Oldtimerverzekering voor 'daily driver' mogelijk?

Cupra 6K2

Startmotor
Beste forumleden,

Autoverzekeringen zijn nogal duur voor jongeren. Ik ben 24 met 4 schadevrije jaren en betaal nu zo'n 55 euro per maand voor mijn Opel Astra Coupé 2.2 uit 2002. Nu zat ik eens te kijken naar oldtimerverzekeringen waar je vaak zo'n +-15 euro per maand betaald. De 'oldtimer' moet dan vaak minstens 25 jaar oud zijn. Nu is het ook vaak zo dat je naast je 'oldtimer' een 'daily driver' moet hebben, maar is dit altijd zo?

Stel dat ik mijn Astra verkoop en een Opel Calibra uit 1993 koop. Kan ik deze auto dan alsnog legaal verzekeren als oldtimer als dit m'n enige auto is en ik zo'n 14.000 km per jaar rijdt? Ik hoor graag jullie ervaring hiermee en ook welke verzkeringsmaatschappij jullie gebruiken voor jullie oldtimerverzekering!

Met vriendelijke groet,
Casper

Autorijden is (niet) duur.... Verzekeringen hebben iets met een collectiviteitsgedachte en slachtoffers met een beetje letsel (smartegeld en inkomensverlies voor een jaartje of wat) kosten klauwen met geld. Gewoon niet betalen, pakkans niet al te groot en voor verder goedkoop, schrijft je uit bij de gemeentelijke administratie, vraagt geen uitkering, betaal niet na tanken.... Jat banden met velgen als die van jou aan vervanging toe zijn. De samenleving hoest het wel op voor eventuele slachtoffers.

Oldtimerverzekeringen komen meestal met nogal wat beperkingen, naast leeftijd bijv alleen recreatief verkeer en geen woon-werk verkeer, geen boodschappen, beperkte hoeveelheid kms enz. Juist om gebruik als jij wil uit te sluiten.

Een Calibra is geen oldtimer... Voor die tussencategorie is het niet makkelijk iets goedkoops te vinden. Ik liep hier tegenaan bij een Golf VR6 uit 1994.
En juist om dit soort situaties te voorkomen zijn die regels bedacht romdom oldtimerverzekeringen: een andere auto's voor dagelijks gebruik is verplicht. Volgens de regels mag zelfs incidenteel woon-werk-verkeer niet met de oldtimer...

Ik heb zo’n vermoeden dat je met 24 jaar een auto met een 2200cc motor nergens “goedkoop“ verzekeren kan.
Kijk eens bij inshared, en nee géén aandelen.
Ik heb m’n oldtimertje gewoon als daily driver bij centraal beheer voor een €100,— per jaar in de w.a verzekering.
Maar ja, 53 jaar, een Corsa'tje A en 30+ schadevrij is géén vergelijk natuurlijk.

MR PMG zei:
Ik heb zo’n vermoeden dat je met 24 jaar een auto met een 2200cc motor nergens “goedkoop“ verzekeren kan.
Kijk eens bij inshared, en nee géén aandelen.
Ik heb m’n oldtimertje gewoon als daily driver bij centraal beheer voor een €100,— per jaar in de w.a verzekering.
Maar ja, 53 jaar, een Corsa'tje A en 30+ schadevrij is géén vergelijk natuurlijk.

Mijn cabrio is ook gewoon verzekerd met normale verzekering, WA+ zelfs voor iets van €25,-. Had geen zin in allerlei onhandige beperkingen en regeltjes die bij een young(en old-)timerverzekering horen.

Haha, hier moet ik toch even om lachen. Jij denkt daadwerkelijk dat een oldtimer rijden met een goedkopere verzekering gaat lonen?
Je snapt dat de lasten veel hoger zijn bij een oldtimer?

Het is juist door dit soort misbruik dat de oldtimer en youngtimer verzekeringen steeds meer beperkingen krijgen en moeilijker af te sluiten zijn.:(

1x uit een verzekering gegooid, die van m'n old timer.... Op een gegeven moment MOEST die Casco verzekerd zijn mét een taxatie rapport van de verzekeraar. Volgens mij verzeker je alleen zaken die je niet binnen 1 of 2 jaar kunt ophoesten... De Casco waarde van een oude Land rover :T...… Maar dat mocht dus niet, er diende een taxatie rapport aanwezig te zijn én de auto diende casco verzekerd te worden, "of u wordt geroyeerd"

Ben ik een jaartje of 7 geleden ook al eens mee aan het worstelen geweest, kreeg de keuze tussen allrisk oldtimerverzekering of normale WA-autoverzekering i.p.v. de lopende oldtimer WA-verzekering.... premies lagen ongeveer gelijk.
Uiteindelijk toen toch wel voor elkaar gekregen dat m'n low budget oldtimer (Talbot Horizon) gewoon als oldtimer WA verzekerd kon blijven, al moest er helaas wel eerst een dreigement om alle lopende verzekeringen bij die maatschappij weg te halen aan te pas komen.
Heb dat ding destijds trouwens wel laten taxeren, want zonder een taxatie blijft de dagwaarde van dat oud spul op ongeveer kiloprijs oud ijzer steken...

Maar dat beestje staat inmiddels ook al weer wat jaren onverzekerd stof te verzamelen in een stalling tussen nog wat andere lotgenoten, dankzij die rare wintereis van de overgangsregeling had ik er geen zin meer in om de Horizon rijdend te houden.
Over 14 maandjes wordt de Horizon 40 jaar jong, misschien dat die dan weer een keer de weg op gaat. (of als een "schuurvondst" de verkoop in gaat:))

Een zeer beperkende oldtimerverzekering was duurder dan een normale WA verzekering, km-vrij.

Misschien zal mijn no-claim en het gewicht van de Swift Gti er iets mee te maken hebben (740 kilo).

Allereerst, bedankt iedereen voor de reacties! Mijn doel van deze vraag was om er achter te komen of je een auto van 25+ jaar als enige auto kunt verzekeren met een oldtimerverzekering. Ik merk aan een aantal van jullie reacties dat jullie dit zien als misbruik van de oldtimerverzekering en kan daar ook wel inkomen, maar dit was zeker niet mijn insteek . Ik wist gewoon weinig van een oldtimerverzekering af en stelde deze vraag op dit forum, omdat een aantal van jullie zelf ook een oldtimer hebben.

Barri zei:
En juist om dit soort situaties te voorkomen zijn die regels bedacht romdom oldtimerverzekeringen: een andere auto's voor dagelijks gebruik is verplicht. Volgens de regels mag zelfs incidenteel woon-werk-verkeer niet met de oldtimer...
Ik wist bijvoorbeeld niet dat ze zo 'streng' zijn wat betreft oldtimerverzekeringen, maar hierdoor zal het voor mij al geen optie zijn.

Nissan GTR R34 zei:
Haha, hier moet ik toch even om lachen. Jij denkt daadwerkelijk dat een oldtimer rijden met een goedkopere verzekering gaat lonen?
Ik begrijp dat de kosten van een oudere auto waarschijnlijk hoger zullen zijn dan de kosten van een nieuwe auto. Het gaat hier echter om een auto van 18 jaar die dan zou worden ingeruild met een auto van 25 jaar. Als deze aan de voorwaarden van een oldtimerverzekering zou voldoen (wat het niet doet, heb ik zojuist geleerd), dan zou me dit 400 euro aan verzekeringspremie per jaar schelen. Als de onderhoudskosten minder dan 400 per jaar extra zijn, zou ik alsnog goedkoper uit zijn. Ik begrijp dat een oudere auto over het algemeen duurder is om te onderhouden, maar het verschil in jaarlasten incl. verzekering zou nog best kunnen meevallen mijns inziens.

Een verzekeraar biedt verschillende verzekeringen aan voor verschillende doelgroepen.
De prijs wordt afgestemd om het risico voor de verzekeraar en de hoogte van de uitkering, die moet worden betaald.
Dus iemand die een VW kever heeft, die max. 5000 km per jaar rijd, in de zomermaanden, betaald minder dan iemand die 25.000 km rijdt in een Golf Gti van 3 jaar oud.
De verzekering voor de kever wordt dan een oldtimer verzekering genoemd.
De lage premie wordt niet bepaald omdat de verzekeraar mensen met een oldtimer een voordeeltje gunt
Er zijn ook verzekeringen voor young timers van 10, 15 en 25 jaar oud, allemaal met hun eigen voorwaardes.
Bij sommige is een taxatierapport verplicht, bij de meeste is een kilometerbeperking en of een bepaald tijdvak wanneer er niet mag worden gereden.
Ik denk niet dat een verzekeraar brood ziet in een goedkopere verzekering voor jongeren in een oudere sportieve auto. :)

Cupra 6K2 zei:
Nu is het ook vaak zo dat je naast je 'oldtimer' een 'daily driver' moet hebben, maar is dit altijd zo?

Eigenlijk altijd wel het geval en dat is erg goed. (om mensen zoals jou eruit te houden die de regelingen eigenlijk misbruiken). Ik heb zelf mijn 27 jaar oude Omega als oldtimer verzekert en dit ging heel makkelijk zolang ik maar een dagelijkse auto had. De Omega rijd net 2500/3000 km per jaar dus past dat perfect. Als dagelijks vervoer de Corsa staan die er 18.000km doorheen perst elk jaar. Verder gelden er bij Unive geen vervelende begrenzingen.

Muddy Bandit zei:
Het is juist door dit soort misbruik dat de oldtimer en youngtimer verzekeringen steeds meer beperkingen krijgen en moeilijker af te sluiten zijn.:(

Nissan GTR R34 zei:

Ik moet het toch even voor de TS opnemen, want dit soort reacties zijn nogal veroordelend en dat is nergens voor nodig. Nergens blijkt uit dat de TS van plan is ergens misbruik van te maken of een verzekeraar te misleiden. De informatie die de verzekeraar uitvraagt is controleerbaar en volstaat in principe om "misbruik" te voorkomen, namelijk leeftijd, andere auto op naam, schadevrije jaren etc. Verzekeraars zijn prima in staat om te bepalen of ze een verzekering willen aanbieden. Zolang je maar eerlijk bent over het gebruik (dus niet toch woonwerkverkeer of boodschappen doen wanneer dit niet is toegestaan).

Dat een oudere auto logischerwijs gepaard gaat met hogere onderhoudskosten wil nog niet zeggen dat je onnodig veel moet betalen voor vaste lasten. Ik geef zelf (ook) veel liever geld uit aan onderhoud dan aan mrb, verzekeringen of afschrijving. Een Opel Calibra wordt langzaamaan een liefhebbersauto en is een toekomstig klassieker, die bovendien geschikt is voor dagelijks gebruik en vermoedelijk niets meer zal afschrijven. Ik kan me dus best indenken dat TS overweegt daarin te gaan rijden en zich oriënteert op de kosten die dat met zich meebrengt.

Dan inhoudelijk: ja, er bestaan verzekeringen voor old/youngtimers die dagelijks gebruikt worden zonder vereiste van een andere auto op naam. Vaak zijn er wel andere aanvullende eisen, zoals een minimumleeftijd, maximaal kilometrage, de auto moet speciaal genoeg zijn (klassiekerpotentie hebben) en in sommige gevallen kun je alleen een all-riskverzekering afsluiten waarbij een geldig taxatierapport verplicht is. Ter oriëntatie zou je eens een premieberekening kunnen doen op de site van Gio (NB als er een premie wordt getoond betekent dit niet automatisch acceptatie door de verzekeraar). Ook zou je er eens een belletje aan kunnen wagen bij een tussenpersoon, bijvoorbeeld https://adviesverzekerd.nl/

Beros zei:
Ik moet het toch even voor de TS opnemen, want dit soort reacties zijn nogal veroordelend en dat is nergens voor nodig. Nergens blijkt uit dat de TS van plan is ergens misbruik van te maken of een verzekeraar te misleiden.

Hartelijk dank Beros voor dit hart onder de riem!

Verder zal ik eens een kijkje gaan nemen via de site van Gio over hun voorwaarden. Als ik verder nog vragen heb, zal ik contact opnemen met adviesverzekered. Nogmaals bedankt Beros en de anderen die gereageerd hebben en een mooie jaarwisseling toegewenst!

Terug
Bovenaan