchten van die MultiAir Module al gevonden via Barri en je tekst ook meteen door gestuurd naar de monteur.
Ik heb hem gebeld en de (hoofd)monteur melde dat hij dat ontluchten (nippel tussen bobine kabels) ging uitzoeken.

Mijn Panda staat al maanden tussen het wagenpark bij de garage Veenstra in Hoofddorp. Zelf woon ik in Zandvoort.
Ik stuur ook je bovenstaande tekst (over Bougies waarbij die electrode-afstand verruimd moet worden) meteen door naar die garage en ga morgen weer bellen.
Wellicht hebben we een Twinair motor expert nodig en wil ik je inhuren.
Ik wacht nog even af wat de garage morgen te melden heeft.
Ik stuur je prive alvast mijn mijn gegevens. Je hulp wordt zeer gewaardeerd!!!

De Panda is geflushed (hielp niet), daarna een nieuwe MultiAir module er op met uiteraard nieuwe filters module en gewoon oliefilter.
Ik mag aannemen dat ze de juiste olie er in hebben gestopt.
Daarna zoals ik schreef, daarna kreeg de motor weer misfire ellende en uitroepteken in het dashboard. Hij reed slechter dan ooit en het was die dag heel heet.
De monteur is van mening dat er niks Mechanisch mankeert.

Ik houd je op de hoogte.
 
@Nissan GTR R34
Ik schreef dit niet voor je entertainment, en ben wel degelijk op zoek naar een oplossing.
Ik heb ook alle recht om te klagen vind ik.
Als je er iets van wilt leren, check de comments van Barry en Bart. Ik heb weer hoop dat het gaat lukken.
Daarna ruil ik hem in voor een Nissan ;-)
 
@BartM94
Ik had gehoopt deze week op goed nieuws van de monteur maar helaas...

Vooralsnog heeft de monteur de bougies ectrode-afstand verruimd.
De panda reed beter, maar uiteindelijk begon er toch een dashboard lampje te branden.
Dat hij beter rijdt, kan ook zijn omdat het nu kouder is dan in de zomer?

Zoals BartM94 melde in het forum over zijn Fiat Punto dat er een nippel bij de bobine kabels zat.
Daarmee kon hij de MultiAir Module ontluchten tijdens het verversen van de motorolie..
Deze Nippel had de monteur niet gevonden bij de Fiat Panda. Hij had het over een kap die er overheen zit?
De oude MultiAir Module ligt nog in mijn kofferbak. Hij ging deze bekijken en ik hoop dat hij een mogelijkheid vindt de Module te ontluchten.
(Nippeltje onder die kap...?)
De monteur had vorige week nogal weinig tijd. Ik hoop komende week meer te weten.
Ik ga voor de zekerheid contact opnemen met Fiat (mobility groep haaker) in de hoop dat ze advies kunnen geven.
 
@BartM94

Vraag voor Bart:
De monteur van Veenstra Hoofdorp heeft het nogmaals gekeken, bij de Panda is geen Nippel voor ontluchten MulitAir Module gevonden.
Hij wil weten of jij nog ander advies hebt, bijvoorbeeld dat je de module kunt ontluchten via het MultiAir Module filter?
Mocht je een briljante ingeving hebben? Ik hoor het graag.

Ik heb contact opgenomen met Fiat, schriftelijk en contact met de werkplaats.
Ze hadden nog nooit gehoord van het ontluchten van een module op een Panda.
Ze beweren dat het ontluchten vanzelf gaat, en als er lucht in zit start de motor niet? Starten doet deze prima.

Mij is aangeboden de Panda langs te brengen bij Fiat voor een 'second opinion'.
Het verhaal over mijn Fiat Panda was volgens hun waanzinnig. Ik ga dit bespreken met Veenstra.

Wordt vervolgd !
 
Het is toch bijzonder dat dit soort specifieke kennis ook bij een Fiat dealer zelf niet bekend is.
 
Pobresh zei:
Steven 6717971 zei:
@Probesh
Je hebt helemaal gelijk.
Helaas had ik geen garantie voor een jaar afgekocht en verkoper kan zich verschuilen, omdat andere garages er aan hebben gesluiteld.
Maar we weten nog steeds niet wat er aan de hand is? Kan zijn dat het niks met de MulitAir Module te maken heeft.
Kans is er dat ik ze voor de rechter sleep.

Ik hoop nog steeds dat het kleins of iets stoms is als de ECU die slecht reageerd op warmte ofzo...

Overigens had je dit leed kunnen voorkomen door zelf onderzoek te doen voor je de auto kocht. (8 eigenaren)
Dat heb ik idd op de harde manier moeten leren.
Hoe weet je of de vorige eigenaars de discipline hadden goed met de twinair olie om te gaan?
Auto ziet er trouwens prima uit en kwam moeiteloos door de APK, het zit diep...

Ten eerste: APK zegt 0,0 over de staat van een auto.
De APK is een periodieke Veiligheidskeuring die (op het controleren van de uitstoot en zichtbare lekkages na) totaal niets zegt over de staat van de motor en de versnellingsbak.
De keuring heeft een geldigheidsduur van 1 jaar. Maar de APK zelf is een moment-opname. met 1,6mm bandenprofiel kom je nog door de apk. Maar als je in een week tijd 10.000km rijdt zijn die banden niet meer APK waardig (en dus ook een reden tot staande-houding + boete)

Dus dat een auto er prima uit ziet en moeiteloos door de APK komt zegt eigenlijk alleen: hij is schoongemaakt en hij is Veilig om op de weg te gaan (als de apk recent was)
Garantie op 2e hands auto's heb je wettelijk altijd. Dit valt onder het conformiteitsbeginsel maar je moet wel kunnen bewijzen dat het gebrek al aanwezig was bij aankoop (en niet pas maanden later is ontstaan) Als jij dezelfde dag teruggereden bent naar de garage met het probleem, kun je dat bewijzen. Anders in principe niet. Maar binnen een week of wat een garage opzoeken ivm problemen is in principe ook al "vreemd" en reden om aan te nemen dat het al zo was ten tijde van de aankoop.
Maar daarom moet je dit soort zaken met je rechtsbijstandverzekering overleggen of het kans van slagen heeft.

Uiteraard weet je nooit of een auto goed onderhouden is door eerdere eigenaren. Daar zijn o.a. onderhoudsboekjes voor. Maar ook die kunnen vervalst zijn. Je kunt altijd bedrijven bellen die in dat boekje vermeld staan om te controleren of de auto daadwerkelijk daar is geweest.
Dat een auto binnen 6 jaar tijd 8 eigenaren heeft gehad is reden om aan te nemen dat er iets niet in orde is met de auto. Je kunt door autorapporten te bekijken om te achterhalen hoeveel eigenaren de auto heeft gehad en hoe lang of kort de eigenaren de auto in bezit hebben gehad. je kunt zelfs zien hoe vaak die tussen handelaars is doorverkocht voor hij te koop is gezet als dat recent is geweest.
Dus nee je weet nooit hoe de vorige eigenaars de auto hebben onderhouden, maar door enkele minuten op internet te speuren en een paar bedrijven uit het onderhoudsboekje te bellen, weet je binnen een halfuur wel al een heel stuk meer.

Ik heb helaas geen verdere kennis van deze twinair motoren. Anders had ik direct technisch advies gegeven. Maar ik weet wel dat ze als probleemmotoren bekend staan, vandaar dat ik er op ingehaakt ben.
Ik denk dat de link die barri geeft wel de eerste stap is die je moet gaan zetten. En anders naar een twinair specialist stappen.
Een auto maandenlang bij een bedrijf laten staan levert niets op. Als ze het hadden kunnen oplossen was dat al gebeurt.

Ho ho, de eerste 6 maanden na aankoop geldt gewoon de omgekeerde bewijslast. De verkoper moet aantonen dat de auto voldeed. Dat geldt net zo goed voor 2e hands producten. Mag je van een auto van op dat moment 7 jaar oud met een lage kmstand verwachten dat je in no time grote problemen krijgt?

Arno 9457165 zei:
Dag beste autovrienden

Ik als garagehouder ken het Twin air probleem , ik koop geen Twin air bij en ruil ze ook niet in,ik vindt als garagehouder dat je het probleem met je klant altijd op moet lossen , ander auto zoeken of geld terug je hebt als consument altijd wettelijk 12 maanden garantie, ik verkoop altijd graag een japanner of koreaan , is nooit wat mee en je houd je klant te vriend.
Waar staan die 12 maanden in de wet dan? Niet namelijk.
 
^^ sinds kort wel hoor.

VWE.nl zei:
(..)De wettelijke garantie gaat met ingang van 27 april 2022 van zes naar twaalf maanden.

Na de Tweede Kamer heeft nu ook de Eerste Kamer ingestemd met het wetsvoorstel. De verlenging van de garantietermijn heeft te maken met Europese regels rond conformiteit. Deze nieuwe wettelijk garantie geldt voor alle soorten consumentenproducten, dus ook voor auto’s, caravans, fietsen en motoren.

Deze Europese regels schrijven voor dat een gekocht product moet doen wat je er als koper redelijkerwijs van mag verwachten. Een ondeugdelijk product is een product dat bij normaal gebruik te snel stuk gegaan is.


Dit betekent dat u als verkoper vanaf 27 april 2022 de eerste twaalf maanden na levering bij een klacht van de klant moet aantonen dat deze klacht niet terecht is. Lukt dat niet, dan zult u de klacht op tijd en zonder problemen voor de klant moeten oplossen. (..)

https://www.vwe.nl/nieuws/wettelijke-garantie-naar-12-maanden
 
Voor de topicstarter, als je nog hulp zoekt... mijn maat wil je wel helpen. Hij werkt in Den Haag.
Stuur mij dan even een privebericht, dan krijg je zijn nummer en kan je met hem zelf overleggen.
Want op deze manier doorgaan, gaat je enkel een bak geld kosten zonder dat iemand het oplost.
Mijn tip: bewaar alles dat vervangen is. Het zou zomaar eens kunnen dat sommige dingen helemaal niet kapot zijn.
 
@Barri, Ik heb vandaag de Panda bij Veenstra weg gehaald en ingeleverd bij Groep Haaker, mgh.nl de FIAT dealer in Heemstede.

Arjen Veenstra heeft een opsomming op papier gezet met alles wat hij heeft gedaan. De oude MultiAir Module ligt er naast op de stoel.

Heel vervelend weer hetzelfde verhaal te moeten vertellen bij een andere werkplaats... Je voelt je als iemand die altijd met alles faalt ofzo.

Ze gaan hem weer uitlezen. De verkoper vroeg wat verwacht je van ons?
Ik wil dat iemand de oorzaak vind, dat hij weer goed rijdt en daarna wil ik er van af. Inruilen. Ik heb geen vertrouwen meer in een TwinAir.
Ook al vind ik de Panda verder heel leuk om al mijn kitsurfspullen in te proppen en goedkoop naar de surfspots te karren.

@Paulus0013 Dank, wie weet, stel dat ook Fiat het niet meer weet? Dan stuur ik je een privebericht. Weet niet of die Panda het red naar Den Haag.

Ze mogen er lang over doen, voorlopig heb ik een Polo uit 98. Die stinkt een beetje maar voelt erg betrouwbaar. ;-)
 
Status: Monteur in Heemstede heeft de motor uitgelezen en vond geen storing?

Wel is er een probleem met de schakelbak. Vliegwiel waarschijnlijk. Dit veroorzaakt trillingen en wie weet dat daarom weer een lampje af gaat?
Ik vond hem al slecht schakelen de laatste 2 keer dat ik erin reed. Vooral naar zijn 2.
Het reed prima tot dat ik hem inleverde bij de garage in Hoofddorp? Zal we weer toeval zijn?

Er zit een gremlin in de motor. Als je links iets repareert gaat er rechts iets kapot.

Monteur melde dat eerst de schakelbak moet worden vervangen.
Kost waarschijnlijk 1700 euro en of de MultiAirModule dan wel of niet ok is? Dat weet ik niet zeker.
Ik meldde hem dat ik al 2000 bij Veenstra heb betaald + 1700 met overige kosten is 2/3 van de aankoop prijs van 6000.

Ik zal er nooit achter komen wat er aan de hand was, want ik ruil hem in. Al zou het ooit weer goed rijden, ik ben paranoïde.
Hoop dat ik er nog een redelijke prijs voor kan krijgen.

Wat heb IK er van geleerd?:
FIAT Twin Air onderdelen zijn duur, slecht van kwaliteit en je auto stort in na 60.000 km.
Als je bij Carprof en met name Carfixts iets wilt kopen? Controleer het aantal eigenaren en koop extra garantie.
Gelukkig heb je vanaf april 2022 verplicht 1 jaar garantie bij aanschaf van een 2ehands auto. Helaas voor mij te laat.
 
Ben toch weer aan het twijfelen om de schakelbak te vergangen. In deze toestand inruilen of verkopen is nogal verliesgevend.

Ik dacht, de Fiat garage MGH Mobility Groep Haaker kan veel goedkoper de schakelbak vervangen dan ik en hem doorverkopen voor 6000 euro.
(Als ik het vergelijk met andere panda's 70000km 80pk uit 2014)

Voor mijn Fiat Panda bieden ze 2000 bij inruil en ze zouden hem zelf niet willen verkopen op hun website.
Zelfs de FIAT garage ziet er geen heil in??? Hun eigen auto's?
Dat zegt mij genoeg over de kwaliteit van deze Fiat Twinair motoren. Zelfs Fiat dumpt het op een veiling.

Ik ga het nogmaals bekijken na mijn vakantie. Januari komt er weer wat geld binnen...
 
Steven 6717971 zei:
Voor mijn Fiat Panda bieden ze 2000 bij inruil en ze zouden hem zelf niet willen verkopen op hun website.
Zelfs de FIAT garage ziet er geen heil in??? Hun eigen auto's.

Over het algemeen bieden dealers alleen auto's aan die jonger dan 5-10 jaar zijn en minstens hun volledige leven door het bedrijf zelf zijn onderhouden exact volgens de boekjes en zonder noemenswaardige problemen.. Maar daar is de verkoopprijs dan ook naar.

Vrijwel al het andere wordt doorgeschoven naar de handel omdat ze totaal geen zekerheid hebben over de staat en er dus geen dealergarantie op durven geven.
In jou geval is er sprake van een ernstig probleem. Dus schuiven ze hem door. Ookal is dat opgelost. Daarnaast heb je hem zelf van een handelaar gekocht.

Dit heeft niet zozeer met het merk/type of motorisering te maken.
 
Steven 6717971 zei:
Voor mijn Fiat Panda bieden ze 2000 bij inruil en ze zouden hem zelf niet willen verkopen op hun website.
Zelfs de FIAT garage ziet er geen heil in??? Hun eigen auto's?

Op zich niet zo vreemd voor een merkdealer, die beperken zich liever tot de jonge auto's van de eerste eigenaar waarvan het onderhoud altijd in eigen beheer is geweest of geheel bekend is bij een merkdealer.
Een auto van 8 jaar oud met al meerdere eerdere eigenaren wordt meestal al snel in de handel doorgeschoven richting de vrije markt, en als er dan ook nog mankementen aan zijn wordt het al helemaal een werkproject waar ze absoluut niet op zitten te wachten maar wel garantie op moeten verlenen.
 
Mocht in januari besluiten om een andere auto te kopen, dan kun je hier terecht https://www.autoweek.nl/forum/list.php?10 het is ook geen schande als je wat anders koopt , dat je even qua bouwjaar op achteruit gaat of dat je een auto aanschaft die net iets meer heeft gereden.
 
Wat een slechte motor, zo jong nog en al een bak ellende waar je u tegen zegt.
Je kunt beter een oudere auto hebben, met niet van kleine motoren.
Ik had hem al lang weg getrapt.
U heeft er helaas veel te veel geld in gestopt.
 
Rick 6629680 zei:
Wat een slechte motor, zo jong nog en al een bak ellende waar je u tegen zegt.
Je kunt beter een oudere auto hebben, met niet van kleine motoren.
Ik had hem al lang weg getrapt.
U heeft er helaas veel te veel geld in gestopt.

het is niet alleen de motor ,maar blijkt maar weer dat vooral oude robotbakken 1 en al ellende is. Beter een oude 4 traps nemen, en dan het hoge verbruik voor lief nemen.
 
Je hebt onderstaand aanbod nog, eventueel.

Paulus0013 zei:
Voor de topicstarter, als je nog hulp zoekt... mijn maat wil je wel helpen. Hij werkt in Den Haag.
Stuur mij dan even een privebericht, dan krijg je zijn nummer en kan je met hem zelf overleggen.
Want op deze manier doorgaan, gaat je enkel een bak geld kosten zonder dat iemand het oplost.
Mijn tip: bewaar alles dat vervangen is. Het zou zomaar eens kunnen dat sommige dingen helemaal niet kapot zijn.

Ik zou niet eerder investeren in het schakelgedeelte (je hebt dus de gerobotiseerde versnellingsbak versie?) voordat je weet dat de specifieke, onderhoud, TwinAir dingen goed gedaan zijn.

Zoals Bart schrijft.

Auto met gebreken inruilen is altijd financieel minder aantrekkelijk, zeker met exemplaren die al als problematisch in de gebruikte markt bekend zijn.
 
Terug
Bovenaan