Onderzoek op basis van gegevens van bijvoorbeeld Aviloo en een fleet laten zien dat de degradatie van EV-accu's van pakweg 7.000 onderzochte elektrische auto's minder sterk is dan verwacht. Na een aanvankelijke terugloop in de eerste 30.000 km is het beeld dat de degradatie minder snel gaat. Daarna blijft de capaciteit redelijk constant. De auto's zijn gevolgd tot een maximale kilometerstand van 300.000 km. Bij NMC-accu's zie je wel een iets sterkere terugloop van de capaciteit van een accu dan bij een LFP-batterij. Verbeterde batterijmanagementsystemen spelen een belangrijke rol bij de conditie van de accu's. Meer details vind je in het artikel.
tweakers.net
:strip_exif()/i/2005679840.jpeg?f=meta)
Onderzoek: nmc- en lfp-accu’s in EV's hebben lagere degradatie dan verwacht
Een nieuwe studie toont aan dat accu’s in elektrische voertuigen aanzienlijk langer meegaan dan eerder werd aangenomen. Praktijkgegevens zouden laten zien dat de meeste accu’s na 200.000 kilometer meer dan 80 procent van hun capaciteit behouden.