Omslagpunt Benzine of Diesel ?

Stefan Jacobs001

Net ingestapt
Wat is anno 2019/2020 nu het omslag punt om goedkoper diesel te rijden t.o.v. benzine?
Inmiddels heb ik verschillende sites bezocht en verschillende dealers hierover gesproken alleen valt er m.b.t antwoorden geen peil op te trekken.

De 1 roept dat het tegenwoordig al bij 15000km per jaar ligt .
Maar op basis waarvan?
De ander roept 25000km en sommige meer.
Veel bereken tools nemen de (goedkopere) aanschafwaarde van een diesel auto niet mee in de berekening enzovoort...

Heeft iemand hiervoor een reken formule of harde cijfers met een goede onderbouwing ? Anno 2019/2020 .

Ik zal zeker zo'n 20.000 km per jaar rijden maar dat is erg laag genomen.
Realistischer is 25 a 30.000

De aanschaf is lager, maar bij de verkoop krijg je er ook niks voor terug.
Je kunt toch zelf het verschil in verbruik, motorrijtuigenbelasting, en het verschil tussen de benzineprijs t.o.v. diesel berekenen.
Het is geen rocketsience en nauwkeurigiger ga je het niet krijgen.

Tel daarbij de extra verzekeringspremie en het gegeven dat dieselmotoren, door de hogere onderdeelprijzen, iets duurder zijn in het onderhoud.

Omslagpunten fluctueren tegenwoordig sterk naar gelang welke beslissingen de overheid voor diesels neemt, een duurzaam besluit kun je hier niet meer op maken.
Waar je nu nog subsidie op krijgt kan het volgende jaar al weer afgestraft worden.

PA = aanschafprijs in euro
PV = verkoopprijs na Z jaar gebruik in euro
MRB = motorrijtuigenbelasting per jaar in euro
V = verzekering per jaar in euro
BV = brandstofverbruik in liters per 100 kilometer
BP = brandstofprijs per liter
X = aantal gereden kilometers per jaar
Z = aantal jaren dat je de auto gebruikt
(je kan ook onderhoud nog meenemen, maar ik ga er vanuit dat onderhoud voor diesel en benzine even duur is)

KT = totale kosten over de tijd dat je de auto gebruikt
KT = (PA - PV) + Z * (MRB + V) + (Z * X * BP * BV / 100)

KJ = kosten per jaar = KT / Z
KK = kosten per kilometer = KT / (Z * X)

Omslagpunt: voor welke X_omslagpunt geldt KJ_diesel = KJ_benzine

KJ = KT / Z = (PA - PV) / Z + MRB + V + (X_omslagpunt * BP * BV / 100)

KV_diesel = vaste kosten diesel = (PA_diesel - PV_diesel) / Z + MRB_diesel + V_diesel
KV_benzine = vaste kosten benzine = (PA_benzine - PV_benzine) / Z + MRB_benzine + V_benzine
KW_diesel = variabele kosten diesel = (BP_diesel * BV_diesel) / 100
KW_benzine = variabele kosten benzine = (BP_benzine * BV_benzine) / 100

X_omslagpunt = (KV_benzine - KV_diesel) / (KW_diesel - KW_benzine)

--> excel --> Veel plezier/succes !

L Breevoort zei:
PA = aanschafprijs in euro
PV = verkoopprijs na Z jaar gebruik in euro
MRB = motorrijtuigenbelasting per jaar in euro
V = verzekering per jaar in euro
BV = brandstofverbruik in liters per 100 kilometer
BP = brandstofprijs per liter
X = aantal gereden kilometers per jaar
Z = aantal jaren dat je de auto gebruikt
(je kan ook onderhoud nog meenemen, maar ik ga er vanuit dat onderhoud voor diesel en benzine even duur is)

KT = totale kosten over de tijd dat je de auto gebruikt
KT = (PA - PV) + Z * (MRB + V) + (Z * X * BP * BV / 100)

KJ = kosten per jaar = KT / Z
KK = kosten per kilometer = KT / (Z * X)

Omslagpunt: voor welke X_omslagpunt geldt KJ_diesel = KJ_benzine

KJ = KT / Z = (PA - PV) / Z + MRB + V + (X_omslagpunt * BP * BV / 100)

KV_diesel = vaste kosten diesel = (PA_diesel - PV_diesel) / Z + MRB_diesel + V_diesel
KV_benzine = vaste kosten benzine = (PA_benzine - PV_benzine) / Z + MRB_benzine + V_benzine
KW_diesel = variabele kosten diesel = (BP_diesel * BV_diesel) / 100
KW_benzine = variabele kosten benzine = (BP_benzine * BV_benzine) / 100

X_omslagpunt = (KV_benzine - KV_diesel) / (KW_diesel - KW_benzine)

--> excel --> Veel plezier/succes !

Kijk daar hebben we wat aan.
Dank!

Zelf heb ik ooit zo'n excel voor mezelf in elkaar gedraaid, het verschilt ook erg per auto. Bij sommige auto's valt de benzineversie 2 belastingschalen lager uit als de dieselversie, bij andere is dat maar een schaal of zitten ze in dezelfde categorie. Het verbruik van de benzine versies kan ook veel verder van het verbruik van de diesel af liggen.

Voorbeeld: ik heb de rekensom eens gemaakt voor een Volvo V50, welke versies ga je vergelijken: de 1.6 diesel tegenover de T5 met 5 cilinder of de 2.0 diesel met de 1.8 benzine daar komen hele andere waardes uit en dat is alleen 1 model.

Tip: om het praktijkverbruik te bepalen kan je het beste Spritmonitor.de gebruiken, daar houden mensen hun verbruik bij.

...en het wordt pas écht rekenen als je hybride in de berekening meeneemt...
h010.gif

Voor nieuwe auto's ligt het omslagpunt pas bij zo'n 60000 a 70000 per jaar, als het niet hoger is.
Bij tweedehands verschilt het, maar dan kan het zo rond de 20000km liggen.

Simpel: koop je nieuw of gebruikt? en hoe lang ga je er mee rijden?

een diesel doet nu grosso modo € 0,07/km aan brandstof, een benzine € 0,12 (uitgaande v/e B/C-segmenter)
27.500 km/jr scheelt dus € 1375 /jr
wegenbelasting is zo € 670 - 800 hoger
verzekering scheelt ook iets
bij jouw km's rijdt een diesel dus goedkoper dan benzine; omslagpunt zal dan liggen bij iets van 17.500 km's
koop je 2dehands dan ligt het omslagpunt veel lager omdat je met benzine de dure aanschaf ook nog terug moet verdienen
hybride is leuk, maar als een diesel 2dehands € 5000-7000 goedkoper is haal je dat er niet meer uit.....

Ik heb zelf ooit eens gerekend, B segmenter diesel, aanschafprijs €10000 en in 4 jaar volledig afschrijven, dan lag het omslagpunt rond de 23000KM (wanneer je een zelfde model als benzine ook in 4 jaar af zou schrijven). Een gelijk benzinemodel was tevens duurder in aanschaf, maar ik ging uit van de theoretische prijs van €10000 voor hetzelfde model met dezelfde opties en KMs

Daarmee hield ik wel rekening met gelijkblijvende MRB tarieven (euro 6 dus vooralsnog verandert er ook niks) en een brandstofprijsverschil van 30ct/l. Maar daarnaast verbruikt een diesel ook veel minder (1:20 tegenover 1:14).

Een onzekere factor is wel het onderhoud. Tot nu toe heb ik pas 120€ hoeven uitgeven aan de afgelopen 35000km (beurt + apk) maar wat er in de toekomst gaat gebeuren weet niemand natuurlijk.

Maargoed, als je 'm nieuw aanschaft en je wil 'm na 2 jaar weer weg doen dan ligt het omslagpunt uiteraard veel hoger.

Terug
Bovenaan