Onderhoudsbeurten & olie verversen eigenlijk onzin? Pagina 2: zie Vara's consumentenprogramma Kassa

Dat ben ik wel met je eens, maar een goede beurt eens per jaar moet alle problemen voorkomen. Daarnaast nog een APK en je rijdt veilig.

meeuw zei:
@Olds:

Dat ben ik helemaal met je eens. Mijn auto's krijgen ook alle beurten volgens fabrieksnorm. Maar over het (te) regelmatig olieverversen heb ik zo mijn twijfels.

Daar ben ik het wel mee eens. De olie zal vast wel te vaak ververst worden met de huidige schema's.

Maar toch, het schema is er niet voor niets. Zo lang ik voldoe aan het plaatje van de doorsnee automobilist, lijkt het mij verstandig het schema passend bij die doorsnee automobilist te volgen.

Bij bijvoorbeeld mijn motoren heb ik tot voor kort altijd trouw het schema gevolgd. Ik reed als een doorsnee motorrijder met die dingen (2000 ~3000 km per jaar) en daar is het onderhoud op afgestemd. De laatste tijd rij ik veel meer met deze dingen en ik heb het schema aangepast. Ik doe nu eens eens per 10.000 (was 7500) een beurtje, maar ik neem wel zaken van een grote beurt mee in de controle (remmen, lagers ed.).

Jij geeft aan dat je 100 euro per beurt / jaar bespaart aan onderhoud. Als dat onderhoud alleen een plons verse olie is, lijkt mij die 100 euro goed betaald. Ik zie het aan bijvoorbeeld bromscooters: met zegge en schrijven een hele liter verse olie van een tientje en tien minuten werk is dat ding weer een jaar gelukkig. Een schop tegen de banden, even gluren naar de remmen, luchtfiltertje, lagers controleren, lampjes nakijken, twee oliedopjes los/vastmaken en wat olie gieten.

En dat blijkt: de fietsenmaker rekent tussen de 30 en 50 euro voor een raceplee....

Dan zijn we het toch met elkaar eens? Gewoon regelmatig onderhoud, eventueel aangevuld met APK (wat vaak al met de onderhoudsbeurt plaats vindt).

Olds zei:
Als iemand het onderhoud aan zijn of haar auto niet kan betalen (of moet dit zelf doen als hij/zij erg handig is), lijkt het mij verstandiger dat zij dan ophouden met autorijden.

Hier ben ik het niet mee eens olds, omdat de APK verplicht is en de auto altijd op veiligheid wordt gecontroleerd. Of die nu een beurtje heeft gehad of niet. Dat doet niet terzake.

Ik ben zelf automonteur en ik kan je vertellen dat olie verversen en goed onderhoud zeer belangrijk is. De moderne motor is natuurlijk wel iets anders dan 25 jaar terug. Tegenwoordig word er veel meer vermogen gehaald uit kleinere motoren en de belasting is dan ook veel groter, daarom is goede smering
belangrijk.
Olie smeert niet alleen maar neemt ook vuil mee en koelt de motor ook, olie veroudert en zijn eigenschappen word van loop van tijd minder.
Wat ook een grote rol speelt met verouderen van de olie is of die lange of korte stukken rijd, wanneer de motor alleen maar korte stukken draait veroudert de olie snel. Omdat de motor niet op bedrijfs temperatuur komt en het vocht niet verdampt.
Ik zeg dit niet omdat ik er aan verdien want dat is niet zo, wil mensen alleen goed informeren en dat ze het beste voor de auto kiezen.

wibi zei:
Olds zei:
Als iemand het onderhoud aan zijn of haar auto niet kan betalen (of moet dit zelf doen als hij/zij erg handig is), lijkt het mij verstandiger dat zij dan ophouden met autorijden.

Hier ben ik het niet mee eens olds, omdat de APK verplicht is en de auto altijd op veiligheid wordt gecontroleerd. Of die nu een beurtje heeft gehad of niet. Dat doet niet terzake.

Maar het is wel een moment opname.
Een dag later kan er al een veer breken, zoals uit een ander topic is gebleken.

Is het niet allemaal helemaal afhankelijk van de situatie? Sowieso moet je onderhoud en olie verversen niet op één hoop gooien. Maar ik kan me voorstellen dat een auto die 2k Km per jaar rijdt in alleen stadsritjes veel meer onderhoud nodig heeft dan een auto die 100k Km autosnelweg rijdt, en ook dat de eerste vaker nieuwe olie nodig heeft - zeker per km gezien. Een pizzakoerier die met zijn bakkie ook 100k rijdt, maar dan puur korte stukjes, zal ook weer meer nodig heben dan de pure snelwegcrosser.

Alles puur afhankelijk van hoe de auto gebruikt wordt, welke techniek er in zit, welke materialen gebruikt zijn etc. Dus per definitie lijkt het me geen onzin en ik zou dan ook niet stellen dat niemand olie hoeft te verversen.

Hansyii zei:
wibi zei:
Olds zei:
Maar het is wel een moment opname.
Een dag later kan er al een veer breken, zoals uit een ander topic is gebleken.
Ophouden met autorijden is ook niet goed uitgedrukt, iemand met een auto van de zaak of een geleende auto is niet verantwoordelijk voor het onderhoud in financiele zin.

Verder garandeert de APK alleen een technische toestand op het moment van keuren en heeft niets met de staat van onderhoud te maken. De APK zorgt voor een bepaald basisnivo qua technische veiligheid, maar meer niet. Daarom kan oom agent een auto die net APK-gekeurd is maar toch ernstige gebreken vertoont gewoon van de weg halen.

Hallo iedereen,

ik ben nieuw hier en kwam op dit topic uit toen ik wou weten hoe vaak men olie dient te verversen.
Waarom wou ik dit weten?
Nou, mijn eerste wagen was een laguna. Ik had die voor weinig geld kunnen kopen (1800 benzine uit 1994), met 70000 km op de teller.
Ik was als student zeer arm (was op mijn 17 de het ouderlijk uitgegaan en combineerde voltijds werk met studies; Voor regelmatig onderhoud aan de wagen was geen geld. Ik reed dus met deze laguna tot die "op" was. De reden waarom die stuk ging was de versnellingsbak. Nu, ik heb NOOIT de olie, noch de andere vloeistoffen gecheckt. De wagen gaf nooit een foutmelding en ik ging, onterecht, enkel daarop af.
De wagen gaf het op nadat ik er 180000 km mee had gereden (en er dus 250 000 km mee was gereden). Mijn broer, die ook een laguna had, haalde de motor er uit en heeft die als reserve gehouden voor zijn eigen wagen. In zijn wagen zit die nu nog steeds. De motor heeft nu bijna 500 000 km "gereden".

NU, my point: ik heb een rover 416 waar ik op 3 jaar tijd slechts 21000 km mee heb gereden. Ik check het oliepeil en dat zit nog perfect waar het moet. De motor wordt nooit warm, ook niet als ik 1 uur in de bakkende zon in de file sta, of in de Spaanse bergen bergop moet rijden. Zou ik dan toch het zekere voor het onzekere nemen en de olie verversen?

Wel merkte ik dat het koelvloeistofreservoire bijna leeg is dus dat ga ik straks bijvullen.

Ik adviseer je dit topic eens te lezen https://www.autoweek.nl/forum/read.php?7,5220906,page=1
Een hoop wetenswaardigheden komen aan bod, en ik meen ook de verdunning van de olie met brandstof en water.

Ik vervang ook zelden de olie van mijn auto's en motoren.

Met mijn Cabrio heb ik nog nooit de olie ververst. Dit is 130.000 km geleden (ongeveer 6 jaar). Ik heb met deze auto ook nog door de Sahara gereden in die tussentijd.

Een collega van mij had testen gedaan bij Scania met 6 motoren (3 met olie beurten andere 3 zonder oliebeurten). Wat bleek de motoren zonder olie wissel hadden minder kuren!

Conclusie volgens hem: de motor slijt in op de olie waar die op loopt.

Een andere collega heeft op een schip gewerkt als monteur daar werd soms de PH gemeten van de olie om te kijken of ie goed was. Daar werd nooit de olie vervangen van motoren

Ik ben bang dat het olie verversen een overblijfsel is uit het verleden toen motoren en olie erg slecht waren en sommige auto's niet eens een filter hadden (Kever!).

Autojunk zei:
Een collega van mij had testen gedaan bij Scania met 6 motoren (3 met olie beurten andere 3 zonder oliebeurten). Wat bleek de motoren zonder olie wissel hadden minder kuren!

Hoe zit dat? Inslijten op olie? En hoe kan verse olie dan "erger" inslijten? Je zou zeggen dat oude olie vol zit met metaaldeeltjes, roet, vocht etc.. Ja dat zal toch meer slijtage geven dan schone olie?

Autojunk zei:
Ik vervang ook zelden de olie van mijn auto's en motoren.

Met mijn Cabrio heb ik nog nooit de olie ververst. Dit is 130.000 km geleden (ongeveer 6 jaar). Ik heb met deze auto ook nog door de Sahara gereden in die tussentijd.

Een andere collega heeft op een schip gewerkt als monteur daar werd soms de PH gemeten van de olie om te kijken of ie goed was. Daar werd nooit de olie vervangen van motoren

Ik ben bang dat het olie verversen een overblijfsel is uit het verleden toen motoren en olie erg slecht waren en sommige auto's niet eens een filter hadden (Kever!).

De broer van mijn schoonzus, en daar de opa van zijn vriend van, is ook ongelooflijk goed in l.lverhalen.
Ik denk, dat jij goed met hem kan opschieten.

Hansyii zei:
De broer van mijn schoonzus, en daar de opa van zijn vriend van, is ook ongelooflijk goed in l.lverhalen.
Ik denk, dat jij goed met hem kan opschieten.

Kan ook aardiger ;)

Goed onderhoud is trouwens noodzakelijk, ga maar eens kijken naar landen als Albanië waar je direct het verschil ziet tussen goed onderhoud en geen of slecht onderhoud.

Ik ben ervan overtuigt dat je zeker langer door kunt rijden dan het onderhoudsboekje voorschrijft maar denk ook dat fabrikanten tegenwoordig snugger genoeg zijn om hun producten niet het eeuwige leven te geven. Een tijdje terug was er een interessante aflevering van ik meen 'de rekenkamer' op tv die ging over dat onderwerp. Zo hebben sommige printers b.v. een zelfmoordchip waardoor de printer er na een x aantal pagina's er gewoon mee ophoudt! Ook onderdelen van wasmachines e.d. worden bewust van een goedkoper materiaal of kunststof gemaakt zodat ze eerder slijten. Zo kan ik me best voorstellen dat olieproducenten een middel toevoegen waardoor de olie eerder bederft...

@Vectrafan
Jawel, maar hij reageert al niet op de zinnige opmerking van @Klieder.

SVF zei:
Ik ben ervan overtuigt dat je zeker langer door kunt rijden dan het onderhoudsboekje voorschrijft maar denk ook dat fabrikanten tegenwoordig snugger genoeg zijn om hun producten niet het eeuwige leven te geven. Een tijdje terug was er een interessante aflevering van ik meen 'de rekenkamer' op tv die ging over dat onderwerp. Zo hebben sommige printers b.v. een zelfmoordchip waardoor de printer er na een x aantal pagina's er gewoon mee ophoudt! Ook onderdelen van wasmachines e.d. worden bewust van een goedkoper materiaal of kunststof gemaakt zodat ze eerder slijten. Zo kan ik me best voorstellen dat olieproducenten een middel toevoegen waardoor de olie eerder bederft...

Geen ene motor wordt op dezelfde manier gebruikt.
De autofabrikant moet echter wel voor elke motor de veilige marges zoeken.

In feite geldt dat ook voor chiptuning. Met vele gechipte motoren gebeurt er niets. Maar niet met alle.....

@ Hansyii

Mijn collega's waarmee ik iedere dag werk is niet hetzelfde de broer van mijn schoonzus, en daar de opa van zijn vriend van. Wij werken voor een bedrijf dat onderdelen inspecteert en certificeert voor automotive en aviation. Allen werktuigbouwers. En wij hebben allemaal onze twijfels aan het continu olieversen en dit pas als een onnodige aanslag op het milieu.

PS ik ben geen milieu goeroe

Autojunk zei:
@ Hansyii

Mijn collega's waarmee ik iedere dag werk is niet hetzelfde de broer van mijn schoonzus, en daar de opa van zijn vriend van. Wij werken voor een bedrijf dat onderdelen inspecteert en certificeert voor automotive en aviation. Allen werktuigbouwers. En wij hebben allemaal onze twijfels aan het continu olieversen en dit pas als een onnodige aanslag op het milieu.

PS ik ben geen milieu goeroe

Een ieder mag zijn mening hebben.
Als alleen een mening wordt geventileerd, zonder dat de argumenten worden onderuit gehaald, die worden aangevoerd om het olie verversen juist wel te doen, voegt dat m.i. weinig aan de discussie toe.

Feit is, en blijft, dat een oliewissel zo op zijn tijd het meest basale onderhoud aan een auto is. Olie zorgt voor smering, maar vangt ook veel verontreiniging (ijzerslijpsel etc.) op, en zorgt ook deels voor een stukje koeling van de motor. Best wel belangrijk.

Als je van mening bent dat een oliewissel rustig maar eens in de tien jaar of 500.000 km plaats hoef te vinden, ga vooral je gang. Kom dan alleen niet uithuilen dat een keer de motor van je auto in de soep is gedraaid.

Ook vraag ik me af hoe deze mensen denken over het overige onderhoud van de auto...

Ach een auto moet het gewoon altijd doen, en als er door gebrek aan goed onderhoud eens een gebrek komt, dan is het een klereding... o_O

Ik heb motoren gezien waarvan de olie nooit ververst werd. Een motor begon raar te lopen, met een olieflush was de verontreiniging weg te krijgen. en de wagen is daarna elders ingeruild.

Een motor had een gat in het onderblok zitten, vastgelopen en een deel is naar buiten geknald. Oorzaak was sterke inwendige vervuiling door het niet verversen van de olie.

Later nog zo`n motor open zien liggen, geen olie verversen...het zag er niet uit. Het leuke is dat je gelijk alles kan reinigen indien mogelijk waar olie door liep. Denk aan oliekanalen, leidingen, slangen, oliepomp, oliekoeler.

Interessant dat dit toch altijd weer leidt tot complottheorieën. Volgens mij moet je het allemaal niet zoveel zoeken.

Een motor die 20 jaar mee kan met dezelfde olie en evengoed zuinig en schoon is zou duurder zijn. 1x per jaar oliewissel kost ca 50 euro. Je budget is dus 20 x 50 = 1000 euro. Grote kans dat je dat niet voor elkaar krijgt voor dat geld.
Je kunt ook de kwaliteit van de olie meten met sensoren. Daardoor kun je hem precies op tijd verversen ipv. ruimschoots op tijd. Ook dat kost geld, en al snel blijkt het niet veel uit te maken.
Mensen betalen gewoon liever elk jaar die 50 euro dan te moeten investeren in een duurdere auto. Daar is toch ook iets voor te zeggen?

Verder kan het best zijn dat een motor in 80% van de gevallen 5-10 jaar met dezelfde olie kan. Maar wat doe je met die andere gevallen? Als je alleen al 1% van de motoren moet vervangen uit garantie ga je al bijna failliet.

Wat is er toch zo evil aan om de kosten te spreiden en het zekere voor het onzekere te nemen?

Voor vrachtwagens en schepen kan dergelijke technologie overigens wel lonen, en wordt het (geloof ik) ook toegepast.

Klik en huiver

10454949_657924817626755_3737826098069374443_o.jpg

Dan ga je voor een paar tientjes per jaar toch niet lopen k#tten.

Wat ik mis in de discussie ijn distributiekettingen die door de motorolie worden gesmeerd en turbo's die door olie moeten worden gekoeld. Mijn ervaring is dat met een koude start icm nieuwe olie de ketting minder hoorbaar is in vergelijking met olie van 20k oud. Jazeker een simpele "luie"motor van 30 jaar oud zonder turbo met veel cc inhoud en weinig vermogen, lage compressieverhouding etc kan je misschien 50k zonder problemen doorrijden. Met de mini blokjes van nu met lage toleranties, veel vermogen per liter, dpf-regeneraties (brandstof in olie!), turbo's en kettingen etc zou ik het beslist niet wagen.

quatboek zei:
Wat ik mis in de discussie ijn distributiekettingen die door de motorolie worden gesmeerd en turbo's die door olie moeten worden gekoeld. Mijn ervaring is dat met een koude start icm nieuwe olie de ketting minder hoorbaar is in vergelijking met olie van 20k oud. Jazeker een simpele "luie"motor van 30 jaar oud zonder turbo met veel cc inhoud en weinig vermogen, lage compressieverhouding etc kan je misschien 50k zonder problemen doorrijden. Met de mini blokjes van nu met lage toleranties, veel vermogen per liter, dpf-regeneraties (brandstof in olie!), turbo's en kettingen etc zou ik het beslist niet wagen.

Ja, maar dit topic is ook 9 jaar oud. Toen golden hele andere normen.

Hallo daar,
Olie in een motorblok kan absoluut nooit onbeperkt houdbaar zijn of blijven.
Er zijn tussen motoren onderling (die met zuigers en cylinders werken), altijd onderlinge verschillen waar te nemen, welke uitsluitend aan de kwaliteit van de motorolie te wijten zijn...

Leg mij dan eens de volgende 2 stellingen uit?:
Twee gelijke auto motoren van hetzelfde merk, type, met dezelfde rij omstandigheden, en dezelfde aantal gereden kilometers:
Motor 1 - altijd gereden met dezelfde olie (nooit ververst) compressie uiteindelijk nog maar 120 PSI(???)
Motor 2 - altijd gereden met jaarlijkse oliewissel van goede kwaliteit (bijvoorbeeld: Castrol GTX 10W-40 A3/B4) compressie nog steeds 180 PSI(!!!)

Gr. Johan

Ps:
Mogelijk ben jij een "sloopauto" gebruiker. Een wrak kopen voor 'n schrijntje - 'n paar maanden er mee rijden - naar de sloop er mee - en weer een ander wrak kopen voor 'n schrijntje!?!!!)
Dan is elke druppel nieuwe motorolie absoluut weggegooid geld. (y) :LOL: :eek: :(
Johan.

Ik heb er ervaring mee dat op tijd olie verversen echt wel nodig is. Ik heb een oude hobby auto uit 1992, en een half jaar na het olie verversen (met nieuw filter) neemt het olieverbruik van nihil elke keer toe tot ca. 1 liter op 1000 km. De oorzaak is dat de olie vuiler wordt na een half jaar en de zuigerveren daardoor gaan vast zitten. Daar rijdt ie verder prima mee en je merkt er verder niks van (geen rook) maar het olieverbruik neemt ineens rap toe. Het is een euvel dat af en toe voorkomt bij oude auto's. Na een half jaar kan ik het echter oplossen door een busje Wynn's supercharger aan de olie toe te voegen (12 euro bij Praxis) - dat weekt o.a. vuil uit de zuigerveren weer los zodat al gauw het olieverbruik terugkeert naar "nihil".

Michiel H zei:
Ik heb er ervaring mee dat op tijd olie verversen echt wel nodig is. Ik heb een oude hobby auto uit 1992, en een half jaar na het olie verversen (met nieuw filter) neemt het olieverbruik van nihil elke keer toe tot ca. 1 liter op 1000 km. De oorzaak is dat de olie vuiler wordt na een half jaar en de zuigerveren daardoor gaan vast zitten. Daar rijdt ie verder prima mee en je merkt er verder niks van (geen rook) maar het olieverbruik neemt ineens rap toe. Het is een euvel dat af en toe voorkomt bij oude auto's. Na een half jaar kan ik het echter oplossen door een busje Wynn's supercharger aan de olie toe te voegen (12 euro bij Praxis) - dat weekt o.a. vuil uit de zuigerveren weer los zodat al gauw het olieverbruik terugkeert naar "nihil".

Een topic van bijna 2 jaar oud schoppen wordt niet altijd gewaardeerd hier.

Wat je met zo'n hobby auto met terugkerend olieverbruik beter kan doen is de tijd nemen om het blok uit elkaar te halen en volledig schoon te maken.

Dit soort problemen van olieverbruik wat steeds terugkomt en verdwijnt met een oliewissel heeft niet zozeer te maken met de oliewissel.
Er zit hoogstwaarschijnlijk een hoop rotzooi in het blok (lage kmstand bijvoorbeeld), waardoor de olie zeer snel vervuild raakt.
olie additieven erbij gooien na een halfjaar lossen dat probleem dus ook niet op. Het eventueel losgeweekte vuil zakt onderin het carter waar het vervolgens weer opgezogen wordt en terug in de motor terecht komt.

Alleen al het carter er een keer onderuit halen, geheel schoonmaken en daarna 100km met nieuwe olie rijden waarna je weer het carter eronderuit haalt en schoonmaakt Kan al een flink verschil maken bij zulke problemen.

Elke keer oliewissel haalt maar een deel van die vervuiling eruit.

Flush raad ik bij zulke motoren 100% af omdat er ook veel grover vuil los kan komen en kanalen kan verstoppen. Daarom of de carter-schoonmaak methode (heb je al een groot deel van het vuil weg) of een volledige schoonmaak van het blok waarbij je alles uit elkaar gaat halen en schoonmaken.

Pobresh zei:
Michiel H zei:

Een topic van bijna 2 jaar oud schoppen wordt niet altijd gewaardeerd hier.

Wat je met zo'n hobby auto met terugkerend olieverbruik beter kan doen is de tijd nemen om het blok uit elkaar te halen en volledig schoon te maken.

Dit soort problemen van olieverbruik wat steeds terugkomt en verdwijnt met een oliewissel heeft niet zozeer te maken met de oliewissel.
Er zit hoogstwaarschijnlijk een hoop rotzooi in het blok (lage kmstand bijvoorbeeld), waardoor de olie zeer snel vervuild raakt.
olie additieven erbij gooien na een halfjaar lossen dat probleem dus ook niet op. Het eventueel losgeweekte vuil zakt onderin het carter waar het vervolgens weer opgezogen wordt en terug in de motor terecht komt.

Alleen al het carter er een keer onderuit halen, geheel schoonmaken en daarna 100km met nieuwe olie rijden waarna je weer het carter eronderuit haalt en schoonmaakt Kan al een flink verschil maken bij zulke problemen.

Elke keer oliewissel haalt maar een deel van die vervuiling eruit.

Flush raad ik bij zulke motoren 100% af omdat er ook veel grover vuil los kan komen en kanalen kan verstoppen. Daarom of de carter-schoonmaak methode (heb je al een groot deel van het vuil weg) of een volledige schoonmaak van het blok waarbij je alles uit elkaar gaat halen en schoonmaken.

Mij maakt het niet zo uit dat oudere topics weer naar boven komen hoor.

Enne, ik vind dit inderdaad niet normaal. Mijn auto uit 1988 heeft geen meetbaar olieverbruik, misschien 1l/10000km, als het dat al is. Geen idee, want dan ververs ik de olie toch. :) Dus dat ligt, zoals Pobresh terecht aanhaalt, eerder aan iets specifieks in je motor.

Terug
Bovenaan