Onder 32k, Hybride Lexus NX-300h: welke auto is goed ?

ZuinigRijder

Startmotor
Hoi allen,

Na 15 maanden wilt mijn vrouw nu weer een "luxere" auto dan mijn Seat Ibiza.

Ik wilt betrouwbaarheid, dus Toyota of Lexus, want ik wil geen hoofdpijn van onderhoud en reparatie.

Mijn vrouw wilt totaal geen Corolla hybrid Station, want "het is niets anders dan de huidige Seat ST 1.2. TDI".

Zij heeft de Toyota NAV 4 en de Lexus NX-300h gereden, haar mening: "OK de viering van Lexus NX-300h is minder zacht dan een Audi A4, maar alles van hem is luxieus. NX-300h is beter dan RAV-4".

Met super hoge benzine prijs, ben ik tegen die zwaarder hogere autos, maar mijn vrouw is de baas !!!

Ook hoef geen Volvo meer, want "ik wil een hogere auto, als een kleine vrouw voel ik fijner om op hogere stoel de straat te zien".

Dus, ga ik nu een NX-300h opzoeken, soms zie ik dat bij een garage is er een NX zonder NL kenteken, met de lage km-stand. Was het terug gedraaid ?

Bedankt.

Van haar: alleen Duitse top 3 merk of Lexus.
Mijn stem gaat naar Lexus vanwege de betrouwbaarheid, helaas heeft Lexus geen station.

De UX van Lexus is hetzelfd als Toyota C-HR: "is klein, voelt niet lux", aldus mijn baas.

We hebben het destijds al gehad over het inruilen van je vrouw i.p.v. de Ibiza.
Die optie was nu echt definitief 100% van de tafel of is het nog te overwegen? ;)

Total Loss zei:
Die optie was nu echt definitief 100% van de tafel of is het nog te overwegen? ;)

"Als jij volgende week niet samen met mij naar een garage wil gaan, ga ik alleen", zei zij.

Pijnlijk de Benzine prijs te zien voor een zware auto, maar ik heb nu geen keus

SeatIbizaLover zei:
Total Loss zei:

"Als jij volgende week niet samen met mij naar een garage wil gaan, ga ik alleen", zei zij.

Gelukkig heb jij wel door dat genoemde auto onnodig groot/hoog/zwaar/duur is om 1 heel erg klein vrouwtje te vervoeren!
Maar geef eens wat meer info, hoeveel rijden jullie nu per jaar met de auto, nog steeds paar x per week een takke eind richting het werk van je vrouw? Want dan lijkt me een diesel misschien nog steeds een goede optie. Zo zuinig is zo'n grote zware Lexus ook weer niet op lange stukken snelweg volgens mij.

SeatIbizaLover zei:
Total Loss zei:

Qua mrb zit er weinig verschil in een Lexus NX en een Ibiza ST 1.2tdi, 1150 om 1115.

De Lexus NX300h lijkt mij zeker geen verkeerde keus. Wel denk ik dat deze auto door het hoge gewicht,
grote motor, en grote frontale oppervlakte een stuk meer verbruikt dan een Toyota Corolla Hybrid.
En veel duurder is om te rijden.

De Toyota C-HR is technisch een hele andere auto dan bijvoorbeeld de Lexus NX300H

Bij elke auto is het zo, kijk bij enige twijfel gewoon verder.

Er zijn natuurlijk veel merken die betrouwbare en fijne SUV's leveren, zelf vind ik lagere auto's vaak lekkerder rijden. En lagere auto's gebruiken meestal minder brandstof.

Julie budget is hoog, de keuze is dan reuze. Er zijn genoeg opties waarbij je alleen voor standaard onderhoud in de garage komt. Misschien is een Hyundai Tucson nog een optie, Hyundai geeft 5 jaar garantie.

Wat ik zelf een nadeel vindt van veel premium merken, dat je voor leuke opties erg veel extra moet betalen, terwijl goedkopere merken dit gewoon al standaard hebben.

Bij veel snelweg kilometers blijft een diesel ook een goede optie.

Ah ja, wij wonen nu al in DenHaag, dicht bij het werk.

Per jaar is ongeveer 10k, meestal naar winkel of kinderen naar lessen / sporten / playdate. Maar misschien als mijn vrrouw van baan veranderen moeten wij weer 20-30k doen. Misschien blijven wij toch met Diesel want aanschaft is altijd goedkoper en who knows wij toch 20-30k zullen rijden ipv 10 k ?

Lager auto is altijd zuiniger, de veer is zachter, op de bocht fijner rijden, ik begrijp de hype van hogere auto niet.

ak2 zei:
Wat ik zelf een nadeel vindt van veel premium merken, dat je voor leuke opties erg veel extra moet betalen, terwijl goedkopere merken dit gewoon al standaard hebben.
.

Inderdaad, en het is de reden waarom ik geen Duits top merken wil: onderhoud en reparatie is duur. Plus als een buienlander die weinig kennis van auto heeft, kijken garages naar mij als een "lekker gebak".

Ik ben een zuinig persoon, mijn vrouw niet.

We hebben zelf een NX300h gehad. Een fijne auto. Doordat hij hybride is, viel het verbruik relatief aan de grootte mee. Zeker als je regelmatig in de stad rijdt zul je vaak 'elektrisch' rijden en dus geen brandstof gebruiken. We reden ergens rond de 1:15, 1:16 wat gezien de grootte netjes was (en dan ook nog regelmatig snelweg). We hadden 'm meestal in de eco rijstand staan, ook omdat het verschil met normale stand niet zo heel groot was. Het model is relatief smal (absoluut gezien overigens nog steeds breed) voor zijn klasse zodat je toch nog redelijk goed kon parkeren. De draaicirkel vonden we wel iets aan de ruime kant maar dat went ook wel weer. Bij de garage uiteraard super service (dealer).

Joost Boers zei:
We hebben zelf een NX300h gehad. Een fijne auto. Doordat hij hybride is, viel het verbruik relatief aan de grootte mee. Zeker als je regelmatig in de stad rijdt zul je vaak 'elektrisch' rijden en dus geen brandstof gebruiken. We reden ergens rond de 1:15, 1:16 wat gezien de grootte netjes was (en dan ook nog regelmatig snelweg).

Gehad ! Hebben jullie nu een elektrische auto ?

1:16 vind ik nog duur, aangezien mijn huidige TDI makkelijk 1:20 is (en ik heb 1:30 gisteren net gehad).

Ik ga mijn vrouw nog proberen om CT-200h aan te bieden, nog een fijne gevoel van Lexus, maar veel zuiniger en goedkoper. Tja, veel minder lux en "status" dan NX 300h ook, zal mijn vrouw ook zeggen denk ik.

Eindeloos verhaal, ik ben zat van mijn leven

SeatIbizaLover zei:
Joost Boers zei:
We hebben zelf een NX300h gehad. Een fijne auto. Doordat hij hybride is, viel het verbruik relatief aan de grootte mee. Zeker als je regelmatig in de stad rijdt zul je vaak 'elektrisch' rijden en dus geen brandstof gebruiken. We reden ergens rond de 1:15, 1:16 wat gezien de grootte netjes was (en dan ook nog regelmatig snelweg).

1:16 vind ik nog duur, aangezien mijn huidige TDI makkelijk 1:20 is (en ik heb 1:30 gisteren net gehad).

Ik ga mijn vrouw nog proberen om CT-200h aan te bieden, nog een fijne gevoel van Lexus, maar veel zuiniger en goedkoper. Tja, veel minder lux en "status" dan NX 300h ook, zal mijn vrouw ook zeggen denk ik.

Maar je moet hem natuurlijk ook niet vergelijken met je huidige auto, dat is een kleine zuinige diesel, terwijl de NX een hoge hybride is en een stuk zwaarder.

Het punt met Lexus en Toyota hybrides is dat je wel een beetje feeling moet hebben hoe er mee te rijden om het beste resultaat qua verbruik te halen. Ik rij met onze Prius makkelijk 1 op 25 maar mijn vrouw krijgt hem amper onder de 1 op 20. Bij de NX en CT200h zal dit ongetwijfeld hetzelfde zijn en als jouw vrouw achteloos dat pedaal maar intrapt zul je nooit extreem zuinig kunnen rijden, bij de NX nog meer van toepassing dan bij de CT200h.

Kun je thuis opladen? Ik zou anders eens kijken naar een EV, een hele knappe i3 moet haalbaar zijn met dit budget bijvoorbeeld, of zelfs een gloednieuwe Nissan Leaf kan ook.

Zadelsnuiver zei:
Kun je thuis opladen? Ik zou anders eens kijken naar een EV, een hele knappe i3 moet haalbaar zijn met dit budget bijvoorbeeld, of zelfs een gloednieuwe Nissan Leaf kan ook.
Met die budget komen veel meer elektrische auto's binnen bereik. Peugeot e-208 of e-2008, de e-Corsa, DS 3 elektrisch, ook geen auto's met een groot actieradius maar wel moderne auto's.

Mijn vrouw kijkt nooit naar geld, ik wel.
Voor haar is sinds ten minste 2020 een gevoel van lux (leder bekleding, lux dashboard) en grote (width + lengte) belangrijk.
In 2022 wilt zij ook nog hoogte: "voor een kleine vrouw is het fijn om van hoogte de weg te kijken".

En ook nog: status. Dus mag niets anders dan Mercedes, Audi, BMW en eventueel Lexus. Zij is een ambitieus vrouw, zij zegt: "kijk naar de personen met wie ik conctact heb, wat rijden ze ? "

Ik denk misschien een oude top-3 Duitser of oude Lexus met leder bekleding en "executieve uitvoering" haar Ideal kandidaat is. Als ik combineer met mijn bang zijn van reparatie en hoge onderhoudskosten, dan is Lexus het beste.

Bespaar jezelf de frustratie. Als ze echt zo een goede baan heeft en jullie kunnen het betalen...laat haar lekker. Happy wife happy life...
Ik zou haar vooral zelf laten kiezen, blijkbaar werkt ze er hard voor en is ze behoorlijk kritisch. En dan kun jij het ook nooit fout hebben gedaan;)
Wat is het ergste dat er kan gebeuren?

Lijkt me niet als het haar om status te doen is.
Maar verder is er dus nog niets veranderd eigenlijk. Wat je vrouw wil wordt nooit goedkoop, wat jij wil zal nooit voldoende zijn als statussymbool, dat blijft onverenigbaar.

In principe is er geen Stationwagen variant van de GLA aangezien dat een SUV is.
Wat je wel als vergelijkbare auto kan zien is onderstaande, zelfde klasse/formaat, zelfde interieur/motoren etc. maar dan een stationwagen.

Mercedes-Benz CLA

Let wel, je mist dan uiteraard wel de hoge zit van een SUV, wel ruimer en in principe ook meer waar voor je geld, iets goedkoper.

Bekijk het zo: een hybride SUV is een groot hebbeding. Je vrouw wilt hem en over 4 jaar wil de volgende eigenaar hem ook graag, weinig afschrijving, valt het toch mee.

Hoi allemaal,

Na een tijdje, kan ik meer zich vinden in de redonatie van mijn vrouw. Zij heeft wat gelijk en ik ga minder zuinig zijn op dit gebied.

Ik zal erg druk hebben tot medio einde Mei, en daarna ga ik kijken om of een Duitser top 3 of een Lexus te kopen.

Vanaf nu tot die tijd, zal mijn vrouw niet meer zeuren over onze huidige auto, hopelijk :).

Bedankt voor alles, ik ga af en toe hier lezen.

Mijn mening: de SUV trend is een samenwerking van de olie industrie en de auto industrie ter resultaat dat mensen meer brandstof zullen kopen (hoger verbruik) en meer zullen betalen voor aanschaf en onderhouden.

Vanwege slimme reclamen/marketing strategies, de bevolking zullen denken dat ze SUV nodig hebben.

De Lexus NX-300h heeft ook niet mijn voorkeur. Op het gebied van afwerking vind ik de auto er ook niet super strak of luxe uitzien. Als je echt op zoek bent naar een luxe auto voor een goed bedrag is een wat oudere Audi Q5 of BMW X3 misschien wat? Deze auto's zijn naar mijn mening toch een stuk sterker en luxer.

Dank je wel,
Lexus klinkt minder lux dan Duits top 3 merk kwa buiten, binnen en ook de naam inderdaad.
Alleen betrouwbaarheid is hij zeker beter

ZuinigRijder zei:
Joost Boers zei:

Latere reactie - we hebben een elektrische auto (Citroën ë-C4) en dat bevalt goed. Ik heb ook een CT200h gehad. Veel op de snelweg gereden en nog altijd iets van 1:17, 1:18 - in de zomer 1:19 of zelfs 1:20. Een diesel rijdt altijd zuiniger en een Ibiza moet je qua grootte niet met een NX300h vergelijken...

IMG-20220330-WA0000-1.jpg

Mijn record tot nu toe, op 90 kmph, snelweg: 1 op 34, of 2.9 liters / 100km.

Maar mijn vrouw vindt dit een kut auto :)

ZuinigRijder zei:
EVV zei:
Je hebt een motorstoring plus uitlaatgastreinigingsstoring lampje aan...

Die moet nog gegenereerd worden, ik ben nog lui om het te doen.
Bedoel je je roetfilter? Als dat vol zit, zit het vol. Dan kan erg geen uitlaatgas meer door heen.
De verschillende uitstootbeperkende middelen kosten ook brandstof, als die niet werken is dit niet een geheel eerlijk verbruik. Bij een auto die netjes aan zijn uitstootnorm voldoet zal het verbruik hoger zijn.

Terug
Bovenaan