Onderwerp: schade aangericht (krasje) aan oude Mazda van 25 jaar.

• Onderwerp starter Bianca 9977512
  • Startdatum
Thunderbird zei:
Andersom helaas ook mee gemaakt. Mijn V70 is zowel optisch als technisch nagenoeg in nieuwstaat, ondanks zijn km stand van 560k km en zijn leeftijd van 15 jaar.

Een tijdje geleden had iemand mijn rechterkant flink geraakt. Schadebedrag €2500. De veroorzaker had keurig een briefje achter gelaten en ging er van uit dat alles netjes zou worden opgelost.

Toen begon echter het gezeik met de verzekering. Die vonden de Volvo Total loss. Ja meneer, 15 jaar oud, meer dan 550000 km op de teller. Die is niets meer waard. Hadden geen boodschap aan het feit dat de auto zowel technisch als optisch in zeer goede staat was.

Na flink touwtrekken door de schadehersteller en gebruik te maken van tweedehands onderdelen de schade afgetikt op €1999,99 (want bij €2000 vondst de verzekering hem totaal loss. Uiteindelijk goed opgelost, maar wat een gezeik.
Ja daarom raden ze ook aan, om een oudere wagen, te taxeren als hij in goede staat is.

Thunderbird zei:
Andersom helaas ook mee gemaakt. Mijn V70 is zowel optisch als technisch nagenoeg in nieuwstaat, ondanks zijn km stand van 560k km en zijn leeftijd van 15 jaar.

Een tijdje geleden had iemand mijn rechterkant flink geraakt. Schadebedrag €2500. De veroorzaker had keurig een briefje achter gelaten en ging er van uit dat alles netjes zou worden opgelost.

Toen begon echter het gezeik met de verzekering. Die vonden de Volvo Total loss. Ja meneer, 15 jaar oud, meer dan 550000 km op de teller. Die is niets meer waard. Hadden geen boodschap aan het feit dat de auto zowel technisch als optisch in zeer goede staat was..

Dan heb je het dus over een schadebedrag dat de dagwaarde van de auto overstijgt.

Heeft niks met de staat van de auto te maken. Maar de gemiddelde dagwaarde van een auto van die leeftijd en kilometerstand.
Als daar een dagwaarde van 2000 euro voor staat. Dan is een schadebedrag van 2500 euro gewoon een economisch totall loss.
Ook dan kun je hoog of laag springen.

Dat jij de auto meer waard vind dan de dagwaarde, omdat hij er technisch en optisch erg goed aan toe is. Telt daar niet in.
Zelfs al vind de betreffende verzekeringsagent of schadetaxateur dat de auto meer waard is dan de dagwaarde.
Je auto is namelijk alleen verzekerd voor de dagwaarde. Niet voor de waarde die jij er aan hecht.

Het enige wat je daarbij zou kunnen helpen is een waarde-taxatierapport van de auto, dat minder dan 2 - 3 jaar oud is.
Dat wordt bij oldtimerverzekeringen (die zijn de 15 jaar allang gepasseerd) ook gehanteerd. Anders krijg je daar ook enkel de dagwaarde voor bij totall loss.

Je verzekeraar moet dan wel bekend zijn met dit taxatierapport, want daarop wordt de premie van je verzekering ook gebaseerd.

Probesh, klopt net niet helemaal. Een auto heeft een dagwaarde vlak vóór en vlak na het ongeval. Hierbij is zeker van belang hoe de auto er bij staat. om de bandbreedte te bepalen t.o.v. vergelijkbare voertuigen. Het verschil noem je "schade". Of er een taxatierapport aanwezig is of niet maakt niet uit. Dat is alleen handig als de auto gejat wordt of uitbrandt en je niet meer kan aantonen dat'ie "echt" in topconditie verkeerde en nummer gelijk is.... Bij een normale schade kan achteraf ook wel vastgesteld worden wat de dagwaarde is. Lastige, zoals bij veel exoten, is dat de dagwaarde boven de waarde in de polis stijgt en er dan weer kleine lettertjes blijken te zijn (Geldt alleen voor Casco verzekeringen, niet voor de aansprakelijke die de schade mot betalen)

Pobresh zei:
Je verzekeraar moet dan wel bekend zijn met dit taxatierapport, want daarop wordt de premie van je verzekering ook gebaseerd.

Dat is alleen het geval bij een all-risk verzekering, daar wordt de premie inderdaad op het taxatierapport gebaseerd.
Maar iedereen kan z'n auto laten taxeren, bij een WA-verzekering heeft dit geen invloed op je premie maar bij een schade buiten eigen schuld wordt dat taxatierapport gewoon als basis voor de schadeberekening gebruikt worden.
Het rapport moet wel door een erkende taxateur opgesteld zijn en niet ouder zijn als 3 jaar.

Je moet jezelf alleen afvragen of een taxatie wat toevoegt, het bedrag op het taxatierapport wordt namelijk ook gebaseerd op de staat van de auto en de prijzen in de handel van vergelijkbare auto's.... zolang de auto verder geen apart/exclusief ding is en niet veel afwijkt van wat er in de handel aangeboden wordt geeft het weinig meerwaarde en kun je die € 100,= voor het taxeren beter op zak houden.
En sommige auto's komen nooit veel verder als een paar duizend euro's aan taxatie, ook al zijn ze in perfecte staat.
M'n Talbot Horizon uit 1981 is daar een mooi voorbeeld van: roestvrij, 42.000 echte kilometers, smetteloos interieur, geheel origineel... taxatie € 3000,=, maar dat is altijd nog meer als kiloprijs mobiel oud ijzer.

Ik probeer t in algemene lijnen te zetten, anders kun je er eindeloos over blijven discussiëren.. Op detailniveau blijf je altijd verschillen houden.

In weze is de dagwaarde een redelijk vast gegeven. Een auto van x jaar oud, van dat merk en type met die kmstand is c.a. zoveel waard.
Daar zit gerust een bandbreedte in. Maar dat heb je met alles.

Een auto in smetteloze staat zal wellicht een iets hogere dagwaarde toegekend krijgen. Maar je hebt met dat voorbeeld van die Talbot wel een aardige tegensetting.

Muddy Bandit zei:
Pobresh zei:

Dat is alleen het geval bij een all-risk verzekering, daar wordt de premie inderdaad op het taxatierapport gebaseerd.
Maar iedereen kan z'n auto laten taxeren, bij een WA-verzekering heeft dit geen invloed op je premie maar bij een schade buiten eigen schuld wordt dat taxatierapport gewoon als basis voor de schadeberekening gebruikt worden.
Het rapport moet wel door een erkende taxateur opgesteld zijn en niet ouder zijn als 3 jaar.

Je moet jezelf alleen afvragen of een taxatie wat toevoegt, het bedrag op het taxatierapport wordt namelijk ook gebaseerd op de staat van de auto en de prijzen in de handel van vergelijkbare auto's.... zolang de auto verder geen apart/exclusief ding is en niet veel afwijkt van wat er in de handel aangeboden wordt geeft het weinig meerwaarde en kun je die € 100,= voor het taxeren beter op zak houden.
En sommige auto's komen nooit veel verder als een paar duizend euro's aan taxatie, ook al zijn ze in perfecte staat.
M'n Talbot Horizon uit 1981 is daar een mooi voorbeeld van: roestvrij, 42.000 echte kilometers, smetteloos interieur, geheel origineel... taxatie € 3000,=, maar dat is altijd nog meer als kiloprijs mobiel oud ijzer.

Hoe is de auto dan verder? Mijn mazda 818 van 77 en ongeveer net zo populair en bijzonder als een talbot, misschien nog wel minder, is getaxeerd op 9000,-.
Er zitten tussen verschillende taxateurs echt enorme verschillen qua waardebepaling.

Bepalend is "de gewildheid" op de (beleggings) markt.... Zodra een youngtimer een door de markt gegeven "exclusief" status krijgt kan het hard gaan. De meeste Ferrari's stijgen in dagwaarde al kort nadat ze uit productie zijn gegaan. Eendjes, waar men 15 jaar geleden met een boog omheen liep, nu meer dan de oorspronkelijke nieuwprijs. Hoe meer er total loss gaan, des te beter voor de waarde van de rest. Eendjes hebben een nostalgische herinnering, Kevertjes, Capri's en Manta's ook. Voor hele volksstammen hun eerste auto. Een anonieme "13 in een dozijn" auto heeft niet bepaald de positieve herinnering. Die stijgen alleen in waarde indien ze verschrikkelijk goed onderhouden worden gedurende hun leven, maar dan nog maar zeer relatief. De markt bepaalt waar ze geld aan uit wil geven. Je 818 heeft een andere beleving, "de eerste Japanners, betrouwbaar en luxe" dan bijvoorbeeld merk Talbot (met ook in het imago storingsgevoeligheid en roestgevoeligheid).

marcel21674 zei:
Hoe is de auto dan verder?

In prima staat (even het noodzakelijke onderhoud van 6 jaren stalling buiten beschouwing gelaten), de Horizon heeft in 2014 zelfs in de stand van de Simca-club gestaan op de InterClassics beurs MECC Maastricht.
Onbekend maakt onbemind en dus ongewild, en dat bepaalt een fors deel van de taxatiewaarde.
M'n '71 Jeep Wagoneer (uitvoering 1414X: met airco, floorshift, bucket-seats en Buick 350V8 motor) is wel een zeer gewilde uitvoering en in een redelijk tot goede staat, dat laat zich ook gelijk vertalen naar een taxatiewaarde van € 27.500,=.
Wat fors meespeelt is dat voor een taxatie gekeken wordt naar vraag en aanbod wereldwijd.... en die vraag/aanbod ligt voor een Talbot Horizon wat anders als voor een Jeep Wagoneer.

Persoonlijk vind ik het juist raar dat iemand die al jaren een oud karretje heeft, deze moet afschrijven omdat een ander er in jankt. De eigenaar heeft nergens om gevraagd maar kan met een rooitje op zak bij louche handelaren gaan scheumen.

Boppie zei:
Persoonlijk vind ik het juist raar dat iemand die al jaren een oud karretje heeft, deze moet afschrijven omdat een ander er in jankt. De eigenaar heeft nergens om gevraagd maar kan met een rooitje op zak bij louche handelaren gaan scheumen.
Dat is met name het geval als de oude trouwe bolide niet meer rijdbaar is.
Dan baal je als een stekker en ben je met een paar kromme muntjes overgeleverd aan de gunsten van eerlikke Sjonnie en Kornuiten.

Sommige auto's met nauwelijks waarde zijn nog steeds goed bruikbaar, zelfs voor een kilometervreter. En het is makkelijk, je hoeft niet panisch te reageren op de zoetwatermatroos die moeite heeft met de juiste koers of het formaat van zijn botsdoos.

MBdoubleyou zei:
Total Loss zei:
@MBDoubleYou Apart verhaal, de benadeelde vraagt natuurlijk helemaal niks.
Het schadebedrijf en de verzekering hebben het schadebedrag bepaald.
Beetje vreemd om nu richting de eigenaar van de Mazda te doen alsof het allemaal zijn schuld is.

Waar schrijf ik dat het de schuld van de eigenaar van de Mazda is? Jij geeft die draai eraan.

TS wil niet over de verantwoordelijkheid van de schade uit. En ze is ook verantwoordelijk want de kras is haar schuld. Ik ben het met haar eens dat die 500 euro niet fair is, ook al is de objectieve (schade 500 euro. Als het een nette Mazda was is die 500 euro redelijk. Op een roestende Mazda met wat schades en 4 ton op de klok vind ik die 500 euro niet redelijk. Ik zou die 500 euro dus ook niet vragen aan TS als het mijn Mazda was.

Ik ga op het verhaal van de TS af. Ik ben er niet bij geweest. Alle anderen die er een mening over hebben ook niet. We moeten het dus met haar verhaal doen. Ik zou graag een foto van de Mazda in kwestie èn de kras op de bumper willen zien :).
(..)

+1

BMW 530d M zei:
Gewoon no-claim beschermer afsluiten dan heb je deze frustratie ook niet.
(..)

Dat lukt je niet op slechts een WA verzekering... dus.. lekker advies in deze.
Daarbij verlies je wel de schadevrije jaren opbouw (indien van toepassing), dus enig nadeel is altijd aanwezig.

https://www.consumentenbond.nl/autoverzekering/no-claimbeschermer

Terug
Bovenaan