Onderhoudskosten BMW 316i uit 2005?

A

Anoniem

Guest
Goedemiddag allemaal,

Mijn ouders zijn op zoek naar een occasion nadat hun vorige BMW 318i uit 1996 niet meer door de APK is gekomen. Ze rijden weinig: 3000-5000KM per jaar. Aangezien ze altijd BMW hebben gereden willen ze graag opnieuw een BMW kopen. Het budget is slechts 3000€.

Nu zijn we een BMW 316i uit het jaar 2005 tegengekomen voor iets minder dan 3000 euro met 190.000 op de teller. De auto ziet er zeer net uit. Volgens de dealer is de auto in topstaat en werkte de vorige eigenaar in de lokale BMW garage alhier.

Nu is het lastig voor mij om in te schatten wat de lange termijnkosten hiervan zijn en hoeveel onderhoud er nodig zal zijn. Mijn ouders willen graag een auto waar ze nog 7 jaar mee vooruit kunnen.

Ik vroeg mij af of er hier gebruikers zijn die op basis van ervaring een inschatting kunnen maken wat een gemiddelde BMW die 14 jaar oud is kan kosten aan onderhoud. Hun vorige BMW is altijd vrij goedkoop door de APK gekomen, maar wellicht dat zij daar geluk in hadden. Moet ik hier denken aan 1000-1500€ per jaar? Of zal dit veel lager kunnen zijn ivm het lage aantal kilometers dat zij rijden?

Ik begrijp dat er geen eenduidig antwoord is op mijn vragen en dat dit natuurlijk per individuele auto zal verschillen. Ik hoop in ieder geval met jullie advies een betere inschatting te kunnen maken of het kopen van een oudere BMW een groot risico is.

Alvast bedankt!

Groet, Laurens
 
Even gebaseerd op de ervaringen met mijn e36 cabrio die misschien 2kkmpj rijdt: als het daadwerkelijk een goede auto is (checken bij die bwmgarage aldaar), is het bedrag voor 1x pj goed onderhoud waarschijnlijk veel lager. Hangt natuurlijk wel af van waar, wat en hoe ze dat laten doen; voor ieder wissewasje naar de dealer maakt onderhoud een stuk duurder. Weinig rijden maakt het niet per se voordeliger overigens. De cabrio gaat naar een specialist die ook nog wel wat goede gebruikte onderdelen heeft.
 
Een auto kopen waar je 7 jaar mee vooruit kan voor dit budget is mogelijk, maar kijk er niet van op als je over een aantal jaar wel hoge kosten hebt.
 
alles staat of valt ook met de staat van de auto en wat geluk. Mijn gevoel zegt wel dat voor dit geld je wel wat geld achter de hand mag houden.

als de remmen, banden, onderstel dingetjes etc er aan zitten te komen, dan kan het aardig in de papieren lopen de komende jaren. Ik denk met 1500 per jaar aan onderhoud/reparatie je een aardig eind komt. Maar goed, met pech kan het zomaar veel meer zijn. Je koopt helaas een auto die heel populair is, dan koop je nu eenmaal een mindere en oudere auto voor je budget dan wanneer je voor een ander merk/model gaat.

Je hebt het over de dealer, maar ga er van uit dat het niet de BMW dealer is? Koop je een auto waar altijd goed voor gezorgd is, waar geen achterstallig onderhoud is, waar het e.e.a. al vervangen is in de loop der jaren, zonder storingen. Ach dan kun je haast geen buil vallen voor 3000 euro
 
Ik lees in je openingspost twee dingen...
Laurens 8286147 zei:
(...) nadat hun vorige BMW 318i uit 1996 niet meer door de APK is gekomen. (...) Hun vorige BMW is altijd vrij goedkoop door de APK gekomen (...)

Dus eerst hebben ze jaren goedkoop kunnen rijden en ineens kwam hij niet meer door de APK. Dat klinkt al alsof er in al die jaren alleen het hoog nodige is gedaan, waardoor de auto op een gegeven moment gewoon op was. Dat is dus hoe je het idee krijgt dat je je een BMW kunt veroorloven. Maar is dat echt zo?

Voor 3000 euro kun je geluk hebben, maar geen zekerheid dat je een BMW koopt waar je zeven jaren onbezorgd mee kunt rijden. En dat de auto van een medewerker van de garage was, dat klinkt net zoals het verhaal van een oud vrouwtje - het wekt vertrouwen. Zelfs als het waar is, wil dat nog niet zeggen dat de auto daarom goed is! Voor de rest sluit ik me aan bij de reacties hierboven.
 
Aankoop budget € 3000,= en ook nog 7 jaar vooruit kunnen..... kan prima, mits je maar blijft investeren in onderhoud en onderdelen als er eens wat kapot gaat.
De vraag wat de jaarlijkse onderhoudskosten gaan worden is echter net zoiets als vragen hoeveel winst je haalt uit een bezoek aan Holland Casino.
Je kan geluk hebben, je kan pech hebben.... auto's kopen in de onderkant van de markt is gewoon een kansspelletje.

Ga in ieder geval maar niet uit van al die mooie verkooppraatjes... ik vraag me altijd af waarom een vorige eigenaar een auto toch weg doet als die werkelijk nog in een topstaat verkeert.
De enigste reden die ik me dan kan bedenken is een wel zeer goede inruilprijs, en juist dat zie ik niet bepaald terug in de verkoopprijs van "iets minder als € 3000,=". (waar de handelaar/dealer dus ook nog minimaal € 500,= winst op moet maken)

Maar het is voor iedereen lastig te beoordelen/veroordelen zonder wat te zien.... neem iemand mee die er verstand van heeft, of laat er een aankoopkeuring op los.
Als het er budgettair allemaal zo strak van langs moet gaan dan zou ik eerder gaan zoeken naar een licht en zuinig autootje i.p.v. een bimmer… kun je het verschil in de kosten voor brandstof, verzekering en mrb gaan reserveren voor onderhoud, dat is alvast de eerste besparing/winst die je pakt.
 
Als het goed is heeft deze 316i de N46 motor en dat is niet echt een betrouwbare motor. Koppaking is een zwak punt evenals het Valvetronic klepregelsysteem en de kettingspanners willen ook weleens flink ratelen.

Dan liever nog een vroege 316i met de M43 1.9 8 klepper motor, die gaan een leven lang mee.

Onderaan de streep is het al een beste oude auto, problemen aan het subframe, roest en koelproblemen zijn vaak voorkomend en hoe ouder hoe groter de kans op sores. Een goed onderhouden vroege 316i in nette staat zou ik daarentegen niet op voorbaat afschrijven.

Dit is wel echt een heel mooi aangekleed exemplaar, staat ook al minstens 3 maanden te koop dus wellicht kan er ondertussen ook wel iets van de prijs af:

2000 BMW 3-serie E46 316i Executive M-Tech, Imola Red, Alcantara
€ 3.950,00
https://link.marktplaats.nl/m1529738994
 
@Auto encyclopedie
Het is een autohandelaar met positieve recensies op het internet, meer kan ik er niet van maken

@R W xxx & Epica Bedankt voor het advies!

@AsconaGT
Denk je dat die 1500 per jaar te verwachten is? Want dat lijkt me nog behoorlijk hoog (Had gehoopt op max 300-500)
En ja dat klopt, het is niet bij de BMW dealer zelf. Ik denk dat het inderdaad grotendeels een kwestie van geluk is. Er lijkt op het eerste oog geen achterstallig onderhoud te zijn, maar het is lastig te beoordelen van buitenaf.

@Tydelyck
Daar heb je gelijk in. Er is met name het hoog nodige gedaan en daarmee heeft de auto het nog best een tijdje kunnen volhouden. Het is de vraag of dat een tweede keer lukt. Ik ben inderdaad sceptisch over wat het precies zou betekenen als de vorige eigenaar een medewerker van de garage is.

@Muddy Bandit
Bedankt voor het advies! We overwegen inderdaad een aankoopkeuring te laten doen. Toen we dit noemden bij de autohandelaar maakte hij maar al te duidelijk dat het overdreven en te duur is voor een oude auto zoals deze. Red flag of heeft hij gelijk? Ik ben ook erg benieuwd wat een nieuwere, lichtere, zuinige auto scheelt in de prijs. Ik weet dat het erg lastig vergelijken is met zo’n oude auto, maar stel je maakt de vergelijking met een heel andere auto: een Toyota Aygo uit 2011 met dezelfde prijs. Zijn ze dan na 7 jaar waarschijnlijk veel en veel goedkoper uit dan met de BMW? (Bij deze beperkte hoeveelheid kilometers)

@Zadelsnuiver
Bedankt! Dat is wel belangrijk om rekening mee te houden. Ook bedankt voor de suggestie. De auto ziet er net uit maar zal niet zijn wat mijn ouders zoeken
 
Nou voor mij zou het een red flag zijn als hij al roept dat dat te duur is. Het gaat hier immers om een bedrag van 3k en dat is gewoon veel geld en dus een aankoopkeuring waard, ga je nou kijken voor een auto van 500 euro dan snap ik zijn reactie.
 
Heb je een link naar de beoogde 316i om met ons te delen? Geeft misschien met iets meer inzicht.

Overigens neem ik aan dat je ouders al op leeftijd zijn? Je kan ze dan wel op hun oude dag in een Aygo oid stoppen maar hebben ze daar hun hele leven dan voor gewerkt? Als ze op hun oude dag nog van een mooie BMW willen genieten moet dat ook wel kunnen vind ik.

Probeer een zo goed mogelijk exemplaar uit te zoeken, vermijd die N46 motor en zet zo'n 500€ per jaar opzij voor onderhoud dan kom je vast een heel eind.
 
Laurens 8286147 zei:
@Muddy Bandit
Bedankt voor het advies! We overwegen inderdaad een aankoopkeuring te laten doen. Toen we dit noemden bij de autohandelaar maakte hij maar al te duidelijk dat het overdreven en te duur is voor een oude auto zoals deze. Red flag of heeft hij gelijk? Ik ben ook erg benieuwd wat een nieuwere, lichtere, zuinige auto scheelt in de prijs. Ik weet dat het erg lastig vergelijken is met zo’n oude auto, maar stel je maakt de vergelijking met een heel andere auto: een Toyota Aygo uit 2011 met dezelfde prijs. Zijn ze dan na 7 jaar waarschijnlijk veel en veel goedkoper uit dan met de BMW? (Bij deze beperkte hoeveelheid kilometers)

Als je het gewicht weet dan kun je het verschil in mrb en verzekering al op de cent nauwkeurig uitrekenen, het verschil in brandstofverbruik kun je ook wel globaal opzoeken en de prijzen van banden idem.
Met beide genoemde auto's zit je al in de categorie waarin elektronica, computertjes, sensoren en milieu de dienst uit maakt naast de gewone techniek, helaas zijn dat bij oudere auto's ook storingsgevoelige(re) delen die aardige kosten met zich mee kunnen brengen.
Met name van de bimmer weet ik dat onderdelen vrij prijzig uit kunnen pakken en de montage idem, hoe dit bij een Aygo zit geen idee.
Maar het gezegde "wat er niet op of aan zit gaat ook niet kapot" kan al veel onkosten besparen, basic rijden kan aardig lonend zijn bij oude(re) auto's.
 
Tussen een aygo en een BMW zitten natuurlijk een hoop andere auto's tussen in, die ga ik niet benoemen.

Zitten er ook garage rekeningen bij, dat zegt meer dan onderhoudsboekje
 
Denk je dat die 1500 per jaar te verwachten is? Want dat lijkt me nog behoorlijk hoog (Had gehoopt op max 300-500)
En ja dat klopt, het is niet bij de BMW dealer zelf. Ik denk dat het inderdaad grotendeels een kwestie van geluk is. Er lijkt op het eerste oog geen achterstallig onderhoud te zijn, maar het is lastig te beoordelen van buitenaf.

als het alleen bij een beurtje en APK blijft dan kom je met 300 per jaar wel weg aan onderhoud. Maar met banden, remmen, onderstel dingetjes waar een BMW al gevoeliger voor is dan ga je al snel naar een fors hoger bedrag elk jaar en red je het gemiddeld voor 500 euro niet. Ga je dan ook nog elektrische storingen krijgen, defecte airco, iets met de motor zelf , ja dan word het gewoon erg prijzig. maar het is gewoon geluk hebben.

Ze zeggen wel eens; niets is zo duur als een goedkope BMW. En dat is ook echt waar helaas. Is het gewoon een fris ding met zonder achterstallig onderhoud dan is het natuurlijk allemaal wel te overzien en kom je makkelijk weg met minder dan 1000 euro per jaar. het is natuurlijk ook geen hele complexe 7 serie.
 
Terug
Bovenaan