Onderzoek: accu's van EV's hebben een lagere degradatie dan gedacht

Roadracer

Administrator

Forumleiding
Onderzoek op basis van gegevens van bijvoorbeeld Aviloo en een fleet laten zien dat de degradatie van EV-accu's van pakweg 7.000 onderzochte elektrische auto's minder sterk is dan verwacht. Na een aanvankelijke terugloop in de eerste 30.000 km is het beeld dat de degradatie minder snel gaat. Daarna blijft de capaciteit redelijk constant. De auto's zijn gevolgd tot een maximale kilometerstand van 300.000 km. Bij NMC-accu's zie je wel een iets sterkere terugloop van de capaciteit van een accu dan bij een LFP-batterij. Verbeterde batterijmanagementsystemen spelen een belangrijke rol bij de conditie van de accu's. Meer details vind je in het artikel.

Klopt.
Het eerste jaar zakten al onze hv-packs een paar procent, om dan eigenlijk gewoon te blijven hangen rond dat punt. 2014 Model-S is nu weg, maar pack had relatief weinig verval, met iets van 70% laden aan Superchargers.
De 3 en de Y doen het nog een tikkie beter.

Onderzoek op basis van gegevens van bijvoorbeeld Aviloo en een fleet laten zien dat de degradatie van EV-accu's van pakweg 7.000 onderzochte elektrische auto's minder sterk is dan verwacht. Na een aanvankelijke terugloop in de eerste 30.000 km is het beeld dat de degradatie minder snel gaat. Daarna blijft de capaciteit redelijk constant. De auto's zijn gevolgd tot een maximale kilometerstand van 300.000 km. Bij NMC-accu's zie je wel een iets sterkere terugloop van de capaciteit van een accu dan bij een LFP-batterij. Verbeterde batterijmanagementsystemen spelen een belangrijke rol bij de conditie van de accu's. Meer details vind je in het artikel.
top dank voor de link, interessant

nieuwsgierig inderdaad of dit het haalt
Ik heb het in de groep gegooid, we gaan het zien. Het staat in ieder geval hier beschikbaar.
Artikeltje voor de vrijdag!
Het is wel een actueel onderwerp! Ik laat dat aan de collega's over.

On-topic: ik vond het erg interessante inzichten geven met al die praktijkcijfers. Ook dat juist de eerste 30.000 km blijkbaar bepalend zijn voor de degradatie, ook op langere termijn/hogere kilometerstanden.

Terug
Bovenaan