Offtopic #103 - Het enige Autoweek Offtopic - Kinderen! Lief zijn voor elkaar.

Als je echt rustig rijd dan ga je het niet merken. Maar dan ook echt rustig!

Anders merk je het altijd, ik voel veel reactie in mijn stuur met een snelle fly-over, bijvoorbeeld "de stok" :p met een BMW word dat stuurgevoel rustiger, maar voel je dat je aan de achterkant ook kunt sturen.

Grappig nog trouwens, als je de A50 afkomt vanuit Zwolle en Apeldoorn en bij Arnhem de A12 opgaat. Daar mocht ik maandag 120, een Peugeot 206 haalt mij in, met 130, nou ja vooruit. adviessnelheid in die bocht is 90, maar 120 is makkelijk te doen. Doet de Peugeot?

HIJ REMT! Dus eerst mij inhalen en te hard rijden op dat punt en dan afremmen? Tering gelukkig kon ik er langs. Hij keek wel stom toen die daarna weer voorbij kan zoeven. Gaspedaal intrappen kunnen we allemaal. :p

Die grapjassen heb je ook vaak ja :) Haast op het rechte stuk maar in de bochten zijn ze weg

Van de A59 de A17 op richting Breda is ook vaak leuk, dan heb je een heel stuk maar 1 strook. Als ik dan Vmax rijd klimt er vaak 1 in m'n kont, net voor de bocht laat ik het gas nog even los want zo snel kun je die bocht nou ook weer niet in;) het gevolg is dat hij / zij / het nog verder in m'n reet kruipt....
Maar in de bocht worden ze steeds kleiner en na de bocht duurt het een tijdje voor ze me weer ingehaald hebben :)

Als ik vlot rijd merk ik in de bochten (bijv. knooppunt Galder, Dordrecht -> Tilburg) wel het verschil tussen bijvoorbeeld een 5-serie (RWD) en V60 (4WD), zou me niets verbazen als een voorwielaangedreven concurrent weer een tikje anders aanvoelt. Bij vlot optrekken voel ik ook wel verschil, bij rustig rijden en op de cruisecontrol zelden tot nooit.

Ik rijd nu sinds iets meer dan een maand een rwd auto en enige wat ik echt als rwd/fwd verschil heb kunnen opmerken (behalve dat mijn auto goddelijk rijdt :T ) is dat bij wat harder optrekken je het idd totaal niet in je stuur voelt, terwijl ik dat bij mijn vorige fwd auto wel soms voelde.

Zet de tractiecontrole eens uit. :T En ga eens op een antislipcursus, is heel verhelderend. Ik zou die in Rosmalen aanraden dan merk je verschil zeg! En dan daarna een bij de ANWB in Lelystad met je eigen wagen.

Ondertussen aan het einde van de dag heb ik nog een klein driftlesje gehad van de instructeur. :D En ik heb er nog 1 bij de Leeuw gedaan omdat ik dan gratis schadevrije jaren kreeg bij mijn autoverzekering.

Nico GTR zei:
Zet de tractiecontrole eens uit. :T En ga eens op een antislipcursus, is heel verhelderend. Ik zou die in Rosmalen aanraden dan merk je verschil zeg! En dan daarna een bij de ANWB in Lelystad met je eigen wagen.

Ondertussen aan het einde van de dag heb ik nog een klein driftlesje gehad van de instructeur. :D En ik heb er nog 1 bij de Leeuw gedaan omdat ik dan gratis schadevrije jaren kreeg bij mijn autoverzekering.

Is de eigen wagen een mogelijkheid dan, in Lelystad? Had ik dat geweten! Toen ik voor die slipcursus ging hadden ze Golfjes en Ibiza's gehuurd. Omdat die dingen sowieso een nieuwere versie van ABS (en ESP, natuurlijk, maar die had ik op een gegeven moment al uitgezet) hebben was ik ook erg benieuwd hoe mijn eigen auto zou reageren op zo'n slip.

Hoewel, met mijn verminkte stabilisatorstang is dat wellicht niet zo'n goed idee :D

Ik heb jaren geleden een rijvaardigheidscursus gewonnen op Zandvoort bij Bleekemolen. Die moest je ook doen met je eigen auto (y) Geen slipcursus, maar wel noodstop/uitwijkmanoeuvres uitvoeren. Toch fijn om te weten hoe je auto reageert in deze gevallen. Ik was trouwens 1 van de enige zonder ABS. En dat verschil merk je ook!

Ohh dat lijkt me ook tof om eens te doen ja, zo'n rijvaardigheid of slip cursus. Heb daar wel eens met een schuin oog naar gekeken, maar was best wel duur herinner ik me....

Ik heb een paar jaar terug van mijn ouders een slipcursus gekregen voor m'n verjaardag. Weliswaar via Vakantieveilingen, maar dat scheelde aanzienlijk. (y) Was geen al te uitgebreide slipcursus, maar wel erg leuk en leerzaam. In Polo's, trouwens..

Ik zie trouwens dat bij de ANWB een (basis) slipcursus momenteel maar 75 euro is.

EDIT; verdergeklikt, bij boekingsformulier kom je weer op de site van het Safety Experience Center in Rosmalen, maar wel voor maar 75 euro.. :rolleyes:

Zo'n anti-slip cursus zou verplicht onderdeel moeten zijn om het rijbewijs te halen.
Ik ben blij dat ik ze gedaan heb
[size=x-small](En blij dat ik drift-cursussen enz gevolgd heb, nu eigenlijk nog eens de licentie nog eens aanvragen:p)[/size]

Mij ook, antislipcursus is in Scandinavie verplicht. Ook een van de redenen dat daar geen ongelukken gebeuren als er sneeuw op de grond ligt. In tegenstelling tot de Nederlander die 50 km/h te langzaam vind.

Hah! Heb zojuist de slipcursus in Rosmalen geboekt! :)

65 euro inderdaad....dat vind ik nog wel goed te doen. Ben benieuwd! 12 Februari ben ik aan de beurt :cool:

Haha is wel mn plan. Ik heb wel even bij de reservering al aangegeven dat ik graag ook wil filmen, maar dat ik alleen mezelf in beeld zal brengen en niet de instructeur of medewerkers daar. Ga er vanuit dat ze er dan wel akkoord mee zijn.

Weet niet of ik 't met Lexy mag/kan doen. Ik dacht dat hun daar wel speciaal auto's voor hadden daar... en Lexy is een automaat :D weet niet of dat ook nadelig is bij zo'n slip-test?

Dan resteert wel de vraag hoe je dan je eigen auto van 1900 kg. met 4wd, automaat en elektronische handrem daarmee kunt vergelijken.

Enkel het kijkproces en hoe je een auto "in theorie" moet rijden. Dat is waar ze heel erg op letten en naar toe sturen. Inderdaad zal het gevoel in je eigen auto heel anders zijn.

Oh ja Omniradius, op t Autotron moet je langs de parkeerplaats rijden, vervolgens dat weggetje langs het azc nemen als dat er nog is, dan kom je langs een dijk, die uitrijden en dan ben je er. ;)

Heb jaren terug eens zo'n slipcursus gedaan. Dan gebruikte je wel je koppelingspedaal en handrem (o.a. om een 360-gr. slip te maken). Dat gaat bij mij dus niet werken. Trouwens, met ASR en ABS wordt het al lastig.

Ja klopt!

ABS remmen en uitwijken gaan ze van uit. Slippen gaat door insturen op een glad stuk en eerst ervaren wat de tractiecontrole doet. Daarna als het uit gaat.... :D

Wij zaten toen met 4 man in 1 auto. Degene op de bijrijdersstoel trok bij het teken een keer kort de handrem aan, bestuurder mocht vervolgens de auto weer recht zien te krijgen (y)

In Lelystad hebben ze een plaat die, als je er met de achterwielen overheen gaat, naar links of rechts schuift. Hoe hard dat gebeurt en welke kant je op gaat weet je op voorhand niet, dus dat is altijd een verrassing. Erg apart :D

Zo dus: https://www.youtube.com/watch?v=QJ6c-W_jePY

Deze was minder hard, dus dan kun je de auto nog goed rechttrekken: https://www.youtube.com/watch?v=0isqoJuq3UI

Die plaat is wel handig. Wij moesten toen zelf op het teken ook een kant opsturen, dus je wist van te voren al welke kant de auto uit zou gaan breken.

Leuk! Maar als je 'm gebruikt waarvoor ik 'm gebruik, (Adobe CS-software) dan vind ik een Apple toch fijner. Sinds ik overgegaan ben op Apple wil ik niks anders meer. :) Persoonlijk vind ik dat documenten en software in MacOS makkelijker terug te vinden zijn dan bv. in Windows 10.

En dure rommel? De MacBook die ik heb was in 2011 net zo duur als de computer die jij noemt. ;)

Adobe trekt die van mij ook zonder moeite. Maar ik gebruik hem vooral voor CAD programma's en simulaties naast uiteraard wat word en powerpoint en excel.

Grafische kracht van een Macbook is niet in staat dat allemaal bij te houden, daarnaast moet ik dan alsnog windows draaien om NX10 te kunnen installeren. Dus nee.....2500 euro geeft mij een veel mooier alternatief als ik niet met een Crackbook meega. ;)

(alle respect)

Ecosysteem? :):) Je bedoelt iPhone, Mac, iPad etc? Ja, dat werkt zeker goed samen. Ik hoef mijn iPhone maar aan te sluiten op mijn MacBook en de rest gaat bijna vanzelf. (y)

Ja....ik zie niet in wat mijn woordkeuze vreemd maakt. Kan ook nog zo zijn dat je het infrastructuur wilt noemen. Maar.....vind ik persoonlijk minder goed passen.

omniradius zei:
Hah! Heb zojuist de slipcursus in Rosmalen geboekt! :) 65 euro inderdaad....dat vind ik nog wel goed te doen. Ben benieuwd! 12 Februari ben ik aan de beurt :cool:

Hé, wat leuk, die heb ik net voor de jaarwisseling gedaan. Was toen nog gladder dan anders, hele leerzame ervaring. Met 40 per uur een noodstop maken op het automobiele equivalent van Thialf, voor mijn gevoel glibberde ik een eeuwigheid door. Onderweg zelfs nog geheel nutteloos iets in de trend van "stop dan, onding" naar de auto geschreeuwd :rolleyes:.

@Nico: de info over 1-serie en Mini is gedateerd, per 1 januari zijn de auto's vervangen door Mercedessen A-Klasse, die werden net geleverd toen ik mijn cursus deed, vandaar.

Oke....mooi. :D

Ah! Zo zie je maar weer, de wereld is altijd in beweging. Was januari 2015 dat ik het deed.

Dat zeker al heb ik liever wat sterkers :)
En de afgelopen week toen ik ziek was heb ik maar helemaal geen druppel alcohol aangeraakt
Blij dat dat gezeur nu over is trouwens :) kan ik nog even verder met de voorbereiding van fase 2 van de inpandige garage

Terug
Bovenaan