olie uit carterontluchting

Tycho 5557773

Startmotor
hallo ik heb het volgende probleem.
ik ben zo juist weer eens in de op mijn werk uitgelachen met mijn Seat cordoba uit 2001. ik werk in een garage en vroeg of ik hem eventjes op mijn vrije dag op de brug mocht. zetten voor wat onderhoud. dus zo gezegd zo gedaan. bleek dat hij echt en enorme olie lekkage heeft. overal zit olie, maar dan ook echt overal. dus maar eens gaan zoeken en had de eerste lekkage al in een half uurtje gevonden (ik denk dat hij namelijk op meerdere plekken lekt maar wil het nu even de focus op deze ene lekkage legen). ik zag olie van mijn gasklep huis komen, en ja mijn gasklep huis. dus tot mijn verbazing dan maar eens gaan kijken hoe dat in gods naam weer kan. bleek dat er dus best een hoop olie via de carterontluchting zo mijn lucht filter huis in word geblazen. en nu komt dus het verontrustende. ik liet me pas een beetje opnaaien dus toen vond ik het wel grappig om even goed hard weg te rijden (met een koude motor, en ja ik weet dat dat heel slecht is voor mijn motor doe ik ook eigenlijk nooit). alleen na de rand kreeg ik dus te horen dat er echt een flinke blauwe pluim en mijn uitlaat kwam. dus toen ik deze lekkage gevonden had besloot ik maar om even te vragen of iemand even een paar keer op het gas wou stampen terwijl ik naar de uitlaat keek. en ja hoor. de uitlaat gassen hadden de zelfde kleur als die van mijn Puch, super blauw dus! nou is het niet zo dat heel de straat meteen blauw staat als ik weg rijd maar dit is alles behalve normaal. de vraag is dus zou het kunnen dat mijn zuigerveren niet zo goed hun werk meer doen? en dat er daarom een verhoogde druk in de carter staat en dus alle olie via de carteronluchting naar het luchtfilter huis word gegooid? of zou dit wel een extreem geval zijn? als ik mijn motor laat draaien en ik draai mijn olie dop los dan voel ik ook best duidelijk een luchtstroompje uit dat gat komen.

Als er inderdaad zo veel olie uit de carterontluchting komt als jij beschrijft dan is de kans inderdaad heel groot dat de zuigerveren zijn versleten.
De vraag is alleen of je ook regelmatig olie moet bijvullen.
En gezien de leeftijd van de auto (18 jaar) zou het wel eens einde oefening kunnen zijn.

bedankt voor de reactie, we zullen het wel zien. het ding is alleen dat ik niet weet of ik vaak olie bij moet vullen. ik heb deze auto nog niet zo lang. ik heb hem voor 600 euro gekocht als een opknappretje (een paar sloten kapot raam gaat niet omlaag etz etz). en ik kon er bij aankoop eigenlijk moeilijk onder kijken omdat hij verlaagt is. het ding is alleen dat ik een studie doe voor monteur, sleutelen lukt prima diagnose is alleen nog niet op mijn niveau (van daar dus ook de vraag). dus als die krengen dan helaas hun beste tijd hebben gehad vraag ik me af of ik ze dan niet gewoon zelf eens een keertje kan gaan vervangen mocht het te erg worden. ik kan alleen niet echt iets duidelijke vinden op internet over wat ze kosten. weet iemand hoeveel het zou kosten als ik ze zelf vervang? incl pakkingen? dat kan niet heel veel zijn of wel.

Totaalplaatje op dhz-basis zal aardig in de buurt van het aankoopbedrag komen, er van uit gaand dat de cilinders geen groeven hebben en de zuigers nog goed zijn.
Leuk als leerobject, maar economisch eigenlijk niet meer verantwoord.

Mee eens een leuk leerobject, zou er niet teveel meer aan verspijkeren want die motor lijkt op. Je werkt in een garage...prima, lepel die motor eruit en trek hem uit elkaar. Misschien met een goed onderblok en zuigers kan je er weer iets fatsoenlijks van maken.

En dan weet je wat je hebt, en heb je nog jaren plezier.

Komt goed,

Tycho 5557773 zei:
Ik heb hem voor 600 euro gekocht als een opknappretje (een paar sloten kapot raam gaat niet omlaag etz etz). en ik kon er bij aankoop eigenlijk moeilijk onder kijken omdat hij verlaagt is. het ding is alleen dat ik een studie doe voor monteur, sleutelen lukt prima.

Koop op de sloop een bruikbaar ander blokje en trek dit blok op de werkbank uit elkaar. Zuigers en cilinders opmeten, eventueel honen en overmaat zuigers, kleppen slijpen, kopje flowen, snelle nokkenas regelen, vliegwiel afdraaien, mooi roze verven, kleppendeksel polijsten...
Je kan jezelf heerlijk uitleven terwijl je de auto met de andere motor gewoon dagelijks kan gebruiken.

Wat voor blok ligt er in?

De kans is vrij groot dat je carterontluchting gewoon verstopt zit.
Het kan ook een defecte koppakking zijn (das nog relatief eenvoudig qua reparatie)
Zuigerveren vind ik ver gezocht, maar het is inderdaad een mogelijkheid. Het hoeft echter niet.

Ik ga er van uit dat je je oliepeil al gecheckt hebt? Teveel olie geeft ook dit soort problemen.

Vind t trouwens vreemd dat ze je op je werk niet helpen.
Als je aan het leren bent moeten ze je niet uitlachen maar helpen met het probleem uit te zoeken. Daar leer je tenminste wat van...

Zijn de klepsteelrubbers nog wel goed? Als die versleten zijn komt er olie in de verbrandingsruimte met als gevolg olieverbruik en vette rook uit de uitlaat...

marathon zei:
Zijn de klepsteelrubbers nog wel goed? Als die versleten zijn komt er olie in de verbrandingsruimte met als gevolg olieverbruik en vette rook uit de uitlaat...

Even een tijd stationair laten draaien, dan flink gassen en als daarna direct de milieupolitie langs komt, zijn het de klepsteelrubbers.
Probeer het een keer als je wat eerder klaar bent met werken, wisselgeld voor de vriendelijkheid van de collegae. 😎😎😎

Het hoge vacuum van stationair draaien zuigt olie in de inlaat, even gassen en je verbrandt alles...

rke zei:
marathon zei:

Even een tijd stationair laten draaien, dan flink gassen en als daarna direct de milieupolitie langs komt, zijn het de klepsteelrubbers.
Probeer het een keer als je wat eerder klaar bent met werken, wisselgeld voor de vriendelijkheid van de collegae. 😎😎😎

Het hoge vacuum van stationair draaien zuigt olie in de inlaat, even gassen en je verbrandt alles...

De klepseals van mijn 626 zijn ook echt op, maar ik kan hem rustig 10minuten stationair laten draaien en dan rookt hij nauwelijks tot niet.
Heb ik een wat langere afdaling waar ik op de motor remmend naar beneden ga, dan rookt hij zo verschrikkelijk, dat een oude stoomlocomotief er jaloers op wordt.
Olie verbruik in nederland is ongeveer 1 liter op 5000km. in de ardennen verstookt hij 1 liter op 700km.
Bij een koude start wil hij ook wel eens een pluimpje tonen.

Olie verbruik in nederland is ongeveer 1 liter op 5000km. in de ardennen verstookt hij 1 liter op 700km
Goed bezig @marcel21674, je doet tenminste gezellig mee aan de hoge Co2 uitstoot. Handboeken schrijven toch echt voor dat klepseals die helemaal versleten zijn vervangen dienen te worden.

Mod-edit. Onaardige dingen weggehaald.

Ivanov
AutoWeek Moderator

... ziet er naar uit dat OP de weg naar dit topic is kwijt geraakt. jammer, was wel benieuwd naar een update.

Terug
Bovenaan