Oldtimers op oude en nieuwe foto's.

Het is hier een beetje stil de laatste tijd. Ik doe maar weer eens een duit in het zakje met drie foto's die al wat ouder zijn, maar toch een periode van elf jaar overspannen. De oudste is van mezelf: een Alfa 8C 2300 (DM-96-87) die ik op de Klassieke AutoRAI in 1999 fotografeerde.

Klassieke AutoRAI 1999, RAI, Amsterdam by Okke Groot, on Flickr

Thomas Vogt fotografeerde hem op de Essen Motor Show in 2006.

Alfa Romeo 8C by Thomas Vogt, on Flickr

Skitmeister spotte hem vervolgens in 2010 in het MECC in Maastricht. Het lijkt daarmee wel of deze auto vooral op shows figureert en zelden in het wild is te zien. Toch is hij al sinds 1997 bij dezelfde eigenaar.

1932 Alfa Romeo 8C 2300 Le Mans by Skitmeister, on Flickr

Onlangs kwam ik deze Daimler Sovereign tegen die wel betere dagen heeft gekend.
54011028325_1985d41ef3_b.jpg

Een foto van die betere dagen staat op wikimedia, gedateerd 2010:
Daimler_Sovereign_4.2_%2C_Dutch_licence_registration_AH-64-87_pic1.JPG

Zowel de Transporter als de Dyane vind ik leuker in de oude verschijningsvorm, de VW niet zo 13 in een dozijn en de Dyane met zijn vrolijkere kleur.

Die Transporter is wel goed opgeknapt zeg. Eerst had ie een eigen uitstraling maar toch bevalt de nieuwe look me, ondanks de twotone, beter.

Is 20 jaar lang geleden? Ik vind van wel. In de zomer van 2004 kocht ik mijn eerste digitale fotocamera.
Speciaal gekocht voor een zomerbaantje in Frankrijk van ruim 2 maanden.

Daarmee fotografeerde ik aan de Côte d'Azur deze zilverkleurige Citroën BX 16V uit 1989.

En laatst in Lyon, ruim 20 jaar later dus, heb ik de voorkant kunnen fotograferen. :cool:

Van de Berliet VRD19 zijn maar 999 exemplaren gebouwd, waarvan slechts 9 als Limousine.
Tot 2017 dacht men dat geen enkele Limousine nog bestond, totdat er een opdook in een garage in Lyon.

Deze Limousine werd in 1933 gekocht door de eerste eigenaar. Vanaf zijn overlijden in 1957 t/m 2017 stond ie in de garage.

Dit is een foto uit 1938:

Bron: Fondation Berliet

Zo zag ie eruit in 2018:

Foto: terminatorrb

En zo ziet ie er nu uit, na een volledige restauratie:

Och jongens toch...wát jammer dit zeg. Wat is íe mooi op de foto uit 2018, zeker als je de afbeelding van 80 (!) jaar daarvoor erbij neemt en zodoende de tand des tijds kunt aanschouwen.

Inderdaad. Best mooie kleuren op zich, maar een auto waarvan de historie zo goed te traceren is had ik 100% origineel gehouden. Zwart is niet echt fraai of bijzonder, maar het hoort bij deze auto.

Laatst bewerkt:
Het valt mij op dat Okke Groot zijn vele foto's off-line heeft gehaald, en dat dat best gaten in dit topic slaat. Zijn hele Flickr-account lijkt te zijn verwijderd.

Het valt mij op dat Okke Groot zijn vele foto's off-line heeft gehaald, en dat dat best gaten in dit topic slaat. Zijn hele Flickr-account lijkt te zijn verwijderd.
Dit was mij een tijdje terug ook opgevallen. Zijn account lijkt inderdaad helaas verdwenen. Erg jammer. :(

Dit was mij een tijdje terug ook opgevallen. Zijn account lijkt inderdaad helaas verdwenen. Erg jammer. :(
Hij is zijn hele collectie naar 500px aan het verplaatsen, zijn Flickr-account is inderdaad weg. Op 500px zijn inmiddels veel foto's weer terug te vinden.

Dat lijkt een site die niet zozeer bedoeld is om foto's te delen, maar ze te gelde te maken, en dat een login vereist is om foto's te kunnen zien. Ik vermoed dan ook dat we het verder zonder Okke's bijdragen moeten doen hier, en dat is best een gemis.

Nee, dat zijn Rob Slotemaker en Rob Janssen.
Nouja, Via Wiki Commons kreeg ik juist de info dat het Hissink en van Lennep waren...

Ik heb verder geen 'beeld' bij wie het zijn, ik ging ervan uit dat het eerdergenoemde het waren. Bedankt 929V6! :)

Terug
Bovenaan