Onderhoud auto

Citrus

Startmotor
Hi! Ik heb lang zonder auto gekund, maar ik heb afgelopen jaar een Seat Ibiza (benzine) uit 2010 aangeschaft. Hoe kan ik het beste het onderhoud laten plaatsvinden? Ik dacht altijd dat de APK gewoon prima was, maar als ik 'klokje rond' mag geloven, is dit niet voldoende voor het gedegen onderhoud van een auto.

Ik heb er zo'n 20k in een jaar mee gereden en dat zal komend jaar naar alle waarschijnlijkheid 30k zijn. Is het voldoende het onderhoudsinterval volgens het boekje te volgen? Ik vraag het, omdat ik bang dat als ik naar de garage ga en vraag of ze de auto even wat extra willen onderhouden naast de APK-punten, dat ik dan met een (te) gepeperde rekening kom te staan.

Een tweede vraag is: hoe vind je een goede garage? Ik heb wel een aantal VAG specialisten hier zitten, maar die zijn niet aangesloten BOVAG; zouden jullie zeggen dat dit wel een vereiste is?

Vloeistoffen controleren, lampje vervangen, banden controleren en dergelijke gaat bij deze auto wel, maar ik heb geen eigen oprit, dus ga liever niet zelf aan de slag.

Ik ben benieuwd hoe jullie het aanpakken.
 
De APK is - zoals de naam al zegt - een keuring. Dat is wat anders dan onderhoud.
Als je max zo'n 25k per jaar rijdt, zou ik zeggen: elk jaar een beurtje. Het ene jaar een kleine beurt, (filters + olie), het andere jaar een wat grotere beurt (evt bougies, remvloeistof).

Bij een garage moet je een goed gevoel hebben. Een merkdealer is vaak duur, een specialist is het beste. Bosch Carservice, Vakgarage, James: dat soort ketens zijn ook prima. Kijk ook of je reviews kan vinden van de bedrijven.
 
Barri zei:
De APK is - zoals de naam al zegt - een keuring. Dat is wat anders dan onderhoud.
Als je max zo'n 25k per jaar rijdt, zou ik zeggen: elk jaar een beurtje. Het ene jaar een kleine beurt, (filters + olie), het andere jaar een wat grotere beurt (evt bougies, remvloeistof).

Bij een garage moet je een goed gevoel hebben. Een merkdealer is vaak duur, een specialist is het beste. Bosch Carservice, Vakgarage, James: dat soort ketens zijn ook prima. Kijk ook of je reviews kan vinden van de bedrijven.

Thanks! Is het niet een probleem als ze niet aangesloten zijn bij BOVAG? Ik heb begrepen van de ANWB dat dit erg belangrijk is, maar ik weet niet of dit in de realiteit ook zo is.
 
Waar komt het idee toch vandaan dat een algemene periodieke keuring, onderhoud zou zijn? Het is een keuring, geen onderhoud. Er word niet eens naar je motorolie gekeken bij een APK, bijvoorbeeld. Een auto waar geen olie in zit, kan ook prima door de keuring komen. (zo lang hij niet kapot gaat tijdens de APK) Koelvloeistof hetzelfde verhaal.

Maar, wel goed dat je het vraagt dus. Inderdaad gewoon het schema van het boekje volgen. Af en toe zelf je bandenspanning, oliepeil, verlichting, dat soort simpele dingen controleren, is natuurlijk wel slim. Ik loop ongeveer elke maand even een rondje om de auto, om dat soort dingen te controleren.

Ik zou Bovag geen vereiste vinden. Dat voegt op onderhoud voor zo ver ik weet ook niets toe. Liever een Vag specialist zonder Bovag, dan een universele garage met Bovag.
 
Even rondvragen in de omgeving naar ervaringen met verschillende garages. En zoals Barri al zegt, die ketens zijn prima. Naar een merkdealer moet je eigenlijk niet meer gaan met zo'n oude auto.
 
Nissan GTR R34 zei:
Waar komt het idee toch vandaan dat een algemene periodieke keuring, onderhoud zou zijn? Het is een keuring, geen onderhoud. Er word niet eens naar je motorolie gekeken bij een apk, bijvoorbeeld. Een auto waar geen olie in zit, kan ook prima door de keuring komen. (zo lang hij heel blijft) Koelvloeistof hetzelfde verhaal.

Maar, wel goed dat je het vraagt dus. Inderdaad gewoon het schema van het boekje volgen. Af en toe zelf je bandenspanning, oliepeil, verlichting, dat soort simpele dingen controleren, is natuurlijk wel slim. Ik loop ongeveer elke maand even een rondje om de auto, en controleer ik dat soort dingen.

Ik zou Bovag geen vereiste vinden. Dat voegt op onderhoud voor zo ver ik weet ook niets toe. Liever een Vag specialist zonder Bovag, dan een universele garage met Bovag.

Thanks! De APK is inderdaad geen onderhoudsbeurt, maar mocht de auto niet helemaal door de keuring komen, dan gaat dat vaak hand-in-hand met onderhoud, om vervolgens door de keuring te kunnen komen. Dat de keuring en onderhoud vaak op dezelfde locaties plaatsvinden, maakt dat je ook vaak ziet dat deze samen gaan, heb ik begrepen van de ANWB.
 
Ja, dat klopt, de meeste mensen laten hun onderhoud ook doen als de auto in de garage is voor de APK. Maar dat is gewoon makkelijk, niet omdat het echt iets met elkaar te maken heeft.

De meeste APK afkeur punten hebben niets met "normaal" onderhoud van een auto te maken. Maar dat ligt er natuurlijk ook aan hoe breed je onderhoud zelf ziet. Een versleten draagarm rubber heeft vind ik eigenlijk niets met onderhoud te maken, terwijl sommige mensen misschien vinden dat dat ook gewoon bij onderhoud hoort. Maar de standaard dingen, vloeistoffen en filters, word helemaal niet naar gekeken bij APK, en vervangen word het al helemaal niet.
 
Nissan GTR R34 zei:
Waar komt het idee toch vandaan dat een algemene periodieke keuring, onderhoud zou zijn? Het is een keuring, geen onderhoud..
Het enige wat ik kan bedenken: vaak plan je zoiets tegelijkertijd (dus keuren en onderhoud). En omdat de APK wettelijk verplicht is, klinkt dat heel gewichtig. Terwijl het inhoudelijk (en qua kosten) maar een fractie is van de gehele factuur, vaak is APK dan zelfs gratis. En voor zover dit niet de verklaring is, is het denk ik gewoon onwetendheid.
 
Het hangt een beetje van je doel af.
De meeste mensen zoeken een garage waar ze zich fijn bij voelen en laten ieder jaar een beurt uitvoeren, het ene jaar een grote en het andere jaar een kleine beurt.
Bij een beurt worden de vloeistoffen ververst en de slijtage delen worden nagekeken en eventueel de distributieriem vervangen.

Het smeren van de onderdelen om deze gangbaar te houden, roestpreventie en loszittende onderdelen wordt zelden aangepakt.
Hierdoor gaat de auto toch steeds verder achteruit tot deze is afgeschreven, omdat de reparatiekosten dan de waarde overstijgen.
De meeste monteurs werken hun standaard lijstje af voor de beurt en de auto kan weer mee, die boeit het verder niks.
 
Citrus zei:
De APK is inderdaad geen onderhoudsbeurt, maar mocht de auto niet helemaal door de keuring komen, dan gaat dat vaak hand-in-hand met onderhoud, om vervolgens door de keuring te kunnen komen.
Nee, dat zijn reparaties.
Onderhoud is het periodiek vervangen/verversen van onderdelen omdat er een vervangingsinterval van staat. Zo is het vervangen van een distributieriem eigenlijk ook onderhoud. Remmerij is een beetje grijs gebied.
Als een auto niet door de APK komt dan kan het zijn dat er onderhoud nodig is, maar vanzelfsprekender is dat er iets kapot is en er dus een reparatie nodig is.

Citrus zei:
Dat de keuring en onderhoud vaak op dezelfde locaties plaatsvinden, maakt dat je ook vaak ziet dat deze samen gaan, heb ik begrepen van de ANWB.
Dat is wel een beetje het nadeel. In andere landen heb je vaak echt een keuringsstation, dan helpt in de bewustwording zou ik zeggen. Aan de andere kant; de meeste garages combineren het onderhoud met een keuring dus de garages werken ook zelf het idee in de hand dat elk jaar een APK voldoende is (zonder dat de klant beseft dat er dan ook onderhoud wordt gepleegd blijkbaar).
 
Barri zei:
Nee, dat zijn reparaties.
Onderhoud is het periodiek vervangen/verversen van onderdelen omdat er een vervangingsinterval van staat.

Remmen en banden hebben geen interval, maar slijten wel. Als ze voorbij het punt van het wettelijk minimum raken, moeten ze vervangen worden. Dat is dan geen reparatie. Een reparatie is het als er iets kapot is, zoals je verderop zegt.

Onderhoud is behalve vloeistoffen bijvullen of verversen en onderdelen met vervangingsinterval vervangen ook het (weer) correct afstellen en het schoonmaken en smeren van zaken, zodat het weer optimaal functioneert.
 
Ik bekijk het even vanuit mijn werk, en daarbij bekijken we banden apart en berekenen we voor remmen ook een interval (het is een verbruiksproduct), dus vandaar.
Afstellen, schoonmaken en smeren is idd ook onderhoud en lang niet altijd voorgeschreven, daar heb je gelijk in idd.
 
Ja, een leasemaatschappij wil natuurlijk vooraf alle kosten berekenen en werkt dan met intervals. Maar de ene automobilist rijdt rustig en doet 60k met een setje banden en 100k met z'n remblokjes, terwijl de ander voor beide dan al aan z'n derde setje toe is. Dus voor elke particuliere autorijder, die de kosten pas 'achteraf' gaat meemaken, is het anders dan voor z'n buurman, neef of collega.
 
Enfin, heldere antwoorden. APK en onderhoud combineren is mooi, maar het is duidelijk niet hetzelfde.

Wat zouden jullie zeggen m.b.t. de garage? Gewoon vragen van: doe hem in het onderhoud en kijk maar wat ie nodig heeft? Dan kom ik een beetje terug op m'n originele zorg dat het wellicht te makkelijk wordt voor de garagehouder om allemaal dingen te rekenen, of ben ik dan te cynisch?
 
Je kan toch gewoon het onderhoud doen dat, voor jou auto is voorgeschreven? Zoals dat in het boekje staat.
 
Vraag gewoon eens bij een algemene garage of ze ervaring hebben met een Seat Ibiza. Zo heb ik ook mijn Alfa (2004) garage gevonden. Die doen gewoon wat je nodig vindt.
 
Bij gemiddeld 25.000 km per jaar is goed onderhoud een must dus jaarlijks een beurt zou ik doen. Omdat daarbij alles wordt gechecht is een apk dan vaak gratis, op uitlaatgasmeting en afmelden na dan. Dow jet apart betaal je ook 2 keer.
 
Er is een balans: er zijn heel goedkope garages die echt wel goed werk leveren, maar de klant liever niet wegjagen door alles aan te pakken. En je hebt ze, meestal merkdealers en specialisten die alles aanpakken en door nieuw vervangen.

Grosso modo, op een 12 jaar oude Ibiza zou ik niet naar een specialist of merkdealer gaan. Dat is leuk voor unieke of jonge wagens.

Bedenk zelf of je liever een keer een accu, rubbertje of te vroeg vervangt of dat je een tikje risico neemt dat hij een keer niet start of op de airco het begeeft op vakantie.

Gewoon navraag doen in de buurt. Ik had ooit een zzp'er, geen bovag, maar ook geen stagaires of beginners. Hij liet ongevraagd alle versleten onderdelen zien, had een gratis leenwagen of bracht je even 2 km verderop naar je werk etc.. Complexere dingen deed hij ook gewoon niet. Heel helder.
 
Ikzelf doe elk jaar bij bekende Vakgarage een APK en onderhoudsbeurt, ene jaar groot en ander jaar kleine beurt.
En moet er iets vervangen worden dan laat ik het maken, bandenspanning check ik elke 2 maanden , gaat er een lampje kapot dan rij ik even langs.
En dit wordt gelijk vervangen tegen een schappelijke prijs.

Wij hebben ook 3 x een Seat gehad deze ging naar de Seat specialist in de buurt, een keer daar een Ibiza gekocht met 117dkm auto kreeg een beurt en nieuwe distributieriem bij aankoop 3 mnd Bovag garantie en net na 3 maanden ging de waterpomp lekken deze hadden ze niet mee gepakt? Heb deze auto 2 jaar gehad en 1800 euro aan onkosten en nog net geen 13000km verder. Voor ons geen Seat specialist meer!!
Ga nu ruim 4 jaar naar Vakgarage en wordt netjes op de hoogte gehouden en tegen redelijke prijzen.
 
Blijf weg bij de KwikFit en Euromaster. Die zijn goed in banden. Maar niet in onderhoud.

Zoek een garage waar je vertrouwen in hebt. Gewoon in je eigen woonplaats. Zoek een garage waar ze het van de onderhoud moeten hebben. Niet van de verkoop. Het liefst een familie bedrijf. Met welke auto’s zijn ze bezig? Als ik echte liefhebber auto’s zie. Dan is dat een super goed teken.

Dat is voor mij tenminste de succes factor. Ik heb net genoeg verstand van auto’s om te weten of me een oor aan wordt genaaid. Ik laat ook niet het achterste van mijn tong zien.
 
Dank allen voor het delen van jullie ervaringen en adviezen! Ik ga naar de lokale garage hier in de buurt.

Goed weekend allen.
 
Terug
Bovenaan