Guest
Ola,
Ik kwam er recent achter dat bij m'n abonnement om olie bij te vullen, kennelijk door een grote keten in NL gebruik is gemaakt van half-synthetische olie.
Er was echter normaal een vol-syntheet ingedonderd.
Kan dit heel veel kwaad?
Het gaat om Shell Helix Ultra (5W40) wat er in eerste instantie is ingegooid, vs Mobil (onbekend welk type; kennelijk 10W40 gebruikt; hoewel verzocht gewoon 5W40 erin te gooien.) waarmee afgevuld is. Zelf heb ik er bij bijvullen onderweg indien dit nodig was ook gewoon weer Helix ingegooid. De vol vs half syntheet zijn dus steeds met elkaar gemengd.
Nu lees ik her en der dat dit problemen kan veroorzaken, met afzetting van rotzooi en funeste reacties op het oliefilter.
Elders staat weer dat het tegenwoordig geen hol uitmaakt, behalve dat de kwaliteit van de olie an-sich wel z'n beste werking kwijtraakt.
Wat is nu waar?
De auto moet ergens in Juli/Augustus voor een kleine beurt en APK. Tot dan wachten, of is het toch beter om maar een wissel te doen?
Ik kwam er recent achter dat bij m'n abonnement om olie bij te vullen, kennelijk door een grote keten in NL gebruik is gemaakt van half-synthetische olie.
Er was echter normaal een vol-syntheet ingedonderd.
Kan dit heel veel kwaad?
Het gaat om Shell Helix Ultra (5W40) wat er in eerste instantie is ingegooid, vs Mobil (onbekend welk type; kennelijk 10W40 gebruikt; hoewel verzocht gewoon 5W40 erin te gooien.) waarmee afgevuld is. Zelf heb ik er bij bijvullen onderweg indien dit nodig was ook gewoon weer Helix ingegooid. De vol vs half syntheet zijn dus steeds met elkaar gemengd.
Nu lees ik her en der dat dit problemen kan veroorzaken, met afzetting van rotzooi en funeste reacties op het oliefilter.
Elders staat weer dat het tegenwoordig geen hol uitmaakt, behalve dat de kwaliteit van de olie an-sich wel z'n beste werking kwijtraakt.
Wat is nu waar?
De auto moet ergens in Juli/Augustus voor een kleine beurt en APK. Tot dan wachten, of is het toch beter om maar een wissel te doen?