Onderweg laden van elektrische auto met caravan

Alex XC40

Net ingestapt
Ik rijd sinds enkele maanden een Volvo XC40 Recharge Pure Electric en wil daar met caravan binnenkort mee op vakantie naar Frankrijk.
Ik weet natuurlijk dat mijn actieradius heel beperkt zal zijn en de grote vraag wordt dan ook, waar kan ik gemakkelijk en snel laden. De Volvo geeft netjes onderweg aan waar ik snel laad punten kan vinden maar of je er terecht kan met caravan wordt nergens vermeld. Bij een Fastned laadstation kun je met caravan nog "doorheen" rijden maar op vele andere plaatsen wordt het waarschijnlijk eerst afkoppelen. Helaas zijn er in het buitenland nog weinig Fastned look-a-likes.
Ik zou graag mijn ervaringen delen met anderen die dit ook gaan ondernemen of al ervaring hebben.

Dat weet ik nog niet. Je kunt op verschillende websites wel zien waar de Ionity laadpunten zijn maar mijn vraag is steeds kan ik dan laden met een caravan achter de auto.

ben erg benieuwd naar je ervaringen, het feit dat ik een caravan heb weerhoudt me van elektrisch rijden, terwijl ik dat eigenlijk best zou willen (maar dus niet ten koste van het caravanplezier ;-) ) Ik ga dit draadje volgen!

Toch maar even afkoppelen dan :)

Fastned is ook niet ideaal, alleen de laatste laadpaal zou passen. Pak je de voorste, dan blokkeer je degene er achter.

Alex 7942352 zei:
Dat weet ik nog niet. Je kunt op verschillende websites wel zien waar de Ionity laadpunten zijn maar mijn vraag is steeds kan ik dan laden met een caravan achter de auto.

Zou je kunnen 'Streetviewen' naar die laadpunten? Misschien kan je relatief eenvoudig een beetje ramen waar je zou willen laden?
Ik probeer maar mee te denken hè.

der Magistrat zei:
Alex 7942352 zei:

Zou je kunnen 'Streetviewen' naar die laadpunten? Misschien kan je relatief eenvoudig een beetje ramen waar je zou willen laden?
Ik probeer maar mee te denken hè.

Bedankt voor het meedenken. Ter voorbereiding op onze vakantie heb ik dat ook al gedaan. Op een aantal plekken is dat ook zeker gelukt maar helaas zie je dat hier nog weinig over nagedacht is en dat er enkel gewone parkeervakken zijn. Ook is Streetview vaak nog niet up-to-date en ontbreken de laadpalen van de laatste jaren.
Ik hoop dat er al andere mensen zijn die tips hebben over waar je "gemakkelijk"kunt laden met caravan.

Bij Plugshare (app) staan er vaak fotos zodat je de situatie kan beoordelen. Maar inderdaad is het vrij beperkt. De Noorse en Zweedse Ionity stations hebben wel een beetje het FastNed concept (minus het dak) zodat je ook met een aanhanger er kan staan, maar juist in de andere landen is het veel meer zoals de Tesla chargers (wat inderdaad gewoon een parkeervak is). Het zal nog even zoeken blijven vrees ik.

Ik ga dit topic zeker volgen, interessant om te zien hoe ver je kom.
Heb je enige verwachtingen met betrekking tot de actieradius? Zo niet, misschien is het een idee om voor de vakantie een keer een proefritje te rijden in Nederland om een goed beeld te krijgen. Dit kan je helpen met het uitstippelen van de route.

Twix zei:
Heb je enige verwachtingen met betrekking tot de actieradius? Zo niet, misschien is het een idee om voor de vakantie een keer een proefritje te rijden in Nederland om een goed beeld te krijgen. Dit kan je helpen met het uitstippelen van de route.

Mijn ervaring is nog beperkt maar met de 2 ritten die ik tot nu toe heb gemaakt zie ik dat de actieradius ongeveer halveert. Dit is natuurlijk ook afhankelijk wat voor caravan de auto moet trekken. In mijn geval is dat rond de 1200-1250 kg (beladen). Ik ben ook benieuwd naar ervaringen van anderen.

Ik denk dat rijsnelheid zeer zwaar weegt.

Ik denk dat afkoppelen het altijd wint van iets anders zoeken, uitwijken of doorrijden. Je range wordt zo kort dat je buiten NL niet veel te kiezen hebt.

Anders gezegd: ga je een uur omrijden om 1 keer ontkoppelen over te slaan? En is die situatie er ook? Heb je al een deeltraject gevonden met de bestaande foto's waarbij je echt winst boekt?

Alex 7942352 zei:
Twix zei:

Mijn ervaring is nog beperkt maar met de 2 ritten die ik tot nu toe heb gemaakt zie ik dat de actieradius ongeveer halveert. Dit is natuurlijk ook afhankelijk wat voor caravan de auto moet trekken. In mijn geval is dat rond de 1200-1250 kg (beladen). Ik ben ook benieuwd naar ervaringen van anderen.
Ik denk eerlijk gezegd niet dat het gewicht van de caravan heel veel effect heeft op jouw ervaring (actieradius ca. de helft). Gewicht speelt eigenlijk alleen een rol bij accelereren en eventueel bergopwaarts, de grootste klapper maak je m.i. toch vooral door de extra rijwind/luchtweerstand die je vangt op de doorgaande trajecten. En dat zal toch het grootste deel van de route het geval zijn.

Audi A6 zei:
Ik weet niet of je deze al gezien hebt?
https://www.autoblog.nl/nieuws/tesla-id-4-bmw-ix3-met-een-caravan-dramatische-actieradius-905248

Maar vooral het frontale oppervlak is van doorslaggevend belang als de snelheid wat hoger wordt.

Op basis van mijn ervaringen van een ice-auto met caravan:

Het verbruik neemt extreem toe. Ik lees in de specs dat zo'n Volvo een actieradius van 418 km zou hebben. In praktijk is dat ongeveer de helft met een losse auto. Ga je de caravan aankoppelen, gok ik dat je (airco, bergjes, extra gewicht, extra luchtweerstand) deze afstand nog een keer door twee mag delen waardoor je op een actieradius van 100 km uit komt.
Frankrijk lijkt ineens weer erg ver weg.

Mijn ervaringen zijn opgedaan met een relatief lichte caravan (750 kg) zonder klapdak of andere zuinigheidsmaatregelen. Een Toyota Camry ging van 1 op 9 gemiddeld naar 1 op 4, een Seat Leon ging van 1 op 21 naar 1 op 12. Ruwweg heb ik dus twee keer zo veel energie nodig voor de grote sleurhuttenrace waarbij ik wel moet opmerken dat ik wel eens richting de 100 km/uur rij met de caravan.

Op zo'n manier wordt het echt een onthaast vakantie :). Gewoon rustig aan naar de bestemming. Interessant om te volgen.

Wat voor caravan heb je?
Een smalle Eriba met hefdak is qua frontaal oppervlak en stroomlijn natuurlijk wel in het voordeel tov een Tabbert van 2.30m breed ;-)

De Volvo is naturlijk al wat hoger dan bijvoorbeeld een Tesla Model 3, dus dat zal al wel iets schelen (in de zin dat de Volvo solo al wat meer luchtweerstand heeft) ook de vorm van de auto speelt natuurlijk een rol, bij een Tesla wordt de lucht aan de achterkant weer naar beneden geleid, bij de Volvo is de achterkant wat rechter. Er zou er afhankelijk van de snelheid en lengte van de dissel wat turbulentie kunnen ontstaan tussen auto en caravan, wat overigens soms juist in je voordeel kan werken. Vroeger zag je wel eens van die dakspoilers op auto's met caravan, ook dat kan effect hebben, zowel positief als negatief, dat is heel lastig te voorspellen.

Maar de snelheid waarmee de lucht langs de combinatie gaat heeft quadratisch (2x zo hard is 4x zo veel kracht) en geeft dus het grootste verschil in rijbereik. dat geldt dus ook voor tegenwind!

Wij rijden met een Homecar. Dit is een gemiddelde veel voorkomende caravan die niet speciaal gestroomlijnd. Het is duidelijk dat de snelheid (en daarmee de lucht weerstand) een belangrijke factor is voor het gebruik. Op de snelweg is daarom rustig met de stroom vrachtauto's meerijden een manier van zuinig rijden en minder vaak moeten laden.
Het onbekende voor ons is, waar kunnen we makkelijk onderweg snel laden.

Alex 7942352 zei:
Wij rijden met een Homecar. Dit is een gemiddelde veel voorkomende caravan die niet speciaal gestroomlijnd. Het is duidelijk dat de snelheid (en daarmee de lucht weerstand) een belangrijke factor is voor het gebruik. Op de snelweg is daarom rustig met de stroom vrachtauto's meerijden een manier van zuinig rijden en minder vaak moeten laden.
Het onbekende voor ons is, waar kunnen we makkelijk onderweg snel laden.

Google maps geeft de laadstations in de buurt met het "merk" laadstation er bij. Voor zover ik het kan inschatten (ik rij niet elektrisch)) is de dichtheid van laadstations ook in Frankrijk ruim voldoende om met dit soort stukjes te rijden.
Ik begrijp dat je de caravan er niet voor ieder laadstation af wil halen (dat zou ik ook niet willen) dus zit er weinig anders op dat een extra lang laadsnoer meenemen en de route vooraf te plannen met de hulp van streetview.

En misschien (ik hoop dat ik hiervoor geen ban krijg) kan er een generator in de kofferbak van de volvo. Voor een paar honderd euro heb je een grappig exemplaar.

rke zei:
En misschien (ik hoop dat ik hiervoor geen ban krijg) kan er een generator in de kofferbak van de volvo. Voor een paar honderd euro heb je een grappig exemplaar.

Als dat iemand helpt om over een drempel te stappen lijkt het mij een prima pragmatische oplossing voor nood. Wel beter in de caravan meenemen denk ik.

Tesla met een generator opladen

rke zei:
...
Ik begrijp dat je de caravan er niet voor ieder laadstation af wil halen (dat zou ik ook niet willen) dus zit er weinig anders op dat een extra lang laadsnoer meenemen en de route vooraf te plannen met de hulp van streetview.

Een verlengsnoer dat slechts 50kW doet met 400V moet dus 100 Ampère verstouwen. Dat zijn echt stugge tuinslangen. Bij 100+kW worden de kabels zelfs gekoeld met vloeistof. Niet iets dat je even in je kofferbak legt.

Met een generator bijladen is ook de rolling joke, maar met caravan blijk je dus zéker 30kWh per 100km te doen. Een stevige 5kW generator draait dus 6 uur om 100km te rijden.
Veel groter dan 6kW wordt lastig:
Honda%20EU6500ISAN-leeborent.jpg

Dat afkoppelen klinkt leuk (zoals ook in de Autoblog video te zien valt).. maar je moet dan wel nog terug naar het laadpunt/plein... en dat is dan toch een stukje spookrijden..

V0RQ zei:
Een verlengsnoer dat slechts 50kW doet met 400V moet dus 100 Ampère verstouwen. Dat zijn echt stugge tuinslangen. Bij 100+kW worden de kabels zelfs gekoeld met vloeistof. Niet iets dat je even in je kofferbak legt.

Met een generator bijladen is ook de rolling joke, maar met caravan blijk je dus zéker 30kWh per 100km te doen. Een stevige 5kW generator draait dus 20 uur om 100km te rijden.
Veel groter dan 6kW wordt lastig:
Honda%20EU6500ISAN-leeborent.jpg

Ja, een beetje ice caravantrekker heeft niet voor niets een 100 Kw motortje in het vooronder. Laden met 3Kw duurt dus meer dan 33 keer zo lang als volgas leegtrekken.

Het is een noodoplossing, net zoals een extra lange laadkabel. Maar, als je in de beroemde middle of nowhere staat is een 3Kw generatortje nog altijd beter dan wandelen naar het dichtstbijzijnde punt waar je mobiele ontvangst hebt. Al is het maar om rustgevende thee te zetten terwijl je op de pechhulp wacht.

rke zei:
...

Het is een noodoplossing, net zoals een extra lange laadkabel. Maar, als je in de beroemde middle of nowhere staat is een 3Kw generatortje nog altijd beter dan wandelen naar het dichtstbijzijnde punt waar je mobiele ontvangst hebt. Al is het maar om rustgevende thee te zetten terwijl je op de pechhulp wacht.

Er is natuurlijk een 'groene*' manier. 1.5kW aan zonnepanelen moet passen op de caravan.

* : Er lijkt eindelijk wat geluid te klinken dat al die panelen die 25 jaar meegaan, maar toch veel sneller vervangen worden, óók vervuiling met zich meebrengen.

Alex XC40 zei:
Ik rijd sinds enkele maanden een Volvo XC40 Recharge Pure Electric en wil daar met caravan binnenkort mee op vakantie naar Frankrijk.
(..).

De ANWB spreekt in een video over EV rijden naar Italië, dat men niet voor Frankrijk als bestemming gekozen heeft omdat daar het snellaadnetwerk grotendeels stil ligt wegens enkele ongevallen (brand).

https://www.youtube.com/watch?v=5a3AuKkYJT8

Nu weerlegt iemand in de reacties dit, door te schrijven dat het Ionity netwerk in Frankrijk wel operationeel is. 76 locaties.

"Der Polestar hat also mit unserem Wohnwagen den 1,5 fachen Verbrauch."
"Das bestätigt meine Vermutung. Wir werden also im Sommer eine Reichweite von 200-250 km haben, gegenüber 300-350 km ohne Wohnwagen."

Misschien helpt deze info ook iets voor met de XC40 P8.

Durashift zei:
Alex XC40 zei:
(..).

De ANWB spreekt in een video over EV rijden naar Italië, dat men niet voor Frankrijk als bestemming gekozen heeft omdat daar het snellaadnetwerk grotendeels stil ligt wegens enkele ongevallen (brand).

https://www.youtube.com/watch?v=5a3AuKkYJT8

Nu weerlegt iemand in de reacties dit, door te schrijven dat het Ionity netwerk in Frankrijk wel operationeel is. 76 locaties.

In dit artikel wordt de ANWB routeplanner genoemd.

Dit is een heel handige app.... maar....
1- Met de opgegeven auto krijg ik de app niet zo gek dat hij in stukjes van 200 ~250 km maximaal gaat rekenen. Ik hoop dat de ANWB een maximale ontlading ONDERWEG of een maximaal haalbare afstand gaat invoeren zodat je kan instellen dat je een auto rijdt met een wat mindere accu of een aanhanger meesleept. Nu kan je alleen de optie aanvinken dat je met een bijna volle accu bij de bestemming wil aankomen.

2- Je kan natuurlijk liegen over het model auto. Ik heb de tweede keer voor een oud model Niro gekozen en dan hakt de routeplanner de route netjes op in stukjes van 150 km met vermelden van de laadtijd. Alleen nog een akkefietje zoals met Ionity kan dan de verbinding met een Franse centrale verhinderen.

Qua routeplannen voor EVs ia A Better Routeplanner (ABRP) de beste. Je kan je auto selecteren, vervolgens aanpassen wat jouw verbruik is (dus even wat hoger zetten voor met de caravan) en hij berekent een route rekening houdend met weerscondities, verkeer, verbuik van jouw auto en ook de snellaadcurve van jouw auto.
Je kan zelf even kijken naar fotos van die snellaadpunten en als het je te lastig lijkt met caravan dan geef je in ABRP aan dat je dat snellaadpunt niet wil gebruiken.

Zelf nog niet geprobeerd maar er zijn dus mensen die een OBD dongle in de auto pluggen en die aan ABRP koppelen wat dan op Android Auto draait. Dan rekent ABRP ook met live gegevens van de auto. In feite heb je dan een zelfde systeem als Tesla.

Ik hoop niet dat je op een drukke dag gaat rijden... heb je ook gerekend met de files bij laadpalen op de Franse Peage?

Op Twitter kwam ik iemand tegen met een knalrode eTron met een grote caravan. Is te doen zag ik. Uiteraard wel een vrij stevig verbruik.

Barri zei:
Op Twitter kwam ik iemand tegen met een knalrode eTron met een grote caravan. Is te doen zag ik. Uiteraard wel een vrij stevig verbruik.

Elektrische auto's hebben veel koppel, veel gewicht en een relatief laag zwaartepunt. Ik denk dat het daarom heel prettige caravansleurders zijn.
Als je hem maar op tijd kan opladen - iets waarvan vriend Google en ABRP zeggen dat het wel meevalt.

En, er gaan al jaren mensen met een motorfiets op vakantie terwijl er motoren zijn die een goede honderd kilometer actieradius hebben. Dan rij je ook van pomp naar pomp.

Terug
Bovenaan