Officieel: Peugeot 2008

Terminator10 zei:
Dus je mening uiten is klieren.... Oké......

Chinese of Europese versie, allebei niet om aan te gluren. Maar nogmaals, ieder z'n ding.

Trouwens, die neus van de Eur. versie vinden ze in China óók vast leuk.
Mijn god, dat grílletje (en die 'stukjes bumper de koplampen in')......:eek:

Gewoon je mening blijven geven en niks aantrekken van lieden die daar niet tegen kunnen. :)
 
Terminator10 zei:
"Mijn god" is maar een uitroep, rickie. Meer niet joh... Dus gezien de moeite die je nam om daarop te reageren, mag je dat 'van de leg zijn' wel voor je eigen rekening nemen.
(en 't ging me niet -alleen- om 't gehalte chroom, dus waar je dát nou weer vandaan haalt...)

Ongelooflijk, dat wanneer je Peugeot (of ander merk) rijdt, je kennelijk alles wat van dat merk nieuw op de markt komt mooi moet vinden...

Het design van de 2008 is verre van perfect.
De snuit had bv strakker gekund, met een iets andere hellingshoek.
Het chroom boven de achterportieren is een bewijs dat Peugeot iets wilde dat later niet bleek te kunnen: Hogere deuren.

Maar overall staat ie desondanks redelijk prettig op zijn pootjes. En op mijn netvlies.
En naar ik begrijp geeft de werkplek zicht op een fraai dashboard.
 
En ik mis tal van slimmigheden in het interieur van de 2008 die de Captur wel heeft: meer en betere aflegmogelijkheden, verschuifbare achterbank. Irritant vind ik ook dat de hoedenplank niet mee omhoogscharniert. En ik vind het dashboard van de 2008 gewoon niet mooi (ook al zijn er wat hoogwaardiger materialen gebruikt).
 
Peugeot 2008 en Mazda 6 Wagon VAB-gezinswagen van 2014
media_xl_6347061.jpg

De Peugeot 2008 is door een jury van 25 autojournalisten en 90 gezinnen verkozen tot VAB-gezinswagen van 2014 in de categorie tot 18.000 euro. In de categorie tot 28.000 euro ging de eerste plaats naar de Mazda 6 Wagon, in de categorie elektrisch naar de BMW i3.

In de categorie tot 18.000 euro haalde de Peugeot 2008 het van de Hyundai i30 en Renault Captur. De wagen werd door de gezinnen geprezen als een cross-over die veel ruimte biedt (binnen en in de koffer), een vlot weggedrag vertoont en scoort qua uitrusting, afwerking en comfort.

In de categorie tot 28.000 euro won de Mazda 6 Wagon het van de Skoda Octavia Combi en de Audi A3 Sportback. De Mazda viel bij de gezinnen in de smaak dankzij een zuinige benzinemotor. De break rijdt volgens hen vlot, geruisloos en soepel, biedt veel opbergruimte en een ruime gebruiksvriendelijke koffer, en wordt gekenmerkt door een degelijke afwerking, een mooi design en een goede verhouding prijs/kwaliteit.

Bij de elektrische wagens verkoos de jury de BMW i3 als winnaar, voor de Nissan Leaf en de Lexus IS 300h. De gezinnen bestempelden de BMW als verrassend en bijzonder origineel, met een futuristisch interieur en een pittig en aangenaam rijgedrag. Het stevige prijskaartje van de BMW bleek een minpunt.

Bron
 
Ik zie dat Peugeot de 2008 zelfs levert met 1.4 HDi dieselmotor (niet in Nederland) met een vermogen van maar liefst 50 kW/68 pk... Veel trager wordt het niet.

Rij-impressie: https://www.automobile-magazine.fr/essais/peugeot/peugeot_2008_1_4_hdi_68_access/
 
Wéér een productie verHOGING (naar 800 per dag):

https://news.autojournal.fr/news/1481379/Production-Renault-Captur-Crossover-Peugeot-2008
 
Onlangs was ik een middag in Noord-Frankrijk en je ziet ze daar ook voortdurend, niet te zuinig.
 
der Magistrat zei:
Poekoek zei:
Onlangs was ik een middag in Noord-Frankrijk en je ziet ze daar ook voortdurend, niet te zuinig.

Ik zie ze ook veel meer dan Capturs, gek genoeg.

Ze geven elkaar niet veel toe - beiden in de Franse Top 4!!
Een ongekend succes.
17% marktaandeel voor de combi Clio & Captur en 20(0)8.

https://bestsellingcarsblog.com/2014/04/02/france-march-2014-renault-captur-peugeot-2008-both-in-top-4-for-the-first-time-in-market-up-9/#more-41139
 
der Magistrat zei:
Poekoek zei:
Onlangs was ik een middag in Noord-Frankrijk en je ziet ze daar ook voortdurend, niet te zuinig.

Ik zie ze ook veel meer dan Capturs, gek genoeg.

Vandaag de beide wagens eens op dezelfde dag gekruist.
De Captur lijkt me het speelsere ontwerp, de 2008 komt me kwalitatiever over en dan zowel het globale ontwerp als de afwerking.
 
Ik vind de 2008 een rommelig ontwerp, vind het een wagen voor bv ouderen die of gepensioneerd zijn of tegen het pensioen aan zitten.
En daarmee wil ik verder niemand hier voor het hoofd stoten oid, ik vind de 2008 gewoon geen sterk uiterlijk hebben. :)
 
JP2010 zei:
Ik vind de 2008 een rommelig ontwerp, vind het een wagen voor bv ouderen die of gepensioneerd zijn of tegen het pensioen aan zitten.
En daarmee wil ik verder niemand hier voor het hoofd stoten oid, ik vind de 2008 gewoon geen sterk uiterlijk hebben. :)

Mee eens.
Te veel details die strakker hadden gekund.
 
Ook als 2 deurs?

https://www.autoexpress.co.uk/peugeot/87079/peugeot-2008-rx-3-door-in-the-pipeline

2008 heeft ook z'n verkoopstart gemaakt in China - bijna 2008 stuks.
 
1ste post van deze pagina. Ene RickM schreef:

Het design van de 2008 is verre van perfect.
De snuit had bv strakker gekund, met een iets andere hellingshoek.
Het chroom boven de achterportieren is een bewijs dat Peugeot iets wilde dat later niet bleek te kunnen: Hogere deuren.


Deze RickM schrijft:

De 2008 is bij uitstek een van die auto's die juist NIET gebaat is met bovenstaande tierlantijnen.
Zeker niet als ze zo kinderachtig zijn als bij deze van Carrozzeria Castagna (gecastreerde castagnet?)

Dat volwassen mensen tijd & moeite nemen om zoiets te maken - zonde.

2008 gaat overigens lekker in China.
Daar is ie recent geintroduceerd - in Juni 5000 stuks verkocht.
 
Eindelijk:

[size=medium]Peugeot introduceert nieuwe motoren 2008[/size]
[size=x-small]27 januari 2015 | 07:22 | Tekst: Alexander Inia[/size]

Peugeot heeft twee nieuwe motoren in de 2008 geïntroduceerd. Het gaat om de 1.2 Puretech 110 pk en de 1.6 BlueHDi 120 pk.

De 1.2 Puretech 110 pk neemt de plek in van de 1.6 VTi met handbak. Het nieuwe blok heeft een maximumkoppel van 205 Nm. De sprint naar 100 km/h kost 9,9 seconden en de topsnelheid is 188 km/h. Het gemiddeld verbruik is 4,7 l/100 km en daar hoort een CO2-uitstoot van 108 g/km bij. Dat betekent 20% bijtelling.

De prijzen starten bij 21.360 euro voor de 1.2 Puretech 110 pk Active. De Style kost 22.260 euro, de Allure 23.460 euro en de Féline 25.760 euro. Voor de leaserijders is er voor 22.950 euro de 1.2 Puretech 110 pk Blue Lease Executive.

Bij de diesels neemt de 1.6 BlueHDi 120 pk de plek in van de 1.6 e-HDi 115 pk. De nieuwe diesel heeft een maximumkoppel van 300 Nm. De sprint naar 100 km/h kost 10,4 seconden en de topsnelheid is 192 km/h. Het gemiddeld verbruik is 3,7 l/100 km, wat neerkomt op een CO2-uitstoot van 96 g/km. Ook hier dus 20 procent bijtelling.

De 1.6 BlueHDi 120 pk Allure mag mee voor 27.680 euro. Voor leaserijders is er de Blue Lease Executive, die voor 26.750 in de prijslijst staat.

Bron: https://www.autoweek.nl/nieuws/31603/peugeot-introduceert-nieuwe-motoren-2008
 
Facelift voor de 2008
De 2008 is sinds 2013 in de showrooms te vinden en inmiddels acht Peugeot de tijd rijp voor een subtiele facelift. De aangescherpte cross-over debuteert binnenkort in Genève.

Wereldschokkend zijn de wijzigingen die Peugeot heeft toegepast op de 2008 niet. We zien een aangepast front met een nieuwe grille, kunststof aankleding rondom de auto, nieuwe lichtunits aan de achterzijde en Peugeot zegt nieuwe kleuren beschikbaar te hebben gesteld.

Vanbinnen zien we een dashboard met een 7-inch metend touchscreen dat zaken als Apple CarPlay ondersteunt. Nieuw is de 2008 GT Line, een versie met een zwarte grille, zwarte details en speciaal 17-inch lichtmetaal. Meer details volgen spoedig.
1hmye3ob44x6.jpg

5d3a3442f425f2a2a70083782334b840.jpg

eq9yln9bz5bx.jpg

xhsy96tbp27l.jpg

9vhyd4zbn1po.jpg

v85yqujbm89k.jpg

v9uyne8bdd68.jpg

clxyxqzbmw1s.jpg

jxhygg0b94ja.jpg

nvby8fyb146t.jpg


https://www.autoweek.nl/nieuws/36153/peugeot-2008-gefacelift
 
Kunststof rond de wielkasten en dorpels maken de 2008 niet per se fraaier, maar de Peugeot-designers zullen vast hebben gepoogd om 'm wat stoerder en meer 'crossover' te maken, gelijk aan de toch net wat succesvollere Renault Captur. Die nieuwe, opvallende en grotere grille past ook in dat plaatje.
 
Tja, waar het eerst een suffe stationwagon/crossover was is het nu een wat stoerdere stationwagon/crossover geworden. Probleem is nog steeds dat het teveel een stationwagon en te weinig een SUV is. De stap van Renault om een een Clio Estate én een Captur, die stoerder en hoger is, te produceren is een veel slimmere geweest...
 
Wat mij betreft is de facelift een succes, ik kan dat nieuwe front wel waarderen.


Roder zei:
De stap van Renault om een een Clio Estate én een Captur, die stoerder en hoger is, te produceren is een veel slimmere geweest...

Eensch...
 
peugeot-2008-salon-geneve-17-redimensionner.jpg


peugeot-2008-salon-geneve-23-redimensionner.jpg


Meer foto's:
https://www.caradisiac.com/exclusivite-video-le-nouveau-peugeot-2008-en-avant-premiere-106786.htm
https://www.largus.fr/geneve/peugeot-2008-2016-la-version-restylee-en-avant-premiere-7331384.html
 
Betreffende Clio Estate / 208 SW
Renault was dan ook in de positie om die keuze te maken, Peugeot zat ten tijde van de 208/2008 in zwaar weer. De Clio verkocht altijd al beter, ik zie in de verkoopcijfers nu niet direct een duidelijk verschil dat door het ontbreken van een 208SW zou komen.
En verder stelde Peugeot dat de vraag naar luxere uitvoeringen van de 2008 hun verwachtingen overtrof, dus op dat vlak kan je m.i. stellen dat Peugeot gelooft dat ze een goede keuze hebben gemaakt: niet per se meer auto's, wel een beter rendement. Met beperktere middelen lijkt mij dat voor PSA ook de betere keuze zijn geweest.
 
der Magistrat zei:
De Clio verkocht altijd al beter, ik zie in de verkoopcijfers nu niet direct een duidelijk verschil dat door het ontbreken van een 208SW zou komen.(...)

Dat is niet helemaal waar, op Europees niveau waren de 206 en 207 toch altijd populairder dan de Clio. De 208 is echter niet het succes waar Peugeot op zal hebben gehoopt.
Code:
     Renault Clio Peugeot 206   P207     P208 Totaal 206/7/8
2000    469.965     555.180
2001    492.308     627.370
2002    501.908     594.585
2003    461.369     551.481
2004    433.375     539.037
2005    380.869     429.702      433           430.135
2006    431.817     230.866  212.936           443.802
2007    381.909      85.656  437.262           522.918
2008    335.951      61.183  406.740           467.923
2009    321.644     112.789  372.821           485.610
2010    348.405     121.695  310.098           431.793
2011    303.847      84.030  245.603      198  329.831
2012    246.672      41.584  109.068  160.047  310.699
2013    283.749       2.462   49.865  237.266  289.593
2014    299.623          43   16.110  214.547  230.700
2015    303.240                1.401  228.088  229.489
Bron cijfers: https://left-lane.com/car-sales-europe/car-sales-segments/
 
Kijk aan, ook hier staat de kleur wit prima.

De auto ziet er zo smaakvol & aantrekkelijk uit.
 
Ah dank, ik ben duidelijk niet ver genoeg teruggegaan in de tijd.

Nee, dat verandert het behoorlijk. Dan is Peugeot veel marktaandeel verloren.
 
D-C zei:
der Magistrat zei:
De Clio verkocht altijd al beter, ik zie in de verkoopcijfers nu niet direct een duidelijk verschil dat door het ontbreken van een 208SW zou komen.(...)

Dat is niet helemaal waar, op Europees niveau waren de 206 en 207 toch altijd populairder dan de Clio. De 208 is echter niet het succes waar Peugeot op zal hebben gehoopt.
Code:
     Renault Clio Peugeot 206   P207     P208 Totaal 206/7/8
2000    469.965     555.180
2001    492.308     627.370
2002    501.908     594.585
2003    461.369     551.481
2004    433.375     539.037
2005    380.869     429.702      433           430.135
2006    431.817     230.866  212.936           443.802
2007    381.909      85.656  437.262           522.918
2008    335.951      61.183  406.740           467.923
2009    321.644     112.789  372.821           485.610
2010    348.405     121.695  310.098           431.793
2011    303.847      84.030  245.603      198  329.831
2012    246.672      41.584  109.068  160.047  310.699
2013    283.749       2.462   49.865  237.266  289.593
2014    299.623          43   16.110  214.547  230.700
2015    303.240                1.401  228.088  229.489
Bron cijfers: https://left-lane.com/car-sales-europe/car-sales-segments/

Argument keurig gestaafd met cijfers D-C. Mag ik wel. ;)
Er wordt soms smalend gedaan over de 207 (neus dit, te zwaar dat) en diens succes, maar dat model stond 2 jaar in de Europese top 3.

Ik las hier en daar dat PSA hogere verwachtingen had van de 208 verkoopcijfers, maar 2015 was een keurig jaar qua verkoop, en in Januari 2016 stond het model zelfs 1 in Frankrijk. De marge op de 2008 is hoger, dus kannibalisme is wellicht geen mega probleem.

Dat Renault naast de Clio HB een Estate uitbracht was een klasse keuze.
Merk had blijkbaar goeie forensics gedaan en de markt goed aangevoeld. Laurens pende bovendien een zeer fraaie auto.
 
Ik snap die verhoging boven het achterste zijraam van de 2008 niet. Vind t leluk :)
 
Aii, ik vind het geen verbetering deze facelift. Sowieso heb ik een hekel aan die opgeplakte zwarte randen op de wielkasten (en zelfs een stuk je op de achterdeur:(). De koets van de 2008 is natuurlijk voor de helft gewoon een 208 (net zoals de C3-XR een halve C-Elysee is). De Captur is m.i beter in verhouding (al vind ik het interieur helemaal niets in de Captur).
Verder denk ik dat motorengamma in Nederland ook meegespeeld heeft in de verkoopcijfers. De Captur was leverbaar met geblazen benzinemotoren (0,9 TCE) , terwijl de 2008 het nog lang heeft moeten doen met de (dure) 1.6 vti's en de ongebelazen 82 pk pure tech VTi.

Wel leuk vind ik de zwarte pianolak (ipv chroom) op de raamomlijsting. Is het chroom (weer) over het hoogtepunt heen?
 
Of deze facelift de verkoop een stuw omhoog zal geven, valt af te wachten. Voor mij had de facelift niet gehoeven. Ik zou wat technische zaken op prijs gesteld hebben, zoals de 1.2 82 PK, met normale automaat.
 
der Magistrat zei:
Schijnt een verwijzing te zijn naar een andere auto van PSA, de Matra Rancho:
1981_Talbot_Matra_Rancho_1.jpg

In het initiële ontwerp zat die knik in de vorm van de deur. Blijkbaar is die omwille van kostprijs vervallen.

Ik vind de facelift voor als achter een hele verbetring.
 
De auto heeft mij net wat teveel hoekjes en inkepinkjes. Toch vind ik het voor de rest best een aantrekkelijke auto, mits het een wat luxer uitvoerd model is. Hij lijkt wat klein, maar ook voor langere personen vind ik de stoel en de zitpositie voorin comfortabel. Kwam ook naar voren in de vergelijkingstest met de Mazda CX3. Dat hippe model, wat toch wat forser lijkt, biedt vanbinnen minder ruimte dan de 2008.
Overigens moet ik wel even wennen aan de nieuwe grille. Op de rode auto vind ik de nieuwe grille een regelrechte achteruitgang. Maar zie ik de witte 2008, dan wordt die door de nieuwe grille wel wat stoerder. Die glimmertjes in de grille van de rode kunnen mij niet zo bekoren.
 
Ik stoor me telkens aan die zilverkleurige 'Rancho'-decoratie boven de achterportieren. Ik zou daardoor een 2008 laten staan, ten faveure van de concurrentie. Bij de facelift had dat verholpen kunnen zijn.
 
Kwestie van smaak. Ik vind iets aparts (zoals de chromen strip boven de achterdeuren) juist wel een leuk onderscheidend t.o.v de grijze massa.
 
---GT--- zei:
Ik stoor me telkens aan die zilverkleurige 'Rancho'-decoratie boven de achterportieren. Ik zou daardoor een 2008 laten staan, ten faveure van de concurrentie. Bij de facelift had dat verholpen kunnen zijn.

"Ten faveure van"?

Kijk nog eens goed naar die witte, 3/4 van achter. (y):eek:(y)
Fraaier kun je je achterportier niet hebben - zelfs design magiër Van den Acker beet zijn tanden er op stuk zulks te evenaren.
 
GT kan ook kiezen voor de Renault Captur: die heeft een lap kunststof onderaan zijn portieren zitten. Daar zou ik dan eerder een wagen voor laten staan.
 
iDS zei:
GT kan ook kiezen voor de Renault Captur: die heeft een lap kunststof onderaan zijn portieren zitten. Daar zou ik dan eerder een wagen voor laten staan.

Dat oogt inderdaad .... wennen zeg maar.
Anderzijds, de Captur is een verdraaid homogeen ontwerp, wie aus einem Güss, die druppel.
 
Klopt, als je eens naast een wat luxer type Captur staat valt het in ieder geval mij op dat er toch best een kloeke auto staat.
Vooral zo'n rode "Helly Hansen" vind ik fraai. De 2008 doet wat kleiner, maar ook wat chiquer aan. Daarbij is de interieurafwerking van de 2008 veel mooier.
 
Marketing / verkoop kan zo simpel zijn, als je het juiste product hebt.

Gebruik die ontiegelijk gave witte hierboven - met z'n fraaie zwarte en chrome accenten - in een "Die is yummie zeg! Doet U mij er maar 2!!" Lente campagne en de verkopen gaan door het dak.

Of draaf ik nu door?
 
Fris model. Mokka ging er ook al op vooruit. Nu de Captur nog.

Knik in voordeur raamlijn, je zou het bijna vergeten.
Dat lege wielkasten niet meer nodig (zouden hoeven) zijn bewijst de Scenic.

De 2008 krijgt dit kalenderjaar 5 nieuwe PSA SUV stalgenoten, meldde de PSA chief.
Nodig ook, want een aantal merken ververst en verjongd rapper dan PSA.
 

Gisteren bij de Peugeot-dealer in Groningen zag ik de nieuwe 2008 staan, niet eerder gezien.


Het verschil tussen het oude en het nieuwe model is goed te zien zo!
 
Overduidelijk tegen geringe kosten veel resultaat!

Die afhangende tamelijk karakterloze miereneter snuit van de linker is weg.
Motorkap bij de rechter is nu vlakker, (semi-) plooiloos en lijkt (optisch?) hoger te liggen.
Leeuw in de grille topt het geheel af.
 
Terug
Bovenaan