Oldtimers op oude en nieuwe foto's.

De Kapitäns van '54-'57 zijn per jaar genomen net zo zeldzaam als de Sleutelgat, maar omdat de afgezien van details op elkaar lijken, komt het ponton-model an sich meer voor. Sleutelgatkapitäns zijn tegenwoordig meer geliefd dan de voorgaande types en zeker in Duitsland worden er beduidend hogere prijzen voor gevraagd!

Een oud plaatje van een bijzondere auto:
Grotefoto-8BQUNUAO.jpg

Het is een Pennock-Lagonda uit 1938.
De auto heeft een bewogen geschiedenis.
11 Juli 1938: De opdracht tot het bouwen van de auto wordt gegeven. Deze Lagonda LG6 werd speciaal gebouwd voor de Londense 'Earls Court Motorshow' in 1938.
December 1938: geïmporteerd door Hart Nibbrig & Greeve N.V.
Februari 1939: de auto wordt afgeleverd aan de Nederlandse eigenaar, J. van Erven Dorens.
Mei 1939: De eigenaar stelt de auto beschikbaar voor een grote tentoonstelling in de Apollohal te Amsterdam.
Periode 1940-1945: auto is ‘ondergedoken’ om uit handen van de bezetter te blijven.
In 1945 wordt de auto in beslag genomen door de Nederlandse strijdkrachten omdat er met de papieren iets niet zou kloppen.
1 september 1945: De automobiel werd gebruikt tijdens de intocht van Montgomery in Amsterdam (de tocht ging van Paleis Soestdijk naar A’dam, toer door de stad, lunch in het Amstelhotel, en weer terug naar Soestdijk. Ook prins Bernhard was hierbij aanwezig.
1946: Een nieuwe eigenaar weet de overheid ervan te overtuigen dat het zijn auto is. Hij neemt de auto mee naar Indië en gebruikt hem daar als directie-auto.
1950: Pennock modificeert de achterzijde op verzoek van de eigenaar na schade tijdens vervoer uit Indië.
1951: Met de auto is deelgenomen aan de Tulpenralley.
1995-2001: restauratie door Amicale Facel Holland.
Bron:https://www.classicargarage.com
Grotefoto-SJIN7EZP.jpg

Grotefoto-G4IRZBS7.jpg

Grotefoto-RZDVKIRW.jpg

Grotefoto-UVJRMIPV.jpg

Grotefoto-FIR8TQ6X.jpg

Grotefoto-WLPELY7B.jpg

Ooit eigendom geweest van Rob Slotemakers anti-slipschool op het circuit van Zandvoort. De 05-BX-22 staat dan wel niet op de foto, maar werd jarenlang op dit zelfde terrein gebruikt.

1424030625-simca1000-05-bx-22-5.jpg

Enkele jaren geleden stond dit exemplaar in een showroom in Heemstede, die niet lang na het nemen van de foto is gesloopt.

De Simca in kwestie is helaas ook gesloopt, getuige de foto van Tim.

Voordat hij vergeten wordt:

Door Klassiekerrijder begin jaren '90.
Grotefoto-CGF86ATZ.jpg

Door Pedigreepaul op 13 juni 2010.

Astrawez zei:
Door Klassiekerrijder jaren '90 (toch?)

5 mei 2014 door Willem Alink

Gaat het wel om dezelfde auto of alleen om hetzelfde kenteken? De stickers op de achteruit zijn namelijk anders, open dakje en zo zie ik nog wel wat verschillen. Of zijn dergelijke zaken "eenvoudig" te veranderen?

Dat dak is beiden een découvrable alleen op de 2e foto staat het open.
Stickers op een achterruit kun je verwijderen en plakken natuurlijk.
Bovendien zijn de ruiten er waarschijnlijk uitgeweest bij de spuitbeurt.
Een ruit in een ruitrubber is vrij eenvoudig te verwijderen en te plaatsen.

Ik zie ook andere spiegels en een mistachterlicht.
Daarmee is een auto toch niet meteen omgekat?

Ik vind het niet nodig om alles maar gelijk te criminaliseren.

Door klassiekerrijder eind jaren '80/begin '90 in Houten:
Grotefoto-RJPON3JS.jpg

Door Evert op 17 mei 2014:

Door klassiekerrijder eind jaren '80/begin '90:

Door Erik van den Eijnden 20 november 2012

Inderdaad, en de Bitter is ook nog steeds bij dezelfde eigenaar als toen de eerste foto werd gemaakt (sinds 1987 namelijk). (y)

Geweldig, dat doet me goed! Bedankt voor de toevoegingen, ik hoopte stiekem al dat een paar van mijn oude spots hier terecht zouden komen.

Die Bitter staat naast een Honda Quintet als ik me niet vergis. Die zal er niet meer zijn...

Door Klassiekerrijder eind jaren '80, begin '90
Grotefoto-8FSQ3GS4.jpg

Door Patrick Castelli op 28-07-2012

Door Roadmaster2 op 27-06-2010

Door Erik van den Eijnden op 24-01-2014

Door Bert Visser op 16-06-2009

Ik blijf benieuwd wat er met die Blitz is gebeurd...

Bedankt Astrawez voor deze toevoegingen! Echt geweldig, dat zoveel van die auto's nog regelmatig op meetings verschijnen. De blauwe Rekord lijkt de enige die er slechter op is geworden.

Graag gedaan. :) Het is een leuke bezigheid zo. ;) Ik vind het altijd wel leuk om te kijken of bepaalde auto's nog rijden, zeker als het zulke leuke Opels zijn. Dat van de Blitz is inderdaad vreemd. Ik heb hem zo'n 2 jaar geleden in Rüsselsheim nog gezien bij het jaarlijkse treffen.

Door klassiekerrijder jaren '80/'90
Grotefoto-SIT6IWE4.jpg

Door CitroenAZU op 25-06-2011

Door klassiekerrijder jaren '80/'90
Grotefoto-NBABB4M6.jpg

Door CitroenAZU op 17-07-2011

Klassiekerrijder zei:
Ik blijf benieuwd wat er met die Blitz is gebeurd...

Astrawez zei:
Dat van de Blitz is inderdaad vreemd. Ik heb hem zo'n 2 jaar geleden in Rüsselsheim nog gezien bij het jaarlijkse treffen.

Die Blitz rijdt nog steeds en is nog steeds bij dezelfde eigenaar, een bekende van me. Omdat het op kenteken een autobus was, moest hij jaarlijks bij de RDW APK-gekeurd worden. Daarom heeft de eigenaar ervoor gekozen het aantal zitplaatsen terug te brengen naar 9 en het maximale gewicht naar 3500 kg, op die manier werd het een personenauto en verviel de APK-plicht omdat hij van voor 1960 is. Dat heeft helaas wel tot gevolg gehad dat men het oude, origineel Nederlandse kenteken heeft ingenomen en de auto een personenautokenteken uit de oldtimerserie AR-..-.. heeft gekregen. Op kenteken is het nu een 9-persoons stationcar ;)

Alweer een leuke vondst via dankzij de foto's van Klassiekerrijder:

Oud:

Nieuw:

Foto's dankzij Klassiekerrijder en azu250

Evenals deze oud/nieuwspot.

Oud:

Nieuw:

Beide foto's door Klassiekerrijder! ;)

Deze oud/nieuwspot was ook leuk!

Oud:

Nieuw:

Foto's door Klassiekerrijder en Niels.!

Onderstaande Volvo is echter ook leuk. Daarvan zijn alleen twee oude foto's bekend. De MX-51-58.

Oud:

Ouder:

15792433391_d96a6a0013_z.jpg

Foto's door Klassiekerrijder en 929V6.

Wauw . Die katterug . Al va 1980 bij de laatste eigenaar EN met geldige apk , (y)

Apart dat die Amazon er meer standaard is uit gaan zien dan vroeger. Vaak zie je het tegenovergestelde, heb ik het idee.

Grotefoto-E4Y8MREY.jpg

Pia Beck (Jazz zangeres en pianiste) in haar MG TF. De foto is uit 1954.
Grotefoto-BV877RMC.jpg

Uit Klassiekerrijders' spotarchief, gefotografeerd in Amersfoort:

Grotefoto-LJFQ7R7A.jpg

Grotefoto-E6HVHWF4.jpg

En ik zag 'm afgelopen zomer in Classic Park in Boxtel:

Het kenteken is op deze foto niet zichtbaar, maar stond op het bordje vermeld.

En ook van deze weten we dankzij Klassiekerrijder hoe hij er langer geleden uitzag:

Ik heb hem zelf alleen van voren gefotografeerd, Skitmeister heeft er ook een van de achterkant:

Da's gaaf! Mooi dat de originele doppen er weer op zitten, hoewel ik de jaren '60-autoshop-'sportdoppen' ook erg leuk vond om weer 'ns te zien.

Tja ik weet het niet hoor, het lijkt me ook wel een grote toyota een cressida misschien?

In dit geval nog echt de Datsun Bluebird, met achterwielaandrijving. Zijn voorwielaangedreven opvolger werd een Nissan.

Terug
Bovenaan