olie verversen versnellingsbak?

Mechanix zei:
Hansyii zei:
Mechanix zei:
Hansyii zei:
Mechanix zei:
R-W zei:
Hmmtja, vind het eigenlijk een beetje zonde om het 'boem=ho' principe toe te gaan passen om 3 tientjes uit te sparen.

Auto kostte 10 tientjes en hij doet het al 3,5 jaar prima. Wat doe ik fout?

Voor deze doelgroep (auto's met een waarde tot € 100) zijn deze adviezen ook bedoeld. o_O
95% van het wagenpark behoort hier toch toe?

95% van de automobilisten hanteert dit principe. 1x in het jaar naar de dealer, verder nergens naar kijken.

Met een auto van 10 tientjes naar de dealer :confused:

Ja hoor, waarom niet? Ik ben er behoorlijk aan verknocht geraakt.

Boem=ho principe of dealeronderhoud, wat is het nou? Maar verder, ik neem idd aan dat je bij een auto van €100,- geen flush van €300,- laat doen.

Een auto is bedoeld om een X aantal jaren en/of een X aantal kilometers mee te gaan. Blijf je binnen die termijn (zoals bv de TS) gewoon overal af blijven dan heeft vervangen geen enkele toegevoegde waarde.

Dan komt de vraag wat zijn X jaren en wat zijn X kilometers? En dan wordt het een beetje op het gevoel af gaan. Voor mezelf 'gok' ik dan op zo'n beetje 30 jaar of 300.000 kilometer. Maar ja het is maar net hoe het uitkomt, als je na 25 jaar of 2,5 ton de bak er toch af moet halen (bv koppeling) dan is het wel handig om dan maar gelijk de bakolie te wisselen.

Of je van vervangen veel merkt? Mijn ervaring is bij een standaard bak niet. Ik heb ook eens een Volvo gehad waar de 5e versnelling een overdrive was met knopje op de pook en dat schakelde een relais wat op zijn beurt weer hydraulisch een soort 5e verzet activeerde. Die overdrive werkte na vervanging toch merkbaar soepeler. Maar ja daar zat ook hele andere bakolie in, dat was in feite dezelfde olie als van een stuurbekrachtiging.

Groetjes,
Jan

Janneman zei:
Of je van vervangen veel merkt? Mijn ervaring is bij een standaard bak niet. Ik heb ook eens een Volvo gehad waar de 5e versnelling een overdrive was met knopje op de pook en dat schakelde een relais wat op zijn beurt weer hydraulisch een soort 5e verzet activeerde. Die overdrive werkte na vervanging toch merkbaar soepeler. Maar ja daar zat ook hele andere bakolie in, dat was in feite dezelfde olie als van een stuurbekrachtiging.

Groetjes,
Jan

Ik dacht, dat de meest gebruikte olie voor stuurbekrachtiging een ATF olie is...

ik heb nu van een aantal mensen gehoord, dat de olie van de versnellingsbak vervangen niet nodig is voor mijn auto. in het instructie/onderhoudsboekje staat niets over vervangen, alleen bij groot onderhoud moet het olie pijl gecontroleerd worden. ik had vw een mail gestuurd, maar die reageren niet zo snel. ik zal het bij mijn garage even na vragen.

Het staat bijna nergens in de boekjes maar door voortschrijdend inzicht stapt men steeds meer van het sealed for life af, zeker bij automaten.

Hansyii zei:
Ja natuurlijk wordt er met marges gewerkt.
Een motor, die maximaal 300 Nm levert, zal worden berekend op meer.

Hoewel tuners je anders willen doen geloven, weet echter geen sterveling, hoe groot de marges zijn.

De marges op een olie verversings interval zulle zodanig zijn, dat voorkomen wordt, dat mensen de motor in puin rijden, en een beroep doen op garantie.

Ik heb het echter tot 2 x toe gezien, dat VAG 'gedwongen' is de olie ververs interval van max 2 jaar terug te brengen naar 1 jaa, vanwege grote problemen met de olie.

Ik denk dat dat over dimensioneren best tegenvalt, Vroeger werd älles flink zwaarder uitgevoerd dan strikt noodzakelijk, tegenwoordig word alles behoorlijk op de grens berekend, puur uit kosten/gewichts besparing.

Hansyii zei:
Janneman zei:

Groetjes,
Jan

Ik dacht, dat de meest gebruikte olie voor stuurbekrachtiging een ATF olie is...

ATF olie kan voor diverse doeleinden gebruikt worden idd. voor stuurbekrachtiging, maar het kan ook prima gebruikt worden in sommige handbakken.

Bij m'n oude 626 stond het gewoon als alternatief voor gewone bakolie in het instructie boekje. Werd bij bakken met hogere km-standen zelfs bij voorkeur gebruikt, omdat ze er aanzienlijk soepeler door gingen schakelen.

marcel21674 zei:
bij jonge auto,s met kleinere motoren en turbo,s hoor/ lees ik daar wel vaker wat over, bv die tsi motoren van vw. mijn auto is van bj 2002, zonder turbo, 2.8 liter. maar vooral bij de VR6 motor kwamen ook problemen met de distributie ketting voor. ik heb bij mijn auto in 2011 ook een distributie ketting revisie laten doen, ik hoorde een bij geluid bij de motor,de auto reed verder goed.[toen 90.000 km, nu zo,n 112.000 km]
Hansyii zei:

Hoewel tuners je anders willen doen geloven, weet echter geen sterveling, hoe groot de marges zijn.

De marges op een olie verversings interval zulle zodanig zijn, dat voorkomen wordt, dat mensen de motor in puin rijden, en een beroep doen op garantie.

Ik heb het echter tot 2 x toe gezien, dat VAG 'gedwongen' is de olie ververs interval van max 2 jaar terug te brengen naar 1 jaa, vanwege grote problemen met de olie.

Ik denk dat dat over dimensioneren best tegenvalt, Vroeger werd älles flink zwaarder uitgevoerd dan strikt noodzakelijk, tegenwoordig word alles behoorlijk op de grens berekend, puur uit kosten/gewichts besparing.

Ik heb verleden jaar ook de bak- en differentieelolie van de Volvo 340 1.7 vervangen, kilometerstand ca 140.000 en 25 jaar oud.
Resultaat: hij schakelt weer wat soepeler en met net wat meer gevoel.
Kan ik het aanraden? Ja, voor mensen die (net als ik) liefhebber van hun auto zijn en hem in optimale staat willen houden. Nee, voor mensen die met hun auto op en neer naar het werk karren en na 5 jaar weer een andere aanschaffen.

marcel21674 zei:
Hansyii zei:

In het blok zelf zullen best nog wel marges zitten (lagers etc), maar ik heb ook vernomen, dat appendages (turbo etc) steeds meer op de grens worden gefabriceerd.

General Custom zei:
Ik heb verleden jaar ook de bak- en differentieelolie van de Volvo 340 1.7 vervangen, kilometerstand ca 140.000 en 25 jaar oud.
Resultaat: hij schakelt weer wat soepeler en met net wat meer gevoel.
Kan ik het aanraden? Ja, voor mensen die (net als ik) liefhebber van hun auto zijn en hem in optimale staat willen houden. Nee, voor mensen die met hun auto op en neer naar het werk karren en na 5 jaar weer een andere aanschaffen.
ik ben zeker een liefhebber, een golf V6-4motion lijkt me ook wel een liefhebbers auto. de auto ziet er netjes uit, en wordt goed onderhouden. ik hoef mijn auto gelukkig niet zoveel voor het werk te gebruiken. scheelt ook in de kosten, en ik vindt het zonde om veel km met mijn auto voor het werk te rijden.

Hansyii zei:
marcel21674 zei:
Hansyii zei:

In het blok zelf zullen best nog wel marges zitten (lagers etc), maar ik heb ook vernomen, dat appendages (turbo etc) steeds meer op de grens worden gefabriceerd.

Ik denk dat ze dat ook doen omdat het tegenwoordig ook mogelijk is om met veel krappere marges te werken. Als je productiemethoden niet zo nauwkeurig zijn dan zul je sneller overgaan tot het overdimensioneren.

Ik blijf lekker meelezen, er zal toch wel ergens een forummer zijn die er echt verstand van heeft?

Greetzz Renate.

renate zei:
Ik blijf lekker meelezen, er zal toch wel ergens een forummer zijn die er echt verstand van heeft?

Greetzz Renate.

Hoe bedoel je?
Je ververst toch ook de motorolie op de aangegeven intervallen?

En je vraagt toch ook niet (of je verwijt toch ook niet) de fabrikanten voor een beter advies te geven, toegesneden op jouw rij omstandigheden?

Of denk je, dat het algemene advies van 1 jr/15.000 km geen reserves kent? En zo ja, dat die voor alle rij omstandigheden gelijk zijn?

Hansyii zei:
renate zei:

Greetzz Renate.

Hoe bedoel je?
Je ververst toch ook de motorolie op de aangegeven intervallen?

En je vraagt toch ook niet (of je verwijt toch ook niet) de fabrikanten voor een beter advies te geven, toegesneden op jouw rij omstandigheden?

Of denk je, dat het algemene advies van 1 jr/15.000 km geen reserves kent? En zo ja, dat die voor alle rij omstandigheden gelijk zijn?

Nee maar ik ben nog steeds niet het antwoord op mijn vraag tegengekomen:
De technisch/wetenschappelijke onderbouwing van de marges.

Maar het geeft niet, ik ben een geduldig persoontje (soms). ;)

Greetzz Renate.

Die marges zullen o.a. worden bepaald door de graad van vermenging met water en diesel/benzine voor motorolie.

Voorts door de vervuiling (voor extreme gevallen: een motor heeft voor de motorolie een by-pass voor een verstopt oliefilter)

Zoals je al hebt kunnen lezen, ZF hanteert voor verversen van automaten een kilometrage van 80-120.000 km. Een verschil al van 50%.

Bij vrachtwagens varieert dit tussen 40.000 en 240.000 km, al naar gelang gebruik en belasting. (voor de transmissie)
Deze adviezen zijn veel meer afgewogen, en zullen geringere marges kennen.

Maar 95% van de huisvaders kijkt nog geen eens in zijn instructieboekje, laat staan, dat hij een calculatie moet gaan maken, wanneer de olie te verversen...

Als je olie op het juiste moment wil kunnen vervangen, dan zul je op heel wat variabelen moeten monitoren. Doe je dat niet, kan je niet anders dan gewoon termijnen aanhouden waar noodzakelijkerwijs een redelijke marge in verwerkt is. Dat de termijnen in de loop der jaren verruimd zijn heeft voornamelijk te maken met betere smeermiddelen en de betere passing van onderdelen nu tov vroeger. Vroeger moest een motor ook de eerste 1000 km ingereden worden met inloopolie, die vervolgens vervangen moest worden door de echte motorolie. Dat hoeft niet meer. Ook gebruiken de meeste motoren tegenwoordig in de eerste 10 jaar nauwelijks meer olie door die betere passing. Dat betekent omgekeerd dat er veel minder vervuiling in de motor terecht komt. Ook zijn de oliefilters tegenwoordig een stuk beter. Maar wil je het goed doen, moet je monitoren. Ofwel op de variabelen die de levensduur beïnvloeden (temperatuur, aantal koude starts, conditie van de aanzuiglucht, etc), ofwel op veranderende variabelen in de olie zelf (geleidbaarheid, capacitiviteit, optische eigenschappen). Daar zijn diverse technische oplossingen voor, kun je hier meer over lezen:

General Motors Corporation GM Oil-Life™ System
The General Motors (GM) Oil-Life System, first introduced commercially in the 1998 Oldsmobiles, determines when to change the oil and filter based on several operating conditions. The technology does not actually monitor any single quality or physical property of the oil. Instead, the Oil-Life System monitors engine revolutions, operating temperature, and other factors that affect the length of oil change intervals.

The sensor is based on GM’s determination that nearly all driving conditions can be grouped into one of four categories: easy freeway driving; high-temperature, high-load service; city driving; or extreme short-term, cold-start driving. GM discovered that oil degradation in the first three categories was largely a function of the oil temperature. During extreme short-trip driving (the fourth category), the principle cause of oil degradation is water condensation and contaminants in the oil - the lower the oil temperature, the greater the contamination.

The software automatically adjusts the oil change interval based on engine characteristics, driving habits and climate. When the system notifies the owner that it is time for an oil change, the owner can go to the nearest GM dealer and a technician will change the oil and filter, properly recycle the oil, then reset the vehicle’s oil life system.

If the owner prefers to change his/her oil, the GM owner’s manual provides instructions on resetting the timer. Because the Oil-Life System does not actually sense oil condition, it is important for the engine computer to know when an oil change takes place. Therefore, the Oil Life System must be reset each time to ensure accurate and proper performance.

It is now available on all light-duty North American GM cars except for some models of Buick Park Avenue and Le Sabre, Pontiac Bonneville and Sunfire/Sunbird, Chevrolet Tracker, Cavalier and Malibu, S10/Sonoma trucks, Astro/Safari Vans, and the Pontiac Vibe.

DaimlerChrysler Corporation Flexible Service System
DaimlerChrysler’s version of the oil monitor is called ASSYST in Europe and the Flexible Service System (FSS) in the United States. Like GM’s sensor, the FFS uses a computerized system to track multiple engine operating conditions. From research on oil quality through the span of an engine’s life, Daimler discovered that the breakdown in oil is determined by such factors as driving habits (frequent short trips vs. long trips), driving speed and failure to replenish low oil levels. Therefore, the FSS monitors time between oil changes, vehicle speed, coolant temperature, load signal, engine rpm, engine oil temperature and engine oil level. It uses this information to determine the remaining time and mileage before the next oil change and it displays the information in the vehicle’s instrument cluster.

In addition, Daimler discovered that oil degradation is correlated directly with its ability to conduct electric current. Therefore, Daimler has fitted V-6 and V-8 engines with a digital oil quality dielectric sensor, that is mounted above the oil pan along with an analog oil level sensor. This sensor measures changes in capacitance, which effectively is a proxy for the amount and type of contaminants and oil degradation products present in the oil. An increase in dielectric constant (less resistance to electrical flow) indicates oil contamination and degradation.

Daimler-Benz (Mercedes-Benz) has been incorporating the sensor into its vehicles since 1998.

Delphi Corporation INTELLEK® Oil Condition Sensor
The INTELLEK Oil Condition Sensor uses both a computer algorithm as well as a sensing element that directly measures various oil properties. The algorithm takes into account important factors affecting the rate of oil deterioration like temperature, driving severity, oil level and oil type. It measures the temperature every 10 seconds to verify whether it reaches a specific normal operating temperature before the engine shuts off. It also records the number of times the engine turns on and off.

A proprietary capacitive sensing element is the core technology. It tracks the oil’s conductivity, detects water and glycol contamination, oil temperature, and determines the oil level. According to Delphi, the oil’s conductivity is important because it characterizes additive depletion and changes in viscosity and acid number.

The INTELLEK Oil Condition Sensor tracks the many different parameters using onboard software to indicate when the oil is nearing the end of its service life. It attaches to the oil pan or wherever there is a continuous flow of oil.

Continental Temic Microelectronic GmbH QLT Oil Condition Sensor
The QLT sensor was launched in 1996 to monitor engine oil quality, level and temperature. Two sensors simultaneously and continuously monitor diesel engine oils containing soot. The instrument also monitors nitric oxide and oxidation products in spark-ignited engines, as well as water and fuel contamination. Because these factors influence the oil’s electrical properties and permittivity (ability of a material to resist the formation of an electric field within it), an effective oil condition sensor is achieved, according to the manufacturer.

The QLT also has an integrated precision probe that allows it to measure critical temperatures and exact oil levels. It can track temperatures ranging from -40°C to 160°C. The oil level, up to 100 milliliters, is calculated by a second capacitor.

Voelker Sensors Inc. Oil Insyte
The Oil Insyte sensor uses a patented technology based on the electrical properties of an oil-insoluble polymeric bead matrix (see Automotive Sensor Technologies Explained below for more details). The Oil Insyte employs an in-line method for continuous oil condition monitoring with an LCD readout providing detailed information about oxidation, additive depletion, soot contamination and oil temperature. The technology does not require external calibration standards and reports oil condition independent of viscosity.

Voelker Sensors Inc. - Oil Insyte

According to the manufacturer, the sensor measures key indicators of oil degradation and allows the conventional analyses approach of oil monitoring (sampling and analysis) to be combined into a single more efficient analysis. No assumptions are required as to the condition of the engine or the initial baseline quality of the oil.

The Oil Insyte technology measures oxidation and additive depletion, and has the ability to examine the interdependence between the two. They claim difficulties encountered with sensors that measure only the electrical properties of oil (conductive additives masking the true condition of the oil) are overcome by using a differential technique where the conductivity of the bead matrix is measured relative to the conductivity of the oil. The true polar condition of the oil can then be determined.

The soot detection feature of the sensor determines the amount of undispersed agglomerated soot (vs. dispersed finely divided soot) present in the oil. Depending on the oil’s additive package, the same amount of undispersed soot can be present at 1 percent to 2 percent (for the base oil without dispersants) as a fully formulated motor oil with more than 7 percent soot.

Lubrigard Ltd. Lubrigard Oil Condition Monitoring Sensor

Lubrigard Ltd. - Lubrigard Oil Condition Monitoring Sensor
The Lubrigard sensor unit is designed to be fitted by the original equipment manufacturers (OEMs) to new cars and trucks to warn the operator of abnormal lubricant conditions. According to the manufacturer, it indicates when an oil or filter change is necessary or when the oil should be inspected or tested.

The sensor was designed to optimize oil drain intervals and to detect problems like coolant leaks, metallic wear debris and oil degradation by direct measurement. It is particularly useful for measuring high concentrations of soot in diesel engines’ crankcase oils.

The sensor’s technology is based on the dielectric loss factor, also known as Tan Delta. According to Lubrigard, this method is more sensitive to changes in contamination than other dielectric measurements. At the same time, it is tolerant of normal differences in operating temperatures and lubricant formulations. To compensate temperature variations, a temperature sensor communicates with the unit’s microcontroller. The technology monitors soot, water, coolant, oxidation and/or wear particles.

The sensor is designed so that it can be connected to the car’s onboard computer. Outputs and alarms are displayed in accordance with the auto maker’s preference. For example, a dashboard display could show a thermometer-type scale growing in size and changing color from green through amber to red as the oil degrades.

The Lubrigard sensor is readily mountable on any engine, gearbox or hydraulic system, and it will work in both gasoline and diesel engine oils.

Symyx Technologies Inc. Solid-State Oil Condition Sensor
Symyx Technologies developed a sensor that uses a solid-state micromechanical resonator and a special signal-processing algorithm to measure important physical properties of lubricants. This sensor can measure three independent physical properties: viscosity, density and dielectric constant. This is significant technology because the direct measurement of a lubricant’s physical properties can provide important information about changing lubricant and engine health.

The miniature sensor allows for innovative packaging and strategic placement of the sensor in an engine to provide in-situ oil analysis without negatively affecting the design parameters of an overall system. The extremely fast response time and signal processing of the sensor allows for real-time measurement of lubricant properties.

According to Symyx, its solid-state resonator technology will operate in various types of fluid environments that experience a broad range of temperature, pressure, shock, vibration and fluid flow.

Symyx is actively pursuing companies interested in using or licensing this technology to measure and monitor the quality and condition of lubricants and other fluids. Already, several Symyx licensees of the sensor are commercializing the technology for use in the industrial and consumer markets. It is also currently being used in Symyx’ laboratories to measure the physical properties of gases and liquids.

Bosch GmbH Multifunction Oil Condition Sensor
Bosch is developing a multifunctional oil sensor that will determine oil level and oil condition. The oil level information will allow the oil dipstick to be omitted from the automobile.

Monitoring the engine oil condition is primarily intended to optimize oil drain intervals. However, it also provides increased insight into the actual state of the engine, which enables the possible detection of approaching engine failures or change in lubricant quality. The oil condition sensor will constantly measure the oil’s viscosity, permittivity, conductivity and temperature. The measured viscosity and permittivity (or dielectric constant) are the primary values supporting the oil condition evaluation. Commonly, chemical oil deterioration is associated with an increase in viscosity, whereas mechanical wear (shear) and fuel dilution lead to a decrease in viscosity.

A novel microacoustic device determines the viscosity. This device utilizes the piezoelectric effect to electrically excite high-frequency mechanic (or acoustic) vibrations at a sensitive surface. When this sensitive surface comes into contact with the oil, the electrical device parameters, such as oscillation frequency and damping, are changed according to the oil’s mechanical properties, especially viscosity. Thus, the viscosity can be electrically detected by measuring these parameters. In contrast to conventional viscometers, which are commonly used in laboratory applications, the microacoustic sensor does not contain any moving parts. Furthermore, due to its small size, it can be easily incorporated into the multifunctional oil-level and condition sensor.

Bosch’s multifunctional oil sensor is suitable for spark-ignition and diesel engines.

Eaton Corporation Fluid Condition Monitor
Eaton has developed a unique fluid condition monitor (FCM) technology that can monitor multiple fluid properties. The Eaton FCM is an in-situ real-time sensor based on impedance spectroscopy - a technology that measures multiple electrical properties of a fluid. It uses very small alternating current (AC) signals, which do not permanently disturb the fluid or the electrodes used in the measurement. Eaton’s FCM technology is differentiated by two critical attributes: it measures surface properties of the fluid in addition to bulk properties, and it has more degrees of freedom to enable the independent tracking of multiple lubricant parameters.

Measuring bulk properties reveals information about the conductivity (concentration and charge of ions) and dielectric constant (size, shape, and polarizability of the base fluid and its additives). Measuring the surface properties provides a quantitative measure of the physical and chemical properties of a fluid at the fluid-to-metal interface. This is a powerful technique when it is correlated to the real and measured physiochemical property changes occurring in aging or stressed motor oils.

The current prototype sensors are oil pan-mounted and include temperature-sensing capability. A small electronic module is used for signal conditioning, data capture and analysis.

Volgens mij was BMW één van de eersten die op basis van olieeigenschappen de interval aangaf met lampjes op het dash. Ik meen me te herinneren dat zij met een optische sensor in het carter door de olie keken en op basis van de zwarting de interval aangaven. Auto's met variabele intervallen moeten altijd zo'n soort van monitoring hebben.
Voor transmissies zou je vergelijkbare systemen kunnen toepassen, al weet ik niet of er ook fabrikanten zijn die dergelijke systemen toepassen. Recent kwam hier wel een topic voorbij van iemand met een Punto met (semi)automaat waar op het dash een lampje was gaan branden dat de transmissie onderhoud nodig had. Maar op welke variabelen dat gebaseerd is zou ik niet weten.

@s velthuis,

Een mooi verhaal, dat van geleiding (elektrisch ? ) en doorzichtigheid wist ik niet maar je kan verwachten dat er zoiets in zit. Kool en water geleiden immers elektriciteit en schone olie niet.

s velthuis zei:
Volgens mij was BMW één van de eersten die op basis van olieeigenschappen de interval aangaf met lampjes op het dash. Ik meen me te herinneren dat zij met een optische sensor in het carter door de olie keken en op basis van de zwarting de interval aangaven. Auto's met variabele intervallen moeten altijd zo'n soort van monitoring hebben.

Er zijn ook andere systemen. Mijn Polo heeft ook zo'n onderhoud-indicator, maar dat betekent voor mij dat de APK frequentie net wat vlotter loopt dan de indicator aangeeft. De laatste keer had ik dus de olie ververst (beurtje omdat hij toch een apk-tje moest hebben) en een paar weken later stond de indicator aan. Nu is het resetten van deze indicator geen probleem, maar de Polo heeft dus weinig meer dan een tellertje die 15000 km aftelt terwijl hij de oliekwaliteit niet meet. Een truc die ik ook bij de Honda Dylan gezien heb. Die hyper geavanceerde systemen zitten in ieder geval nog niet in mijn vorige-eeuw Polo.

Ik hoor dat klanten / garages vaker moeite hebben met het splitsen van deze twee soorten onderhoud. Je brengt je auto voor een beurt en een korte tijd later brandt het olie-verversen-indicator lampje. Leg dat eens uit aan de klant die bij wijze van spreken een factuur voor een beurt heeft waar de inkt nog nat van is.
Bovendien heb je ook arbeidsloon voor het verversen tijdens een beurt. Als je de auto naderhand brengt voor een oliewissel, moet hij toch ook de brug op terwijl oliewissel tijdens een beurt tussendoor (efficiënter) kan gebeuren. Ik negeer het lampje in de Polo gewoon (te vaak verversen kan geen probleem zijn) en reset de indicator wel als hij weer eens aan gaat. Dat wordt natuurlijk wel grappig als de auto ooit verkoop, de volgende eigenaar trapt meteen dik 15000 weg met dezelfde olie - als hij eigenwijs genoeg is.

s velthuis zei:
Dat de termijnen in de loop der jaren verruimd zijn heeft voornamelijk te maken met betere smeermiddelen en de betere passing van onderdelen nu tov vroeger. Vroeger moest een motor ook de eerste 1000 km ingereden worden met inloopolie, die vervolgens vervangen moest worden door de echte motorolie. Dat hoeft niet meer. Ook gebruiken de meeste motoren tegenwoordig in de eerste 10 jaar nauwelijks meer olie door die betere passing.

De toleranties zijn gelijk gebleven (i.v.m. verschillende uitzettingscoëfficiënten van de materialen), maar de metaal bewerking is verbeterd.
Het honen van een cilinder 40 jaar geleden, en nu, zit verschil tussen.
Ik neem aan, dat je dit bedoelt.

Het inrijden van een motor met inloopolie is van voor mijn tijd.
De eerste ervaringen heb ik met een kever van mijn vader. Daar zat normale olie in voor het inrijden, deze moest echter wel ververst worden na 1000 km. Mede reden hiervoor was, dat de motoren destijds nog geen oliefilter hadden, doch slechts een zeef.

Na de introductie van het oliefilter, zoals we dat nu nog kennen, kwam de 1000 km beurt ook te vervallen.

rke zei:
Er zijn ook andere systemen. Mijn Polo heeft ook zo'n onderhoud-indicator, maar dat betekent voor mij dat de APK frequentie net wat vlotter loopt dan de indicator aangeeft. De laatste keer had ik dus de olie ververst (beurtje omdat hij toch een apk-tje moest hebben) en een paar weken later stond de indicator aan. Nu is het resetten van deze indicator geen probleem, maar de Polo heeft dus weinig meer dan een tellertje die 15000 km aftelt terwijl hij de oliekwaliteit niet meet. Een truc die ik ook bij de Honda Dylan gezien heb. Die hyper geavanceerde systemen zitten in ieder geval nog niet in mijn vorige-eeuw Polo.

Dat systeem gebruikt VAG inderdaad al heel lang. Is inderdaad gewoon een ingebouwde kilometerteller die drie standen bijhoudt, die voor de oliebeurt, de grote beurt en de grote beurt met extra werk. Resetten is heel makkelijk, knop van de dagteller indrukken en ingedrukt houden, auto op contact zetten, knop loslaten en met de minutenstelknop van de klok de boel resetten. Echter, als de beurt eerder is dan de indicator, dan werkt deze manier van resetten niet. Dan moet het even in VAGcom gebeuren. Daar kun je de teller uitgebreider instellen en resetten.

Hansyii zei:
s velthuis zei:
Dat de termijnen in de loop der jaren verruimd zijn heeft voornamelijk te maken met betere smeermiddelen en de betere passing van onderdelen nu tov vroeger. Vroeger moest een motor ook de eerste 1000 km ingereden worden met inloopolie, die vervolgens vervangen moest worden door de echte motorolie. Dat hoeft niet meer. Ook gebruiken de meeste motoren tegenwoordig in de eerste 10 jaar nauwelijks meer olie door die betere passing.

De toleranties zijn gelijk gebleven (i.v.m. verschillende uitzettingscoëfficiënten van de materialen), maar de metaal bewerking is verbeterd.
Het honen van een cilinder 40 jaar geleden, en nu, zit verschil tussen.
Ik neem aan, dat je dit bedoelt.

Het inrijden van een motor met inloopolie is van voor mijn tijd.
De eerste ervaringen heb ik met een kever van mijn vader. Daar zat normale olie in voor het inrijden, deze moest echter wel ververst worden na 1000 km. Mede reden hiervoor was, dat de motoren destijds nog geen oliefilter hadden, doch slechts een zeef.

Na de introductie van het oliefilter, zoals we dat nu nog kennen, kwam de 1000 km beurt ook te vervallen.

Dat eerste bedoel ik inderdaad. De Golf 1 diesel van mijn ouders had ook nog een soort inloopolie. Of de olie anders was weet ik niet, maar die moest al heel snel een oliewissel hebben. Ook de vervangingsmotor die ze kregen na een aanrijding met een stuk wegdek moest eerst ingelopen worden. Of dat alleen aan het oliefilter lag weet ik niet. Wel weet ik dat mijn ouders uitgebreide instructies meekregen voor het inrijden van dat ding.

Als je een gereviseerde motor monteert heb je toch nog steeds een inrij-periode?

De truc met het knopje indrukken ken ik, maar ik wist niet dat je hem met de beroemde VAGcom software tussendoor kan resetten.

rke zei:
Als je een gereviseerde motor monteert heb je toch nog steeds een inrij-periode?

De truc met het knopje indrukken ken ik, maar ik wist niet dat je hem met de beroemde VAGcom software tussendoor kan resetten.

In VAGcom kun je heel veel, één van de belangrijkste redenen waarom ik (nog) VAG rijd. Je kunt ook de service-intervalmeter zélf herprogrammeren, dus op andere waardes dan de standaard 15k/1 jaar:

https://www.gerritspeek.nl/vag-com_service.html

rke zei:

Ja, meestal is er sprake van opnieuw gehoonde cilinderwanden, met nieuwe (overmaatse) zuigers en veren.

@s velthuis

Ik heb nog een handleiding van de 100 /C2. Hierin staat de eerste 1000 km niet boven de 4200 rpm te komen, en geen volgas met optrekken.
Tussen 1000 en 1500 km mag het toerental geleidelijk worden opgevoerd.

In de laatste handleiding staat niet boven 3/4 van het toelaatbare toerental te komen de eerste 1000 km.
Ook hier tussen 1000 en 1500 km het toerental geleidelijk opvoeren.

In wezen in bijna 40 jaar is er weinig veranderd.

rke zei:

Dat hangt van de motor af. De gereviseerde motor die onlangs in mijn Focus is gegaan heeft geen inrijperiode bijvoorbeeld, al wordt de olie wel vervangen binnen 5000km ipv de normale 15000km, puur uit voorzorg ;) In principe hoeft dat overigens niet. Het is een kwestie van erin lepelen en gaan. Werkt ook zo bij bijna iedere moderne Renault-motor, die worden al in de fabriek 'ingereden' op speciale opstellingen.

Met Vagcom kun je eigenlijk alles aanpassen wat je wilt aanpassen. Als jij een oude 1.9TDI 90pk hebt bijv., kun je in Vagcom de parameters aanpassen naar die van de 110pk variant en zie daar, je hebt op magische wijze 110pk's. Alles van inspuiting tot turbodruk tot storingen tot service-intervallen kun je in dat programma aanpassen.

renate zei:
Hebben we het nu nog over de titel van het topic?

Greetzz Renate.

Ja en nee, het gaat nog steeds over de verversing van de smeermiddelen en of dat termijngebonden moet zijn of variabele-gebonden. Echter gaat het niet meer alleen over de bak, maar ook over de motor, aangezien daar zeker al variabele-gebonden systemen gebruikt worden. Iets wat voor een versnellingsbak waarschijnlijk ook moet kunnen maar waarvan ik in elk geval niet weet of ze dat ook doen.

PauseBreak zei:
rke zei:

Dat hangt van de motor af. De gereviseerde motor die onlangs in mijn Focus is gegaan heeft geen inrijperiode bijvoorbeeld, al wordt de olie wel vervangen binnen 5000km ipv de normale 15000km, puur uit voorzorg ;) In principe hoeft dat overigens niet. Het is een kwestie van erin lepelen en gaan. Werkt ook zo bij bijna iedere moderne Renault-motor, die worden al in de fabriek 'ingereden' op speciale opstellingen.

Dat kan ik me nauwelijks voorstellen, aangezien alles tegenwoordig draait om de eindprijs.

Overigens zal een ieder met een beetje technische en materialenkennis zijn motor inrijden, en des te meer als je het materiaal hebt gezien van een nieuwe motor tegenover een ingereden motor.

Voor de eindprijs (klantwaardering dus, want een tevreden klant komt terug) wordt dat standaard gedaan. Het is een onderdeel van het kwaliteitsbewakingssysteem dat ze hebben ingevoerd in 2003 - naar aanleiding van die rampenbakken van toen.

PauseBreak zei:
rke zei:

Met Vagcom kun je eigenlijk alles aanpassen wat je wilt aanpassen. Als jij een oude 1.9TDI 90pk hebt bijv., kun je in Vagcom de parameters aanpassen naar die van de 110pk variant en zie daar, je hebt op magische wijze 110pk's. Alles van inspuiting tot turbodruk tot storingen tot service-intervallen kun je in dat programma aanpassen.

wel knap dat je met VAG-COM een vaste turbo kunt veranderen in een variabele turbo. De oude 1.9 TDI met 90 pk had een vaste turbo en de 110pk had een variabele turbo...

PauseBreak zei:
Voor de eindprijs (klantwaardering dus, want een tevreden klant komt terug) wordt dat standaard gedaan. Het is een onderdeel van het kwaliteitsbewakingssysteem dat ze hebben ingevoerd in 2003 - naar aanleiding van die rampenbakken van toen.

Wat heeft kwaliteit en rampenbakken te maken met inrijden?
Fabrikanten, die auto's verkopen met motoren, die niet zijn ingereden, zijn rampenbakken?

En niet alleen de motor moet worden ingereden, ook bv de versnellingsbak. Bij Renault ook zeker af fabriek?

@s velthuis: Ik ben misschien een zeurkous, maar je input wordt door mij zeer gewaardeerd. (y)

Greetzz Renate, die lekker blijft meelezen.

Hansyii zei:
PauseBreak zei:

Fabrikanten, die auto's verkopen met motoren, die niet zijn ingereden, zijn rampenbakken?

En niet alleen de motor moet worden ingereden, ook bv de versnellingsbak. Bij Renault ook zeker af fabriek?

Kun je dat echt niet bedenken? Op die manier voorkom je een hoop schades aan de motor door foutief inrijden (ook op de langere termijn). Of ze de versnellingsbak ook 'inrijden' weet ik niet, en die tweede zin van je slaat echt als een tang op een varken. Ik zeg niks over andere fabrikanten, ik refereer aan de rampenbakken die Renault tussen 2001-2003 op de weg zette.

PauseBreak zei:
Hansyii zei:
PauseBreak zei:

Kun je dat echt niet bedenken? Op die manier voorkom je een hoop schades aan de motor door foutief inrijden (ook op de langere termijn). Of ze de versnellingsbak ook 'inrijden' weet ik niet, en die tweede zin van je slaat echt als een tang op een varken. Ik zeg niks over andere fabrikanten, ik refereer aan de rampenbakken die Renault tussen 2001-2003 op de weg zette.

Ik had (ongeveer 1992) ooit een collega die dacht: "inrijden, dat is voor mietjes". Met het gevolg dat een mooie Peugeot 405 in een paar maanden tijd in een stinkende olieboot was veranderd. En hij had ergens ook wel gelijk, het ongemak was voor hem niet meer dan iedere zoveel duizend kilometer olie tanken. Olie die bovendien door de leasemaatschappij betaald werd....

golfdiesel zei:
PauseBreak zei:
rke zei:

wel knap dat je met VAG-COM een vaste turbo kunt veranderen in een variabele turbo. De oude 1.9 TDI met 90 pk had een vaste turbo en de 110pk had een variabele turbo...

PauseBreak zei:
Hansyii zei:
PauseBreak zei:

Voor het gemak sla je de reactie van @golfdiesel zeker maar over?

Tja, heel mooi. Renault hangt elke motor ongeveer 15 uur aan de testbank, laat er een computerprogramma op los om het inrijden te simuleren, en verstookt per motor zo’n 75 liter brandstof.
Bij een beetje motorenfabriek zijn dat er al snel zo’n 1000-2000 per dag.
Logistiek etc. een fluitje van een cent. En kost bijna niets. En tevreden klanten.

Maar wat zijn de gevolgen van niet inrijden van een motor? Waarbij Renault blijkbaar tot een rampenbak verwordt?

Hansyii zei:
golfdiesel zei:
PauseBreak zei:
rke zei:

PauseBreak zei:
Hansyii zei:
PauseBreak zei:

Voor het gemak sla je de reactie van @golfdiesel zeker maar over?

Tja, heel mooi. Renault hangt elke motor ongeveer 15 uur aan de testbank, laat er een computerprogramma op los om het inrijden te simuleren, en verstookt per motor zo’n 75 liter brandstof.
Bij een beetje motorenfabriek zijn dat er al snel zo’n 1000-2000 per dag.
Logistiek etc. een fluitje van een cent. En kost bijna niets. En tevreden klanten.

Maar wat zijn de gevolgen van niet inrijden van een motor? Waarbij Renault blijkbaar tot een rampenbak verwordt?

Doe eens rustig joh, waar is dat aanvallende voor nodig? Ik had die reactie van golfdiesel gewoon niet gezien.

Dus @golfdiesel: Je verandert de turbo niet, maar wel de turbodruk. Is heel gebruikelijk bij die generatie motoren. Alleen niet heel goed voor de uiteindelijke levensduur van die turbo :p

@Hansyii:
'Maar wat zijn de gevolgen van niet inrijden van een motor? Waarbij Renault blijkbaar tot een rampenbak verwordt?'

Wederom trek je conclusies die echt helemaal nergens op slaan. Ik vind het ergens wel knap. Je bent bekend met de Renaults van die tijd? Dat waren rampenbakken, met name elektronisch. Daarna heeft Renault een programma opgestart (eind 2003) om de algehele kwaliteit te verbeteren. Het standaard inrijden van motoren is daar een onderdeel van. De verbinding tussen "niet inrijden" en "rampenbak" zit alleen in jouw hoofd. Ik heb dat nooit gezegd. En ja, Renault (en ook Nissan, Dacia etc) doet dat inderdaad standaard. Hoe het precies zit weet ik niet want dat mocht degene van wie ik het heb gehoord niet vertellen.

En zo ontstaan nu die 'broodje aap' verhalen :LOL:

Volgens mij is het zo dat moderne motoren erg kleine toleranties op onderdelen heben waardoor inrijden niet langer nodig is. dat in combinatie met betere olie als 40 jaar geleden...

Groetjes,
Jan

Janneman zei:

Volgens mij is het zo dat moderne motoren erg kleine toleranties op onderdelen heben waardoor inrijden niet langer nodig is. dat in combinatie met betere olie als 40 jaar geleden...

Groetjes,
Jan

Volgens mij ook. En toch... Ondanks alles is er geen haar op mijn hoofd die er aan zou denken om met een gloednieuwe auto een caravan over de alpen te trekken. Hoe klein de marges ook mogen zijn, alles moet nog steeds inlopen. Kogellagers, looprollen, tandwieloverbrengingen, allemaal loopt het soepeler na een x-aantal kilometers. En als inlopen officieel niet meer nodig is, waarom zakt het verbruik van een auto dan doorgaans toch nog na een eerste periode van kilometers? Het gaat natuurlijk niet alleen om het zetten van de onderdelen op elkaar, ook spanningen die ontstaan in metaal na gieten en bewerken moeten er uit. Remmen wordt ook nog steeds bij aangeraden om het er de eerste 200 km rustig mee aan te doen. En BMW gebruikte vroeger niet voor niets oude onderblokken als basis voor hun geblazen F1 motoren. Maar we dwalen nu wél van de openingsvraag af ;)

PauseBreak zei:
En ja, Renault (en ook Nissan, Dacia etc) doet dat inderdaad standaard. Hoe het precies zit weet ik niet want dat mocht degene van wie ik het heb gehoord niet vertellen.

Maar voor echt inrijden heb je behoorlijk wat bedrijfsuurtjes nodig. Dat zal voor dure exoten als racemotoren of scheepsdiesels niet zo´n punt zijn, maar voor massaproductie is dat niet praktisch en onbetaalbaar. Wat wel zou kunnen (maar wat ik niet weet) is dat zulke motoren even gestart worden in een testbank om een (korte) testcyclus te doorlopen. Dat Renault een kwaliteitsslag heeft gemaakt nadat ze ruiterlijk hebben toegegeven op het verkeerde spoor te zitten staat buiten kijf. En dat er meer fabrikanten zijn die een Mea Culpa kunnen gebruiken ook... Maar da's een andere discussie ;)

Janneman zei:

Groetjes,
Jan

Soms krijg ik het gevoel, dat ik dingen voor 'Jan Doedel' schrijf.

In mijn meest recente handleiding (2007) staat nog steeds, dat de motor moet worden ingereden...

Heb je wel eens de oppervlakte van materiaal onder de microscoop bekeken, hoe dat er uit ziet?

Waarom denk je, dat het plaatje van de materiaaloppervlakte getekend is, zoals in de tekening?
Hoe denk je, dat dat er uit ziet bij een nieuwe motor?
Wellicht zoiets als een berg en dal landschap?

smeringremiges2.jpg

PauseBreak zei:

Je vervolgt met:

PauseBreak zei:

Je hebt het wel over de (foute) conclusies, die ik trek, maar antwoorden geven, ho maar.

En een 110 Pk sterke Golf diesel is niet hetzelfde (een equivalent) van een 90 Pk sterke Golf diesel, die naar 110 Pk 'opgevoerd' is door de turbodruk te verhogen.

s velthuis zei:
PauseBreak zei:
En ja, Renault (en ook Nissan, Dacia etc) doet dat inderdaad standaard. Hoe het precies zit weet ik niet want dat mocht degene van wie ik het heb gehoord niet vertellen.

Maar voor echt inrijden heb je behoorlijk wat bedrijfsuurtjes nodig. Dat zal voor dure exoten als racemotoren of scheepsdiesels niet zo´n punt zijn, maar voor massaproductie is dat niet praktisch en onbetaalbaar. Wat wel zou kunnen (maar wat ik niet weet) is dat zulke motoren even gestart worden in een testbank om een (korte) testcyclus te doorlopen. Dat Renault een kwaliteitsslag heeft gemaakt nadat ze ruiterlijk hebben toegegeven op het verkeerde spoor te zitten staat buiten kijf. En dat er meer fabrikanten zijn die een Mea Culpa kunnen gebruiken ook... Maar da's een andere discussie ;)

Aan het einde van de lopende band worden de meeste auto's even kort op de rollenbank gezet door de rijder, die de auto ook afvoert uit de fabriek.

s velthuis zei:
En dat er meer fabrikanten zijn die een Mea Culpa kunnen gebruiken ook... Maar da's een andere discussie ;)

En dat is ook een never-ending discussie.

Even terug naar af:

1- Veroudert olie? Ik meen van wel. De basis (olie zoals Shell het uit de grond oppompt) zal niet verouderen, maar de toegevoegde dopes verouderen wel. In welke mate deze dopes verouderen hangt van de toepassing af: de dopes die voor verschillende doelen gebruikt worden werken elkaar tegen. Het duidelijkst is dat zichtbaar bij motorolie, daar dient de olie veel verschillende doelen. Bovendien wordt olie warm/heet.
2- Vervuilt olie? Dat kan ik zonder problemen met "Ja" beantwoorden, al is het maar van het slijpsel van de gesmeerde onderdelen.

Op basis van deze twee eigenschappen zal je olie dus op een gegeven moment moeten verversen. Of dat na 3 maanden of 3 eeuwen is, daar kan twijfel over zijn. Toch zie ik bij enkele fabrikanten adviezen over verversingstermijnen (vaak met een ruime marge) en andere fabrikanten geven geen advies of advies via de documentatie van de dealerorganisatie.

Welk bezwaar is er om tegen verversen? Je gooit een paar liter olie weg en je betaald een monteur voor werk wat misschien niet direct noodzakelijk is. Maar, wie heeft er nog nooit een toertochtje gemaakt (waarbij je ook liters brandstof weggooit)?

Welke risico's zitten er aan niet verversen? Je gebruikt dan olie die niet aan de gestelde eisen meer voldoet. De olie is te vuil, de olie smeert niet meer voldoende, de olie koelt niet meer voldoende. Kan dat kwaad? Is een tiende mm meer speling op een ouderwets rammelend tandwiel acceptabel? Is een iets grotere olieplas onder een klassieker die bekend staat om olielekkage ernstig? Wat kan je anders doen met die 100 euro?

Hansyii zei:
Janneman zei:

Groetjes,
Jan

Soms krijg ik het gevoel, dat ik dingen voor 'Jan Doedel' schrijf.

.

Ik doel vooral op Pausebreak die afkomt met "Hoe het precies zit weet ik niet want dat mocht degene van wie ik het heb gehoord niet vertellen."
Dat het BETER is als een motor wordt ingereden snap ik, dat elke motor van een massaproduct wordt ingereden geloof ik geen snars van.

Groetjes,
Jan

rke zei:
1- Veroudert olie? Ik meen van wel. De basis (olie zoals Shell het uit de grond oppompt) zal niet verouderen, maar de toegevoegde dopes verouderen wel.

Ik heb daarover zo mijn twijfels. Aardolie (in de bodem) wordt nauwelijks bloot gesteld aan elementen, die voor veroudering zorgen, zoals zuurstof, en zal dus nauwelijks verouderen.

De basis voor smeerolie (minerale, half synthetisch en synthetisch) zal naar mijn mening zeker onderhevig zijn aan veroudering (oxideren en hydrolyse.

PauseBreak zei:
Dus @golfdiesel: Je verandert de turbo niet, maar wel de turbodruk. Is heel gebruikelijk bij die generatie motoren. Alleen niet heel goed voor de uiteindelijke levensduur van die turbo :p

Het verschil tussen de 90pk TDI en de 110pk TDI was niet alleen de turbodruk maar er zat fysiek een andere turbo op de motor gemonteerd. Je kan dus nooit van een 90pk TDI een 110pk TDI maken als je het tenminste over de TDI's met verdelerpomp spreekt.
De 90pk had een turbo met vaste geometrie en de 110pk had een turbo met een variabele geometrie.

golfdiesel zei:
PauseBreak zei:

Het verschil tussen de 90pk TDI en de 110pk TDI was niet alleen de turbodruk maar er zat fysiek een andere turbo op de motor gemonteerd. Je kan dus nooit van een 90pk TDI een 110pk TDI maken als je het tenminste over de TDI's met verdelerpomp spreekt.
De 90pk had een turbo met vaste geometrie en de 110pk had een turbo met een variabele geometrie.

Dat was niet bij alle 90 pk uitvoeringen zo, de ALH 90pk heeft dezelfde turbo met variabele geometrie als de 110 pk.

heb antwoordt gekregen van vw, bij groot onderhoud, moet het peil van de versnellingsbak olie/vloeistof gecontrolleerd worden.[mischien bijvullen indien nodig] het hoeft niet vervangen worden.

mh1972 zei:
heb antwoordt gekregen van vw, bij groot onderhoud, moet het peil van de versnellingsbak olie/vloeistof gecontrolleerd worden.[mischien bijvullen indien nodig] het hoeft niet vervangen worden.

Gaven ze daar ook nog een reden voor of was het gewoon "We vinden het niet nodig"?

PauseBreak zei:
mh1972 zei:

Gaven ze daar ook nog een reden voor of was het gewoon "We vinden het niet nodig"?

Dat is dus gewoon nog het lifetime-sealed principe, dat nog door fabrikanten wordt gehanteerd (ook op de nog gevoeliger automaten).
Overigens geldt dit bij VAG niet voor de Haldex, de S-tronic, en de Multitronic.

Hier de nieuwe sticker van life time sealed op een automaat, waarbij de olie net is ververst.

DSC04150.jpg

Terug
Bovenaan