Onderzoek: ‘diesels 1.000 keer vervuilender tijdens regeneratie roetfilter’

Weer een van de vele onzinberichten om saaie emotieloze EV's door de strot heen te duwen. Ik trap er niet in.

K1D2 zei:
Weer een van de vele onzinberichten om saaie emotieloze EV's door de strot heen te duwen. Ik trap er niet in.

Lees dan even het originele onderzoek (ehhh... onzinbericht?) van Transport & Environment en huiver: https://www.transportenvironment.org/news/new-diesel-cars%E2%80%99-pollution-spikes-dangerous-levels-yet-pass-tests-loophole
Niet alleen tijdens, maar helaas ook na regeneratie van het roetfilter...
f015.gif

Dit is koren op de molen voor Jazzik natuurlijk...

Ik moet wel toegeven; de Punto mjet die ik had, daar kwam wel echt enorm smerig spul uit bij regenereren. Wát een stank. Die lucht herken ik nu uit duizenden. Pas nog, reed er een paar auto's voor me zo'n regenererende 1.3 mjet.

Het is natuurlijk geen magisch apparaat zo'n roetfilter. Of je de roetdeeltjes nu direct er uit blaast of ze eerst even "opslaat" alvorens de hele zwiek tegelijk uit te kosten maakt onderaan de streep weinig verschil natuurlijk en ik snap niet dat er een onderzoek gepubliceerd moet worden voordat mensen het lampje zien. Wat is dan wél de oplossing? Zolang diesel niet verboden is voor personenauto's zullen ze goed gebruikt worden.

Net als zijn baasje. Klein snorretje onder de neus, bruin pak aan en we zijn compleet.

Met onze consumptiemaatschappij zit het probleem een stuk dieper dan een paar diesels. Maar het is makkelijk om daar tegenaan te schoppen. Kijk maar eens wat er nodig is om de shit van Alibaba en de Action bij jou te krijgen. Misschien wat hypocriet maar zolang mensen zich helemaal het blubber kopen aan allerlei spullen blijf ik lekker knorren met het campertje.

Dit is geen nieuws toch? Al sinds er diesels met een roetfilter rijden, worden die dingen ook geregenereerd. Bij oudere diesels vaak een groot probleem omdat het regenereren stopte zodra de motor uitgeschakeld werd. Zeker ten tijde van de 14% dieseltjes die mensen soms als boodschappenauto gebruikten leidde dit tot veel problemen met roetafzetting in de motor en dergelijke. Mensen die zo'n auto overnamen wilden dat roetfilter er nog wel eens (preventief) uit slopen.

Wel humor natuurlijk, zo'n filter dat eigenlijk niet filtert maar de troep alleen maar ophoopt om het vertraagd alsnog de buitenlucht in te smijten. Daar kan geen sjoemelsoftware tegenop... Of houden die filters per saldo wel iets van die fijnstof bij demense vandaan?

Het roet moet toch ergens blijven, het kan niet eeuwig in het filter zitten. Daar moet iets op gevonden worden.
Verder kwam ik dit tegen:

82338060_1483617758483909_2987788342990471168_n.jpg

Jazzik zei:
Boppie zei:
Gelukkig doet mijn diesel dit niet.

Nee, die oude Transit blaast een continue wolk smerigheid uit...
f020.gif

Je rijdt weleens achter dieselbusjes en tweetaktbrommers die echt smerig walmen. Die stinkies mogen van mij van de weg af. Zeker als je achter zo'n ding fietst is het echt niet leuk.

Aan de andere kant, uit de uitlaat van mijn Bandit 1200 oliekoeler met vier caburateurs komen ook geen bloemetjes.

Mechanix zei:
Jazzik zei:
Boppie zei:
Gelukkig doet mijn diesel dit niet.

Nee, die oude Transit blaast een continue wolk smerigheid uit...
f020.gif

Je rijdt weleens achter dieselbusjes en tweetaktbrommers die echt smerig walmen. Die stinkies mogen van mij van de weg af. Zeker als je achter zo'n ding fietst is het echt niet leuk.

Aan de andere kant, uit de uitlaat van mijn Bandit 1200 oliekoeler met vier caburateurs komen ook geen bloemetjes.

Dat bedoel ik. Bij a!les anders dan die dingen die je met je benen in beweging zet wordt er zooi uitgestoten. Soms wat verder weg en soms dichtbij. Ik vind het zeer hypocriet om tegen de diesel te schoppen terwijl men zelf geen haar beter is. Of misschien wel erger. Maar dat is niet in de achtertuin.

Mechanix zei:

Tsja.... meestal ligt dat walmen wel aan een verkeerde brandstof of aan de technische staat van de motor, ik zie ook wel eens benzinestokers rijden met een uitlaatpluim waar een oude locomotief nog jaloers op wordt.
Een gezonde benzine- ,diesel- of tweetaktstoker hoeft na de start echt niet meer te walmen.

In een topic over diesel moet je het natuurlijk niet over CO2 gaan hebben daar een gezonde diesel 20% minder CO2 dan een vergelijkbare benzineauto. De roetfilters zijn bedoeld om NOx deeltjes tegen te houden. Even kort door de bocht: CO2 zorgt voor opwarming van de aarde, NOx is slecht voor de mens. Het enige wat echt werkt is een additief zoals AdBlue, daarmee zet je Zo'n 90% van NOx om in stikstof.

Zadelsnuiver zei:
In een topic over diesel moet je het natuurlijk niet over CO2 gaan hebben daar een gezonde diesel 20% minder CO2 dan een vergelijkbare benzineauto. De roetfilters zijn bedoeld om NOx deeltjes tegen te houden. Even kort door de bocht: CO2 zorgt voor opwarming van de aarde, NOx is slecht voor de mens. Het enige wat echt werkt is een additief zoals AdBlue, daarmee zet je Zo'n 90% van NOx om in stikstof.
Zou het een ROETfilter heten als het NOx tegen houd? Dat zijn toch echt andere filters aangezien NOx deeltjes veel kleiner zijn dan roet, dus daar zijn weer andere filters voor nodig.
Overigens vind ik bijzonder dat hier aandacht aan besteed wordt, ze hebben maar liefst twee auto's onderzocht. Dat is toch geen onderzoek.

Zadelsnuiver zei:

Als het je bedoeling is om de diesel af te branden niet.

EVV zei:
Zadelsnuiver zei:
Zou het een ROETfilter heten als het NOx tegen houd? Dat zijn toch echt andere filters aangezien NOx deeltjes veel kleiner zijn dan roet, dus daar zijn weer andere filters voor nodig.
Overigens vind ik bijzonder dat hier aandacht aan besteed wordt, ze hebben maar liefst twee auto's onderzocht. Dat is toch geen onderzoek.

Warempel je hebt gelijk! Ik zat even met iets anders in mijn hoofd (y)

Het roetfilter zit er natuurlijk om roet te vangen (geen NOx nee maar Zadelsnuiver bedoelde het goed). Dat doet het behoorlijk goed.
Bij regeneratie (verbranding) wordt het roet omgezet in as. Dit as neemt minder plek in (roet bestaat niet alleen uit koolstof maar uit allerlei troep) maar blijft in het filter.
Tijdens regeneratie draait de motor een heel andere afstelling wat voor hoge emissies zorgt. Tot aan Euro6_d_temp bijvoorbeeld gaat dan ook de EGR dicht. Daarnaast wordt er veel brandstof laat ingespoten wat in de katalysator (net voor het roetfilter) en deels in het roetfilter tot ontbranding komt. Er is dus veel uitstoot van NOx en HC tijdens die regeneratie.
NB: als het filter vol zit met as (dat hoort dus zo) dan moet deze verwijderd worden en gereinigd. Dat is ergens tussen de 200.000 en 300.000km een keer het geval. Na reiniging gaat het gewoon weer verder.

Bij typegoedkeuring wordt de emissie cyclus een keer extra uitgevoerd maar dan in de afstelling regeneratie. Op die cyclus zelf liggen de waarden natuurlijk te hoog. Echter wordt er ook gemeten (in Europa berekend) hoeveel van die cycli er zitten tussen de regeneraties. En zo wordt het uitgemiddeld. De hogere emissies tijdens regenereren worden dus als opslag gerekend op de emissies gemeten zonder regenereren. Het is dus gewoon voorzien.
Problemen; emissie metingen zijn alleen nuttig op verouderde systemen. Nieuw uit de fabriek werkt het natuurlijk best. Daarom worden auto's voor zo'n typegoedkeuring eerst verouderd. Voor de USA is dit ongeveer 200.000km en voor minimaal een deel van de gebruikte auto's moet dit ook echt worden gereden. Voor het andere deel mogen er onderdelen kunstmatig verouderd worden maar de fabrikant moet kunnen aantonen dat de veroudering hetzelfde is. Voor Europa is het ongeveer 160.000km en mag er altijd kunstmatig verouderd worden. Officieel moet de fabrikant het kunnen aantonen maar de overheid mist de kennis om dit kritisch te kunnen beoordelen.

Het gevolg is dus dat Europese auto's op de weg nogal eens anders verouderd zijn dan tijdens de typegoedkeuring. Dat is belangrijk omdat roetfilters heel kleine haarscheurtjes gaan vertonen. Die haarscheurtjes zitten al snel vol met roet en verstoppen daardoor. Daardoor blijft de werking van het filter prima in orde. Bij regeneratie wordt die roet echter verbrand en openen de scheurtjes zich. Na een tijdje rijden pas gaan die scheurtjes weer dichtzitten. De getoonde emissie resultaten zijn dus perfect passend op dit gedrag.
Schijnbaar waren er nauwelijks haarscheurtjes in de typegoedkeuring aanwezig (anders verouderen) maar wel op de weg.

Het helpt dan ook niet dat Europese EOBD pas veel later (Euro6_d_temp) het roetfilter ging monitoren met roetsensoren. Haarscheurtjes kunnen namelijk niet gedetecteerd worden door druksensoren (de oude manier van EOBD/OBDII monitoren) maar wel door roetsensoren.

Misschien een wat technisch verhaal maar dit is precies hoe het werkt. En daarbij wil ik benadrukken dat Euro6_d_final dus ook op dit vlak heel anders is. Deze meetresultaten laten nogmaals zien dat het verleden (tot aan kort geleden) van de diesel en typegoedkeuring niet al te best was en wat gaten kende. Die gaten zijn inmiddels wel gedicht. Voor het imago van de diesel motor is het al te laat.

haarr zei:
Het roet moet toch ergens blijven, het kan niet eeuwig in het filter zitten. Daar moet iets op gevonden worden.

Voor je een plaatje deelt is het wel goed als je ook de achtergrond kent. Dat het slechts 0,04% van de atmosfeer is hoeft nog niet te betekenen dat het ook niet belangrijk is en dat het geen groot effect kan hebben.

https://www.sciencealert.com/co2-is-only-a-tiny-part-of-our-atmosphere-but-it-has-a-huge-influence-here-s-why

The key to carbon dioxide's strong influence on climate is its ability to absorb heat emitted from our planet's surface, keeping it from escaping out to space.

Ik denk wel eens dat als opgevangen roet in het roetfilter nog een keer verbrand wordt tijdens het regenereren, dat er juist nog fijnere / nog slechtere deeltjes wordt uitgestoten dan wanneer er geen roetfilter tussen zou zitten. Hoe kleiner de deeltjes, hoe slechter voor je longen.

Voorheen nam ik aan dat men dit heus wel onderzocht zou hebben, maar gezien de vele klimaatleugens van vandaag de dag - ben ik daar niet meer zo zeker van.

golfdiesel zei:
haarr zei:

Voor je een plaatje deelt is het wel goed als je ook de achtergrond kent. Dat het slechts 0,04% van de atmosfeer is hoeft nog niet te betekenen dat het ook niet belangrijk is en dat het geen groot effect kan hebben.

https://www.sciencealert.com/co2-is-only-a-tiny-part-of-our-atmosphere-but-it-has-a-huge-influence-here-s-why

The key to carbon dioxide's strong influence on climate is its ability to absorb heat emitted from our planet's surface, keeping it from escaping out to space.
Inderdaad kan een kleine hoeveelheid al van grote invloed zijn. De ozonlaag bijvoorbeeld is blijkbaar zo klein dat het niet eens genoemd wordt in dit plaatje, toch zou de aarde redelijk onleefbaar zijn als die ineens weg is.

Honda75 zei:
Ik denk wel eens dat als opgevangen roet in het roetfilter nog een keer verbrand wordt tijdens het regenereren, dat er juist nog fijnere / nog slechtere deeltjes wordt uitgestoten dan wanneer er geen roetfilter tussen zou zitten. Hoe kleiner de deeltjes, hoe slechter voor je longen.

Voorheen nam ik aan dat men dit heus wel onderzocht zou hebben, maar gezien de vele klimaatleugens van vandaag de dag - ben ik daar niet meer zo zeker van.

In heel beperkte mate is dit waar. Er komt bij het regenereren ook een kleine hoeveelheid ultra fijnstof uit. Maar op de totale uitstoot is dit weinig. De verandering van fijnstof naar ultra fijnstof zit hem vooral in de verbranding (hoge druk) in de motor zelf. Vandaar dat direct ingespoten benzine motoren (met heel hoge ultra fijnstof uitstoot) inmiddels ook roetfilters hebben.
Waar het echt op fout gaat: haarscheurtjes in roetfilters die niet of te laat ontdekt worden... auto's die zo gereden worden (korte stukjes zijn funest) zodat regeneratie slecht verloopt of afgebroken wordt... en natuurlijk dat er, wanneer het roetfilter aan reiniging toe is, er op grote schaal roetfilters verwijderd en uitgeprogrammeerd worden. De huidige diesel techniek, en de benzine techniek die nu in grote getalen op de weg komt, is gevoelig voor slecht onderhoud, slecht gebruik en beunhazen. Dat is zwaar onderschat.

Engineer2 zei:
Het roetfilter zit er natuurlijk om roet te vangen (geen NOx nee maar Zadelsnuiver bedoelde het goed). Dat doet het behoorlijk goed.
Bij regeneratie (verbranding) wordt het roet omgezet in as. Dit as neemt minder plek in (roet bestaat niet alleen uit koolstof maar uit allerlei troep) maar blijft in het filter.
Tijdens regeneratie draait de motor een heel andere afstelling wat voor hoge emissies zorgt. Tot aan Euro6_d_temp bijvoorbeeld gaat dan ook de EGR dicht. Daarnaast wordt er veel brandstof laat ingespoten wat in de katalysator (net voor het roetfilter) en deels in het roetfilter tot ontbranding komt. Er is dus veel uitstoot van NOx en HC tijdens die regeneratie.
NB: als het filter vol zit met as (dat hoort dus zo) dan moet deze verwijderd worden en gereinigd. Dat is ergens tussen de 200.000 en 300.000km een keer het geval. Na reiniging gaat het gewoon weer verder.

Bij typegoedkeuring wordt de emissie cyclus een keer extra uitgevoerd maar dan in de afstelling regeneratie. Op die cyclus zelf liggen de waarden natuurlijk te hoog. Echter wordt er ook gemeten (in Europa berekend) hoeveel van die cycli er zitten tussen de regeneraties. En zo wordt het uitgemiddeld. De hogere emissies tijdens regenereren worden dus als opslag gerekend op de emissies gemeten zonder regenereren. Het is dus gewoon voorzien.
Problemen; emissie metingen zijn alleen nuttig op verouderde systemen. Nieuw uit de fabriek werkt het natuurlijk best. Daarom worden auto's voor zo'n typegoedkeuring eerst verouderd. Voor de USA is dit ongeveer 200.000km en voor minimaal een deel van de gebruikte auto's moet dit ook echt worden gereden. Voor het andere deel mogen er onderdelen kunstmatig verouderd worden maar de fabrikant moet kunnen aantonen dat de veroudering hetzelfde is. Voor Europa is het ongeveer 160.000km en mag er altijd kunstmatig verouderd worden. Officieel moet de fabrikant het kunnen aantonen maar de overheid mist de kennis om dit kritisch te kunnen beoordelen.

Het gevolg is dus dat Europese auto's op de weg nogal eens anders verouderd zijn dan tijdens de typegoedkeuring. Dat is belangrijk omdat roetfilters heel kleine haarscheurtjes gaan vertonen. Die haarscheurtjes zitten al snel vol met roet en verstoppen daardoor. Daardoor blijft de werking van het filter prima in orde. Bij regeneratie wordt die roet echter verbrand en openen de scheurtjes zich. Na een tijdje rijden pas gaan die scheurtjes weer dichtzitten. De getoonde emissie resultaten zijn dus perfect passend op dit gedrag.
Schijnbaar waren er nauwelijks haarscheurtjes in de typegoedkeuring aanwezig (anders verouderen) maar wel op de weg.

Het helpt dan ook niet dat Europese EOBD pas veel later (Euro6_d_temp) het roetfilter ging monitoren met roetsensoren. Haarscheurtjes kunnen namelijk niet gedetecteerd worden door druksensoren (de oude manier van EOBD/OBDII monitoren) maar wel door roetsensoren.

Misschien een wat technisch verhaal maar dit is precies hoe het werkt. En daarbij wil ik benadrukken dat Euro6_d_final dus ook op dit vlak heel anders is. Deze meetresultaten laten nogmaals zien dat het verleden (tot aan kort geleden) van de diesel en typegoedkeuring niet al te best was en wat gaten kende. Die gaten zijn inmiddels wel gedicht. Voor het imago van de diesel motor is het al te laat.

Verhelderend verhaal tussen al het geroep zonder onderbouwing hier!
(y)

Gewoon Dirk zei:
Engineer2 zei:

Verhelderend verhaal tussen al het geroep zonder onderbouwing hier!
(y)

Eens met Dirk, goed verhaal.(y)

Als mijn hond regenereert, dat is pas vervuilend. Is die diesel van Boppie niets bij.

Och, ik ben er niet blind voor, ik snap wel dat er geen lavendel uit het campertje komt. Ik kan alleen spontaan allergisch worden van dat anti diesel sentiment wat er vakkundig ingepompt wordt. Gecombineerd met de ziekte kanker te effectief. En in mijn ogen veel te kort door de bocht allemaal. Ik denk dat het probleem in onze samenleving wel wat dieper zit dan een paar auto's op diesel. En dat gaat nooit ofte nimmer vrijwillig veranderen. Misschien zijn wij wel gewoon een deel van moeder natuur in werking.

Lekker knorren met dat dieseltje Bop! In de vallei gebeurt tenslotte alles vijftig jaar later dan bij ons.:cool:

Idefiqs zei:
Lekker knorren met dat dieseltje Bop! In de vallei gebeurt tenslotte alles vijftig jaar later dan bij ons.:cool:

Dus als jullie op het hoogtepunt zijn dan zijn wij op ons retour....dat vind ik een deprimerende gedachte..

Boppie zei:
Idefiqs zei:

Dus als jullie op het hoogtepunt zijn dan zijn wij op ons retour....dat vind ik een deprimerende gedachte..

De wet van de remmende voorsprong Boppie, komt echt wel goed bij jullie. Over 200 jaar.:D

Boppie zei:
Och, ik ben er niet blind voor, ik snap wel dat er geen lavendel uit het campertje komt. Ik kan alleen spontaan allergisch worden van dat anti diesel sentiment wat er vakkundig ingepompt wordt. Gecombineerd met de ziekte kanker te effectief. En in mijn ogen veel te kort door de bocht allemaal. Ik denk dat het probleem in onze samenleving wel wat dieper zit dan een paar auto's op diesel. En dat gaat nooit ofte nimmer vrijwillig veranderen. Misschien zijn wij wel gewoon een deel van moeder natuur in werking.

Ik roep wel vaker: die handvol oldtimers die elk een handvol kilometers maakt zijn geen enkel probleem. En trouwens; zowat alles wat voor 1985 is gebouwd heeft vieze uitlaatgassen. Diesel, Benzine, LPG... maakt niet uit. Enkel een USA of Japan import was iets minder vies vanaf 1970 ongeveer.

Die gloednieuwe diesels en benzine zijn ook erg schoon (maar nog steeds is een EV schoner). Maar ook voor die nieuwe geldt dit alleen als ze onderhouden worden en niet gechipt en dergelijke. Alles wat er tussen in zit qua leeftijd (en de laatste 5 jaar van benzine ook) dat is het probleem. Er zijn er veel van, ze rijden veel, en er zijn er veel die niet meer werken zoals de fabriek bedacht. Die groep auto's moet kleiner worden om resultaat te hebben. Dat gaat deels vanzelf maar door hoge nieuwprijzen en redelijk goede levensduur gaat het langzaam. Als die groep deels vervangen wordt door EV gaat het sneller.

Dus... tenzij je me verteld dat je 80.000km per jaar met je oude bus rijdt is er niets aan de hand. Maar ook ik merk dat mensen niet heel tolerant meer zijn erop. Hypocriet. Wel verder rijden in je 8 jaar oude diesel met verwijderd roetfilter (met 50.000km jaarlijks) maar boos worden op mij omdat ik 6x per jaar een ritje maak met een stuk antiek.

Het komt eerder bij 8000 km. Het gaat mij ook om dat hypocriete geneuzel. In verhouding draaien die busjes helemaal niets. En blijven ze op campings doorgaans gewoon op de plek staan. Waar de luxe wagen grondig gebruikt wordt.

K1D2 zei:

Je hoeft het bijna niet te onderzoeken, maar door logisch na te denken kan je toch al wel concluderen dat regeneratie van het roetfilter heel veel extra vervuiling geeft? Je "blaast" het ding bij wijze van spreken schoon. En die roet moet toch echt ergens heen.

EN wat is er mis mee om langzaam afscheid te gaan nemen van meer dan 100 jaar oude technologie en in te ruilen voor nieuwe technologie die op vrijwel alle punten beter is. Waarom wil je nog brandstof verbranden om een minimaal koppel te genereren terwijl je met zelfs een kleine elektromotor al meer koppel hebt? Als je van auto rijden houdt wil je koppel, liefst zo veel mogelijk (zolang het nog te hanteren is).

R Wolters zei:
Je hoeft het bijna niet te onderzoeken, maar door logisch na te denken kan je toch al wel concluderen dat regeneratie van het roetfilter heel veel extra vervuiling geeft? Je "blaast" het ding bij wijze van spreken schoon. En die roet moet toch echt ergens heen.

Die roet wordt in het filter verbrand tot as, en die as wordt uitgeblazen.... er komt dus fijnstof uit de pijp en geen roet.

R Wolters zei:
EN wat is er mis mee om langzaam afscheid te gaan nemen van meer dan 100 jaar oude technologie en in te ruilen voor nieuwe technologie die op vrijwel alle punten beter is. Waarom wil je nog brandstof verbranden om een minimaal koppel te genereren terwijl je met zelfs een kleine elektromotor al meer koppel hebt? Als je van auto rijden houdt wil je koppel, liefst zo veel mogelijk (zolang het nog te hanteren is).

Niks mis mee, maar dan moet de techniek wel eerst zover zijn dat het ook praktisch bruikbaar is en daarnaast moet die techniek ook nog even betaalbaar gaan worden voor iedereen.
Voor luxe gebakjes gaat het heel geleidelijk aan al wel de goede kant op (al verdwijnt er nog steeds te veel zwaar gesubsidieerd EV snel in de export), maar voor de werkpaarden staat het EV allemaal nog in de kleinste maat kinderschoenen en daar ben je voorlopig nog wel aangewezen op diesel.

Het heeft allemaal tijd nodig, maar die tijd wordt in de dagelijkse praktijk al niet meer gegund.... en het huidige kortzichtige/wispelturige overheidsbeleid draagt daar ook niet bepaald in bij.

Terug
Bovenaan