onderhoud aygo

Mcheanig

Net ingestapt
Hallo,
ik heb een toyota aygo van 2011, met 171.000 km. Nu sta ik begin aug weer voor de apk.
Vorig jaar merkte de garage al op dat de koppeling er aan zat te komen. Zelf heb ik er nog prima een jaar mee gereden dus denk ik is de koppeling vervangen wel echt nodig ?
Nu heb ik de airco vorig jaar laten afpersen en bijvullen maar inmiddels weer defect (lekkage, zou het de condensor zijn?)
2 voorbanden versleten en 22.000 km gereden dus een beurt is ook weer nodig.

Nou heeft hij een prijsopgave gemaakt:
- koppeling 400 eur
- condensor airco 285 eur (als dat het probleem is)
- 2 banden totaal 130 eur
- kleine beurt 120 eur of grote beurt 230 eur

Als er verder geen bijzonderheden zijn gaat het al richting de 1000 euro, misschien remblokken er nog bij, dan zit je op 1000 - 1100 euro.

Wat is nu wijsheid?

verkoopwaarde zou zo rond de 3000 euro liggen ? (uitvoering zwart dynamic navigator, met sportvelgjes en navigatie)

Is dit nog normaal onderhoud of wordt het teveel voor een al iets oudere auto ?
het is voor ons de tweede auto naast een Zafira, er is wel wat budget om eventueel een andere te kopen maar dat is max 5000 euro wat er bij kan worden gelegd, liever minder.

Wat zouden jullie doen, alvast dank voor de adviezen.
 
Die koppeling en airco zijn voor de APK geen reden tot afkeur, als je zelf niet merkt dat de koppeling versleten is zou je er dus nog een jaartje mee door kunnen rijden en als je de airco kunt missen kun je ook dat laten voor wat het is. Begin eens met die nieuwe bandjes en een grote beurt, rij er nog een poosje mee en zet dan alles nog eens op een rijtje :)
 
Als je minimaal onderhoud wil laten uitvoeren dan zou alleen een beurt en de banden volstaan. Je geeft zelf aan dat de koppeling voor jou nog werkt, die zou je dus later kunnen doen. Of je de airco laat repareren is ook een keus en geen noodzakelijkheid. Al met al vind ik de prijzen meer dan redelijk en passen bij een auto van deze leeftijd en km stand. Je kan waarschijnlijk dan wel weer even vooruit.
 
Normale onderhoudskosten zouden eigenlijk nooit de reden vam verkoop moeten zijn.
Als je wat anders wil of de auto loopt op zijn laatste tenen is het een ander verhaal. Dat is mi niet aan de orde. Als je wat anders koopt heeft dat tzt ook weer soortgelijk onderhoud nodig.
En inderdaad, als je nog niets voelt aan de koppeling, kun je gewoon doorrijden.
Zeker bij zo'n lichte auto kun je dan nog een heel eind komen...
... bij juist gebruik o_O
 
Banden en beurt is normaal onderhoud. Eventueel remblokken etc ook. Airco kan je, indien je deze niet gebruikt zo laten, koppeling idem zolang jij er normaal mee kan rijden. Wil je de auto inruilen krijg je natuurlijk min of meer alles wat niet gerepareerd is "minder" terug... (De garage die hem inruilt zal ook rekenen wat deze auto nu netto minder waard is. Bij doorstoten naar de handel maakt dit niet zo veel meer uit, maar als hij hem zelf wil verkopen moet de airco het doen en de koppeling niet "op de hoek" er uit vallen. Een vergelijkbare auto zou, met enige garantie nog 4-4.5k moeten kosten.... Ik zou die 1K investeren en doorrijden.
 
400 euro voor een nieuwe koppeling vind ik meevallen, dat had ook makkelijk het dubbele kunnen zijn bij een andere auto.
Het is een slijtageonderdeel dus het is normaal dat het vroeg of laat een keer moet gebeuren, hierna kun je mogelijk weer hetzelfde aantal km's verder met de nieuwe koppeling.

Wat betreft de airco, mocht het de condensor zijn dan is de oorzaak meestal steenslag dat tussen de grille aan de voorkant doorvliegt en een lekje heeft geslagen in de condensor. Dit kun je ook bij elke andere auto krijgen, ik heb het ook gehad met een Hyundai i30 en dit blijft een lullige dure grap, daar kan de auto weinig aan doen (hooguit de ontwerper van de grille). Je kunt iets als fijn gaas/rooster proberen te monteren tussen bumper/grille en condensor om het in de toekomst te voorkomen.
Maar het kan net zo goed een lekke O-ring zijn in een slang, dan heb je goedkoop weer een werkende airco. Kunnen ze alleen checken door contrastvloeistof toe te voegen om te kijken waar het lekt.

Je auto heeft 171.000 km gedraaid, hij zou theoretisch nog veel meer kunnen halen, je komt Aygo's ook tegen met 300.000 km, dus de kilometerstand lijkt geen reden te zijn om er niet meer in te investeren, tenzij je ook andere dingen merkt zoals hoog olieverbruik of andere aankomende defecten.

Je kunt eens nagaan hoe goed de auto nog bij je past om het gemakkelijker te maken voor jezelf.
Hoeveel km rijd je per jaar, bevalt de auto nog goed of wil je eens wat anders.
Als dit de enige dingen zijn om de Aygo weer een tijd op de weg te houden en de auto bevalt nog prima, dan zou ik het laten repareren.
Als je nieuwer gaat rijden ben je in het eerste kwartaal waarschijnlijk al een bedrag aan afschrijving kwijt waar je nu een nieuwe koppeling voor zou laten monteren en dan weet je nog niet hoe lang de koppeling nog mee gaat van je nieuwe auto.
 
Koppeling is wel netjes elk jaar opnieuw afgesteld??

Zolang die niet slipt, gewoon mee doorrijden kan geen kwaad om die helemaal te verslijten tot die echt niet meer gaat. Geen enkel nut om die vroegtijdig te vervangen, voor hetzelfde geld doe je er nog 4 jaar mee en vervang je de auto daarna voor een nieuwe Aygo....dan is die 400 euro weggegooid geld geweest want tegen die tijd is die reparatie niks meer waard.

Die bandjes....ik gok ff dat het een 155/65R14 is, dan kost een Hankook Kinergy je 41 euro per stuk. 15 euro omleggen per kant kom je op 110. ;) klik

Weet je anders dan die koppeling wat echt het zwakste punt is van die dingen kan er echt niet veel aan stuk. Doe gewoon elk jaar netjes olie verversen en dan eens in de 2 jaar, 3 nieuwe bougies, een luchtfiltertje, olie en de remvloeistof. Voor die 5k heb je nu net een nieuwere generatie Aygo in Duitsland. Wacht daar nog 2 jaar mee en je haalt een heel mooie 2016 met net geen 100.000 km. Dan ga je ook daadwerkelijk de stap omhoog naar een volwassener voelend ding. (Mijn vriendin heeft zo'n hok)

Condensor stuk kan goed, als het goed is hebben ze er UV vloeistof bij gedaan vorige keer, zo niet, laat hem nog een keertje vullen met UV vloeistof dan kun je vanzelf zien waar het lekt. Das ff pech, maar niet onoverkomelijk. Verder zolang die geen olie verbruikt...niet wegdoen, zou zonde zijn. 2 nieuwe bandjes zoeken, mooi beurtje geven en ff kijken wat die airco doet. Verder doorrijden, als de koppeling gaat slippen merk je dat wel.
 
@pietzoveel, wanneer zouden zulke auto's worden doorgestoten naar de handel, bij meer dan 10 jaar oud of boven de 200.000 km ?
of bij nog ouder / meer km ?

@annonu, klopt mee eens, de auto bied natuurlijk weinig comfort, met 20.000 km per jaar is dat geen ramp, maar ja.. als je dan dit voor de kiezen krijgt dan denk je wel van zou dit een goed moment zijn eens verder te kijken? Maar naast de Zafira wil ik niet nog een tweede dure auto, ook niet duur in onderhoud en verbruik. Dus de aygo past me wel heel goed, goedkoper kan je haast niet rijden. Blijf het lastig vinden. Waarschijnlijk kan ik na dit onderhoud weer 5+ jaar probleemloos vooruit vwb koppeling en airco. gewoon onderhoud is niet zo spannend bij een aygo. Maar die 1000+ euro kan je ook meteen bijleggen bij een andere auto, vraag is natuurlijk wel wat je nu als inruil krijgt.
Vaak checken ze niet eens hoe die rijd en krijg je een vaste "inruilprijs" op basis van jaartal en km stand. Zeg het maar.

@Nico GTR, koppeling jaarlijks opnieuw afgesteld ?? Geen idee, nooit iets over gehoord maar ook nooit naar gevraagd, is dat jaarlijks nodig dan ? Wordt dat altijd gedaan ?

Dank voor alle overige info tot zover.
 
Onderhoud betalen en doorrijden is meestal het slimste. Het is geen grote dure bak, geen diesel, ruimte volstaat, comfort volstaat ook.

Inruilen kost gewoon geld alleen is dat 'onzichtbaar ' ruil maar eens een auto in en koop hem een week later terug, daar zit zo €1500 - €2000 tussen.

Bij een andere wagen van 5-6k zitten er ook een aantal onderdelen op 50% van de slijtage. Alleen komen die dan over een jaar of twee, die koppeling houdt het ook nog wel een jaar vol of drie. Je kan misschien nog je allrisk schrappen of je auto op snappcar zetten om wat kosten te drukken.
 
Mcheanig zei:
@Nico GTR, koppeling jaarlijks opnieuw afgesteld ?? Geen idee, nooit iets over gehoord maar ook nooit naar gevraagd, is dat jaarlijks nodig dan ? Wordt dat altijd gedaan ?

Dank voor alle overige info tot zover.

Het is niet perse nodig, maar er zit geen automatische verstelling in een Aygo koppeling (dus het afstellen van het pedaal met de slijtage der tijd) een van de kostenbesparende maatregelen.
Doe je het echter netjes elke keer dat die onderhoud krijgt zul je zien dat die het veel langer volhoud dan als je dat niet doet. Met andere woorden...nee het hoeft niet maar voor de koppeling word het sterk aangeraden.
 
Afhankelijk bij wat voor type bedrijf je 'm inruilt... een dealer zal 'm gelijk doorstoten, een handelaar ziet er misschien nog verkoop winst in, ondanks kans op garantie, de huidige gebreken etc. Ieder prijsniveau heeft zijn eigen handelaren. De onderste recyclet alleen maar naar schroot. (Ander topic)
 
nou, ik ben wat wijzer geworden.
heb second opinion gedaan bij andere garage, die zegt dat de koppeling nog wel goed is en mee kan. De ander had zijn twijfels.
Bijzonder.

Dus maar even doorrijden nog met de koppeling.
de airco laat ik wel repareren mede ivm betere inruilprijs.

Wie heeft er tips voor een mooie occassion welke niet duur is in onderhoud / lage kosten per km.

Toyota Yaris bouwjaar 2014-2017, keuze 1.0 of 1.3 motor ?
Wel of geen hybride uitvoering ? (garage zei dat ook die accu's steeds minder worden, ervaringen ?)
VW Polo ?
Ford Fiesta ?
 
Heb je al geïnformeerd naar de kosten van de airco?
Wat vind je hier van?
https://www.autotrack.nl/a/peugeot-208-benzine-2017-49637929
 
speedtouch zei:
Heb je al geïnformeerd naar de kosten van de airco?
Wat vind je hier van?
https://www.autotrack.nl/a/peugeot-208-benzine-2017-49637929

Ja, zeer waarschijnlijk de condensor stuk, kosten 275 euro.
peugeot 208, die komt niet als eerste bij mij op. Wel een mooie auto, zuinig ook en valt nog net in de belasting tot 950 kg zie ik dat goed ?
Dat is helemaal nog niet zo gek. ben geen peugeot kenner, zijn dit goede modellen qua techniek en onderhoudskosten ?
 
Waarom ga je nu toch opeens inruilen dan?
Apart om die zogenaamd dure reparaties alsnog uit te laten voeren en dan de auto te verkopen.
Of was er een andere reden om toch van deze auto af te willen?
Je zegt zelf, auto voldoet en goedkoper rijden gaat niet lukken, waarom dan geld uitgeven aan de reparaties en ook nog eens een 5k bijleggen voor een andere auto die zeer waarschijnlijk duurder gaat zijn per maand.
De logica is wat dat betreft ver te zoeken.
 
ik wil hem niet direct inruilen maar kijk alvast in het voren, misschien volgend jaar dan inruilen.
reparatie omdat je anders toch fors minder inruil krijgt, reparatie dus goedkoper.
aygo bied weinig comfort, en rijd toch dagelijks 100 km. Dus een keer wil je wel eens wat.
Ik zoek dus vooral een voordelig alternatief met iets meer comfort (bijv hoog A segment of B segment).

alle adviezen voor een goed alternatief zijn welkom, met vooral ervaringen.
 
Mcheanig zei:
nou, ik ben wat wijzer geworden.
heb second opinion gedaan bij andere garage, die zegt dat de koppeling nog wel goed is en mee kan. De ander had zijn twijfels.
Bijzonder.

Dus maar even doorrijden nog met de koppeling.
de airco laat ik wel repareren mede ivm betere inruilprijs.

Wie heeft er tips voor een mooie occassion welke niet duur is in onderhoud / lage kosten per km.

Toyota Yaris bouwjaar 2014-2017, keuze 1.0 of 1.3 motor ?
Wel of geen hybride uitvoering ? (garage zei dat ook die accu's steeds minder worden, ervaringen ?)
VW Polo ?
Ford Fiesta ?

De hybride accu hoef je je geen zorgen om te maken, die gaat bij een Toyota een autoleven lang mee.
 
Mcheanig zei:
ik wil hem niet direct inruilen maar kijk alvast in het voren, misschien volgend jaar dan inruilen.
reparatie omdat je anders toch fors minder inruil krijgt, reparatie dus goedkoper.
aygo bied weinig comfort, en rijd toch dagelijks 100 km. Dus een keer wil je wel eens wat.
Ik zoek dus vooral een voordelig alternatief met iets meer comfort (bijv hoog A segment of B segment).

alle adviezen voor een goed alternatief zijn welkom, met vooral ervaringen.

Dat klinkt al een heel stuk logischer ( repareren, doorrijden en dan later kijken voor iets anders omdat je meer comfort wilt ). ;)

Edit : Wat betreft opvolger.

In het A-segment staat de Opel Karl bekend als heel volwassen. Opel Karl

B-segment zal uiteraard meer comfort geven maar op alle gebieden duurder uitpakken de vraag is dus of het je die extra centen per maand waard is.
 
toyota hybride accu leven lang mee? Geld dat ook voor de capaciteit dan, zal wel iets minder worden na jaren maar wat doet de accu als de auto 10 jaar oud is, accu cap nog 50%
?

andere vraag, is het in onderhoud duurder om automaat te rijden tov handgeschakeld, of maakt dat niet veel uit, of merkafhankelijk ?
 
In dit segment is een Automaat rijden altijd duurder dan een handbak.
Auto is zwaarder ( dus wellicht meer MRB ), duurder in aanschaf ( dus duurdere verzekering ) en verbruikt meer benzine.
In geval van pech of slijtage/reparaties is een Automaat ook duurder.
Dus wederom de vraag of het je dat waard is.
Mocht je voor een hybride gaan dan is een Automaat standaard en heb je geen keus.
Dus dat zou een reden kunnen zijn om specifiek voor een Hybride te kiezen ( al weet ik niet hoe ver je komt met dit budget )
 
Mcheanig zei:
speedtouch zei:
Heb je al geïnformeerd naar de kosten van de airco?
Wat vind je hier van?
https://www.autotrack.nl/a/peugeot-208-benzine-2017-49637929

Ja, zeer waarschijnlijk de condensor stuk, kosten 275 euro.
peugeot 208, die komt niet als eerste bij mij op. Wel een mooie auto, zuinig ook en valt nog net in de belasting tot 950 kg zie ik dat goed ?)
Dat is helemaal nog niet zo gek. ben geen peugeot kenner, zijn dit goede modellen qua techniek en onderhoudskosten ?

Ik rijd Peugeot 208 1.2 82 PK vanaf 2012 en ben er heel erg te spreken over, zuinig, stil, dat aparte 3 cylinder geluid (vergelijkbaar met de Aygo) ervaar je al gauw als normaal.
 
Total Loss zei:
In dit segment is een Automaat rijden altijd duurder dan een handbak.
Auto is zwaarder ( dus wellicht meer MRB ), duurder in aanschaf ( dus duurdere verzekering ) en verbruikt meer benzine.

Wat bedoel je met dit segment? Moderne automaten zijn vaak zuiniger dan handbakken.
 
Een Yaris Hybrid is gewoon een hele goede auto, bizar zuinig en extreem betrouwbaar, er gaat gewoon niks aan stuk. Hij zal iets zwaarder zijn dan een reguliere Yaris en dus iets duurder in wegenbelasting maar afhankelijk van hoeveel kilometers je per jaar maakt, maakt het onderaan de streep weinig uit.
 
Zadelsnuiver zei:
Een Yaris Hybrid is gewoon een hele goede auto, bizar zuinig en extreem betrouwbaar, er gaat gewoon niks aan stuk. Hij zal iets zwaarder zijn dan een reguliere Yaris en dus iets duurder in wegenbelasting maar afhankelijk van hoeveel kilometers je per jaar maakt, maakt het onderaan de streep weinig uit.

Hoe zuinig is bizar zuinig zadelsnuiver ? ik lees vaak dat 1:25 haalbaar is, dat is niet heel veel zuiniger dan de aygo waarin ik nu rijd (gemiddeld 1:22)
volgens de site is 1:30 haalbaar, 1:28 misschien in de praktijk ?
 
Een Yaris is groter en zwaarder, al vind ik 1 op 22 erg knap voor een Aygo. Wellicht dat je met een dergelijke rijstijl op 1 op 26/27 komt met een Yaris.
 
Vin cent zei:
Total Loss zei:
In dit segment is een Automaat rijden altijd duurder dan een handbak.
Auto is zwaarder ( dus wellicht meer MRB ), duurder in aanschaf ( dus duurdere verzekering ) en verbruikt meer benzine.

Wat bedoel je met dit segment? Moderne automaten zijn vaak zuiniger dan handbakken.

Een A-segmenter voor een budget van een mille of 8. Dat zijn zonder uitzondering gewoon ouderwetse automaten of halfautomaten, waarschijnlijk onzuiniger dan vergelijkbare handbakken.
 
Vin cent zei:
Een Yaris is groter en zwaarder, al vind ik 1 op 22 erg knap voor een Aygo. Wellicht dat je met een dergelijke rijstijl op 1 op 26/27 komt met een Yaris.

aygo stadsverkeer rond 1:19, dagelijks 100km snelweg woon-werkverkeer 1:24 tot 1:25, rijd ik gewoon mee met de rest zo rond de 100 km/h. (veel harder mag en kan je toch niet).
 
iemand ervaring met de mitsubishi space star ?
type vanaf 2016 bijv ?

deze zou erg goed bekend staan om zijn betrouwbaarheid en degelijke techniek.

Wie heeft hem (gehad) ?

en dan de 1.0 of de 1.2 variant ?
 
Ik heb laatst voor dezelfde keuze gestaan qua onderhoud (bij onze Daihatsu), toevallig ook koppeling en condensor. Ik heb het wel gedaan, want ik ben van plan de auto te houden. En zelfs al verkoop ik hem, het verkoopt dan toch een stuk makkelijker. Je krijgt het geld er daarentegen natuurlijk nooit meer uit bij verkoop.

Wij hebben naast de Daihatsu ook de Yaris hybride. Vergeleken met een Aygo rijdt het vooral heel ontspannen en rustig, qua verbruik zitten wij gemiddeld op 1:21-1:22, waarbij er redelijk wordt doorgereden. Voor een auto met automaat is dat erg zuinig.

Helaas geen ervaring met de Space Star, maar kan me zo snel t.o.v. een Aygo niet echt nadelen bedenken.
 
Mcheanig zei:
aygo stadsverkeer rond 1:19, dagelijks 100km snelweg woon-werkverkeer 1:24 tot 1:25, rijd ik gewoon mee met de rest zo rond de 100 km/h. (veel harder mag en kan je toch niet).

Is dat op basis van wat de boordcomputer aangeeft of uitgerekend aan de pomp (aantal km gereden op de tank/aantal liter getankt en dit een aantal keer achter elkaar na het tanken uitgerekend)? Want dat maakt nogal verschil, mijn Auris hybride geeft vaak bijvoorbeeld 4,6l/100 km gemiddeld aan maar uitgerekend na het tanken is het toch echt 1:18-1:19 ipv bijna 1:22.

Als je 100 km/dag rijdt zou ik gaan kijken naar een hybride Yaris (of Auris). Je zal qua brandstof+vaste lasten iets voordeliger uit zijn dan de niet-hybride bij zoveel km's. Het meest win je met de betrouwbaarheid, want hybride Toyota's staan bekend als kilometervreters. Kilometerstanden hoger dan 500.000 km zonder grote mankementen buiten de reguliere onderhoudsbeurten zijn geen uitzondering, ze zijn heel betrouwbaar. Ze hebben geen koppeling/distributieriem- of ketting en meer dingen die normaal een keer vervangen moeten worden en prijzig zijn.
 
Annonu: aygo heeft geen boordcomputer :) Dus ik reken mijn verbruik altijd uit aan de pomp, en doe dat iedere tankbeurt, welke ik in excel bijhoud. Dus ja, mijn verbruik is echt het daadwerkelijke verbruik. Is toch ook vrij normaal voor zo'n licht autootje en bij normaal rijgedrag ?
 
ik lees ook goede verhalen over de Opel Karl, een jongere en heel goede A-segmenter, wie kan dit bevestigen ?

Heeft de Karl een distributieriem of ketting ?
 
Wij hebben een Yaris 1.0 uit 2012. Dezelfde motor als in de Aygo. Doet het prima! Zo’n drie tientjes per maand duurder dan de Aygo. Ik zou de bandjes en de beurt doen. Social deal heeft geregeld acties met airco onderhoud. Wellicht is dat iets. (Heb ik gedaan voor 50 euro.)
 
Terug
Bovenaan