Pink Panther
Kilometervreter
Hoe je het ook wend of keert, software is onlosmakelijk verbonden met de moderne auto. Zonder chip rijdt er geen auto meer die, ik denk zo ongeveer na 1990, is geproduceerd. Wat begon met de brandstof injectie en het motormanagement is geëvolueerd tot een ware opeenstapeling van functies die door een computer worden geregeld. Denk aan uw centrale vergrendeling, veelal gekoppeld aan verlichting en het automatisch sluiten van alle deuren bij het bereiken van een bepaalde snelheid. De airconditioning, uw km-teller, de navigatie en alle multimedia er omheen, uw achteruitrijd camera en zo eigenlijk alles in een auto wat spanning moet hebben of via 12V wordt bediend.
Het VAG schandaal zette mij al langer aan het denken. Het is dus mogelijk om de software op die chips zodanig te schrijven dat een, toch niet bepaald domme instantie zoals de TUV, niets anders kan concluderen dan dat de auto voldoet aan alle gestelde milieu eisen. En dus in aanmerking komt voor een typegoedkeuring, evt. belastingvoordelen en toelating in landen met strenge milieu eisen. De chips/boordcomputer bepaald het reilen en zeilen van alle hiermee samenhangende techniek en voila de auto start en u kunt rijden. Zonder dat er een vuiltje aan de lucht is, althans dat moesten we geloven.
Wat als die programmering nu nog eens verder wordt doorgevoerd. Wie is er gebaat bij onderhoudskosten en nieuwe onderdelen op onze auto’s. Juist ja, de fabrikant en zijn dealers. En wie garandeert mij, dat deze fabrikant niet heel bewust zijn software zodanig schrijft dat een, laat ik bijv. noemen, bobine, na een x-aantal km’s of nog beter motoromwentelingen ineens een foutcode moet geven. Motoromwentelingen die afhankelijk zijn van het rijgedrag en het aantal gereden km’s, dus bij auto A is dat wellicht al na 2 jaar, bij auto B naar 5 jaar. Maar een ding is zeker, hij gaat die foutcode geven en dan is vervanging de enige optie. Incl. het zogenaamd opnieuw inlezen van de computer, zodat u niet naar de 1e de beste beun de haas kunt rijden en de computer de overige nog niet zogenaamd kapotte bobines reset zodat deze weer vanaf 0 omwentelingen beginnen.
Neem de prachtige LED verlichting, bij de verkoop wordt u verteld dat het meer licht geeft en goed is voor een minimaal een X aantal branduren. Normaal gesproken langer als dat uw auto mee gaat! Echter, de fabrikant heeft er software op geschreven die inderdaad zorgt dat er na een X aantal uren een storing op treed, bijv. op 1 van de 4 LEDS in de unit. Die valt uit, niet onveilig, maar wel zodanig dat u moet vervangen. Ook al is dat na bijv. 6 of 8 jaar, waarschijnlijk gooit niemand zijn auto weg voor een nieuwe lampunit. Maar, zelfs al kost deze slechts € 30 (onwaarschijnlijk, maar vooruit), dan nog is dit bij een jaarproductie van 100.000 auto’s al een serieuze extra omzet.
Neem die omzet eens mee in de ontwikkeling van de auto of zelfs in zijn prijsstelling! Maak een nieuwe auto bijv. een € 500 voordeliger dan de concurrent (die niet begrijpt hoe u als fabrikant dat kunt), in de wetenschap dat er binnen 5-8 jaar het veelvoudige aan verkochte onderdelen terug komt.
Het is wellicht erg ver gedacht, maar ergens in me roept er een stemmetje dat dit al gebeurd. Het feit dat we het normaal vinden dat, bijv. een mobiele telefoon gemiddeld maar 2 of 3 jaar meegaat, speelt daarin zeker een rol. We accepteren de weggooi maatschappij. Terwijl de productietechnieken, mede door die computer, veel nauwkeuriger (kunnen) zijn dat 30 jaar geleden. En men, beter dan ooit tevoren, kan bereken welke krachten, vermogens, voltages en amperages, nodig zijn voor bepaalde handelingen of juist worden opgewekt door bepaalde behandelingen. Simulaties die al op het beeldscherm worden gedaan, ver voor dat er maar ook een prototype of onderdeel is gemaakt.
Die oude Nokia 3310 ging eigenlijk nooit kapot en nu gaat u naar 1½ jaar twijfelen aan de accu van uw smartphone en dus maar eens oriënteren voor een nieuwe. Reden die oude Volvo’s met de oerdegelijke B20-B23 motoren zomaar een 3 of 4 maal het klokje rond, zelfs op gas en zonder grote gebreken. Was een MB 200D met 500.000km helemaal geen uitzondering. Vandaag de dag is het juist omgekeerd, het is bijzonder dat uw DSG automaat al meer dan 200.000km zonder problemen werkt, dat u uw 4 jaar oude laptop nog kunt updaten en voorzien van de modernste software.
Laten we hopen dat ik de plank mis sla, totaal. Dat het bovenstaande een stoute, foute droom is en ik met mijn zwart denken een blauwtje loop. Echter, ik heb een donkerbruin vermoeden dat we de fabrikanten zeker niet meer op hun blauwe ogen kunnen geloven.
Ik hoop dat er meer zijn die kleur gaan bekennen.