Omgekat

Controle gaat middels een identiteitsonderzoek als er twijfel bestaat.

De RDW/douane is hier de laatste jaren aardig fanatiek in, en daarmee loop je de kans dat zo'n ombouwproject wat al vele jaren gewoon legaal gereden heeft op NL-kenteken nu opeens verdacht wordt verklaard en er een identiteitsonderzoek plaats moet vinden.... en dan is het bij zo'n voertuig wel heel fijn als je een uitgebreide documentatie (o.a. import/-export documenten, facturen enz.) zelf aan kunt leveren.
Als je echter pech hebt wordt het bestaande kenteken (wat afgegeven is conform de EU-toelatingseisen van het voertuig) ongeldig verklaard en kun je op voor een nieuw kenteken conform de individuele toelating.

Het blijft gewoon een grijs gebied waar zeker de nodige risico's aan kleven, maar ook veel financiëel voordeel mee te behalen is.... zie het maar gewoon als een kansspelletje met als inzet de autowaarde.;)

Klopt helemaal. Verhalen te over op dit moment van mensen die een volledig legale RaRo uit het buitenland hebben gehaald maar door het ontbreken van sommige info betreffende motornummers, chassisnummers op het moment van importeren (was toen ook helemaal geen issue) nu in het bezit zijn van een hele dure plantenbak.

En hoe zit deze dan, volgens de beschrijving een 83-er volledig opgebouwd met classic line delen in 1993 :confused:
https://www.marktplaats.nl/a/auto-s/volkswagen/m1060083924-volkswagen-golf-1-8-gli-cabriolet-1983-groen-classic-line.html?c=efb2ef4dc323389c4f92ed10afa33e3a&previousPage=lr&pos=12

michel1975 zei:
Klopt helemaal. Verhalen te over op dit moment van mensen die een volledig legale RaRo uit het buitenland hebben gehaald maar door het ontbreken van sommige info betreffende motornummers, chassisnummers op het moment van importeren (was toen ook helemaal geen issue) nu in het bezit zijn van een hele dure plantenbak.

Meestal zijn deze auto's door de mand gevallen bij de keuring na lpg-uitbouw (om in aanmerking te komen voor de overgangsregeling), bij die keuring wordt het chassisnummer enz. ook gelijk gecheckt en bij twijfel volgt er een nader onderzoek.

Op zich zijn deze auto's meestal wel weer legaal op kenteken te krijgen na een id-onderzoek (moet er natuurlijk geen als gestolen/gekloond geregistreerd spul aan zitten), maar het kan wel zijn dat het bouwjaar aangepast wordt aan de afkomst van de meerderheid van de delen hetgeen ambtelijk wordt vastgesteld.
Zo ken ik een paar gevallen waarvan men het productiejaar van de aandrijflijn heeft gehanteerd n.a.v. het motornummer, aangezien de body ook sterke overeenkomsten vertoonde met dat betreffende bouwjaar.

Maar het betekent in ieder geval een hoop tijdrovend werk en kosten zonder vooraf garantie op een nieuw kenteken, en meestal ook nog einde mrb-vrijstelling... niet echt lonend dus om er dan nog mee verder te gaan.
Voor de gemiddelde Strange Rover komt dat feitelijk neer op een economisch total-loss, onderdelenhandel dus. (of inderdaad tuinornament:))

Met de meeste eigenaren van dit soort duidelijk aangepaste auto's met ingenomen kenteken heb ik trouwens ook absoluut geen medelijden... ze hebben veelal bewust het spelletje zo gespeeld en moeten het risico ervan dan ook maar nemen.

Ik wel. :) Zag dat ik hier nog niet had gepost daarna, excuus. Maar het lijkt me inderdaad niet de bedoeling dat er gehandeld wordt in kentekenpapieren. Er stond bij dat de papieren te koop waren, ik heb niks gelezen over een chassis te koop (wat al in zekere mate dubieus is).

Barri zei:
Ik wel. :) Zag dat ik hier nog niet had gepost daarna, excuus. Maar het lijkt me inderdaad niet de bedoeling dat er gehandeld wordt in kentekenpapieren. Er stond bij dat de papieren te koop waren, ik heb niks gelezen over een chassis te koop (wat al in zekere mate dubieus is).

(y) Overigens was deze meneer helaas niet de enige. Zin in een belastingvrije bestelbus?

Tevens: past een jaren 80 LTD op het chassis van een Ranch Wagon uit 1974? https://www.marktplaats.nl/a/auto-o...51fa109c354bbabe740c1b&previousPage=lr&pos=10

$_85.JPG

Zou dat niet (we kunnen immers lastig te vervangen onderdelen zoals het achterpaneel op de foto's niet zien) een echte '85er kunnen zijn waarbij er gewoon een hele hoop verschillende onderdelen uit diverse bouwjaren/uitvoeringen bij elkaar gegraaid zijn?

Ik denk overigens niet dat er nu nog veel belangstellenden zullen zijn die 600 euro willen neertellen voor een APK-loze, lelijke Golf met diverse aandachtspunten en een dieselmotor...

Lijkt mij ook meer een mislukt hobbyproject. Als ik mij niet vergis past dit stuur niet in (veel) latere versies.

In goede staat gaat zo'n GTD nog altijd wel voor leuk geld. Weegt vrij weinig dus de mrb valt wel mee. Dit exemplaar zal uiteraard wat minder opbrengen.

Een faceliftversie (vanaf 1987) had inderdaad deze deuren en grille, en een ander achterpaneel. Echter zijn ook de hendels aan het stuur dikker geworden, en deze heeft nog de oude. Ik vermoed dus een hobbyproject en geen omgekat exemplaar.

De alarmlichtschakelaar zit nog op het dash, dus hij is van vóór modeljaar 1988.
Wel vreemd inderdaad, die verzameling kentekenplaten in die auto.

Later dan de facelift idd. Ook later dan MJ 1988 ja, want onze laatste mk2 was van april 88 en had 'm op het dash. MJ 1989 of MJ 1990 wellicht?

Zonde van die Fire & Ice stoelen :(

Lijkt me inderdaad een bij elkaar geraapt ding, ik wilde vroeger ook '90 deuren in m'n '87er dus zo vreemd vind ik het niet. Achterklep vervangen voor een exemplaar met minder roest of "gecleande" logo's lijkt me ook niet vergezocht.

Edit: ik denk dat het idee was om er een Fire & Ice kloon van te maken gezien de sroelen en de kleur van de achterklep, achterlichten en het spuitwerk.

Barri zei:
De alarmlichtschakelaar zit nog op het dash, dus hij is van vóór modeljaar 1988.
Wel vreemd inderdaad, die verzameling kentekenplaten in die auto.

Waarschijnlijk de kentekenplaten van de donorauto ...
Hopelijk heeft de verkoper de oude deuren met spijltje en de grille met dunne lamellen nog liggen.
Zal wel zoeken worden naar de originele stoelen/binnenbekleding.

Audi80Coupé zei:
De alarmlichtschakelaar werd pas later verplaatst, ik dacht in modeljaar 1990. ;)

Mijn ´89er (van oktober) is volledig facelift. De overgang zit daarvoor.
De blauwe 10 Millionen uitvoering van 1988-1989 zijn volgens mij ook al volledig facelift.

Denk dat Barri zijn ´88er MK2 van de laatste serie was waar de schakelaar nog op het dash zat.

Ik had een Jetta 1.6D CL uit begin 89 met een identiek interieur en de gevarenlichten schakelaar op dezelfde plek, alleen ik had een ander stuurwiel. Het facelift type dat na mijn model kwam had die dikke bumpers die kunnen van laat 89 al zijn geleverd , dat weet ik niet.

https://www.marktplaats.nl/a/auto-s/oldtimers/m1076490937-jeep-wagoneer-5-9-v8-limited-wagon-lpg-bj-1974-automaat.html?c=8c285449651fa109c354bbabe740c1b&previousPage=lr&pos=8

https://www.marktplaats.nl/a/auto-s/oldtimers/m1073793623-jeep-grand-wagoneer-5-9l-v8-belastingvrij-lpg-zgan-blok.html?c=8c285449651fa109c354bbabe740c1b&previousPage=lr&pos=46

https://www.marktplaats.nl/a/auto-s/jeep/m1073696481-jeep-grand-wagoneer-5-9-aut-4wd-1979-wit.html?c=8c285449651fa109c354bbabe740c1b&previousPage=lr&pos=50

https://www.marktplaats.nl/a/auto-s/jeep/m1065321994-jeep-grand-wagoneer-5-9-aut-4wd-1972-bruin.html?c=8c285449651fa109c354bbabe740c1b&previousPage=lr&pos=56

De Grand Wagoneer is pas geboren in 1986 en is tot 1991 geproduceerd...

Er is eigenlijk geen verschil tussen een Grand Wagoneer en een "gewone" Wagoneer, alleen vanaf 1984 bouwde Jeep 2 verschillende soorten: de XJ Wagoneer (een Cherokee met een Wagoneer sausje eroverheen) en de "echte" Wagoneer welke nu opeens Grand Wagoneer ging heten (om verwarring tussen beide modellen te voorkomen)
Dat ze allemaal volgens de advertentie Grand Wagoneer heten is fout gezien de bouwjaren, maar het hoeft niet te betekenen dat de auto's omgekat zijn, het kan ook een invoerfout van de RDW zijn (enigszins logisch wanneer al deze Wagoneer na '84 zijn ingevoerd).

Edit: Overigens zie ik nu dat ze wel alle 4 het "Hood Ornament" op de motorkap hebben, dat zou inderdaad moeten betekenen dat ze van '86 of later zijn. De laatste ziet er dan wel erg verlept uit voor een auto uit '86 - '91

CXXX zei:
De blauwe 10 Millionen uitvoering van 1988-1989 zijn volgens mij ook al volledig facelift.
Denk dat Barri zijn ´88er MK2 van de laatste serie was waar de schakelaar nog op het dash zat.

Wij hebben eens een '89-er 10 Millionen gehad met de alarmlichtschakelaar op de oude plaats. Kortom: erg moeilijk te bepalen :)

https://www.w124club.nl/een-w124-cabrio-uit-1980-ja-ja-t16310.html

W124 cabrio uit 1980. Dan heb je toch echt overal schijjt aan.

Aras zei:
https://www.w124club.nl/een-w124-cabrio-uit-1980-ja-ja-t16310.html

W124 cabrio uit 1980. Dan heb je toch echt overal schijjt aan.

Omgekat of gewoon een gestolen kentekenplaat

Zadelsnuiver zei:
Er is eigenlijk geen verschil tussen een Grand Wagoneer en een "gewone" Wagoneer, alleen vanaf 1984 bouwde Jeep 2 verschillende soorten: de XJ Wagoneer (een Cherokee met een Wagoneer sausje eroverheen) en de "echte" Wagoneer welke nu opeens Grand Wagoneer ging heten (om verwarring tussen beide modellen te voorkomen)
Dat ze allemaal volgens de advertentie Grand Wagoneer heten is fout gezien de bouwjaren, maar het hoeft niet te betekenen dat de auto's omgekat zijn, het kan ook een invoerfout van de RDW zijn (enigszins logisch wanneer al deze Wagoneer na '84 zijn ingevoerd).

Edit: Overigens zie ik nu dat ze wel alle 4 het "Hood Ornament" op de motorkap hebben, dat zou inderdaad moeten betekenen dat ze van '86 of later zijn. De laatste ziet er dan wel erg verlept uit voor een auto uit '86 - '91

Tussen de SJ Wagoneer (>'86) en SJ Grand Wagoneer (<'86) zit nog wel wat meer verschil als alleen maar het hood-ornament en het model grille.
De SJ-wagoneers zijn qua leeftijd vrij gemakkelijk te onderscheiden (zowel uiterlijk als technisch en uitrusting) en naar leeftijd grofweg als volgt in te delen:
- Kaiser Wagoneer (1963-1970)
- AMC Wagoneer '70-'73
- AMC Wagoneer '74-'78
- AMC Wagoneer '79-'85
- Chrysler Grand Wagoneer '86-'91

De naam Wagoneer en Cherokee is trouwens voor zowel de SJ-serie als de XJ-serie gebruikt: Wagoneer = 4-deurs, Cherokee =2-deurs.;)

D. Elzinga zei:
Met name die eerste is een beetje vreemd, want elke Amazon is inmiddels al geruime tijd belastingvrij. En een nieuwer Volvo-model omkatten met een kenteken uit 1965 zal behoorlijk opvallen...

De apk-plicht is op dat kenteken ook vervallen. En dan kun je met je 142 helemaal goedkoop rondtuffen. Met een importkenteken (DH, DE, AE, etc.) kan het prima.

O ja, dat is natuurlijk ook wel zo.

[size=x-small]Ik denk echter wel dat een dergelijk klassiekerkenteken bij een 480 te veel gaat misstaan, dus ik pas even:T[/size]

Haha ja, dat gaat men vermoedelijk wel merken.

Ik heb beide advertenties overigens gemeld bij Marktplaats.

D. Elzinga zei:
Bijzondere Mercedes Benz G klasse 320 CDI Automaat,eerste tenaamstelling 2008 chassis van 1982 wat betekend dat de bijtelling 35% van de taxatiewaarde is.
Eerste tenaamstelling is gewoon het moment van import dat zegt verder weinig. Wel bijzonder dat het een zescilinder op kenteken is maar zeker geen 320 cdi. Daar zul je toch mee naar de rdw moeten.

Audi80Coupé zei:
CXXX zei:

Wij hebben eens een '89-er 10 Millionen gehad met de alarmlichtschakelaar op de oude plaats. Kortom: erg moeilijk te bepalen :)

Is niet moeilijk hoor. Auto's die zijn gebouwd vanaf augustus 1989 (modeljaar 1990) zijn voorzien van de alarmlichten schakelaar op de stuurkolom.

Het gaat hier om de productiedatum van de auto, niet de datum eerste toelating. Je kunt dus best een auto van november 1989 op kenteken hebben met nog de schakelaar in het dashboard.

Rob0032 zei:
Haha ja, dat gaat men vermoedelijk wel merken.

Ik heb beide advertenties overigens gemeld bij Marktplaats.

Krijg je daar ook feedback op? Eén van de twee staat er nog steeds.

Een auto uit 1965 heeft nog steeds APK-plicht toch? De grens die nu vaststaat op 1-1-1960, verandert toch in 2018 pas naar 50 jaar?

Ah, ik dacht dat die al 50 jaar was. Maar je krijgt geen feedback nee. Dus aan anderen: blijven melden!

@PM zei:
Een auto uit 1965 heeft nog steeds APK-plicht toch? De grens die nu vaststaat op 1-1-1960, verandert toch in 2018 pas naar 50 jaar?

Klopt, m'n Wagoneer moet nog 2x voor de keuring en dan is het voorbij met dat verplichte nummertje.
Veel meer als een remmentest, een lampencontrole en een grove visuele controle kunnen ze toch al niet doen, de apk-eisen voor die bouwjaren stellen totaal niets voor.

Maar dan is dat al in het verleden gebeurd (zoals toen ook vaak gedaan werd met een Porsche 930>993 etc)? Ik kan me namelijk met de huidige prijzen maar moeilijk voorstellen dat een volledige ombouw van een vroege Golf cabrio naar een later model nog echt rendabel/interessant is...

Een buurman van me heeft het in de jaren '90 gedaan, volledige ombouw naar een Quartett-set met een lederen interieur en andere velgen. Die Quartett-sets waren idioot populair, het leek wel of bijna elke Cabrio toen zo'n ombouw kreeg.

Rob0032 zei:
Ah, ik dacht dat die al 50 jaar was. Maar je krijgt geen feedback nee. Dus aan anderen: blijven melden!

Ok, ik heb eens een poging gedaan onder de noemer "verboden of verdacht product of dienst".

Bovenstaande Golf stond pas in dezelfde buurt particulier te koop. Snap niet dat een handelaar daar zijn vingers aan wil branden. Is overigens degene waar ik in mijn bericht bovenaan deze pagina over schreef.

De kans dat die Golf Cabriolet werkelijk is omgebouwd schat ik op 0,1%. Zelfs de motor heeft het nieuwe injectiesysteem al, en dus 98pk. De motor die op kenteken staat (GTI-motor, 112pk) heeft een compleet ander injectiesysteem met ''spinnenkop''.

Terug
Bovenaan