Olieverbruik Ford Fiesta 1999 Zetec S 1.25 16v

Guest
Beste lezer,

Het is mij opgevallen dat mijn Ford Fiesta uit 1999 met een 1.25 Zetec S 16v motor en ruim 192.000 km op de teller olie verbruikt. Ongeveer 1 liter op 2000 km. Daarnaast is er zwarte aanslag in de uitlaat te vinden, is dit normaal? Is het überhaupt normaal dat mijn auto olie verbruikt? Auto lekt geen olie, rookt niet raar en het blok is droog aan de onderkant. Aantal weken terug had de auto helemaal geen peilbaar olieniveau meer en heb ik ongeveer drie liter bij moeten vullen (5w30). Ik heb de auto een aantal maanden geleden gekocht en ik vermoed dat er altijd korte stukken mee gereden zijn (binnenstad) ik rijd meer over de snelweg, kan het verschil in rijstijl dit verbruik misschien verklaren?

Bij voorbaat dank.
 
Mja normaal.....niet helemaal natuurlijk maar het kan wel met de leeftijd en kilometers in ogenschouw.

Symptoombestrijding kan je doen door er 10W40 in te doen. Iets wat Ford niet aanraad, maar iets dikkere olie lost wel een deel op. Let wel bij de volgende wissel dus. ;)
En carterventilatie kan nog verstopt zitten of niet werken of de slang kan stuk zijn hoe dan ook....maar dat is ff kijken.
 
Drie liter is wel erg veel. Oliedruklamp heeft niet gebrand?
Je zou een flush kunnen proberen met forte. En iets vaker het niveau peilen.
 
Het bekende Ford kwaaltje, deze motoren (yamaha) hebben daar vaker last van, ovale zuigers en of vastgekoekte zuigerveren is vaak het probleem van het olieverbruik.
Je kunt idd die flush van Forte proberen of een nachtje een laagje dieselolie op de zuigers te zetten, daarna gewoon starten en afwachten wat het doet, die dikkere olie kan wel maar bij strenge vorst is de kans aanwezig dat de motor niet of slecht gaat lopen.
Bij ovale zuigers moet er toch een revisie gaan plaatsvinden of je laat er een ander blok in lepelen, ook kan de carterventilatieslang gescheurd of verstopt zijn.
Er zijn Fords die geen olieverbruik hebben maar genoeg die het wel hebben, vooral de 1.6 motor heeft er meer als gemiddeld last van helaas en ik had er ook ooit zo'n een.
 
Niks gebrand nee. Heb de auto ook nog niet zo lang dus weet niet of deze auto hier vaker last van heeft.
 
the old alfster zei:
Het bekende Ford kwaaltje, deze motoren (yamaha) hebben daar vaker last van, ovale zuigers en of vastgekoekte zuigerveren is vaak het probleem van het olieverbruik.
Je kunt idd die flush van Forte proberen of een nachtje een laagje dieselolie op de zuigers te zetten, daarna gewoon starten en afwachten wat het doet, die dikkere olie kan wel maar bij strenge vorst is de kans aanwezig dat de motor niet of slecht gaat lopen.
Bij ovale zuigers moet er toch een revisie gaan plaatsvinden of je laat er een ander blok in lepelen, ook kan de carterventilatieslang gescheurd of verstopt zijn.
Er zijn Fords die geen olieverbruik hebben maar genoeg die het wel hebben, vooral de 1.6 motor heeft er meer als gemiddeld last van helaas en ik had er ook ooit zo'n een.
Hoe worden deze zuigers ovaal dan? Auto is altijd goed onderhouden volgens onderhoudshistorie en altijd zijn beurten netjes op tijd gehad.
 
Dat gebeurd bij iedere motor alleen bij de ene motor sneller als bij de ander, maar check eerst de carterventilatie want de slang wil nog wel eens scheuren of verstopt zitten, daarna kun je nog een flush overwegen.
Is het daarna nog niet minder dan wil het paardenmiddel dieselolie op de zuigers zetten wel eens helpen om de vastgekoekte zuiger en schraapveren te lossen.
Ik weet niet of het waar is maar je leest vaak dat Ford geen onderdelen voor het onderblok hebben, maar toch schijnen er monteurs te zijn die toch de zuigerveren hebben vervangen, maar vraag mij niet waar ze die zuigerveren vandaan hebben gehaald.
 
Dank je voor de aanvulling Nico, ik wil je niet ontmoedigen maar als je hieraan begint let op de zuigerwanden, deze willen wel eens beschadigen door die ovale zuigers met aangekoekte zuigerveren.
 
Your welcome.

Ik zou er niet aan beginnen, action olie inslaan, volgende wissel over op 10W40 en niet teveel geld instoppen.
 
Mijn idee, ik heb mijn Ford toen een schop gegeven en nooit weer een Ford gekocht.
 
the old alfster zei:
Mijn idee, ik heb mijn Ford toen een schop gegeven en nooit weer een Ford gekocht.

Speciaal,

Één slechte ervaring, en je werpt je op als een Ford motorenspecialist. Volgens mij staan de Zetec's niet bepaald bekend als oliebootjes (zelf 14 Fords gehad, nog nooit één gehad die overmatig olie gebruikte, alleen een 83'er Escort op LPG nam wat).

Als het ding inderdaad bijna 2 ton stadskilometertjes heeft gedraaid en nu wel regelmatig aan de bak moet, eerst eens een tijd in de gaten houden, mogelijk stabiliseert het weer. Maar veel koude starts zijn niet bevorderlijk voor de levensduur van een blok.

Freez
 
Voor die Ford had ik een Eskrot 16 met een Zetec, ook die zoop olie als een malle, zoek op de Ford fora's en je zult het vaker dan gemiddeld tegenkomen dat die Zetec vaker als gemiddeld een olieboot is. Een familielid runt een garage en ook die gaf mij het advies die Ford een schop te geven, omdat hij als monteur weet heeft van deze type motoren en het olieverbruik.

Ik werp mij verder helemaal niet op als specialist maar ik heb alle informatie ingewonnen om dat probleem toen op te lossen, tot ook ons familielid dit allemaal kon beamen.
 
De Zetec-SE (Sigma) staat bekent als slecht(er) blok
De echte Zetec is een aardig probleemloos blok, ik heb een 2liter Zetec voor de deur staan zonder olie verbruik met bijna 2ton op de teller
 
Je hebt 2 Zetec blokken idd, eentje die The Blackhead wordt genoemd en eentje die de siliverhead wordt genoemd, welke de slechtere is weet ik zo niet, wel dat het Samaha/Sigma Zetec blok de slechtere is.
 
Lycan Capri zei:
De Zetec-SE (Sigma) staat bekent als slecht(er) blok
De echte Zetec is een aardig probleemloos blok, ik heb een 2liter Zetec voor de deur staan zonder olie verbruik met bijna 2ton op de teller
Ik heb de Zetec S (zonder E) is dit dan de "echte" Zetec?
Freez zei:
the old alfster zei:
Mijn idee, ik heb mijn Ford toen een schop gegeven en nooit weer een Ford gekocht.

Speciaal,

Één slechte ervaring, en je werpt je op als een Ford motorenspecialist. Volgens mij staan de Zetec's niet bepaald bekend als oliebootjes (zelf 14 Fords gehad, nog nooit één gehad die overmatig olie gebruikte, alleen een 83'er Escort op LPG nam wat).

Als het ding inderdaad bijna 2 ton stadskilometertjes heeft gedraaid en nu wel regelmatig aan de bak moet, eerst eens een tijd in de gaten houden, mogelijk stabiliseert het weer. Maar veel koude starts zijn niet bevorderlijk voor de levensduur van een blok.

Freez
Ik vermoed dat hij bijna twee ton stadskilometers achter de rug heeft. Ik zal het de komende tijd eens in de gaten houden.
 
Even een quote
The Zetec S was the highest Fiesta trim, and although its 1.6 L 16v Sigma engine was available in other Fiestas (such as the Freestyle) the Zetec S pushed out 101 bhp (75 kW; 102 PS)

bron; Wikipedia Ford Fiesta Zetec S

Ofwel, je hebt er gewoon die slechtere Sigma/Yamaha motor in liggen.
 
Ford heeft die Sigma-motoren 20 jaar gebruikt in veel modelen, dus ik vind het moeilijk voor te stellen dat het erg slechte motoren zijn.

Tja, wat olieverbruik op die leeftijd: ik zou me er niet heel druk om maken. Gewoon 10W40 van de Action gaan gebruiken en kijken waar het schip (de Fiesta) strandt.
 
Mechanix zei:
Ford heeft die Sigma-motoren 20 jaar gebruikt in veel modelen, dus ik vind het moeilijk voor te stellen dat het erg slechte motoren zijn.

Tja, wat olieverbruik op die leeftijd: ik zou me er niet heel druk om maken. Gewoon 10W40 van de Action gaan gebruiken en kijken waar het schip (de Fiesta) strandt.
Dit lijkt me inderdaad de beste oplossing. Ik heb helaas de slechte eigenschap om me over dit soort zaken verschrikkelijk druk te kunnen maken
 
Persoonlijk vind ik 1 liter op 2000 kilometer niet heel fors bij een auto van die leeftijd en KM-stand. Vergeet niet dat alle pakkingen en dergelijke ook al zo'n tijd meegaan en misschien wat olie zullen doorlaten. Daarnaast heeft het peil toen je hem kocht erg laag gestaan en kan het peil nu tijdelijk sneller zakken omdat alle onderdelen nu weer goed gesmeerd worden.

Bij een gemiddelde rijstijl heb je het over 1 liter bijvullen per maand; niks om je zorgen over te maken dus. Goedkope olie kan dan idd prima. Als de auto verder goed rijdt lekker door blijven rijden en 1x per maand even bijvullen. Pas als je merkt dat je bijvoorbeeld iedere week moet gaan bijvullen is het tijd om actie te gaan ondernemen en verder te zoeken.
 
Gewoon elke 2000km een liter 10W40 van de Action erbij en lekker blijven rijden. De kosten wegen niet op bij zo'n oudere auto om er iets aan te doen.
 
Terug
Bovenaan