Onderhoudkosten Kia Niro

TvanW

Net ingestapt
Ik overweeg een nieuwe Kia Niro HEV DynamicLine 1.6 GDi Hybrid aan te schaffen.
Aangezien ik toch wel een soort van "control freak" ben wil ik graag vooraf een indicatie van de onderhoudskosten hebben.
Internet afgezocht, importeur benaderd (deze geeft alleen info nadat ik zowat mijn complete doopcel heb afgegeven) helaas nog niets wijzer.
Wie kan mij verder helpen ? of zal ik Kia maar gewoon overslaan...hou niet zo van dit soort moeilijk doenerij.

Nog niets wijzer dus maar ik mag toch aannemen dat de 'standaardkosten' voor onderhoudsbeurten bekend zijn bij een garage?

Reageren op wat? Emails? Gewoon een keer bellen.

Volgens mij ben je het vooral zelf moeilijker aan het maken dan het hoeft te zijn.

Zustermodel, de Kona Hybrid, doet het vanaf € 234 per 15 duizend kilometer / jaar.

https://www.hyundai.com/nl/services/onderhoud/prijzen.html

Maar goed, ik begrijp wel dat een dealer niet direct reageert, kennelijk kent Kia nog geen pakketprijzen. Op zich wordt er ook niet tig keer per dag naar toekomstige onderhoudsprijzen gevraagd, lijkt mij.

Daarnaast, er zal ook wel enige vrees zijn.. om schriftelijk een prijs (indicatie) af te geven... komt het tot zaken en een jaar later blijkt het bedrag een paar tientjes af te wijken (altijd duurder natuurlijk..) dan heeft de dealer weer een discussiepunt met een klant. :rolleyes:

Sorry, je gaat €30k stukslaan op een wagen die zeg elke 15.000km een paar liter olie wil? Zeg €300 per jaar.

Pas als je auto €15000 minder waard is en je al zeker €5000 aan brandstof,mrb en verzekering hebt verstookt komen er misschien eens wat spannende zaken als remmerij, bougies, banden, accu etc, allemaal in geen verhouding met de afschrijving.

Stap gewoon naar de KIA dealer in de buurt en meld bij de verkoper dat je een nieuwe KIA Niro wilt kopen.
Je stelt de vraag over de onderhoudsbeurten en het lijkt mij sterk dat je dan geen antwoord krijgt, helemaal niet als je zegt dat de aanschaf afhangt van het antwoord op deze vraag.
Ik zou trouwens de aanschaf van een nieuwe auto nooit van de prijs van een onderhoudsbeurt laten afhangen.
In de eerste plaats ontlopen deze prijzen elkaar bij de officiële dalers niet zo heel veel en bij aanschaf van een nieuwe auto zijn de onderhoudskosten de eerste jaren maar een marginaal bedrag in verhouding tot de rest van de kosten.

Erg spannend zal dat onderhoud niet zijn, het is geen 12 cilinder Ferrari ofzo. Bovendien volgens mij 7 jaar garantie, dus erg gek kan t niet worden. Je moet je afvragen of t niet te hoog gegrepen is als deze onzekerheid bij een nieuwe auto al zo belangrijk voor je is.

Als je een controlfreak bent kun je beter geen nieuwe auto kopen.
Die onderhoudskosten gaan reuze meevallen, de afschrijving van jouw nieuwe auto echter niet. Die is veel hoger dan de onderhoudskosten en ook nog eens enorm lastig in te schatten van te voren!

Bobslee zei:
... Die is veel hoger dan de onderhoudskosten en ook nog eens enorm lastig in te schatten van te voren!

Her kan fluctueren, maar als je de huidige Niro koopt voor €30k dan krijg je daar over 3 jaar (als de nieuwe er ook is) natuurlijk geen €22k meer voor terug. Doorgaans 20% per jaar.

V0RQ zei:
Bobslee zei:
... Die is veel hoger dan de onderhoudskosten en ook nog eens enorm lastig in te schatten van te voren!

Her kan fluctueren, maar als je de huidige Niro koopt voor €30k dan krijg je daar over 3 jaar (als de nieuwe er ook is) natuurlijk geen €22k meer voor terug. Doorgaans 20% per jaar.
Ik heb ervaring: 2,5 k per jaar bij 15k kilometer per jaar. Ingeruild na 52 maanden. De Niro is erg gewild(ruim en zuinig) beurten zijn 250 euro per 15k kilometer en bij 45k kilometer 400 euro(grote beurt)

Ga naar en dealer, Maak een proefrit, en stel de verkoper de vraag wat een beurt gemiddeld kost voor dit type auto's Als hij/zij dit niet weet kan die dat vast wel in de computer terugvinden.

Dan weet je gelijk of de auto wat is, en je kunt altijd later nog terugkomen als de bestelling niet definitief is gemaakt (dat is pas iets definitiefs als je een koopcontract tekent).

Als ze geen antwoord willen of kunnen geven kun je ook gewoon direct zeggen dat je om die reden dan wel een naar een andere merk gaat zoeken.
Ze moeten je op zn minst een indicatie van de kosten kunnen geven.

Tis niet zo moeilijk. Dealers/grote bedrijven zijn nog behoorlijk ouderwets om tactische redenen.
Wat niet op internet staat, kan ook niet op worden teruggevallen door klanten. Scheelt een hoop rompslomp, het zorgt ervoor dat mensen eerder naar een dealer gaan (die moet ook geld verdienen). En wat niet weet... kan ook niet door concurrenten gebruikt worden.
Mailen is gewoon zinloos. Bellen slechts deels. Het beste is gewoon langsgaan.

Vanafprijzen zijn vaak als je gaat praten met een verkoper nog steeds niet de minimumprijs die je betaald voor een nieuwe auto. En ook dat is waarom je prijzen vaak alleen in folders terugvind, maar slechts deels op het internet. Dat zijn basisprijzen, als ze er al staan.

V0RQ zei:
Bobslee zei:

Dus dik 3000 euro per jaar afschrijving is OK maar een onderhoudsbeurt die misschien 200 euro kost maar misschien ook 300 euro dat is 'moeilijk doenerij' o_O

^^ tja, de pijn van de afschrijvingskosten voelt men doorgaans slechts 1 keer, bij inruil.. en wellicht werkt de roes van de aankoop van een andere auto verzachtend?

De pijn van onderhoudskosten heb je, ten minste, 1x per jaar, doorgaans.

:p

Durashift zei:
^^ tja, de pijn van de afschrijvingskosten voelt men doorgaans slechts 1 keer, bij inruil.. en wellicht werkt de roes van de aankoop van een andere auto verzachtend?

:D

Durashift zei:

Tja ik ben toch wel blij dat mijn huis geen 20% afschrijft per jaar ook al voel je dat pas na 20 jaar :D

^^ nou ja, als je dat bedrijfsmatig kan doen.. en juist met winst over 20 jaar verkoopt.. dán heb je wél die roes, denk ik. :p

Op de MijnKia pagina (die je kunt inzien ná aankoop) staan onderhoudsprijzen voor 2019 en 2020:

2019:
Oliebeurt €188
Kleine beurt € 217
Grote beurt € 313

2020:
Oliebeurt €189
Kleine beurt € 218
Grote beurt € 314

Voor 2021 geen prijslijst. Ik kan geen linkjes plaatsen, de documenten kunnen alleen gedownload worden vanuit het account. Kan ze je wel toemailen (staan meer prijzen op voor reparaties en zo).

Wij leasen een Niro, bevalt perfect! Geen onzekerheid, gewoon weg brengen naar de garage, daar een bakje koffie drinken en klaar. Wij betalen €400 per maand. Incl afschijving wat voor ons het grootste issue was. En 12.500 km per jaar en all weather banden.

zeebra zei:
Ik heb ervaring: 2,5 k per jaar bij 15k kilometer per jaar. Ingeruild na 52 maanden. De Niro is erg gewild(ruim en zuinig) beurten zijn 250 euro per 15k kilometer en bij 45k kilometer 400 euro(grote beurt)
Kijk aan dit soort informatie heb ik wat (y) :LOL:

Het feit dat ik een "control freak" ben wil alleen maar zeggen dat ik de kosten wil overzien c.q. waar ik aan toe ben en heeft niets te maken met veel of weinig :):cool:

MikeM zei:
Op de MijnKia pagina (die je kunt inzien ná aankoop) staan onderhoudsprijzen voor 2019 en 2020:

2019:
Oliebeurt €188
Kleine beurt € 217
Grote beurt € 313

2020:
Oliebeurt €189
Kleine beurt € 218
Grote beurt € 314

Voor 2021 geen prijslijst. Ik kan geen linkjes plaatsen, de documenten kunnen alleen gedownload worden vanuit het account. Kan ze je wel toemailen (staan meer prijzen op voor reparaties en zo).
Thanks :), alleen jammer dat je eerst een account moet aanmaken en dat kan pas als je een Kia gekocht hebt Dus achteraf :(

Leon Leon zei:
Wij leasen een Niro, bevalt perfect! Geen onzekerheid, gewoon weg brengen naar de garage, daar een bakje koffie drinken en klaar. Wij betalen €400 per maand. Incl afschijving wat voor ons het grootste issue was. En 12.500 km per jaar en all weather banden.
Mag ik vragen welke "All Weather" banden je hebt ?

Terug
Bovenaan