Olie stuurbekrachtiging

Honda75

Wegverkenner
Heren / dames(?) van het forum:

Vandaag heb ik de stuurbekrachtiging van mijn auto (Volvo XC90 D5 2007) van nieuwe olie voorzien.

Het stuur draait nu weer een stuk soepeler, maar vreemd genoeg merk ik dat hij nóg(!) soepeler draait als de olie wordt bijgevuld tot aan het streepje 'heet'.
Het verschil in olie tussen de streepjes cold en hot is misschien maar 50 ml, maar weet niet of het kwaad kan wanneer ik dit oliepeil eigenlijk iets te hoog heb bijgevuld.
(Kortgezegd: de motor is koud, maar het oliepeil staat tot aan het streepje 'hot'. Wanneer het oliepeil op 'cold' staat, dan draait het stuur minder soepel.)

Met andere woorden: kan het kwaad in het geval van de stuurbekrachtiging als je het oliepeil iets hoger hebt dan normaal?

Alvast dank!

Misschien een beetje onderbuikgevoel, maar op niveau "heet" is het maximum oliepeil voor de stuurbekrachtiging. Deze werkt hydraulisch, wat betekent dat het hier gaat om olie die onder hoge druk staat. Hoge druk betekent ook hoge temperaturen. Met eigenlijk teveel olie in het reservoir voor de stuurbekrachtiging wordt de druk m.i. nog hoger, en eigenlijk te hoog voor het hydraulische systeem van de stuurbekrachtiging. Dit kan de stuurbekrachtiging letterlijk in de soep laten draaien. Daarbij de olie wordt heet, zet uit door de hitte, en waar moet de stuurbekrachtigingsolie dan de overtollige olie laten (lees: die gaat de zwakste weg zoeken, dus dan op den duur op zijn minst lekkende pakkingen).

Mijn advies zou dan ook zijn om het instructieboekje gewoon te volgen, en de olie voor de stuurbekrachtiging te houden op het aanbevolen niveau (standje koud?).

Olds zei:
Misschien een beetje onderbuikgevoel, maar op niveau "heet" is het maximum oliepeil voor de stuurbekrachtiging. Deze werkt hydraulisch, wat betekent dat het hier gaat om olie die onder hoge druk staat. Hoge druk betekent ook hoge temperaturen. Met eigenlijk teveel olie in het reservoir voor de stuurbekrachtiging wordt de druk m.i. nog hoger, en eigenlijk te hoog voor het hydraulische systeem van de stuurbekrachtiging. Dit kan de stuurbekrachtiging letterlijk in de soep laten draaien. Daarbij de olie wordt heet, zet uit door de hitte, en waar moet de stuurbekrachtigingsolie dan de overtollige olie laten (lees: die gaat de zwakste weg zoeken, dus dan op den duur op zijn minst lekkende pakkingen).

Mijn advies zou dan ook zijn om het instructieboekje gewoon te volgen, en de olie voor de stuurbekrachtiging te houden op het aanbevolen niveau (standje koud?).
Warm kan de olie zeker worden, er zijn auto's waarbij de olie speciaal gekoeld wordt. Dat is vast niet voor niets. Ik zou inderdaad ook denken dat er niet voor niets een maximum aangegeven wordt.

Normaliter zit het reservoir van de stuurbekrachtiging niet in het drukgedeelte van het stuursysteem maar is gewoon een voorraadpot van waaruit de stuurpomp olie neemt en geeft, het drukgedeelte zit alleen tussen pomp en stuurhuis. (kun je ook wel zien aan het type leiding, met slangenklemmetjes is geen drukleiding)
Als je een verschil merkt in de bekrachtiging tussen een vol en overvol reservoir dan wordt er druk opgebouwd in het reservoir (de expansieruimte is weg door teveel olie), en dat is dus niet de bedoeling... het reservoir en de aan-/afvoerleidingen van het reservoir zijn daar ook totaal niet op berekend.

Absoluut niet doen dus, geeft alleen maar problemen en onkosten.

@Olds Klopt niet wat je schrijft, de druk in het reservoir is gewoon de atmosferische druk.
De olie zet weliswaar uit als deze warm is en het peil in het reservoir stijgt weliswaar, maar het reservoir heeft een open verbinding met de buitenlucht, is dus drukloos.
Je kunt bij warme olie ook gewoon de dop er af draaien zonder dat je lucht hoort ontsnappen.

Ik heb het overtollige er ondertussen uitgekieperd. Iedereen hierboven hartelijk dank voor het advies!

Terug
Bovenaan