olie/benzine prijs

Binnenkort loont het weer om naar Duitsland te rijden voor een volle tank. Per welke datum is nog niet bekend, maar na België en Nederland volgt de Duitse regering nu met een accijnsverlaging voor 3 maanden. De accijns op benzine gaat met 30 cent naar beneden en de accijns op diesel met 14 cent.
Een stuk meer dus dan in Nederland. En dat Nederland voor minder kiest is een 'politieke beslissing' omdat het een makkelijke manier is om extra inkomsten te genereren.

Nederland verlaagt benzineprijs, maar Duitsland een stuk meer, hoe kan dat?
ARNHEM - Het kan binnenkort zomaar weer gaan lonen om te gaan tanken over de grens, want brandstof bij Duitse benzinepompen wordt weer goedkoper. Onze oosterburen verlagen tijdelijk de accijns, daardoor wordt de benzine zo'n 30 cent goedkoper. De Nederlandse overheid kondigde eerder zo'n accijnsverlaging aan, maar dat is veel minder dan bij de Duitsers. Hoe kan dat?

"Het is een politieke beslissing", vertelt Joris Knoben die als hoogleraar Bedrijfseconomie verbonden is aan de Radboud Universiteit. "In Nederland zijn de accijnzen altijd al hoger geweest dan in omliggende landen", legt de econoom uit. Met accijnzen wil de overheid het gebruik van bepaalde zaken afremmen, zoals bij alcohol en tabak. "Maar het is voor de overheid ook een makkelijke manier om extra inkomsten te genereren", voegt Knoben er aan toe.

Ook Paul van Selms van UnitedConsumers onderschrijft dat de hoogte van accijns bepaald wordt door de overheid: "Ik denk dat de Nederlandse overheid niet zonder het geld kan. Corona heeft 100 miljard gekost. Het gaat er met bakken uit. Het is een politieke keuze".

'Duitsland autoland'
"Niets staat de Nederlandse overheid in de weg om hetzelfde te doen", zo reageert Knoben op de grote daling van de brandstofprijzen in Duitsland. Van Selms reageert verbaasd op het grote verschil: "De accijnsverlagingen in Duitsland zijn fors gorter dan bij ons. Het doel in de Europese Unie is om die verschillen niet te vergroten. Ik vraag me dan ook af hoe dit besloten is."

Knoben; "We moeten deze verlaging zien als onderdeel van het pakket. Nederland kiest voor een ander pakket aan maatregelen, zoals de verlaging van de energiebelasting".

Wat ook verschilt, is de cultuur tussen Nederland en Duitsland als het gaat om autorijden. "Duitsland is een echt autoland, er worden veel auto's gemaakt. In Nederland zijn automobilisten een melkkoe. In Duitsland heeft autorijden gewoon een hogere prioriteit", aldus Van Selms.

Wie betaalt de rekening?
Maar met het verlagen van de accijnzen, ontstaat er wel een rekening. De overheid loopt namelijk inkomsten mis. Wordt die rekening dan doorgeschoven naar toekomstige generaties?

"Waarschijnlijk niet, want 'voor een deel heeft de overheid dat al verdiend door de hoge prijs van de energie. Daar werd btw overheen geheven. Omdat dat procentueel is, kwam er ook meer geld binnen De accijnsverlaging is nu om de hoge energieprijs te compenseren", stelt Knoben.

Groot verschil
Het verschil tussen Nederland en Duitsland zal door de accijnsverlagingen weer oplopen. De accijns op benzine in Duitsland gaat met 30 cent per liter omlaag en die op diesel met 14 cent. Aan de Nederlandse pomp zal vanaf 1 april de benzine 17 cent goedkoper zijn. Voor diesel ben je 11 cent per liter goedkoper uit.

In Duitsland gaat de prijs dus iets harder omlaag, dus binnenkort zal het voor automobilisten weer kunnen lonen om een ritje de grens over te maken en daar de tank vol te gooien. Eerder deze maand loonde een ritje naar Duitsland eigenlijk al niet meer toen de benzineprijzen ook daar richting de 2,20 euro per liter gingen.

Misschien nog een hele stomme vraag mijnerzijds. Maar ik heb tot nu toe altijd bij de Shell getankt (hoezo een dief van je eigen portemonnee?) en daar kun je in Nederland airmiles sparen. Klopt het dat dat in Duitsland niet kan of kan je daar dezelfde (Airmiles)kaart laten scannen bij de Shell?
 
eerste opel zei:
Binnenkort loont het weer om naar Duitsland te rijden voor een volle tank. Per welke datum is nog niet bekend, maar na België en Nederland volgt de Duitse regering nu met een accijnsverlaging voor 3 maanden. De accijns op benzine gaat met 30 cent naar beneden en de accijns op diesel met 14 cent.
Een stuk meer dus dan in Nederland. En dat Nederland voor minder kiest is een 'politieke beslissing' omdat het een makkelijke manier is om extra inkomsten te genereren.

In Duitsland kunnen ze het hoognodige wegenonderhoud nog wel wat langer uitstellen, het is toch al waardeloos. En als ze ook de zorgverzekering zo duur houden en de oudedagsvoorziening zo mager, dan hebben ze meer dan genoeg budget om te spelen met de benzineprijs. Maar goed, velen vinden Duitsland zo geweldig dus misschien moeten we een hoop van ze overnemen. Alleen AOW als je echt helemaal niks hebt en je kinderen kunnen ook niet voor je zorgen, 400+ euro per maand aan zorgverzekering als je ongeveer modaal en hoger verdiend. Maar wel goedkopere benzine.
 
We zijn allemaal nu wel zo enthousiast dat Duitsland de benzine 30 cent goedkoper maakt, maar je moet het wel in perspectief zien.
Duitsland geeft 3 maanden lang 30 cent korting en Nederland geeft 9 maanden lang 17 cent korting.
Als ik dat zo uitreken is de korting in Nederland toch gunstiger.
 
R Wolters zei:
eerste opel zei:
Binnenkort loont het weer om naar Duitsland te rijden voor een volle tank. Per welke datum is nog niet bekend, maar na België en Nederland volgt de Duitse regering nu met een accijnsverlaging voor 3 maanden. De accijns op benzine gaat met 30 cent naar beneden en de accijns op diesel met 14 cent.
Een stuk meer dus dan in Nederland. En dat Nederland voor minder kiest is een 'politieke beslissing' omdat het een makkelijke manier is om extra inkomsten te genereren.

In Duitsland kunnen ze het hoognodige wegenonderhoud nog wel wat langer uitstellen, het is toch al waardeloos. En als ze ook de zorgverzekering zo duur houden en de oudedagsvoorziening zo mager, dan hebben ze meer dan genoeg budget om te spelen met de benzineprijs. Maar goed, velen vinden Duitsland zo geweldig dus misschien moeten we een hoop van ze overnemen. Alleen AOW als je echt helemaal niks hebt en je kinderen kunnen ook niet voor je zorgen, 400+ euro per maand aan zorgverzekering als je ongeveer modaal en hoger verdiend. Maar wel goedkopere benzine.

Hear, hear.
Het zijn m.i. ook steeds dezelfde groepen die vinden dat de overheid geldverkwistend werkt en dat diezelfde overheid te weinig doet om mensen te helpen. Onbegrijpelijk.
 
Zolang de zaken goed draaien hier hoef ik op geen euro te zien wat benzinebudget, toch zijn we voorzichtig met ons geld en proberen we de klanten te bezoeken met de zuinigste wagens hier.
Sinds ik in betere gezondheid ben, buiten de chronische pijnen die niet weggaan, ga ik bijna dagelijks met de fiets of te voet naar het werk, wat betreft brandstof besparen we wel wat mee.
Nadeel is dat ik meer geld op doe in de supermarkt wegens meer calorieën verbranden.
 
Anderson zei:
Inmiddels is de prijs terug naar bijna 2 euro.

Vind je?

Adviesprijs 2,224

Korting kan je wel vinden, met Pasen bijvoorbeeld bij de Makro getankt voor 1,939.
Maar adviesprijs echt nog flink hoger.
 
Carkiller zei:
Anderson zei:
Inmiddels is de prijs terug naar bijna 2 euro.

Vind je?

Adviesprijs 2,224

Korting kan je wel vinden, met Pasen bijvoorbeeld bij de Makro getankt voor 1,939.
Maar adviesprijs echt nog flink hoger.
Maar wanneer heb jij ooit voor de adviesprijs getankt?
 
^^ ach, ik heb vanavond 14 kilometer gereden om bij een Tinq pomp te geraken die aan de Max kortingen meedoet. Euro 98, E5 tanken voor € 2,11 per liter. Geen slechte prijs.. maar ja.. paar kilometer verderop had ik het gisteren voor € 2,15 per liter kunnen tanken.. zonder om te rijden.. :(

..en dan zie ik nu op de betreffende tankstation prijzenpagina dat de literprijs bij de betreffende Tinq pomp op € 2,14 per liter staan.. dus die Max korting was maar een paar centen.. en dan had ik de tank nog half vol.. o_O

Wát kan marketing toch rare dingen doen met je brein...:p

Anyway.. in hetzelfde hoekje (min of meer ) is ook de wasbox gevestigd.. dus de auto glimt weer (kan ook verbruik schelen...:cool:) en daarna nog gestopt bij de fastfoodcorner.. dus nog een keer, relatief, té veel geld uitgegeven..
 
Terug
Bovenaan