Oldtimer kopen in februari, en naar huis rijden.

A

Anoniem

Guest
Hallo allemaal,

Ik zit met een vraag waar ik maar geen duidelijk antwoord op krijg, zelfs de dame aan de telefoon van de belastingdienst weet het niet zeker...

Nou hier komt ie: ik heb een oldtimer gekocht die in de overgangsregeling valt, tenminste daarvoor ga ik hem aanmelden. Nu is het zo dat ik de auto in februari wil ophalen, en naar mijn huis wil rijden, mag dit tijdens deze maand? Omdat je in de 3 bekende maanden er niet mee mag rijden op de openbare weg als ie in de overgangsregeling zit.

De huidige eigenaar betaald nu de volle MRB ter info.

Alvast bedankt!

Het overgangstarief kun je alleen aanvragen voor het volgende jaar. Voor 2019 zit je dus vast aan het volle tarief dat de vorige eigenaar heeft gekozen.

Zie deze PDF van het aanvraagformulier voor de overgangsregeling. In de voorwaarden staat:

Verzoek Motorrijtuigenbelasting Bijzonder tarief overgangsregeling voor oldtimers zei:
Let op!
Betaalt u nu het normale tarief
? Dan gaat de overgangsregeling
in op 1 januari van het eerstvolgende kalenderjaar. Tot dat
moment betaalt u dus de normale motorrijtuigenbelasting.

Dank je wel.

Dit geldt toch niet als de auto van eigenaar wisselt, tenminste dat lijkt mij.

De huidige eigenaar is nu zeg maar te laat om te wijzigen, dat wel.

Je zult voor het hele jaar 2019 de volle mep moeten betalen, zelfs bij overschrijven nieuwe eigenaar kun je dit niet meer wijzigen. Anders zou je het systeem kunnen misbruiken door bijvoorbeeld voor de wintermaanden te switchen van overgangstarief naar vol tarief door simpelweg de auto over te schrijven.

Ok duidelijk, dank je wel!

Gelukkig dat de auto maar 800kg weegt, bij een grotere en dus zwaardere auto hang je er wel aan met de MRB per maand...

Nogmaals gebeld met de belastingtelefoon. Naar huis rijden mag dus niet in februari, overschrijven uiteraard wel, en je krijgt dan als nieuwe eigenaar de keuze om mee te doen in 2019 aan de regeling.

Ik noemde ook het verhaal van de zware auto en daardoor hogere MRB, dit zou dus ook niet eerlijk zijn.

Ik ben je even kwijt: Je koopt een oldtimer (emotie) Beluit dat ding in februari op te halen ipv maart (Je wilt 'm hebben, emotie) en gaat dan moeilijk doen over een paar tientjes ? 800 kg? wat is dan het tarief? € 25 per maand ofzo?

Waarom zet je hem niet gewoon op een auto ambulance? een wagen van 800 kg past nog wel op een lichte auto ambulance en dan past er ook nog wel een gewone trek auto voor.
Is de wagen apk gekeurd? anders kun je hem beter eerst schorsen en rustig aan klaar maken. Ik neem aan dat je hem met dit winterweer toch ook niet buiten wil hebben? Er van uitgaande dat de wagen geen roest preventie 2.0 heeft gehad...

Pietzoveel zei:
Ik ben je even kwijt: Je koopt een oldtimer (emotie) Beluit dat ding in februari op te halen ipv maart (Je wilt 'm hebben, emotie) en gaat dan moeilijk doen over een paar tientjes ? 800 kg? wat is dan het tarief? € 25 per maand ofzo?

Nee zo zit het niet. De huidige eigenaar is eerst op zoek gegaan naar een andere auto alvorens deze te aan mij te verkopen. De afspraak was om de auto in maart op te halen, maar de eigenaar berichte vanmorgen dat hij inmiddels een andere auto heeft gevonden, en de betreffende auto evt eerder opgehaald kan worden. Mijn idee was dus om de huidige eigenaar wat bij te staan, door eerder op te halen. Vind hij ook geen probleem nu dat het maart wordt, hebben we inmiddels besproken.

Ik heb al meerdere oldtimers hier staan, dit model ook al, dus voor mij zit er geen haast bij. En ja om dan voor iedere auto de volle MRB te gaan betalen als dit niet nodig is, is wat overdreven vind ik persoonlijk.

hobbes2cv zei:
Waarom zet je hem niet gewoon op een auto ambulance? een wagen van 800 kg past nog wel op een lichte auto ambulance en dan past er ook nog wel een gewone trek auto voor.
Is de wagen apk gekeurd? anders kun je hem beter eerst schorsen en rustig aan klaar maken. Ik neem aan dat je hem met dit winterweer toch ook niet buiten wil hebben? Er van uitgaande dat de wagen geen roest preventie 2.0 heeft gehad...

Ik heb laatst ook een auto laten ophalen door een bedrijf. Deze haalt de auto op in heel Nederland en brengt deze voor je deur thuis, voor €75 ex btw. Ambulance huren en in mijn geval ook een auto regelen met trekhaak red ik niet voor deze prijs. Maar goed dat is deze keer ook niet de bedoeling.

Is inderdaad zonde om nu mee te rijden met dit weer.

Is het een optie dat de verkoper de auto komt brengen, en dat jullie dus daarna pas het kenteken overschrijven? En dat je de beste man even netjes thuisbrengt uiteraard :)

Terug
Bovenaan