Omgekat

Rob0032 zei:
michel1975 zei:
Klassiekerrijder zei:
Als ik kijk naar de vele fouten bij de naamgeving van importauto's lijkt me wat twijfel niet overdreven. En dan heb ik het niet over gewone tikfouten.
Wellicht werkdruk. Administratieve fouten zeggen niets over het kennisniveau.

Inderdaad. Anders zou de kennis op dit forum ook van een diep triest, laag niveau zijn, als je dat maat aan de hand van de taalvaardigheid.
Lol:)

Rob0032 zei:
michel1975 zei:
Klassiekerrijder zei:
Als ik kijk naar de vele fouten bij de naamgeving van importauto's lijkt me wat twijfel niet overdreven. En dan heb ik het niet over gewone tikfouten.

Inderdaad. Anders zou de kennis op dit forum ook van een diep triest, laag niveau zijn, als je dat maat aan de hand van de taalvaardigheid.

maat?

[size=x-small]of bewust foutief geschreven?[/size]

Durashift zei:
Rob0032 zei:
michel1975 zei:
Klassiekerrijder zei:

maat?

[size=x-small]of bewust foutief geschreven?[/size]

Nee hoor, ook ik maak fouten. Iets te snel getypt. Zegt vooral iets over mijn kennisniveau. ;)

Dit is toch eigenlijk een Monte Carlo van eind jaren 80? Past dat op het onderstel van een Malibu uit 1978?

chevrolet-malibu-1-aw-27-classic-coup-6811745-1.jpg

Allebei A/G-Body met ouderwets afzonderlijk chassis, net als de grootste Amerikanen. Dezelfde motor en wielbasis dus ja, dat kan!

Oke, bedankt voor de info(y) Op de een of andere manier vind ik de Monte Carlo wat korter ogen, maar dat zal wel gezichtsbedrog zijn.

Overigens vind ik het wel wat flauw dat een professionele aanbieder zoals deze niet gewoon vermeldt dat er een nieuwere carrosserie op zit...

D. Elzinga zei:
Op de een of andere manier vind ik de Monte Carlo wat korter ogen, maar dat zal wel gezichtsbedrog zijn.

In eerste instantie geloofde ik het ook niet en heb het even opgezocht. Kennelijk hadden Malibu sedan en coupé (vrijwel dezelfde auto als de Monte Carlo maar dan niet zo belachelijk barok) dezelfde wielbasis. Die deuren zijn blijkbaar nogal lang....

Dit is dus legaal?
https://www.speurders.nl/overzicht/autos/page/2/range-rover-1976-diesel-146442536.html?sr_ab=0&query=&category=2003&local-postcode=&local-distance_value=0&subcategory=&carmodel-search=&min_prijs=&max_prijs=&min_kilometerstand=&max_kilometerstand=&min_bouwjaar=&max_bouwjaar=1998&min_prijs=&max_prijs=&order_direction=&order_by=
146442536_1_big.jpg

Te grappig ook... "de kenner weet wat 'ie waard is". Kortom, 'ik' weet het niet en op deze manier hoop ik er toch het maximale uit te slepen. Overigens heb ik een melding gedaan bij deze advertentie. Ik roep eenieder op dit ook te doen.

Heb ook een klacht ingediend. Bewust gedaan dit. Puur om anderen geld uit de zak te kloppen.

Ik kreeg er inderdaad een mailtje over. Ik had ook een melding gedaan. Kenteken los te koop werkt omkatten in de hand, en het lijkt me niet dat Speurders.nl daarin wil faciliteren.

Ik ben geen expert, maar deze Mercedes lijkt me niet van 1986:
https://www.marktplaats.nl/a/auto-s/oldtimers/m865840563-mercedes-benz-300-d-nieuw-type-300-d-nieuw-type-bj-1986.html?c=efb2ef4dc323389c4f92ed10afa33e3a&previousPage=lr

D. Elzinga zei:
Die koelsleuven in het rechterspatbord waren toch alleen voor de turboversies?

Ook de multikleps diesels hadden die koelsleuven,maar dit is overduidelijk een Mopfl.2 en dus omgekato_O

De auto zelf kan er niets aan doen, en ik vind het (hoe fout ook) best een gaaf exemplaar wegens deze kleur, bekleding en motorisering.

De Volvo 242 die hier al eens voorbij was gekomen blijkt nu van zijn omgekatte kenteken ontdaan te zijn, door de RDW. En zo hoort het als je het mij vraagt.

https://www.marktplaats.nl/a/auto-s/oldtimers/m866713710-te-koop-aangeboden-volvo-242-zonder-kenteken-1975-lpg.html?c=efb2ef4dc323389c4f92ed10afa33e3a&previousPage=lr

Klassiekerrijder zei:
De advertentie van de Range Rover is verwijderd... mooi.

Deze met "papieren koets" lijkt er verdomd veel op...

$_85.JPG

https://www.marktplaats.nl/a/auto-s/land-rover/m792453765-range-rover-classic-3-5-automaat-lhd.html?c=8c285449651fa109c354bbabe740c1b&previousPage=lr

CXXX zei:
Klassiekerrijder zei:
De advertentie van de Range Rover is verwijderd... mooi.

Deze met "papieren koets" lijkt er verdomd veel op...

$_85.JPG

https://www.marktplaats.nl/a/auto-s/land-rover/m792453765-range-rover-classic-3-5-automaat-lhd.html?c=8c285449651fa109c354bbabe740c1b&previousPage=lr
Nu heb ik de advertentie van Ralf niet gelezen maar op het oog is er met deze Range Rover classic niet veel mis. Zowel koets, dashboard en motor zijn in overeenstemming met het jaartal.

Deze is absoluut niet van 1976, maar van na 1986. Volgens mij was er in 1976 sowieso nog geen 5-deurs versie, maar ook de tankdop en het front is anders.

In 1978 werden er volgens mij nog geen 4-deurs koetsen geproduceerd. Verder veul details die van 80-er modellen stammen, zoals het ontbreken van ventilatieruitjes in de voorportieren, de plaatsing van de buitenspiegels, kleur, bumpers, wielen enzovoort. Nu kan het een knappe ombouw zijn op chassis, maar in dit geval is er een compleet ander koetsje op geschroefd. Aannemelijker is een omgekatte wagen lijkt me.

Het gewicht op kenteken (1766 kg) duidt er trouwens wel op dat het kenteken van een tweedeurs is. Een latere vierdeurs weegt namelijk zo'n 1910 kg.

Advertentietekst van speurders, gevonden via de Google cache:

Ik bied mijn Range Rover diesel uit 1976 aan. Er staat 5 cilinder op kenteken dus ideaal voor ombouw TD5.
Auto nu is opbouw uit 1992 koets met 200tdi. Kenteken is met en zonder auto te koop. Auto is netjes, uitgebouwd op achterwielkuipen na die nog gelast moeten worden. Ideaal om over 1 jaar echte wegenbelastingvrij diesel te gaan rijden is dan 40 jaar oud.

Lijkt hetzelfde maar is het niet, zo verschillen de foto´s van het interieur (stof vs leer) en de mistlampen voorop.
Beide blijven Strange Rovers..

Audi80Coupé zei:
Deze is absoluut niet van 1976, maar van na 1986. Volgens mij was er in 1976 sowieso nog geen 5-deurs versie, maar ook de tankdop en het front is anders.
Ik had 1986 gelezen. Dus te snel gereageerd.

Vier deurs is pas vanaf '81 verkrijgbaar.

Niks mis mee, een bodyswap mag legaal zolang je het rijdend onderstel maar origineel houdt en je met de papieren aan kunt tonen dat deze body legaal verkregen is.

Land Rover (en vele andere 4x4's, USA-auto's, kevers, eendjes enzovoorts) leent zich nu eenmaal prima voor bodyswap, en uiterlijk niet origineel wil nog niet zeggen dat het dan gelijk illegaal of omgekat is... daarvoor zal je eerst de rest moeten vergelijken of een identiteitsonderzoek uit laten voeren.
In dit geval staan het aantal zitplaatsen, portieren enz. niet geregistreerd op de kentekenpapieren, dus hoeft er ook niets aan het kenteken aangepast te worden.

Ik zie op Marktplaats, Speurders en Autosout 24 dan wel andere gevallen voorbij schuiven waar je veel beter twijfels bij kunt zetten terwijl het toch gelegaliseerd is door de RDW.
Vooral in de amerikaanse garde gemonteerd op een chassis, die kennen namelijk van oorsprong geen chassisnummer maar een bodynummer.
Dan ga je een oud wrak + jong exemplaar kopen in USA --> oude body op jong onderstel zetten --> NL-kentekenkeuring (=inslag chassisnummers gelijk aan bodynummer) --> bodyswap jonge body.

Muddy Bandit zei:
In dit geval staan het aantal zitplaatsen, portieren enz. niet geregistreerd op de kentekenpapieren, dus hoeft er ook niets aan het kenteken aangepast te worden.

Dat deze gegevens niet op het kenteken staan betekent niet dat deze gegevens niet bekend zijn bij de RDW! Bij de invoer van een auto worden deze gegevens genoteerd en worden bij de RDW wel degelijk opgeslagen.

Wat betreft de Range Rover. Het chassis van het nieuwe en het oude type verschilt ook. Ik weet niet precies hoe dit zit maar o.a. de ophanging van de schokdempers achter is anders.

Muddy Bandit zei:
Niks mis mee, een bodyswap mag legaal zolang je het rijdend onderstel maar origineel houdt en je met de papieren aan kunt tonen dat deze body legaal verkregen is.

Land Rover (en vele andere 4x4's, USA-auto's, kevers, eendjes enzovoorts) leent zich nu eenmaal prima voor bodyswap, en uiterlijk niet origineel wil nog niet zeggen dat het dan gelijk illegaal of omgekat is... daarvoor zal je eerst de rest moeten vergelijken of een identiteitsonderzoek uit laten voeren.

Ik zie op Marktplaats, Speurders en Autosout 24 dan wel andere gevallen voorbij schuiven waar je veel beter twijfels bij kunt zetten terwijl het toch gelegaliseerd is door de RDW.
Vooral in de amerikaanse garde gemonteerd op een chassis, die kennen namelijk van oorsprong geen chassisnummer maar een bodynummer.
Dan ga je een oud wrak + jong exemplaar kopen in USA --> oude body op jong onderstel zetten --> NL-kentekenkeuring (=inslag chassisnummers gelijk aan bodynummer) --> bodyswap jonge body.
Klopt alleen bij heel veel exemplaren op MP zie je al meteen dat het onmogelijk is. Een 3,9 bijvoorbeeld op een vierdeursvariant uit 1980 is illegaal Je hebt de 1/3 2/3 e regeling. 1 ding mag je wijzigen. Dit moet ook bij de RDW gemeld worden. Maar zodra je nog een deel aan gaat passen zal je dit ook moeten melden en krijgt de RaRo het bouwjaar van het jongste deel. Doe je dit niet dan ben je illegaal bezig en kan je je kenteken inleveren bij een PAT onderzoek.

Audi80Coupé zei:
Wat betreft de Range Rover. Het chassis van het nieuwe en het oude type verschilt ook. Ik weet niet precies hoe dit zit maar o.a. de ophanging van de schokdempers achter is anders.

Het is prima te doen zonder grote ingrepen... een nieuwe body past zonder grote aanpassingen op het oude chassis.
(verschil tussen oud en nieuw chassis is detailwerk)
Zo'n 10 jaar geleden werd bij RDW zo'n body-wijziging misschien wel geregistreerd op de toelatingsgegevens, maar als het kenteken hiervoor niet aangepast moest worden behield je gewoon de oude kentekenpapieren.

michel1975 zei:
Klopt alleen bij heel veel exemplaren op MP zie je al meteen dat het onmogelijk is. Een 3,9 bijvoorbeeld op een vierdeursvariant uit 1980 is illegaal Je hebt de 1/3 2/3 e regeling. 1 ding mag je wijzigen. Dit moet ook bij de RDW gemeld worden. Maar zodra je nog een deel aan gaat passen zal je dit ook moeten melden en krijgt de RaRo het bouwjaar van het jongste deel. Doe je dit niet dan ben je illegaal bezig en kan je je kenteken inleveren bij een PAT onderzoek.

Alles in 1x gaat meestal niet bij RDW, maar stapsgewijs of deels via importregistratie lukt het veelal wel weer.
Tijdsorigineel is de RR dan absoluut niet meer, maar dat wil niet zeggen dat het dan illegaal omgebouwd is.
Ik ken meerdere volledig omgebouwde RR/LR, Mercedes G, Suzuki SJ en Jeep Wagoneer waarbij het kenteken gewoon RDW legaal is ondanks dat het een samenraapsel betreft wat tijdsorigineel nooit kan kloppen. (en ook wel exemplaren waarvan het kenteken niet in orde is trouwens...)

De kwestie legaal of illegaal/omgekat zit meer in het feit of RDW er mee akkoord is of niet, en dat is niet te controleren zonder inzage in de verdere kentekengegevens.

https://www.speurders.nl/overzicht/autos/page/2/te-koop-merceds-190-2-5d-146557496.html?sr_ab=0&query=&category=2003&local-postcode=&local-distance_value=0&subcategory=&carmodel-search=&min_prijs=&max_prijs=&min_kilometerstand=&max_kilometerstand=&min_bouwjaar=&max_bouwjaar=1999&min_prijs=&max_prijs=&order_direction=&order_by=

TE KOOP Mercedes 190 2.5D van 1985.

Geheel uitgevoerd als 1990 type, nette auto.

146557496_1_big.jpg

Muddy Bandit zei:
michel1975 zei:

Alles in 1x gaat meestal niet bij RDW, maar stapsgewijs of deels via importregistratie lukt het veelal wel weer.
Tijdsorigineel is de RR dan absoluut niet meer, maar dat wil niet zeggen dat het dan illegaal omgebouwd is.
Ik ken meerdere volledig omgebouwde RR/LR, Mercedes G, Suzuki SJ en Jeep Wagoneer waarbij het kenteken gewoon RDW legaal is ondanks dat het een samenraapsel betreft wat tijdsorigineel nooit kan kloppen. (en ook wel exemplaren waarvan het kenteken niet in orde is trouwens...)

De kwestie legaal of illegaal/omgekat zit meer in het feit of RDW er mee akkoord is of niet, en dat is niet te controleren zonder inzage in de verdere kentekengegevens.
Voor het voorbeeld dat ik geef heb ik geen kentekenpapieren nodig om te weten dat het illegaal is. Dit sloeg overigens niet op de hierboven aangeboden RaRo.

Een '80 RaRo met 3,9 en 4 deuren kan namelijk niet. Bij 2 wijzigingen van de 1/3 2/3e regeling is namelijk het jongste onderdeel leidend voor het bouwjaar. Alleen een motorswap kan prima. Moet alleen wel gemeld worden bij de RDW. Je ziet dat er ook heel veel LSE's rondrijden van voor '90. Er is maar 1 conversie die dit mogelijk maakt en als dat gebeurd is staat de wielbasis gewijzigd op je kentekenbewijs. Staat dit er niet op is het 100% een omkatter.

michel1975 zei:
Een '80 RaRo met 3,9 en 4 deuren kan namelijk niet... .

Een kennis van me rijdt al jaren met een '75 Range Rover (100"chassis), daarop een 4-deurs body (+/-1986) en een 4.2 motor in het vooronder... volstrekt legaal.
Deze auto is in Duitsland zo gebouwd, heeft daar een TUV toelating gekregen en is na een importkeuring in Nederland toegelaten door de RDW als bouwjaar 1975 (gegevens duits kenteken zijn 1:1 overgenomen), met een oldtimerkenteken.... het kan dus wel legaal dankzij de totaal verschillende regels die in de EU gehanteerd worden.

Maar ik ben het met je eens dat het in Nederland wat moeilijker gaat als je hier zoiets wilt bouwen en legaliseren, vooral als je met de wielbasis 100"/108" gaat wijzigen.;)

Muddy Bandit zei:
michel1975 zei:
Een '80 RaRo met 3,9 en 4 deuren kan namelijk niet... .

Een kennis van me rijdt al jaren met een '75 Range Rover (100"chassis), daarop een 4-deurs body (+/-1986) en een 4.2 motor in het vooronder... volstrekt legaal.
Deze auto is in Duitsland zo gebouwd, heeft daar een TUV toelating gekregen en is na een importkeuring in Nederland toegelaten door de RDW als bouwjaar 1975 (gegevens duits kenteken zijn 1:1 overgenomen), met een oldtimerkenteken.... het kan dus wel legaal dankzij de totaal verschillende regels die in de EU gehanteerd worden.

Maar ik ben het met je eens dat het in Nederland wat moeilijker gaat als je hier zoiets wilt bouwen en legaliseren, vooral als je met de wielbasis 100"/108" gaat wijzigen.;)
Nee hoor eerder volstrekt over het hoofd gezien door de RDW. De enige mogelijkheid om een '75 er met verlengde wielbasis te krijgen is het oude chassis met verzegelingen op alle 4 de hoeken te laten schouwen door de RDW. Vervolgens wordt er een stuk tussen gelast en wordt het chassis voor de tweede keer geschouwd bij de RDW met alle 4 de verzegelingen nog op de hoeken. Dat is de enige legale manier. Heel veel werk en vaak wordt er gewoon een nieuwer LSE chassis gebruikt en het nummer overgeslagen. Het exemplaar van je maat had dus eigenlijk een kenteken van begin '90 moeten krijgen. Het nieuwste deel is namelijk de motor en het 4,2 blok is alleen in de LSE geleverd. Overigens had ik voor deze conversie eerder voor het betrouwbaardere 4,5 blok gekozen.

Edit: ik lees nu net dat je maat een 100" body heeft in plaats van de 108".
Zuiver is het overigens nog steeds niet. Officieel mag je wel het een en ander vervangen. Zoals bijvoorbeeld de koets als deze kasverrot is of het blok als deze in de soep gedraaid is. Maar alles in samenspraak met de RDW. Het lastige aan al die geïmporteerde exemplaren is is dat ze niet meer te herleiden zijn. Bij nieuwe auto's wordt dit al een stuk lastiger. Bij die G-Klasses loggen ze in bij Mercedes en als de nummers niet matchen heb je wat uit te leggen of geen kenteken meer.

michel1975 zei:
... Maar alles in samenspraak met de RDW. Het lastige aan al die geïmporteerde exemplaren is is dat ze niet meer te herleiden zijn. Bij nieuwe auto's wordt dit al een stuk lastiger.

Daarom even via het buitenland... lang leve de grote verscheidenheid van regelgevingen in de "europese eenheid".
Zolang de papieren er maar bij zijn is er nog veel mogelijk door de mazen in de verschillende wetgevingen.:cool:

Rob0032 zei:
Te grappig ook... "de kenner weet wat 'ie waard is". Kortom, 'ik' weet het niet en op deze manier hoop ik er toch het maximale uit te slepen. Overigens heb ik een melding gedaan bij deze advertentie. Ik roep eenieder op dit ook te doen.
Deze uitspraak zie ik ook vaak bij advertenties. Ik interpreteer hem als "ik bepaal wat een te laag bod is en of jij (dus) een kenner bent". Vind het altijd wat onsympathiek overkomen..

Ik kwam een Mercedes tegen waar naar mijn idee weinig van klopte. Deze werd toevallig ook al besproken in dit topic, op de vorige pagina!
https://www.autoweek.nl/forum/read.php?6,5052495,5360546#msg-5360546
Als toevoeging op de door jullie genoemde zaken (volledig facelift model, in 85 nog niet eens als coupé leverbaar, kenteken niet uit 1996), vielen mij nog de bijzonderheden op de op de rdw site:
Bijzonderheden
Datum eerste toelating: 3-07-1985
BASIS T.G.K.: MRCE-1935
CARROSSERIEWIJZIGING IN COUPE

Deze is dus waarschijnlijk op een chassis gebouwd van een W124 sedan? Kun je op basis van deze info met zekerheid stellen dat dit een geval omgekat is?

In het algemeen: hoe kan het dat omgekatte auto's niet "tegen de lamp lopen", bijv. bij een APK keuring of verkeerscontrole?

TéDé-I zei:
Dankzij Michel1975 en Muddy Bandit weer veel opgestoken van RaRo's en omkatten (y)

Graag gedaan hoor.
Vroeger noemden we dit nog gewoon schadeherstel, restauratie of simpelweg wat aanpassen aan je eisen... tegenwoordig heet het al snel omkatten.

Ook ik wil nog wel even hetzelfde zeggen als TDI. De kennis op dit forum reikt soms heel erg ver, en dat vind ik mooi om te zien. Op deze manier leert iedereen bij. (y)

Beros zei:
In het algemeen: hoe kan het dat omgekatte auto's niet "tegen de lamp lopen", bijv. bij een APK keuring of verkeerscontrole?

"Omgekat" betekent eigenlijk een illegale identiteitswisseling... maar een identiteitswisseling/aanpassing kan zowel legaal als illegaal zijn, en dat is pas te controleren aan de hand van de voertuigdocumenten.
Bij verkeerscontrole's waar de RDW ook aanwezig is wordt er zeker wel op gekontroleerd, en bij twijfel van identiteit of veiligheid wordt het kenteken ingenomen en krijgt het voertuig een WOK-registratie (= wacht op keuring bij RDW)

Een APK is slechts een keuring waarbij de auto moet voldoen aan de algemene voertuigeisen, op type-toelatingseisen wordt verder niet gekeurd als er geen gegronde reden voor is.
Dus een compleet verbouwde auto kan in NL gewoon een geldige APK krijgen, terwijl het betreffende voertuig totaal niet meer voldoet aan de toelatingseisen die voor het betreffende voertuig gelden.
In België wordt een auto wel gekeurd naar de type-toelatingseisen (gelijkvormigheidsattest), dus daar zie je ook praktisch geen extreem verbouwde auto's als dagelijks voertuig.
En in Duitsland mag veel verbouwd worden, zolang er overal maar TUV-centificaten bij zijn wordt de verbouwing opgenomen in de voertuigdocumenten. (Deutsche grundlichheid, dus veel papierwerk)

Muddy Bandit zei:
TéDé-I zei:
Dankzij Michel1975 en Muddy Bandit weer veel opgestoken van RaRo's en omkatten (y)

Graag gedaan hoor.
Vroeger noemden we dit nog gewoon schadeherstel, restauratie of simpelweg wat aanpassen aan je eisen... tegenwoordig heet het al snel omkatten.
Het is ook een beetje dubbel idd. Een auto kan door het vervangen van alleen maar een motor al een omkatter zijn. Dit hoeft helemaal niet gebeurd te zijn met de intentie de auto een oudere/jongere/andere identiteit te geven. Maar meer door onwetendheid. Daarentegen zijn the usual suspects als de RaRo's, G klasses en andere Benzen wel erg vaak het 'slachtoffer' van identiteitsfraude.

michel1975 zei:
... Daarentegen zijn the usual suspects als de RaRo's, G klasses en andere Benzen wel erg vaak het 'slachtoffer' van identiteitsfraude.

Is ook een typisch nederlandse aangelegenheid die hoofdzakelijk veroorzaakt wordt door het graaigedrag van de nederlandse (r)overheid.
Zet het autobelastingstelsel terug op een europees nivo en deze "fraude" is van de baan.

Muddy Bandit zei:
michel1975 zei:
... Daarentegen zijn the usual suspects als de RaRo's, G klasses en andere Benzen wel erg vaak het 'slachtoffer' van identiteitsfraude.

Is ook een typisch nederlandse aangelegenheid die hoofdzakelijk veroorzaakt wordt door het graaigedrag van de nederlandse (r)overheid.
Zet het autobelastingstelsel terug op een europees nivo en deze "fraude" is van de baan.
Zonder een waardeoordeel af te geven over de belasting is het grootste probleem hier het ingewikkelde belastingstelsel. Werkelijk alles is gefiscaliseerd. Dit heeft een zeer marktwerk verstorende werking. De woningmarkt, de autobranche, subsidiebeleid, etcetera.

Muddy Bandit zei:
michel1975 zei:

Op het moment dat je iets fout doet en de wet overtreedt, dan moet je daar verantwoordelijkheid voor nemen. Als je zegt dat het veroorzaakt wordt door de overheid, dan praat je het in feite recht. Of mag je ook banken overvallen omdat de uitkeringen niet hoog genoeg zijn? Of op de stoep rijden omdat de straten niet breed genoeg zijn?

En laten we meteen ook de zorg en het onderwijs op Europees niveau brengen. Bespaart zeeën van geld uit, eens kijken hoe tevreden men hier dan nog is..
Maar goed, dit is een heel andere discussie. We kennen elkaars mening hierin, laten we het daarop houden. :)

Terug
Bovenaan