Onderhoud Audi A4, Volvo V50/V70 of BMW

Guest
Ik sta op het punt een grotere auto aan te schaffen gezien er gezinsuitbreiding komt.
Op dit moment ben ik aan het kiezen tussen een Audi A4, Volvo V50/V70 of BMW 3, alle drie zo rond de 150.000 op de teller en vanaf 2006/2007.
Gezien ik niet veel van onderhoud en de hieraan verbonden kosten van bovenstaande auto's weet, daarom ook de vraag welke auto gemiddeld het duurste in onderhoud is. Zelf denk ik de BMW 3, maar hoor graag wat anderen ervan denken. Dank.
 
Hangt af van staat van de betreffende auto, de uitvoering en waar en hoe je die gaat laten onderhouden.
 
Hebben we het over een BMW 316 of een 330i? Auto's zijn 10 jaar oud, hebben al een grote boodschap gedaan, dus wat denk je zelf? Wat je niet betaalt in de aankoop ga je betalen aan onderhoud. Het is een kilometerstand en leeftijd waarop veel stuk gaat of versleten is. Maar goed, je kunt ook geluk hebben.
 
FH126560 zei:
Wat je niet betaalt in de aankoop ga je betalen aan onderhoud.

Wat een onzin zeg. Veel van deze auto's hebben meer dan K40€ nieuw gekost en zijn nu te koop voor laten we zeggen k€10-12, een verschil van ruim 28 duizend euro. Daar kan je heel wat onderhoud van laten doen....

Probeer wel een van de beste exemplaren te kopen die je kunt vinden, bij voorkeur van 1ste of 2de eigenaar en met ingevuld onderhoudsboekje. Dat kan je een hoop onderhoud schelen.
 
Waggie zei:
FH126560 zei:
Wat je niet betaalt in de aankoop ga je betalen aan onderhoud.

Wat een onzin zeg. Veel van deze auto's hebben meer dan K40€ nieuw gekost en zijn nu te koop voor laten we zeggen k€10-12, een verschil van ruim 28 duizend euro. Daar kan je heel wat onderhoud van laten doen....

Probeer wel een van de beste exemplaren te kopen die je kunt vinden, bij voorkeur van 1ste of 2de eigenaar en met ingevuld onderhoudsboekje. Dat kan je een hoop onderhoud schelen.

Dat bedoelt @FH ook volgens mij, (meestal) beter en iets duurder exemplaar kopen met een duidelijke historie en een goede staat van onderhoud, dan de budgetknaller van MP waar de historie onbekend van is.
 
Dank voor de reacties. Het zou gaan om een BMW 318 of 320, een audi a4 avant of volvo V50/V70
Budget is rond de 10.000 euro.
 
Ok duidelijk, dan ben ik het met FH eens:p de budgetknallers van marktplaats daar kan je aardig op leeglopen
 
Nou eens even kijken dan, een V50 D2 uit 2011 hier. Altijd onderhoud bij de merkdealer. Staat van de auto nu: 98%. Nieuwe banden rondom, nieuwe schijven, nieuwe distributieriem, etc.. Kost dat geintje? 4000 euro over bijna 2 jaar en 100.000 km. (van 80.000 naar 180.000)

Geen idee of dat veel is of niet. Maar heel weinig is het ook niet nu het er zo staat :LOL:
 
ijsbrandklip zei:
Dank voor de reacties. Het zou gaan om een BMW 318 of 320, een audi a4 avant of volvo V50/V70
Budget is rond de 10.000 euro.

Bij de dealer alle 3 dure auto's in onderhoud. Volvo heeft (of had) de prijzen van de beurten op de site staan, dan heb je een (heel globaal) idee. Verder, zie eerdere posts.

edit: heeft https://www.volvocars.com/nl/service/onderhoud-en-reparatie/onderhoud/service-price-indicator
Als je een V70 met dergelijke kmstand gaat kopen, check dan of de d-riem al vervangen is, anders ben je meteen aan de beurt voor, ik geloof, zo'n €1200,-. Zo'n riem gaat max 160kkm/10jr mee
 
Klop hier even een kenteken van een occassion in die je op het oog hebt:

https://www.bmw.nl/nl/content/service/onderhoud-en-reparatie/serviceopmaat.html

BMW doet service op basis van computerberekeningen, het kan dus heel goed dat je olie maar 1 keer per 2 jaar hoeft te doen.

Verder kan je je afvragen of een auto zonder dealerstempels wel goed is bijgehouden, lokale garages willen vaak erg goedkoop doen lijken door alleen de basis (olie en remblokken) te doen maar nooit eens naar een remschijf te kijken of een    "autoinspectie" te doen. (een grondige voorgeschreven BMW controle elke 3 jaar dacht ik).

Een ander voorbeeld de 3 serie van 2005 en later had problemen met het elektronisch stuurslot, komt vaker voor. Ik had zelf een paar keer gezeur, sleutel opnieuw erin en eruit en na 2 keer kon je toch weer rijden. Niks gemeld aan dealer, maar deze had het toch gezien en lostte het op met een softwareupdate van 70 euro. Als ik altijd naar de Kwik-fit was gegaan dan had uiteindelijk m'n stuurkolom de geest gegeven en kan er een nieuwe in van 1500 euro.

Een 3 serie is geen ruimtewonder, dan zit je bij een V70 een stuk beter, maar dat is een heel andere auto natuurlijk.
 
Verder kan je je afvragen of een auto zonder dealerstempels wel goed is bijgehouden, lokale garages willen vaak erg goedkoop doen lijken door alleen de basis (olie en remblokken) te doen maar nooit eens naar een remschijf te kijken of een "autoinspectie" te doen. (een grondige voorgeschreven BMW controle elke 3 jaar dacht ik).

Da's dan ook wel weer erg kort door de bocht.
 
Volgens de autovergelijker kosten ze zo'n 70-75 ct de kilometer, uitgaande van een 1.8T, 318i en 2.4 140 pk....    oude auto's schrijven minder af, maar onderhoud wordt meer...
 
De 1.6d van volvo staat niet goed bekend , zelfde geld voor de tsi's van Audi.

De benzine motoren van BMW en volvo zijn wel ok.

Denk dat onderhoud van deze auto's buiten grote storingen wel vergelijkbaar is.
Bij een goede specialist kun je tov de dealer besparen.
 
De Volvo V50 is een klasse lager(gebaseerd op Ford Focus) en waarschijnlijk het goedkoopste in onderhoud. Qua kosten ken ik alleen Audi, en die is niet heel duur. Maar 1 keer in de twee jaar onderhoud(Longlife) let daarbij wel op de staat van onderhoud en of de eventuele modificaties uitgevoerd zijn. Een A4 met onbekende onderhoudshistorie voor 10.000 euro kan je beter laten staan. Zeker als het gaat om een TFSI - motor. Die zijn goed, maar wel gevoelig voor goed onderhoud.
 
Waarom een auto die zogenaamd status heeft met bijkomende kosten?
Je kunt in bijvoorbeeld een Opel Astra uit 2009 kopen voor hetzelfde bedrag met maar 69.000 km ervaring.
https://www.autotrack.nl/tweedehands/opel/astra/14473782

Ford Focus uit 2010 https://www.autotrack.nl/tweedehands/ford/focus/14289962
 
SKODACHAUFFEUR zei:
Waarom een auto die zogenaamd status heeft met bijkomende kosten?
Je kunt in bijvoorbeeld een Opel Astra uit 2009 kopen voor hetzelfde bedrag met maar 69.000 km ervaring.
https://www.autotrack.nl/tweedehands/opel/astra/14473782

Ford Focus uit 2010 https://www.autotrack.nl/tweedehands/ford/focus/14289962

Een Focus of Astra met A4 of 3 serie vergelijken komt in de buurt van Jonnie Boer voorbij rijden omdat de Febo ook je honger stilt ;)

En dat heeft niks met zogenaamde status te maken maar met de uitvoering en ontwikkeling van onder andere de ophanging, grotere remmerij en wielen, achterwielaandrijving (bij BMW dan), kwaliteit van de automaat, de stoelen, het entertainmentsysteem, bediening van cruisecontrol enzovoorts.
 
zeebra zei:
....Qua kosten ken ik alleen Audi, en die is niet heel duur. Maar 1 keer in de twee jaar onderhoud(Longlife)

Je maakt een grapje zeker.. De meeste Audi rijders hebben meerdere flessen olie in de kofferbak liggen omdat die dingen zoveel olie zuipen. Verder is het onderhoud belachelijk duur van een Audi.

zeebra zei:
Die zijn goed, maar wel gevoelig voor goed onderhoud.

Dus niet goed..

Verder kun je de 1.6D van Volvo best kopen, mits hij maar goed warm gereden is en ze de motor niet direct uit geknald hebben na zware belasting. Deze motoren zijn wat minder 'hufter-proof' dan de 2.0D
 
Terug
Bovenaan