Onderhoudsbeurt VW Polo 1.2 TSI BlueMotion 2013

Kiem 6850956

Net ingestapt
Beste forumleden,

Ik heb sinds september 2017 een VW Polo 1.2 TSI Bluemotion bj 2013 gekocht. Dit is mijn eerste auto en ben er zeer tevreden mee. Ik heb nu binnen iets meer dan een jaar ruim 20.000 km gereden. Het wordt dus tijd voor een grote beurt. Ik heb alleen een paar vraagjes. Ten eerste, mij is verteld dat de auto binnen 2 jaar of bij 55.000 km een beurt moet hebben (er staat nu 55600 km op). Ik heb dus gebeld met de dealer en deze gaf aan om gewoon te wachten tot de boordcomputer aangeeft dat er een beurt nodig is (dit is 'pas' over 5900 km) en dat rijden tot 60.000 km ook prima is, omdat de bougies dan vervangen moeten worden, klopt dit? Ik wil namelijk niet dat ik pas een beurt laat doen als de auto het aangeeft en blijkt dat het wel een stuk eerder had gemoeten. Daarnaast is de laatste onderhoudsbeurt een longlife onderhoudsservice beurt geweest. Ik wilde eigenlijk de auto wegbrengen naar een suzuki dealer, waar het hele gezin al jaren komt, maar als de longlife service van VW goed is, doe ik het liever hier. Zijn er mensen met ervaringen met deze longlife onderhoudsservice?

Samenvattend;

- Wanneer moet de auto voor een beurt?
- Onderhoud bij de VW dealer of een garage waar je al bekend bent, maar waar geen longlife onderhoud mogelijk is
- Is de longlife onderhoudsservice de moeite waard

Alvast bedankt voor de reacties.

Met vriendelijke groet,

Kiêm
 
VW werkt voor deze Polo met onderhoudsintervallen van 2 jaar of 30000 km. Wat het eerst komt, houd je dan aan. Als de auto bij 30.000 km een beurt heeft gehad, moet hij dus met 60000 km weer, of 2 jaar na die eerste beurt. Ik zou dus gewoon de melding op het display afwachten, zoals de dealer ook aangeeft.

Persoonlijk houd ik er altijd van om de auto in onderhoud te doen bij iemand met specialistische kennis, en dan niet per se een dealer. Dus een Peugeot bij een Peugeot-specialist en een VW bij een VW-specialist. Zo heb je niet de hogere dealertarieven, maar wel de juiste kennis en apparatuur. Wat dan weer voor de VW-dealer spreekt is dat je gratis mobiliteitsgarantie hebt, dus ANWB abonnement heb je dan niet meer nodig.

Ik heb recent zelf ook een jonge Volkswagen gekocht, en ben er ook nog niet helemaal uit of het de dealer of de specialist wordt.
 
Vorige week bij de VW-dealer geweest voor een inspectieservice (wat een alleen een controlebeurt is, geen oliewissel) en qua prijs viel het me nog best mee.

VW heeft ook een Economy Service, misschien wel interessant voor je.
 
De mobiliteitsgarantie (zie bericht BA) vind ik zeer interessant. Een (uitgebreid) wegenwachtabonnement voor Europa kost € 202 per jaar. Dan mag de VW-dealer wat mij betreft best wat duurder zijn voor servicebeurten. Ik heb dus mijn WW-abonnement opgezegd.
 
Carfanatic zei:
Vorige week bij de VW-dealer geweest voor een inspectieservice (wat een alleen een controlebeurt is, geen oliewissel) en qua prijs viel het me nog best mee.

Dat vind ik wat verwarrend. Bij mijn weten rijden de Polo, Golf en groter allemaal van longlife-beurt naar longlife-beurt, met een interval van 2 jaar/30000 km. Tijdens die beurten krijg je dus ook nieuwe longlife-olie. Wat is dan een inspectie zonder oliewissel? Komt dat nog eens tussen die 2 jaar/30000 km door? Weet jij hoe dat zit?

Edit: Ook hier helpt Google
"Bijna alle Volkswagen modellen vanaf bouwjaar 2001 hebben standaard verlengde onderhoudsintervallen. Op basis van uw rijgedrag bepaalt de boordcomputer het onderhoudsmoment. Bij gunstig rijgedrag is dat bij maximaal 30.000 kilometer of twee jaar (welke van de twee het eerst bereikt wordt). Afhankelijk van kilometerstand en leeftijd van de auto of van de geconstateerde slijtage worden onderdelen vervangen en vloeistoffen ververst.
Een onderhoudsservice voor de modellen jonger dan 2014 bestaan uit 2 elementen: een olieservice en een inspectieservice. Dit is anders dan een Volkswagen grote beurt, omdat uw auto er opnieuw tot 30.000 kilometer of tot twee jaar tegenaan moet kunnen. De boordcomputer geeft een melding wanneer u welke service kunt verwachten. De inspectieservice dient voor het eerst na 2 jaar of maximaal 30.000 km uitgevoerd te worden, daarna elk jaar of 30.000 km. De olieservice dient bij maximaal 2 jaar of 30.000 km uitgevoerd te worden, afhankelijk van gebruik en rijstijl.
"
Bron: https://www.valleiautogroep.nl/volkswagen/service/long-life-onderhoud/

Bijzonder ondoorzichtig als je het mij vraagt. Als je effectief 15000 km per jaar rijdt kom je dus alsnog jaarlijks bij de garage.
 
Wanneer? Je kan makkelijk 20.000km later (of eerder) onderhoud laten uitvoeren. De auto is al bijna 6 jaar oud dus voor fabrieksgarantie of coulance hoef je je niet strikter te houden. Een fabrikant wil natuurlijk niet dat alle auto's van mensen die in de bergen wonen, zware vrachten trekken of heel veel korte ritjes maken de eerste 5 jaar in de soep draaien, daarom zijn er enorme marges op onderhoudsintervallen (ook de inkomsten voor de dealers zijn natuurlijk fijn).


Het ligt een beetje aan de waarde van de auto, de geschiedenis en het gemak (en vertrouwen) van de VW dealer. Een dealer doet exact wat de fabriek voorschrijft. Elke andere garage kan eigenlijk doen wat ze willen en zelfs gaan sjoemelen door zaken half of niet te vervangen (en dat wel of niet in rekening te brengen).

Bij een auto van 5 jaar oud, onder de €10.000 in waarde kan je best verder kijken voor wat onderhoud. Zo'n VW wegenwachtabonnement scheelt je misschien weer wat geld. Het zal geen schokkende verschillen geven met een garage die je bij vorige auto's al jaren goed bevalt.

Long-life wil niks anders zeggen dan de juiste olie gebruiken. Die kan iedereen (online) gewoon kopen.

Inspectie is alles nakijken, zelfs lampjes van de make-upverlichting e.d. Olie is olie. Bij minder dan 30.000km/jaar moet je dus elk jaar naar de garage (behalve het eerste jaar) en elke 2 jaar nieuwe olie. Je zal normaal gesproken deze beurten tegelijk willen doen. Computermeldingen zijn leuk, maar ik zelf ga echt niet elke 3 maanden naar de dealer omdat de computer weer wat verzint.
 
Onderhoudsbeurt later kan maar het is ten zeerste aan te raden om in elk geval 20000km aan te houden voor de olie en het oliefilter. Als de bougies meer dan 40k oud zijn dan ook direct vervangen.
 
De mensen klagen allemaal dat het autorijden zo duur is en tot mijn verbazing zie ik hierboven veel adviezen staan die veel meer onderhoud aangeven als de fabrikant zelf voorschrijft.
Bijv. om de 20.000 km olie verversen en iedere 40.000 km nieuwe bougies.
Dan maak je inderdaad het autorijden veel te duur.
Gewoon het voorschrift van de fabrikant aanhouden en dat is voor de zekerheid gebaseerd op ongunstige omstandigheden.
Snel rijden, volle belading, enz.
 
ScaniaV8 zei:
De mensen klagen allemaal dat het autorijden zo duur is en tot mijn verbazing zie ik hierboven veel adviezen staan die veel meer onderhoud aangeven als de fabrikant zelf voorschrijft.
Bijv. om de 20.000 km olie verversen en iedere 40.000 km nieuwe bougies.
Dan maak je inderdaad het autorijden veel te duur.
Gewoon het voorschrift van de fabrikant aanhouden en dat is voor de zekerheid gebaseerd op ongunstige omstandigheden.
Snel rijden, volle belading, enz.

Jij bent echt de leukste thuis!

Ga vooral 30k km met je olie rijden met korte ritjes, vocht in olie die amper warm wordt, want tja de fabrikant zegt zus of zo. Na 2 of meerdere jaren zit je buiten te garantie dus kan je lekker lappen!

20.000km vind ik eigenlijk al veel voor een oliewissel, zou zelf t.a.t 15.000km aanhouden of elk jaar, wat eerder komt. Als je tenminste lang van je auto wilt genieten en het niet als wegwerp artikel ziet.

Nu even een gefundeerde wijzigig op bovenstaa de reactie. Kijk voor de grap eens naar de service intervallen van Audi/VW of welk ander merk dan ook in Amerika. Allereerste beurt rond 5000 miles (8000km) daarna elke 10.000 miles (16.000km)
Waarom daar anders dan hier. Omdat ze daar als de dood zijn kapot gemaakt te worden in de rechtbank als er ook maar iets fout gaat voor zo n beurt. In Europa win je het als consument bijna nooit. Kijk maar naar dat diesel schandaal. In Amerika moest VAG gelijk al miljarden lappen en alle auto s terugnemen.

Ook brandstofverbruik klopt daar veel beter (EPA) dan hier. Maar ieder zijn ding. Enkel een olie beurtje hoeft je nog geen 70 a 80 euro te kosten als.je goed zoekt en zelf handig bent. En nee dan bedoel ik geen Action olie.
 
Met Action olie is niet zoveel mis hoor. Is gewoon Valvoline :p

Maar inderdaad, bezuinigen op onderhoud is nooit goed. Vooral oliebeurtjes en filters moet je gewoon niet te lang mee wachten. De rest komt niet zo nauw.
 
Auto rijden is alleen duur als je de auto laat onderhouden bij de (VAG) dealer. Zoek een goede en betrouwbare universele garage en laat de olie minstens 1 keer per jaar vervangen (meestal rond 20dkm samen met de APK).
 
Hoe is het met de staat van de ketting / spanners?

Op tijd olie en filter wisselen vindt de ketting wel prettig. ;)

Ik zou lekker naar de Suzuki dealer gaan. De Polo is 5 jaar oud.. mócht er nou nog wat mee gebeuren waar coulance op zit.. is dat, gezien de leeftijd, nooit een heel hoog bedrag.. lijkt mij.

Vraag wel ff of de Suzuki dealer ook de juiste diagnosekast heeft om die VW onderhoudsinterval uit te schakelen dan wel te resetten. Anders blijf je tegen die melding aankijken, iedere keer bij het starten.. plus dat 'bliebje' dat je dan waarschijnlijk hoort..:(
 
Ik weet niet waar je woont, maar in Nuenen zit vagtechniek, hele fijne vag specialist! Juist kleine turbomotoren vinden verse olie prettig, ik zou het long life interval direct afraden om al eerder genoemde redenen hierboven. Ik wissel de olie iedere 15.000/1jaar km bij mijn getunede 1.0 tsi, ondanks dat ik zeer zelden een korte rit maak.
 
Bedankt voor alle reacties. Het ziet er naar uit dat de auto direct weg moet. Wilde zojuist wegrijden, geen vermogen en het EPC lampje aan. Dit ziet er niet zo best uit.
 
Bel eens met onderstaand bedrijf, zij hebben veel vw motoren, kopen rechtstreeks bij VAG Duitsland in,
wellicht vindt je daar iets waarmee je verder kunt, of kunnen zij je verder helpen.
Een belletje/mailtje is gauw gedaan.


https://www.abc-parts.nl/

Sorry, fout topic, is bedoeld voor topic met Seat & Bosch
 
Monsieur Le Loure zei:
Ik heb werkelijkwaar nog nooit bougies laten vervangen bij mijn auto's . En daar zaten ouwe beestjes tussen.

Dat is meer geluk dan wijsheid.
Moet je nagaan hoe fijn die wagens hadden gereden met goed onderhoud ;)
 
Dikke achtcilinder zei:
Monsieur Le Loure zei:
Ik heb werkelijkwaar nog nooit bougies laten vervangen bij mijn auto's . En daar zaten ouwe beestjes tussen.

Dat is meer geluk dan wijsheid.
Moet je nagaan hoe fijn die wagens hadden gereden met goed onderhoud ;)
Bij mijn eerste autootje nam ik het ook niet zo nauw met onderhoud (was tenslotte een 750 euro bak).
Die liep plots op 3 cilinders. En de bougies die daar uit kwamen waren volgens mij ook nog nooit vervangen... Na het vervangen van de bougies reed die wagen ineens veel beter dan voorheen.
 
Terug
Bovenaan