Olie toevoeging hoeveelheid

Alfaatje

Wegverkenner
Ik heb een olietoevoeging van mpm gekocht. Het is een flacon van 0,5 liter, goed om toe te voegen aan 4-6 liter motorolie. Het reservoir in mijn Grande Punto is 2,9 liter. Kan het kwaad de gehele flacon toe te voegen of volstaat een halve flacon?

Dit staat in de handleiding. Gewoon motorolie peilen. Motorolie moet tussen minimum en maximum markering van de peilstok zitten.

Het verschil tussen het MIN- en MAX-merkteken komt overeen met ongeveer 1 liter olie.

Nooit in een keer teveel bijvullen. Beter eerst een klein beetje en dan op een later moment weer opnieuw peilen.

Voorbeeld:
Staat de auto op een vlakke ondergrond, is de motorolie goed afgekoeld en geeft de peilstok net boven 'min' aan dan zou ik er eerst 250 a 300 ml bijvullen.

Dat is volgens mij niet de vraag:)

Volgens mij wil hij een of ander goedje toevoegen aan z'n olie (om te spoelen of de olie te verbeteren?)

Toch een legitiem punt dat de hele fles erbij mikken zorgt dat het oliepeil misschien over max gaat. Dan moet je dus wachten met bijvullen tot het peil laag genoeg staat of olie aftappen. Of inderdaad in twee keer bijvullen.

Wat staat er in de handleiding van de toevoeging
over de risico's van een te sterke concentratie?

Verder zou ik eerst kijken wat het oliepeil op dit moment is.
Is het al op max peil, dan zal er eerst olie moeten worden afgetapt.

Ik heb nu de helft van het goedje toegevoegd, oliepeil is prima. De ervaring met het spul is positief, zeker het aanraden waard! Motor loopt soepeler en trekt iets lekkerder door, ook het benzineverbruik is iets afgenomen, al heeft dat natuurlijk met heel veel meer invloeden te maken dan alleen dit goedje. Dank voor alle tips en mochten er noemenswaardige (negatieve) ontwikkelingen zijn laat ik dat uiteraard weten!

Ik heb ooit in mijn allereerste auto, een Nissan Micra 1.0 slick50 toegevoegd omdat deze 1.0 motor uit de oer Micra niet bepaald een goede reputatie had, maar uiteindelijk is 'ie naar ruim 3 jaar toch stuk gelopen. Volgens mij zijn er geen overtuigende bewijzen dat het spul écht werkt.

olietoevoegingen (net zoals cleaners voor in de tank) zijn lapmiddeltjes.
Ze werken meestal niet of nauwelijks of hebben een tijdelijk effect. Naast dat zit het grootste deel van het effect tussen de oren.
Er zijn er zelfs die de problemen erger maken dan ze al waren.

Zo heb ik ooit spul in mn motor gegooid wat de boel stiller moest maken. (ik heb een lichtelijk kantelende zuiger, dus dat hoor je)
Bleek dat het viscositeit verhogend was. En de motor werd er juist enorm rumoerig van. Ondanks dat die er juist ook wat soepeler van leek te worden.
Toen ik later een oliewissel deed was dat goed te merken. Ineens een stillere motor. Warm zelfs bijna geruisloos. Nog stiller dan voor ik met het goedje begon. En eigenlijk was de soepelheid er ook gewoon nog.

Eigenlijk kun je stellen dat als zo'n goedje echt (tijdelijk) werkt, dat er toch meer aan de hand is met de motor, of dat je gewoon de verkeerde of stokoude olie er in hebt zitten.

Ik zie vaak dat mensen toevoegingen gaan gebruiken, terwijl er eigenlijk gewoon een keer nieuwe olie + een nieuw filter in mag. Want de vervangingstermijn is (ruimschoots) overschreden.
Langer dan 1 jaar of 15.000km is echt genoeg. Longlife olie raakt net zo snel vervuild als gewone olie.

Daarnaast is een oilflush soms ook nuttig als je dat regelmatig doet bij een oliewissel. Maar daar moet je mee oppassen. Een flush kan een averechts effect hebben bij ernstig vervuilde motoren.
Je kunt dan beter de vervangingstermijn wat verkorten, zodat de olie vooral vervuild door de interne vervuiling die er al zat, en minder door de vervuiling die altijd optreed.

Dat door olietoevoeging de motor soepeler loopt en beter doortrekt lijkt mij inderdaad een placebo effect.
Als het al zou helpen denk ik dat de verschillen zo klein zijn dat je ze alleen op een rollenbank zou kunnen constateren.
Zit waarschijnlijk tussen de oren, maar als de gebruiker er gelukkig mee is, is dat prima.
In ieder geval wordt de leverancier van het spul er beter van.

Zo hoorde ik ooit dat zo'n 300 km vóór de olieverversing een half litertje ATF olie bij de motorolie een enorm reinigend effect heeft..... Daarnaast rij ik met 2 tact olie toegevoegd aan de dieselolie om 1) de inspuitkant stiller te krijgen (smering) en 2) de reinigende werking voor het roetfilter te verkrijgen (minder vaak regenereren).

Ik heb wel eens gelezen hier op a.w dat een Mazda RX 8 bezitter wat 2tact olie toevoegde om de rotorpunten iets meer smering te geven (klinkt plausibel)
Maar 2tact olie toevoegen aan een diesel? Nog nooit van gehoord.

2takt olie in brandstof zorgt wel voor extra hcc in je uitlaat, dus niet voor je apk keuring doen ;)
Maar extra smering voor bepaalde diesels kan ik me wel wat bij voorstellen. Ondanks dat diesel zelf al een oliesoort is, smeert 2takt olie toch wat beter.
Of het voor het roetfilter zoveel beter is al die onverbrande koolwaterstoffen? Sterker nog, ik denk dat je hem juist sneller vol blaast.

Een RX8 met wankelmotor vind ik het eigenlijk wel logisch bij. Ik heb nooit begrepen waarom die motoren in principe zonder smering draaien terwijl de rotorpunten dezelfde functie hebben als zuigerveren. Zou me niets verbazen als die met een fatsoenlijke mengsmering veel langer mee zouden gaan.

ATF olie voor een oliewissel heeft effect doordat de viscositeit verlaagd wordt. Lijkt me niet bij alle motoren even handig. Maar of het een reinigend effect heeft? Alhoewel het als kruipolie ook goed werk doet....

Motorolie reinigt, smeert en koelt. Ik denk dat het verstandiger is wat vaker de olie te (laten) verversen dan met allerlei middeltjes te werken.

Denk eens aan de afwas thuis. Als jij een grote vaat doet en je hebt bijna aan het eind van de vaat een goor sopje staan voor de laatste pannen, wat werkt dan beter: een extra dosis afwasmiddel of een nieuw sopje?

Ik gok dat een vers sopje beter werkt.

2 tact olie heeft een sterk detergerend vermogen itt verbranding van normale motorolie. Hierdoor minder roetaanslag in uitlaat/egr gedeelte en roetfilter....

Pietzoveel zei:
2 tact olie heeft een sterk detergerend vermogen itt verbranding van normale motorolie. Hierdoor minder roetaanslag in uitlaat/egr gedeelte en roetfilter....
Dat klinkt erg plausibel.

Vroeger was tweetakt mengsmering olie weinig anders dan motorolie. In die tijd moest je regelmatig de uitlaat ontkolen (gloeiend heet stoken, in de fik zetten). Met de moderne tweetakt olie hoeft dat bijna nooit meer (tenzij je de motor vaak langere tijd stationair laat draaien).

Las een artikeltje van een Belgische techneut die kon vaststellen dat de intervallen van regenereren van het roetfilter na gebruik 2tact olie bijna verdubbelde... Vandaar ook maar eens gaan proberen. gooi nu voor het tanken 250 cc in de tank. (Er zijn merken die op 850 km meer motorolie verbruiken o_O )

rke zei:
waarom quote je mijn post terwijl je in geenzins reageert op die specifieke post??
Volgens mij had ik in de post ervoor al een uitgebreide uitleg gegeven aan dezelfde conclusie als jij. Dus ik hoop dat het een vautje is? ;)

2takt olie verbranden geeft op zichzelf ook roetvorming. Vandaar dat het me verbaasd dat het een positieve werking heeft bij een diesel met roetfilter. Ik verwacht juist het tegenovergestelde. Maar wellicht wordt de 2takt olie efficienter verstookt in een diesel?

Pobresh zei:
rke zei:
waarom quote je mijn post terwijl je in geenzins reageert op die specifieke post??
Volgens mij had ik in de post ervoor al een uitgebreide uitleg gegeven aan dezelfde conclusie als jij. Dus ik hoop dat het een vautje is? ;)
Was inderdaad een foutje. Is aangepast.

2takt olie verbranden geeft op zichzelf ook roetvorming. Vandaar dat het me verbaasd dat het een positieve werking heeft bij een diesel met roetfilter. Ik verwacht juist het tegenovergestelde. Maar wellicht wordt de 2takt olie efficienter verstookt in een diesel?
Een diesel draait op olie. Vooral oudere diesels (ivm pomp en eventuele vervuiling) kunnen draaien op afgewerkte olie, frituurvet, zonnebloemolie en dus ook op tweetaktolie.

Tis maar 250cc ( € 1,-) op een liter of 40-45.... Juist de gestelde 'reinigende' werking van de uitlaatgassen voor turbo, egr en roetfilter vind ik een interessant gegeven en de moeite waard om mee te experimenteren. Bepaalde brandstof (V-power of BP Ultimate) claimen ook betere reinigende werking, maar is aanmerkelijk duurder.

rke zei:
Was inderdaad een foutje. Is aangepast.

Een diesel draait op olie. Vooral oudere diesels (ivm pomp en eventuele vervuiling) kunnen draaien op afgewerkte olie, frituurvet, zonnebloemolie en dus ook op tweetaktolie.

Ik verwacht bij een roetfilter geen ouderwetse diesel ;) De huidige motoren vinden toevoegingen en rariteiten in de brandstof niet zo leuk.
Dat een oude diesel op 2takt olie geen probleem heeft snap ik nog wel. Maar dan nog zit je met extra roet in je uitlaat.

Terug
Bovenaan