Guest
Dat ben ik wel met je eens, maar een goede beurt eens per jaar moet alle problemen voorkomen. Daarnaast nog een APK en je rijdt veilig.
Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Opmerking: This feature may not be available in some browsers.
meeuw zei:@Olds:
Dat ben ik helemaal met je eens. Mijn auto's krijgen ook alle beurten volgens fabrieksnorm. Maar over het (te) regelmatig olieverversen heb ik zo mijn twijfels.
Olds zei:Als iemand het onderhoud aan zijn of haar auto niet kan betalen (of moet dit zelf doen als hij/zij erg handig is), lijkt het mij verstandiger dat zij dan ophouden met autorijden.
wibi zei:Olds zei:Als iemand het onderhoud aan zijn of haar auto niet kan betalen (of moet dit zelf doen als hij/zij erg handig is), lijkt het mij verstandiger dat zij dan ophouden met autorijden.
Hier ben ik het niet mee eens olds, omdat de APK verplicht is en de auto altijd op veiligheid wordt gecontroleerd. Of die nu een beurtje heeft gehad of niet. Dat doet niet terzake.
Ophouden met autorijden is ook niet goed uitgedrukt, iemand met een auto van de zaak of een geleende auto is niet verantwoordelijk voor het onderhoud in financiele zin.Hansyii zei:Maar het is wel een moment opname.wibi zei:Hier ben ik het niet mee eens olds, omdat de APK verplicht is en de auto altijd op veiligheid wordt gecontroleerd. Of die nu een beurtje heeft gehad of niet. Dat doet niet terzake.Olds zei:Als iemand het onderhoud aan zijn of haar auto niet kan betalen (of moet dit zelf doen als hij/zij erg handig is), lijkt het mij verstandiger dat zij dan ophouden met autorijden.
Een dag later kan er al een veer breken, zoals uit een ander topic is gebleken.
Autojunk zei:Een collega van mij had testen gedaan bij Scania met 6 motoren (3 met olie beurten andere 3 zonder oliebeurten). Wat bleek de motoren zonder olie wissel hadden minder kuren!
Conclusie volgens hem: de motor slijt in op de olie waar die op loopt.
Autojunk zei:Ik vervang ook zelden de olie van mijn auto's en motoren.
Met mijn Cabrio heb ik nog nooit de olie ververst. Dit is 130.000 km geleden (ongeveer 6 jaar). Ik heb met deze auto ook nog door de Sahara gereden in die tussentijd.
Een collega van mij had testen gedaan bij Scania met 6 motoren (3 met olie beurten andere 3 zonder oliebeurten). Wat bleek de motoren zonder olie wissel hadden minder kuren!
Conclusie volgens hem: de motor slijt in op de olie waar die op loopt.
Een andere collega heeft op een schip gewerkt als monteur daar werd soms de PH gemeten van de olie om te kijken of ie goed was. Daar werd nooit de olie vervangen van motoren
Ik ben bang dat het olie verversen een overblijfsel is uit het verleden toen motoren en olie erg slecht waren en sommige auto's niet eens een filter hadden (Kever!).
Hansyii zei:De broer van mijn schoonzus, en daar de opa van zijn vriend van, is ook ongelooflijk goed in l.lverhalen.
Ik denk, dat jij goed met hem kan opschieten.
SVF zei:Ik ben ervan overtuigt dat je zeker langer door kunt rijden dan het onderhoudsboekje voorschrijft maar denk ook dat fabrikanten tegenwoordig snugger genoeg zijn om hun producten niet het eeuwige leven te geven. Een tijdje terug was er een interessante aflevering van ik meen 'de rekenkamer' op tv die ging over dat onderwerp. Zo hebben sommige printers b.v. een zelfmoordchip waardoor de printer er na een x aantal pagina's er gewoon mee ophoudt! Ook onderdelen van wasmachines e.d. worden bewust van een goedkoper materiaal of kunststof gemaakt zodat ze eerder slijten. Zo kan ik me best voorstellen dat olieproducenten een middel toevoegen waardoor de olie eerder bederft...
Autojunk zei:@ Hansyii
Mijn collega's waarmee ik iedere dag werk is niet hetzelfde de broer van mijn schoonzus, en daar de opa van zijn vriend van. Wij werken voor een bedrijf dat onderdelen inspecteert en certificeert voor automotive en aviation. Allen werktuigbouwers. En wij hebben allemaal onze twijfels aan het continu olieversen en dit pas als een onnodige aanslag op het milieu.
PS ik ben geen milieu goeroe
quatboek zei:Wat ik mis in de discussie ijn distributiekettingen die door de motorolie worden gesmeerd en turbo's die door olie moeten worden gekoeld. Mijn ervaring is dat met een koude start icm nieuwe olie de ketting minder hoorbaar is in vergelijking met olie van 20k oud. Jazeker een simpele "luie"motor van 30 jaar oud zonder turbo met veel cc inhoud en weinig vermogen, lage compressieverhouding etc kan je misschien 50k zonder problemen doorrijden. Met de mini blokjes van nu met lage toleranties, veel vermogen per liter, dpf-regeneraties (brandstof in olie!), turbo's en kettingen etc zou ik het beslist niet wagen.
Michiel H zei:Ik heb er ervaring mee dat op tijd olie verversen echt wel nodig is. Ik heb een oude hobby auto uit 1992, en een half jaar na het olie verversen (met nieuw filter) neemt het olieverbruik van nihil elke keer toe tot ca. 1 liter op 1000 km. De oorzaak is dat de olie vuiler wordt na een half jaar en de zuigerveren daardoor gaan vast zitten. Daar rijdt ie verder prima mee en je merkt er verder niks van (geen rook) maar het olieverbruik neemt ineens rap toe. Het is een euvel dat af en toe voorkomt bij oude auto's. Na een half jaar kan ik het echter oplossen door een busje Wynn's supercharger aan de olie toe te voegen (12 euro bij Praxis) - dat weekt o.a. vuil uit de zuigerveren weer los zodat al gauw het olieverbruik terugkeert naar "nihil".
Pobresh zei:Michiel H zei:Ik heb er ervaring mee dat op tijd olie verversen echt wel nodig is. Ik heb een oude hobby auto uit 1992, en een half jaar na het olie verversen (met nieuw filter) neemt het olieverbruik van nihil elke keer toe tot ca. 1 liter op 1000 km. De oorzaak is dat de olie vuiler wordt na een half jaar en de zuigerveren daardoor gaan vast zitten. Daar rijdt ie verder prima mee en je merkt er verder niks van (geen rook) maar het olieverbruik neemt ineens rap toe. Het is een euvel dat af en toe voorkomt bij oude auto's. Na een half jaar kan ik het echter oplossen door een busje Wynn's supercharger aan de olie toe te voegen (12 euro bij Praxis) - dat weekt o.a. vuil uit de zuigerveren weer los zodat al gauw het olieverbruik terugkeert naar "nihil".
Een topic van bijna 2 jaar oud schoppen wordt niet altijd gewaardeerd hier.
Wat je met zo'n hobby auto met terugkerend olieverbruik beter kan doen is de tijd nemen om het blok uit elkaar te halen en volledig schoon te maken.
Dit soort problemen van olieverbruik wat steeds terugkomt en verdwijnt met een oliewissel heeft niet zozeer te maken met de oliewissel.
Er zit hoogstwaarschijnlijk een hoop rotzooi in het blok (lage kmstand bijvoorbeeld), waardoor de olie zeer snel vervuild raakt.
olie additieven erbij gooien na een halfjaar lossen dat probleem dus ook niet op. Het eventueel losgeweekte vuil zakt onderin het carter waar het vervolgens weer opgezogen wordt en terug in de motor terecht komt.
Alleen al het carter er een keer onderuit halen, geheel schoonmaken en daarna 100km met nieuwe olie rijden waarna je weer het carter eronderuit haalt en schoonmaakt Kan al een flink verschil maken bij zulke problemen.
Elke keer oliewissel haalt maar een deel van die vervuiling eruit.
Flush raad ik bij zulke motoren 100% af omdat er ook veel grover vuil los kan komen en kanalen kan verstoppen. Daarom of de carter-schoonmaak methode (heb je al een groot deel van het vuil weg) of een volledige schoonmaak van het blok waarbij je alles uit elkaar gaat halen en schoonmaken.