ode aan de viertraps automaat.

Auto encyclopedie

Asfaltkampioen
Begin 2020 kwam de nieuwste generatie Hyundai i10 op de markt ,en voor wie niet zelf wil schakelen is aangewezen op een semi automaat en hierbij verdween bij Hyundai na jaren de 4 traps automaat in het a-segment. Tot mij grote verbazing kreeg de gefacelifte Kia Picanto ook een half automaat ,terwijl die voor de facelift nog een 4 traps had.

als ik het zo overzie was de voorgaande generatie Hyundai i10 en de Pre facelift Kia Picanto de laatste 2 nieuwe auto's die nog leverbaar waren met een old school 4 traps automaat. corrigeer mij gerust als dit niet zo is.

Wat is jou mooiste herinnering aan de 4 traps automaat? of aan welk merk moet je gelijk denken? of liever technische informatie delen.

14.jpg


m1cyhu2brwum_800.jpg
 
Een behoorlijk aantal jaren geleden heb ik nog in de Peugeot 407 en Citroën C5 met 4 traps automaat gereden. Ik was niet bepaald onder de indruk, ze kosten veel vermogen, en schakelen een beetje lomp, deze auto's rijden vind ik veel fijner en vlotter met handbak.

Tegenwoordig maken ze hele moderne en efficiënte automaten, die (vrijwel) onmerkbaar schakelen, altijd in het juiste toerengebied zitten, en gewoon erg plezierig rijden. Je wil dan echt geen ouderwetse 4 traps automaat meer hebben. Ik heb zelf nu een een auto met 7 traps EDC automaat, en ben heel tevreden.
 
M'n Sebring JR Cabrio V6 heeft nog een 4 bak. Bij rustig rijden heerlijk relaxed. Trap je de kick down in, dan heeft'ie soms wat moeite en bedenktijd nodig... 1 terug? 2 terug? Toerenteller tegen de rode streep, hoop gebrul en als een raket (relatief) er van door en met een duidelijk merkbaar opschakelmoment. Een sissend geluid bij de tankontluchting.... M'n JS heeft een zeer verfijnde 6 bak automaat, laat gas los bij het schakelmoment, je merkt niets.... een stuk saaier
 
De Grand Cherokee had een 4bak, paste wel bij de v8 en het soort auto. Dat even denken herken ik wel, als de keuze op 2 terug gevallen was moest je zelfs bij bochtjes opletten. Kon ook mooi brullen dan :T
 
Ik heb een Lexus GS300 eerste generatie een Grand cherokee ZJ en een IS200 gehad met een automatische 4bak, gevoelsmatig kwam je altijd een versnelling tekort.
Eigenlijk is een automatische 5bak de gulden middenweg,die heeft mijn huidige Jeep Grand cherokee WK heerlijk.
 
ak2 zei:
Een behoorlijk aantal jaren geleden heb ik nog in de Peugeot 407 en Citroën C5 met 4 traps automaat gereden. Ik was niet bepaald onder de indruk, ze kosten veel vermogen, en schakelen een beetje lomp, deze auto's rijden vind ik veel fijner en vlotter met handbak.
(..).

icm de viercilinders zeker?

Met de V6 was het wel beter te doen, in mijn ervaring dan.
 
ak2 zei:
Een behoorlijk aantal jaren geleden heb ik nog in de Peugeot 407 en Citroën C5 met 4 traps automaat gereden. Ik was niet bepaald onder de indruk, ze kosten veel vermogen, en schakelen een beetje lomp, deze auto's rijden vind ik veel fijner en vlotter met handbak.

Ik gok dat de automaat in mijn XM 2.0 CT vergelijkbaar was. Bij een XM paste het wel. De motor was op zich smeuïg genoeg om steeds voldoende vermogen te leveren, maar dat betekende ook dat als je sportief wil rijden, de bak vaak - gevoelsmatig - onvoldoende terugschakelde en de versnelling wat uitbleef. Niet altijd fijn bij het inhalen op de B-wegen in Engeland. :)
Toch overtuigde mij dit wel om automatische versnellingsbakken te waarderen. Als je wil cruisen is het echt heerlijk. Maar inderdaad, liever wel een wat modernere bak, dat dan weer wel.
 
Mijn ervaringen met 4 traps is beperkt tot een Volvo 440 automaat. Dat was nog een echt ouderwetse, hydraulisch gestuurde bak zonder enige vorm van electronica. Maar de combinatie relatief lichte auto en relatief sterke (102 pk) motor toch best een fijne combinatie.
Maar de 6 bak uit mijn Insignia schakelde toch wel een stuk soepeler.
 
In mijn eerste Ford Escort zat een 3-trapsautomaat met koppelomvormer, ook zonder elektronica. Die bakken waren niet zo betrouwbaar (en dus: ging kapot)...

Vervolgens had ik de Charny (Cherry met Arna-looks) en die had een 3-bak met diff-lock. Dát was een heel fijne automaat en ook nog relatief zuinig. Schakelde soepel, ook bij koude.
Als je wilt meerijden, ik maakte destijds dit filmpje:

De laatste automaat die ik had was mijn Suzopel (Wagon R+ met Agila-looks) en die had een 4-trapsautomaat, computer gestuurd. Dat was te merken, want die auto liep 1:16 en schakelde alsof er geen verzet was.

Ik heb proefgereden in de Citroën C3 met EAT6-automaat, dat is een hydraulische automaat met koppelomvormer maar dan met 6 verzetten. Dát is ook mooi.


Als ik moet kiezen uit deze 4 zou ik gaan voor die in de Arna. Ouderwets degelijk, maar toch heel soepel.
 
In mijn Omega ligt een 4 bak met de V6. Als ik goed gas geef gaat hij bij 210 naar de 4de versnelling :) bij 235 ongeveer stopt hij er dan mee
 
Durashift zei:
ak2 zei:
Een behoorlijk aantal jaren geleden heb ik nog in de Peugeot 407 en Citroën C5 met 4 traps automaat gereden. Ik was niet bepaald onder de indruk, ze kosten veel vermogen, en schakelen een beetje lomp, deze auto's rijden vind ik veel fijner en vlotter met handbak.
(..).

icm de viercilinders zeker?

Met de V6 was het wel beter te doen, in mijn ervaring dan.

Klopt dit was in combinatie met de 4 cilinders.
Ik heb beide auto's ook met handbak gereden.
 
Tja, herinnering, ik rijd nog bijna dagelijks met een viertraps automaat. Natuurlijk Amerikaans, een USA Ford Taurus om precies te zijn, modeljaar 2006. Selectiehendel aan het stuur om het USA-plaatje compleet te maken.


20210422_191937 by Marc Noordink, on Flickr

Deze auto heeft als doel in het leven om te onthaasten, en die automaat, een AX4N in combinatie met een 3.0 V6 "Vulcan" motor, doet nooit verlangen naar meer trappen (voor het beeld, ik heb ook nog een geheel andere nieuwe auto met 8-traps automaat). Motor en bak van die Ford combineren prima om de motor in zijn koppelband te laten werken en hij is meer dan vlot genoeg zonder dat de behoefte aan hoge toerentallen bij je opkomt. Met besef voor de Amerikaanse traditie gebruikt hij zijn vier trappen in de OD positie, de vierde trap daarmee wegzettend als overdrive. Een klikje terug met de selectiehendel geeft de "D" positie, waarin de vierde (overdrive) trap niet gebruikt wordt. Die AX4N heeft in veel zescilinder USA Fords gezeten, naast de populaire Taurus ook in de veel verkochte Ford Ranger pick-up bijvoorbeeld.

Ik heb meerdere Mustangs gehad, lang een 1972 met een drieptraps FMX transmissie, maar ook twee minder oude met een AOD en AOD-E viertraps transmissie. Als je het over herinneringen hebt, ik heb ook een aantal jaren een best leuke viercilinder 1993 Mustang gehad met een A4LD bak, een viertraps automaat die in het Franse Bordeaux geproduceerd werd, ook voor de Amerikaanse markt trouwens. Ik had het nooit moeten doen, maar in 2009 ben ik er op een meeting van de Franse Mustangclub Mustangpassion het circuit mee op geweest. Met zijn lichte viercilinder had hij een mooie balans en hield ik de V8's moeiteloos bij ... totdat ik van de baan gevlagd werd wegens het creëren van rookwolken. Ik had de bakolie van die oude A4LD aan de kook gebracht en die olie perste zich naar buiten en kwam op de uitlaat terecht ... Een revisie was daarna niet te vermijden.


P1030006 by Marc Noordink, on Flickr
 
72grande zei:
(..) Ik had de bakolie van die oude A4LD aan de kook gebracht en die olie perste zich naar buiten en kwam op de uitlaat terecht ... Een revisie was daarna niet te vermijden.
(..)

Mooi verhaal, jammer van de technische malheur. (y)
 
72grande zei:
Met besef voor de Amerikaanse traditie gebruikt hij zijn vier trappen in de OD positie, de vierde trap daarmee wegzettend als overdrive. Een klikje terug met de selectiehendel geeft de "D" positie, waarin de vierde (overdrive) trap niet gebruikt wordt.

Ah, dat klinkt vergelijkbaar met de bak in de Corvette. Pook in OD en je hobbelt rustig mee met het verkeer, standje verder in D en je kan los :D

De Stellar heeft een driebak met overdrive en dat is geen gouden combinatie met de 90 pk tweeliter. Het voelt als 60 pk en dat voelt regelmatig als ontoereikend, ook als je overdrive handmatig uitschakelt wat echt nodig is om nog enigszins fatsoenlijk in te voegen.

De Festiva heeft ook een driebak en dat is prima voor zo'n licht autootje, ook op de snelweg.
 
Een 4-trapsautomaat is toch het soort automaat waardoor je eigenlijk geen automaat wilde hebben? Om een mooi schakelgedrag te hebben moet je eigenlijk minimaal 7-traps hebben, maar liefst meer. De keren dat ik met een 4-trapsautomaat heb gereden heb ik in ieder geval geen warme herinneringen aan over gehouden.
 
ak2 zei:
Een behoorlijk aantal jaren geleden heb ik nog in de Peugeot 407 en Citroën C5 met 4 traps automaat gereden. Ik was niet bepaald onder de indruk, ze kosten veel vermogen, en schakelen een beetje lomp, deze auto's rijden vind ik veel fijner en vlotter met handbak.

Tegenwoordig maken ze hele moderne en efficiënte automaten, die (vrijwel) onmerkbaar schakelen, altijd in het juiste toerengebied zitten, en gewoon erg plezierig rijden. Je wil dan echt geen ouderwetse 4 traps automaat meer hebben. Ik heb zelf nu een een auto met 7 traps EDC automaat, en ben heel tevreden.

Mijn pa rijdt nog steeds in een oude Xsara Picasso met 4 traps , maar die heeft wel tip tronic , hadden jou 407 en C5 dit ook ?
 
Die 4- en meertraps automaten vind ik al vrij nerveuze dingen, meer iets om achter een toerenjank-torretje te hangen die alleen maar kan presteren in een klein toerengebied.
Dan liever een ode aan de zo goed als onverwoestbare 3-traps TH350/TH400, zo'n bakkie i.c.m. een vrij ademende V8 die z'n max. koppel al levert vanaf ongeveer stationair toerental maakt het rijden pas echt tot een genot.
 
MLL zei:
Ik heb een Lexus GS300 eerste generatie een Grand cherokee ZJ en een IS200 gehad met een automatische 4bak, gevoelsmatig kwam je altijd een versnelling tekort.
Eigenlijk is een automatische 5bak de gulden middenweg,die heeft mijn huidige Jeep Grand cherokee WK heerlijk.

Idd een reden om voor de is300 te gaan, die heeft een 5 traps
 
Mechanix zei:
Wie gaat een ode brengen aan de semiautomaat?

Goed idee 2021 was het jaar dat die helemaal uit het b-segment https://www.autoweek.nl/auto/100175/dacia-sandero-tce-90-comfort/ en hoger is verdwenen en alleen nog maar in het a-segment verkrijgbaar is .
 
Een moderne tig-traps automaat zal ongetwijfeld fijn rijden, ik heb er nog geen ervaring mee. Wel met een drietraps achter een Volvo 244. Wat een toeren maakte dat ding op de snelweg... Later eenzelfde 244 met een handgeschakelde 4-bak met overdrive gehad, een stuk prettiger! (sinds kort, na jaren, weer een 244, nu met gewone 5-bak, maar dat is een ander verhaal...).
Ook een Xantia V6 met 4-traps automaat gehad. Op zich wel comfortabel, maar het maakte de auto traag. Ook om de dubieuze reputatie van die automaat deze later laten vervangen door een handgeschakelde 5-bak.
De meest volmaakte automaat staat hier wel op de oprit: de variomatic! Geweldig stukje mechanische techniek, wat het rijden in mijn toch al leuke Daf 55 nog leuker maakt!
 
Gullwing zei:
Wat een ellende 4500 tieten bij 120kmh

Welke auto was dat??

De meeste mensen vermelden hun automerk-type, terwijl 80% van alle automaten in de wereld, niet door de autofabrikant zelf gemaakt worden….
GM was de grootste automaat fabrikant, maar gebruikte in de meeste van haar Europese Opel modellen een 4 trap automaat van Aisin Warner (een afdeling van Toyota, die deze automaten trouwens zelf alleen in Lexus monteerde, want in een Toyota monteerde men goedkopere versies en nadien CVT’s)

Idem voor VW – Audi, welke in de USA meestal geen DSG monteert, maar ook een klassieke automaat (4- 5, 6) van Aisin Warner)

BMW en Mercedes gebruikten altijd een GM 3 en 4 trap automaat, nadien ging BMW vooral voor Aisin Warner(FW), Getrag (FW) en ZF(RW).
Mercedes kocht de rechten bij GM en bouwde zelf verder op de 5 trap van GM (RW), naar de 7 en nu 9 trap
Aisin Warner is intussen de grootste automaat fabrikant, zorgde ervoor dat de hele wereld en dus ook GM – Ford, naar een 6 trap en later de 8 -9 trap versnellingsbakken overschakelde.
(Andere fabrikanten zijn ZF, Getrag, Jatco, Hyundai, Honda, Mazda, Toyota….)

Een Opel Kadett 1.3 S had een 3 trap GM Hydramatic, draaide 4000 tm/ bij 120 km/u
Nadien een Opel Vectra B (1.6 16v 100 pk) met 4 trap van Aisin Warner, zo’n 3000 tm.
Een Vectra C (1.8 140 pk) met 5 trap easytronic draai dan 2700 tm.
Zo’n semi automaat schakelde ook perfect, als je niet dronken was….
Intussen een Giulietta 6 TCT met dubbele koppeling, 2400 tm

De 3 en 4 traps automaten van vooral ZF, (vooral PSA, Renault, VW-Audi), maar ook Getrag – Ford - Mazda, Hyundai, Toyota, waren inderdaad een ramp…(veel vermogen verlies en traag schakelen)
 
Ik rijd zelf in een Peugeot 206 Gentry 21.6 16V met een 4-traps automaat. Ik vind het fijn en relaxed rijden, zeker wanneer je geen haast hebt. Heb je wel haast, dan mist hij verfijning.
Rijd je rustig, dan schakelt de bak zeer soepel en blijft het verbruik op 6,0 l/100 km, wat ik erg netjes vind,
 
Gullwing zei:
Wat een ellende 4500 tieten bij 120kmh

:):)

Goede typefout :D

Hier geen goede herinneringen aan welke viertrapsautomaat dan ook. Stuk voor stuk ondingen. Vijftraps (Vel Satis) was prima, al was een langere 5 of gewoon een 6/7-traps beter geweest gezien het karakter van de auto. Nu een zeventrapsbak, die is helemaal goed. Niks op aan te merken.

Eerste auto, Nissan Micra K10, had een drietrapsautomaat. Dat was ook wel lachen. Doordat het vermogen relatief hoog in de toeren pas vrijkwam was die auto van 120-160km/u sneller dan van 0-100 :D
 
Ik weet dat de eend ook met een half automaat is geleverd, 1 jaar maar en ook nog met het 400cc blokje. Over onthaasten gesprokeno_O

Ik zal mijn broer eens vragen wat voor automatenbak hij in z'n Lada's heeft zitten. Grote grap is dat de Samara nooit met automaat is geleverd maar de automaat van de opvolger schijnt gewoon te passen...
 
Jilger zei:
Ik rijd zelf in een Peugeot 206 Gentry 21.6 16V met een 4-traps automaat. Ik vind het fijn en relaxed rijden, zeker wanneer je geen haast hebt. Heb je wel haast, dan mist hij verfijning.
Rijd je rustig, dan schakelt de bak zeer soepel en blijft het verbruik op 6,0 l/100 km, wat ik erg netjes vind,

heb je 1 van voor of na de facelift ?die van na de facelift vind ik wel gaaf omdat die een tip tronic functie heeft.
 
@Auto encyclopedie, mijn 206 is van na de facelift (december 2004). Hij heeft dus inderdaad de tip;tronic-functie.
 
[size=large]Daihatsu[/size]

Bij 4 traps automaten denk ik gelijk aan Daihatsu. De overstap van 3 traps naar 4 traps had bij het ene model eerder zijn rentree dan bij het ander. Zo ver ik het kan overzien had de Charade in 1993 de primeur, gevolgd door de Valeria in 1995. In 1997 maakte we kennis met de Move en de Gran move. De gran kreeg een 4 traps en de gewone move moest het met een trap minder doen, en ook bij de facelift veranderde dit niet. Welke auto er wel een trap bij kreeg tijdens de facelift was de Daihatsu Applause in 1998. Even weer terug naar 1997 ook de Terios die standaard 4wd had kreeg gewoon dezelfde 4 traps automaat, als alle andere modellen. Toen de Terios een facelift kreeg in het jaar 2000 kon men ook kiezen om voor puur aandrijving op de achterwielen.
m1fyhkgbdw7m_480.jpg


Tip Tronic
In 1998 maakte we kennis met de Sirion en ook deze was er gelijk met een 4 traps automaat. Echt leuk werd het in het jaar 2000 toen kwam de 1.3 met 102 pk op de markt. Daihatsu sportieve “bij deze 1.3” antwoord op de half automaat was dat je ook kon op en afschakelen met knoppen op het stuur. Op en af schakelen met de pook was echter niet mogelijk deze had gewoon de traditionele pook met bergversnellingen die ook gewoon in de 1.0 zat. Ik zou zo niet een andere merk weten dat je kan schakelen met knoppen/flippers op het stuur , terwijl er een pook met bergversnellingen in zit ipv een tip tronic pook. In 2002 kreeg de YRV Turbo deze tip tronic automaat standaard en ook de gefacelifte Siron kreeg hem wederom.
m1cyhu2brwum_800.jpg


Cuore
In 2003 kreeg eindelijk de Daihatsu Cuore een 4 traps automaat.

Toyota
Toyota en Daihatsu hadden in dezelfde segmenten jaren lang naast elkaar dezelfde soort automaat in de segmenten waarin ze beide actief waren,het kon hier en daar zo zijn dat de ene nog een 3 traps had en de andere al een 4 traps of andersom. In 2000 had de half automaat in de MR2 de primeur hier in Nederland en wellicht elders ook. Deze half automaat was in eerste instantie alleen leverbaar in de MR2. Maar in het jaar 2004 tot en met 2006 stapte Toyota over op de deze half automaat in de segmenten waar in Daihatsu ook actief was. Maar de Nieuwe Sirion die in 2005 op de markt kwam gevolgd door de Terios in 2006, de Materia en nieuwe cuore in 2007 bleven vast houden aan de ouderwetse 4 traps automaat. Terwijl de segment genoten de Aygo en yaris, en het c-segment corolla verso, Corolla diesel, verso , Auris en uiteindelijk de Corolla sedan een half automaat kregen. Vreemde eend in de bijt in het a-segment was de hogere in de markt gezette Toyota IQ deze kreeg een cvt bak.
toyota-mr-2-l-03.jpg


4 traps feestje verpest
In 2011 hield Daihatsu weer een oude naam van stal, maar deze generatie was gewoon een Toyota Yaris van de 2e generatie. Speciaal voor Daihatsu werd er geen 4 traps automaat geplaatst , maar beschikte deze over een half automaat. Op kenteken is dicht echter geen Daihatsu maar gewoon een Toyota en het model heet Daihatsu Charade.
 
Een 4-trapsautomaat is toch het soort automaat waardoor je eigenlijk geen automaat wilde hebben? Om een mooi schakelgedrag te hebben moet je eigenlijk minimaal 7-traps hebben, maar liefst meer. De keren dat ik met een 4-trapsautomaat heb gereden heb ik in ieder geval geen warme herinneringen aan over gehouden.

Dat is wat overdreven... ik heb een Xantia V6 met viertraps ZF 4HP20, en een Xm 2.0 Turbo CT met ZF 4HP18. Dat scheelt dus maar "2", maar ze zijn heel erg verschillend. De automaat in de Xm is nog niet elektronisch aangestuurd, die in de Xantia al wel. De Xantia heeft dus een sportprogramma en een sneeuwstand en is zelflerend, de Xm kun je alleen in 3-2-1 zetten. Beide schakelen heel mooi soepel en draaien niet teveel toeren op de snelweg. Beide houden niet zo van terugschakelen, maar meestal is dat ook niet nodig. Als je dat echt wil, trap je gewoon de kickdown in.
Overigens heb ik wel meer ZF 4HP18's gereden, en ze waren allemaal verschillend...

Ik vind: iedere automaat is fijn, je hoeft tenslotte niet te schakelen. Liever een viertraps dan een handbak.
 
In het verleden steeds 4-traps automaat gehad in de Opel Vectra A (1989-1994), Renault Laguna 2.0 (1995), Opel Vectra B (1996-2001). Opel Astra G (2002-2008), de Opels steeds zonder storingen en uiteindelijk ook veel km's bij inruil op de volgende, jonge occasion. (> 250'000)
Sinds 2015 rij ik een Volvo V40 II D3 Summum Aut. met 6-traps automaat en dat is nu weer heel iets anders en de ideale bak in deze auto.
 
Kunnen we hier niet een ode aan de koppelomvormer van maken? Volgens mij is tegenwoordig bijna geen enkele automaat nog een échte automaat, maar zijn het allemaal DCT bakken met dubbele koppeling, die qua constructie meer weg hebben van een (dubbel uitgevoerde) handbak dan van de traditionele automatische transmissie met planetair tandwielstelsel.

Zo'n ouderwetse automaat is trager en minder zuinig dan een handbak, terwijl die DCT's vaak juist sneller en zuiniger zijn. Daarentegen vind ik het comfort van zo'n oude échte automaat onovertroffen. Heb zelf een fijne automatische zesbak in de Laguna.
 
Dizono zei:
Kunnen we hier niet een ode aan de koppelomvormer van maken? Volgens mij is tegenwoordig bijna geen enkele automaat nog een échte automaat, maar zijn het allemaal DCT bakken met dubbele koppeling, die qua constructie meer weg hebben van een (dubbel uitgevoerde) handbak dan van de traditionele automatische transmissie met planetair tandwielstelsel.

De BMW ZF8 heeft een koppelomvormer, en ook de automaten in de Audi A8 hadden (hebben?) een koppelomvormer.

Een echte automaat is inderdaad comfortabeler dan een geautomatiseerde handbak.
 
Aisian Warner heeft ook een 8 traps met koppelomvormer. Opel gebruikt die onder ander in de Insignia en het zou me niets verbazen als die ook in Volvo's gebruikt wordt.
 
Dizono zei:
Kunnen we hier niet een ode aan de koppelomvormer van maken? Volgens mij is tegenwoordig bijna geen enkele automaat nog een échte automaat, maar zijn het allemaal DCT bakken met dubbele koppeling, die qua constructie meer weg hebben van een (dubbel uitgevoerde) handbak dan van de traditionele automatische transmissie met planetair tandwielstelsel..

Dat valt wel wel mee. Zo krijg je in je nieuwe Volvo gewoon een volwaardige automaat, inderdaad die van Aisin, zoals hierboven geschreven. Ditzelfde exemplaar vind je ook in vrijwel alle (ex-)PSA-modellen. De zestraps EAT6 van Peugeot/Citroën (niet te verwarren met de ETG6 gerobotiseerde handbak) is ook voorzien van een koppelomvormer. Ook opvallend: in de sportief bedoelde Audi S4/RS 4 en S5/RS 5 krijg je geen dubbelekoppelingsautomaat, maar een achttraps met koppelomvormer. Dat geldt ook voor de A6 50 TDI en RS 6.

Wel merk je dat, in het kader van de efficiëntie, het schakelgedrag vaak wat bruusker is. Het romige gevoel is er een beetje af.
 
Hyundai en Kia is denk ik het grootste voorbeeld waar de 6 traps vol automaten zijn vervangen door automaten met dubbele koppelingen. Verder is nissan ook grotendeels overgestapt op automaten met dubbele koppeling, maar die hadden voorheen vooral cvt bakken. Bij ford loopt het wat doorelkaar heen.

Deze topic heb ik destijds opgezet omdat kia en hyundai hier afscheid hadden genomen van de 4 traps en daardoor de 4 traps automaat uit de Nederlandse prijslijst is verdwenen
 
De 5 traps zal eventueel wel toegevoegd kunnen worden, maar dat was minder voorkomend en weet even niet zo uit mijn hoofd of er nog een nieuwe auto's die deze gebruikt zijn De gt 86 had er 1 geloof ik 1
 
Terug
Bovenaan