Olie C3 gebruiken inplaats van A3/B4

Stephan Engels

Wegverkenner
Goedenavond ,

Voor mijn fiat punto hgt zijn de specificaties opgegeven ACEA A3/B4.
Nou wil ik even een spoelbeurtje met olie doen wat ik nog heb liggen namelijk ACEA C3. Kan dit kwaad op korte termijn of niet?. Er gaat namelijk straks 10-W60 vol synteet in (A3/B4) en die heeft de eigenschap dat het nog wel eens de aangebranden semi synteet wil los weken.

Vandaar even een spoelbuurtje met 100/120 km op C3 10-w40. Huidige olie is 10-w40 met specificatie A3/B4.

Op verschillende sites lees ik dat C3 en A3/B4 vrijwel gelijk aan elkaar zijn qua specificaties, alleen is de C3 variant beter voor je roetfilter, katalysator en andere zelfontbrandingssystemen.

Graag hoor ik jullie kennis en kunde, ben er namelijk enorm nieuwsgierig naar.

Dit doe je eigenlijk alleen als je weet dat de olie erg heet wordt (lokaal, bij turbo etc) en de gemiddelde olietemperatuur > 120 graden komt of dat'ie enorm veel olie zuipt.

Er zijn speciale spoel oliën (oa Kroon) voor dit soort acties..

Een 1/4 liter ATF toevoegen +/- 100 km voor het olie wisselen schijnt ook nog wel eens gedaan te worden, ATF heeft een enorme reinigende werking.

Pietzoveel zei:
Dit doe je eigenlijk alleen als je weet dat de olie erg heet wordt (lokaal, bij turbo etc) en de gemiddelde olietemperatuur > 120 graden komt of dat'ie enorm veel olie zuipt.

Er zijn speciale spoel oliën (oa Kroon) voor dit soort acties..

Een 1/4 liter ATF toevoegen +/- 100 km voor het olie wisselen schijnt ook nog wel eens gedaan te worden, ATF heeft een enorme reinigende werking.

Ah kijk dat zijn tips waar ik wat aan heb, het blok wordt idd warm daar staat het Fiat blokje 1.8 16v om bekend, wat je zegt over olie verbruik klopt ook. Daarom doen veel barchetta/hgt eigenaren er 10-w60 in!

golfdiesel zei:
Voor een korte periode zal het geen issue zijn. Waarom ga je eigenlijk van 10W40 naar 10W60 toe?

Voor de hgt’s is normaal 10-40w volsynteet aanbevolen, dat wordt niet tot bijna niet meer gemaakt. Het is blok met 190.xxx en olie vebruik is acceptabel. Veel gebruikers stappen over naar de 10-w60 om de volgende reden:

1. Er wordt bijna geen vol syntheet 10-w40 gemaakt
2. De blokjes lusten wat olie bij x aantal kilometers
3. De 183a1000 blokken van fiat worden enorm warm omdat het hoogtoerige blokjes zijn (Max vermogen pas bij 6300 rpm) daarom is er ook een vol syntheet voorgeschreven vanaf fabrieks af.
4. Ik van de zomer wel een paar keer het circuit op wil en dan is semi synteet net niet goed genoeg.

Daarnaast hoor ik veel positieve revieuws van gebruikers die zijn overgestapt van 10-w40 semi naar 10-w60 vol!

Maar even terug te komen op me vraag, een x aantal km rijden met C3 kan dus geen kwaad?

De noodgevallen vuistregel is heel simpel: verkeerde olie is altijd beter als geen olie.
Niet lang mee doorrijden dus.

Je vraagt dus of olie met een iets andere specificatie kwaad kan? Om dan vervolgens over te stappen op heel andere olie. En dat doe je dan heel makkelijjk omdat 'anderen zeggen' dat dit geen probleem is. Ik vind het een rare redenering.

Goed, wat mijn motorbouwer tegen me zei "gooi er gerust olie van de Aldi in zolang je hem maar vaak genoeg vervangt".

Dua vooe tijdelijk is die andere spwcificatie geen probleem.

Terug
Bovenaan