Olie

Guest
Ola,

Ik kwam er recent achter dat bij m'n abonnement om olie bij te vullen, kennelijk door een grote keten in NL gebruik is gemaakt van half-synthetische olie.
Er was echter normaal een vol-syntheet ingedonderd.

Kan dit heel veel kwaad?
Het gaat om Shell Helix Ultra (5W40) wat er in eerste instantie is ingegooid, vs Mobil (onbekend welk type; kennelijk 10W40 gebruikt; hoewel verzocht gewoon 5W40 erin te gooien.) waarmee afgevuld is. Zelf heb ik er bij bijvullen onderweg indien dit nodig was ook gewoon weer Helix ingegooid. De vol vs half syntheet zijn dus steeds met elkaar gemengd.

Nu lees ik her en der dat dit problemen kan veroorzaken, met afzetting van rotzooi en funeste reacties op het oliefilter.
Elders staat weer dat het tegenwoordig geen hol uitmaakt, behalve dat de kwaliteit van de olie an-sich wel z'n beste werking kwijtraakt.

Wat is nu waar? :p
De auto moet ergens in Juli/Augustus voor een kleine beurt en APK. Tot dan wachten, of is het toch beter om maar een wissel te doen?

Ik zou me er niet teveel zorgen om maken. Het verschil tussen de genoemde olieën is dermate gering dat het voor de motor niets uitmaakt, zolang het oliepeil maar goed is. Afzetting van rotzooi ( black sludge bv.) en/ of verstopt olie filter zou kunnen optreden als de olie veel te laat wordt ververst.

Dus als de verversings termijn aangehouden wordt, is er geen vuiltje aan de lucht.

Welkom bij de club! Mijn auto lust ook graag olie, en krijgt ook regelmatig verschillende viscositeit te drinken.

Heb zelf 10W40 in de kofferbak staan om bij te kunnen vullen, maar wanneer ik een melding krijg en toevallig rustig is op 't werk krijgt die een litertje 5W40 op kosten van de zaak.

Mijn inzien kan het geen kwaad. Gewoon lekker bijvullen wat je bij de hand hebt. Mijn motortje draait ook nog steeds lekker rond ;)

Dit is natuurlijk niet het advies wat liefhebbers voor techniek graag horen.. het is 1 keertje gebeurd, maar kan geen kwaad. Volgende keer gewoon weer netjes de olie erin doen wat die graag heeft.

Ik zou me geen zorgen maken maar wel de olie wat sneller verversen..
Ik zou het zelf niet snel doen ( verschillende olie mengen ) maar zorgen maken zou ik me niet meteen doen.

Wat is er nou waar van dat je de olie om het jaar moet verversen? Ik rijd maar 3000 per jaar, altijd alleen langere ritten, dus zodat de motor echt warm wordt.
Was het advies van mn dealer. En dat volg ik dan.

alleen bij een roetfilter is het belangrijk.

wegens, als de roetfilter zich zelf reinigt dan komt er een beetje diesel bij de olie en dat gooit de auto in de carter ontluchting en verbrand het.

gebruik je de verkeerde olie dan kan je roetfilter ervan kapot gaan.

Alfa33 zei:
Wat is er nou waar van dat je de olie om het jaar moet verversen? Ik rijd maar 3000 per jaar, altijd alleen langere ritten, dus zodat de motor echt warm wordt.
Was het advies van mn dealer. En dat volg ik dan.

Als het langere ritten zijn....kun je het ook om de 2 jaar doen, maar je dealer zal bang zijn voor witte sludge en afzetting, puur condens wat altijd in de olie komt bij kleine ritten zonder dat de motor goed warm wordt.

Maar jaarlijks is wel beter..

snelle willy zei:

wegens, als de roetfilter zich zelf reinigt dan komt er een beetje diesel bij de olie en dat gooit de auto in de carter ontluchting en verbrand het.

Waar heb je dat gelezen?

Over het algemeen worden er 2 reinigingssystemen gebruikt voor het roetfilter. Een waarbij het roetfilter zelf heel heet wordt doormiddel van een gloeispiraal en daarmee de meeste roetdeeltjes verbrandt. en al dan niet met een extra inspuiting van een beetje diesel.
Daarvoor zit er vaak een extra verstuiverje (niet heel precies en nauwkeurig zoals die in het blok zelf) in je uitlaat vlak voor het roetfilter.

Peugeot heeft een systeem gehad waarbij het met een extra zak additief werd gedaan, dit hield ook een deel van de NOx tegen maar was zelf al een erg giftig middeltje. Het heeft nog het meeste weg van teer zodra het uit de zak gaat lekken en hard wordt.

Dus ja veel redenen, maar olie die daarvoor wordt gebruikt? heb ik nog niet van gehoord!

Top, hartelijk dank voor de reacties! :)
Dan laat ik het lekker zo tot z'n beurt.

... Als ie die uberhaupt nog krijgt. :p

Nissan GT-R zei:
snelle willy zei:

Waar heb je dat gelezen?

Over het algemeen worden er 2 reinigingssystemen gebruikt voor het roetfilter. Een waarbij het roetfilter zelf heel heet wordt doormiddel van een gloeispiraal en daarmee de meeste roetdeeltjes verbrandt. en al dan niet met een extra inspuiting van een beetje diesel.
Daarvoor zit er vaak een extra verstuiverje (niet heel precies en nauwkeurig zoals die in het blok zelf) in je uitlaat vlak voor het roetfilter.

Peugeot heeft een systeem gehad waarbij het met een extra zak additief werd gedaan, dit hield ook een deel van de NOx tegen maar was zelf al een erg giftig middeltje. Het heeft nog het meeste weg van teer zodra het uit de zak gaat lekken en hard wordt.

Dus ja veel redenen, maar olie die daarvoor wordt gebruikt? heb ik nog niet van gehoord!
Er zijn ook merken die de normale injectoren gebruiken om tijdens de uitlaatslag wat diesel in te spuiten, waardoor de temperatuur in de uitlaat sterk stijgt. Deze gebruiken dus geen losse injector. Bij Volvo hadden ze hier een probleem mee: Onverbrande diesel mengde zich wel degelijk met de motorolie, hierdoor ging deze stijgen waardoor uiteindelijk zelfs motoren op hol geslagen zijn.

Bij mijn auto word een normale motorolie voorgeschreven die moet voldoen aan de ACREA eisen in de viscositeiten 10w 40, 0w 30. Zijn beide niet voorhande dan mag een 5w 40 ook. Over half syntetisch of vol synthetisch en mineraal word niet gesproken. Jarenlang laat ik mijn auto's die ik had en de auto die ik nu heb afvullen met 10w 40 plus een vers oliefilter. Soms kies ik een volle en soms een half syntheet.

Ik heb dan ook een met roetfilter. In het instuctieboekje staat dat het roetfilter word ontroet door hogere temperaturen doormiddel van de motor op meer vermogen te laten draaien voor 15 minuten. De auto zelf zal gewoon de snelheid rijden, en het toerental is hoger dan normaal bij die snelheid. Ook zal het moment van regenereren plaatsvinden als de sensor registreerd dat er een langere autorit gaande is.
Ik ben benieuwd want ik heb het proces nog niet meegemaakt, en omdat ik lange ritten maak word een roetfilter ook niet snel vol.

Mijn vorige auto was een zonder roetfilter. Daarmee werd er wel af en toe een flinke puf roet de atmosfeer in geblazen. Nu ben ik een stuk liever voor mijn leefomgeving met die ecobak van mij.

Terug
Bovenaan