Olie Renault Megane III 1.5dci

Megane81

Net ingestapt
Hoi allemaal,

Vanmorgen stond er een rood signaal op mijn dashboard met de melding dat de olie bijgevuld moet worden. Ik moest toch tanken dus dacht pak meteen een fles olie mee, maar... Ik heb alle boekjes uit het dashboardkastje doorgespit, het enige dat ik kon vinden was een doorverwijzing naar een technisch onderhoudsboek dat in geen velden of wegen te bekennen is.
Na wat rond spitten op het forum hier vond ik een uitgebreide post van Tijg met een mega uitleg over normeringscodes, viscositeit, etc heel interessant. Alleen gaat hij er vanuit dat de lezer weet of hij wel of geen DPF/FAP heeft... Ik heb echt het flauwste benul niet wat dat betekend en of mijn Megane dat heeft. (en bij FAP heb ik een hele andere associatie ;-))
Ook de Castrol site maakt nogal een lomp onderscheid in hun olie keuze hulp, als ik daar Mégane III 1.5 dCi 110 DPF (2008 - ) kies, dan is de enige optie die ze bieden 'Raadpleeg technische dienst'. Zonder DPF hebben ze keuze zat aan olie, dus DPF lijkt belangrijk.

Ik heb een Renault Megane III 1.5dci Bose editie uit 2012, weet iemand of dit betekend dat ik wel of geen DPF heb. :)

Bedankt alvast!

DPF staat voor Diesel Partikel Filter, FAP is hetzelfde, maar dan op z'n Frans. Oftewel, een roetfilter. Zeer, zeer waarschijnlijk heeft jouw Megane deze wel, maar voor de zekerheid. Rechtsboven op deze site staat een geel vakje met 'KENTEKEN'. Toets jouw kenteken daar in en kijk vervolgens in de lijst of er bij 'roetfilter' ja of nee staat. Ik gok erop dat het een ex-leaser is en dan zal die ZEKER een DPF hebben, zonder had die immers niet de 14% bijtelling.

Ik weet wel zeker dat er een roetfilter is want toen deze motor werd geintroduceerd in de Megane is ie met roetfilter geleverd.

Dus je hebt FAP of DPF, en heb je hem nu al bijgevuld? Want met te weinig olie rondrijden is niet zo goed voor je motor.

Thanks guys!
Nee heb hem nog niet bijgevuld, maar alleen een klein stukje gereden. (15km ongeveer) Rij morgen even naar de pomp. Kies een 5w40 met bmw ll04 specificatie, volgens mij voldoet nagenoeg niets aan de renault 0720    normering.

nissan moet 5 W 40 hebben in de note en micra's duss zal ook bij u zo zijn:)

Piet Paaltjens zei:
Ik ben wel heel benieuwd naar de relatie roetfilter - 14%.

Er zit ook een fijnstof en roetfilter grens bij het toekennen daarvan, en er zit ook C in roet, dus vandaar.

En voortaan altijd flesje mee ;)

Bijtelling gaat alleen over CO2, het roetfilter is nodig om de Euro 5 norm te halen.

Mooi stukje van Tijg, hij is alleen niet helemaal volledig.

0W60 is wel een ideale en dure olie maar ook vreselijk dik, je blok gaat zwaarder lopen en meer verbruiken en zuigerveren en lagers zijn hier niet zomaar voor geschikt. Normale olie, 5W30 of 5W40 kan vaak uitgewisseld worden. Hierbij geniet 5W30 wat voordeel voor verbruik en prestaties (maar wat meer olieverbruik) en 5W40 geeft iets betere smering bij flinke prestaties (urenlang 150km/u, caravan trekken in de Alpen) en er zal minder olieverbruikt worden. Als je auto irritant veel olie gaat gebruiken dan zou je 5W40 kunnen nemen, ook al belast je de motor minimaal.

Pio zei:
Mooi stukje van Tijg, hij is alleen niet helemaal volledig.

0W60 is wel een ideale en dure olie maar ook vreselijk dik, je blok gaat zwaarder lopen en meer verbruiken en zuigerveren en lagers zijn hier niet zomaar voor geschikt. Normale olie, 5W30 of 5W40 kan vaak uitgewisseld worden. Hierbij geniet 5W30 wat voordeel voor verbruik en prestaties (maar wat meer olieverbruik) en 5W40 geeft iets betere smering bij flinke prestaties (urenlang 150km/u, caravan trekken in de Alpen) en er zal minder olieverbruikt worden. Als je auto irritant veel olie gaat gebruiken dan zou je 5W40 kunnen nemen, ook al belast je de motor minimaal.

Ik nomineer voor je user van de week. Niemand in het megane topic had zo'n heldere uitleg.
Ik rij niet veel meer, maar als ik rij is dat meestal een flinke rit in Duitsland. Afgelopen jaar 2 keer olie meldingen onderweg gehad, kon er weer een flesje in. Was altijd na    een flink aantal 500km+ ritten. Volgens renault-dealer kon dit niet liggen aan de snelheid (~165) op de lange baan liggen en ik heb inderdaad flesjes 5W30 achterin liggen. Als ik jou zo beluister 5W40 erin gooien en ik ben van het ge-emmer af. Kijken wat sneller is november zodat ik dat ding bij leaseplan voor de deur mag zetten of een nieuwe oliemelding o_O Dan heb ik hierbij de oplossing!

Piet Paaltjens zei:
Ik ben wel heel benieuwd naar de relatie roetfilter - 14%.

Het roetfilter snoepte weer wat van de uitstoot af. Auto's zonder roetfilter stoten dus meer uit en komen zo boven de destijdsgeldende grens van 14% bijtelling. De Megane is toen goed verkocht omdat het zo'n beetje de grootste auto met 14% was.

0w60 lijkt me voor een normale auto ook wat overkill. Daarbij is dat maar een stukje van waar op gelet moet worden, specs zijn belangrijker imho.

Ik heb er vanmorgen een half flesje castrol 5w30 met LL04 ingegooid. Oliepijl staat weer mooi in het midden, volgens mij kan hij er zo weer even tegen. (en anders stond er toch al een grote beurt gepland voor de 9e :))

Volgende keer gewoon even naar de dealer rijden. Die hebben ook gewoon flesje olie, en je weet zeker dat het de juiste is. Een dealer kan dit gewoon in het systeem zetten natuurlijk en bij het reguliere onderhoud verrekenen.

Terug
Bovenaan