Octavia vs Auris

Hallo,

Ik ben op zoek naar wat advies. In het verleden reed ik altijd in oude auto's van 10-20 jaar oud die ik goedkoop kocht. In 2022 besloot ik te upgraden van een Ford Focus MK1 en kocht ik een Peugeot 308 uit 2014, behoorlijk nieuw voor mijn normen!

Helaas is dit een enorme vergissing gebleken omdat de auto is uitgerust met een PureTech 1.2 motor die nu 1 liter olie per 1000 km verbruikt.

Dus ik ben weer op zoek naar een auto. Mijn eisen zijn:

• stationwagen, ik hou van dit type auto
  • comfortabel op de snelweg, ik rijd niet dagelijks, maar soms wel lange afstanden (800-1300 km)
  • betrouwbaar
  • tot 15.000 euro
Ik overweeg voornamelijk een Skoda Octavia of een Toyota Auris Hybrid uit ongeveer 2015-2018. Als ik kijk naar wat er beschikbaar is, zou het gaan om een auto met al 100.000 - 130.000 kilometer op de teller. Ik wil de auto graag de komende 5-8-10 jaar behouden en waarschijnlijk tussen de 10.000 en 15.000 kilometer per jaar rijden.

Wat betreft de motoren zijn ze heel verschillend. De Octavia wordt meestal geleverd met een 1.0 TSI, en de Auris is een 1.8 hybride.

Is er iets waar ik op moet letten bij deze auto's/motoren? Duidelijk verschil? Voordelen?

Alvast bedankt!

Het zijn allebei prima motoren en zuinig. De Auris mag alleen niet trekken, de Octavia bied echt heel veel ruimte.
Maar waarom niet een Opel Astra, het vorige model had nog eigen motoren.
Opel Astra
opel-astra-sports-tourer-1-2-turbo-edition-carplay-navigatie-camera-a-c-cruise-control-pdc-v-a.jpg

Heb je voor hetzelfde geld een 3 jaar oude auto. Dit is een voorbeeld.

De Auris heeft natuurlijk altijd een automaat (indien Hybride)
Bij de Octavia zie je veel handbakken, maar er is natuurlijk ook de DSG.

Trekgewicht is inderdaad ook een dingetje.

De 1.0TSI is erg zuinig. Denk dat die niet heel veel scheelt met de hybride als ik daarvan de verbuikscijfers zie.
Als je meer power wilt kun je een 1.4 of later 1.5 zoeken. Dat scheelt echt wel, al is de 1.0 op zich ook prima, ook in het buitenland (en zelfs met caravan)

Verder natuurlijk ook een kwestie van smaak. Persoonlijk vind ik de Auris van binnen en buiten echt niet mooi, maar de Octavia zie je ook wel aan dat hij enigszins gedateerd begint te ogen.

Trekken zou geen probleem moeten zijn. Soms huur ik een aanhanger om iets zoals een bank te vervoeren, maar ik ben niet van plan om iets zwaars te trekken.

Ik heb nooit aan een Opel Astra gedacht, maar ik heb eigenlijk geen reden waarom niet. Op zaterdag heb ik een bezichtiging gepland voor de Octavia, en dezelfde verkoper heeft ook de Auris en de Astra in de aanbieding, dus hopelijk kan ik ze alle 3 naast elkaar vergelijken!

De Opel Astra van die generatie is absoluut een goede keuze, maar de 1.2 motor kan ik sterk afraden. Hoewel het een eigen GM motor is en niet de 1.2 Puretech in die Opel, worden deze 1.2 motoren in de Astra bij bosjes vervangen.

Oorzaak is speling op de krukas.

Dit type Astra met de 1.4 turbo is wel een goede en betrouwbare keuze.

Maar naar mijn mening is de Auris misschien wel de beste keuze. Zuinig en het meest betrouwbaar. De Octavia zal de meeste ruimte bieden en is ook geen slechte keuze.

Ik heb een Octavia 1.0 gehad en nu de Auris hybrid. Qua verbruik toch nog wel een stuk beter en fijn een automaat. De Octavia is wel een stuk ruimer en vond hem wat comfortabeler / stiller. Sturen doet de Auris dan weer iets beter.

Rationeel is de Auris waarschijnlijk de beste optie. Verder is mooi meegenomen de lange garantie van 10 jaar of max 200000km.

Ik was niet op de hoogte van de garantie van Toyota, ik zal er naar kijken. Garantie hebben zou zeker fijn zijn na mijn ervaring met de PureTech 1.2 en het zou het gemakkelijker maken om te kiezen voor een ~6 jaar oude auto met 140.000 kilometer, wetende dat ik de komende 4 jaar gemoedsrust kan hebben.

• Leuk
Waarderingen: D86
Zeker prettig. Onze Auris is uit 2017 met net over de 100000km. Deze heeft dus nog ruim 3.5 jaar garantie (indien je oh doet bij een Toyota dealer elke 15000km of elk jaar, wat het eerst van toepassing is) en zelfs 15 jaar garantie op de hybride accu.

Succes met de keus!

Ik weet niet of er kinderen mee gaan, maar is zo'n auris niet vrij krap op de achterbank?

Zeker niet de ruimste. Maar je kunt ook als volwassene prima achter jezelf zitten (rond 1.80m) dus onze jeugd houdt het er voorlopig nog wel uit

Kwestie van proefrit/zit. Zoals gezegd als het primair om de ruimte zou gaan kun je ook een Octavia overwegen.

Zeker niet de ruimste. Maar je kunt ook als volwassene prima achter jezelf zitten (rond 1.80m) dus onze jeugd houdt het er voorlopig nog wel uit

Kwestie van proefrit/zit. Zoals gezegd als het primair om de ruimte zou gaan kun je ook een Octavia overwegen.
Nou als je 1.94 bent kan een vrouw van 1,60 amper achter je zitten. Daarom zelf de Auris uiteindelijk weer ingeruild en voor een insignia gekozen.
Plus punten Auris:
Zuinig
Betrouwbaar
CvT kwa souplesse
Kwaliteit in zijn geheel.

Nadeel Auris
Ruimte achterbank
CvT geluid
Interieur minder modern

Weet niet of je er iets aan hebt, maar heb zelf een Auris Hybrid gehad van de vorige generatie.
Ondanks dat ie lekker rijd, is hij inderdaad redelijk krap wanneer je met meer dan twee personen rijd.

En in de stad is ie wel lekker zuinig, maar daarbuiten valt het tegen hoor.
Gemiddeld 1 op 18 en dan deed ik elke dag 40km op en neer rond de 90/95km/h (als ik geluk had, enkelbaans N weg dus altijd last van vrachtwagen).
Daarbuiten, dus op de snelweg 100/110 ging ie al gauw naar 1 op 16/17. Met het hogere belastingtarief in gedachten (ding is best zwaar voor z'n formaat) vond ik het op een gegeven moment niet meer waard.

Today I took a test drive in an Octavia (2017, 1.0 engine) and an Auris (2017, hybrid). The Auris is indeed a bit too small for my taste. I don't mind the interior space that much, but the trunk is small and has an impractical shape. The Octavia is huge and I like that. As for the quality of the interior, both are good, it is nice that the Octavia already has Android Auto integrated.

As for the driving experience, both are also fine but nothing special. Both engines are not very dynamic.

My main conclusion is that I am disappointed in my Peugeot 308 (2014). Compared to Toyota and Skoda it doesn't feel older, the interior is nice, it drives well, has more features (front parking sensors, LED lighting, glass roof). Even the PureTech engine is more dynamic... when it doesn't choke when accelerating and when I don't have to keep adding oil to it.

I'm just annoyed that I'll probably have to sell my Peugeot for 4000 just to buy another car for 13,000 - 15,000 and it won't even feel like an upgrade.

Weet niet of je er iets aan hebt, maar heb zelf een Auris Hybrid gehad van de vorige generatie.
Ondanks dat ie lekker rijd, is hij inderdaad redelijk krap wanneer je met meer dan twee personen rijd.

En in de stad is ie wel lekker zuinig, maar daarbuiten valt het tegen hoor.
Gemiddeld 1 op 18 en dan deed ik elke dag 40km op en neer rond de 90/95km/h (als ik geluk had, enkelbaans N weg dus altijd last van vrachtwagen).
Daarbuiten, dus op de snelweg 100/110 ging ie al gauw naar 1 op 16/17. Met het hogere belastingtarief in gedachten (ding is best zwaar voor z'n formaat) vond ik het op een gegeven moment niet meer waard.
De eerste serie Auris Hybrid (2010-2012) is inderdaad relatief zwaar. De tweede serie is aanmerkelijk lichter (scheelt bijna honderd kg) en deze heeft een lagere bouw wat de stroomlijn ten goede komt.

De mijne (Touring Sports) rijdt met voornamelijk snelweg gebruik en NL omstandigheden (regen/wind) ruim 1 op 19. Bij warmer weer en droog wegdek rijd ik riant 1 op 20.

Waarom nu in het Engels?
Je kan ook kijken voor de 1.4 140pk of de 1.5. Andere optie een Focus 1.5

Quality comes at a price. Peugeots are cheap second hand because of this. Even though it won't feel like an upgraden, it is.

De Peugeot 308 1.2 THP uit 2014 is inderdaad een fijne auto, maar kende wel wat hele vervelende kinderziektes. Die heb je al ondervonden.

Je kunt deze 308 natuurlijk ook inruilen voor een 308 van na de facelift, of een 508 met 1.6 THP van productie na september 2014 dus het faceliftmodel, of de generatie 2. De 1.6 THP vanaf productie september 2014 is sterk verbeterd, en was daarna een betrouwbare motor. Dit zijn de 1.6 e-THP motoren met 165 pk, in de 508 generatie 2 is deze 180 of 225 PK

Een goed en betrouwbaar alternatief voor de 308 is de Renault Megane Estate, neem er dan een vanaf 2018 met erg fijne, krachtige, betrouwbare en zuinige met Mercedes ontwikkelde 1.330 CC benzinemotor.
Of kijk naar de Renault Talisman met Apple Carplay en Android auto vanaf productie mei 2017.

De Auris is betrouwbaar maar al wel een oud model.

Laatst bewerkt:
De Megane is een heel fijne auto en inderdaad moderner en luxer dan de Auris. Echter voor mij was het benzineverbruik een grote tegenvaller. De 1.3 motor in de Megane reed bij mij met pijn en moeite 1 op 14 bij een rustig rijgedrag.

Zo is het voor ieder te bepalen wat het meest zwaar weegt.

De Megane is een heel fijne auto en inderdaad moderner en luxer dan de Auris. Echter voor mij was het benzineverbruik een grote tegenvaller. De 1.3 motor in de Megane reed bij mij met pijn en moeite 1 op 14 bij een rustig rijgedrag.

Zo is het voor ieder te bepalen wat het meest zwaar weegt.
Ik heb zelf een Renault Clio met 7 traps automaat, met deze fijne en stille 1.3 motor, het gemiddeld brandstofverbruik staat nu op 1 op 18,9.
Bij minder files haal ik vrij makkelijk 1 op 20, en 1 op 17 haal ik gemiddeld altijd.

De Megane is wel wat groter en zwaarder, maar 1 op 14 vind ik wel veel.

Laatst bewerkt:
Vond ik ook. Ook al reed ik erg bewust, dan lukte het mij niet om behoorlijk zuiniger te rijden. Ik vond dit zo zeer tegenstaan dat ik de auto heb ingeruild.

Ergens wel jammer want het was een erg comfortabele en luxe auto .. feitelijk een stuk completer dan mijn huidige Auris. Maar met 20000km per jaar hakken de benzine kosten er toch wel in.

In onze Scenic met de 1.3 TCE met 163pk en automaat rijd ik in de stad nog 1 op 14. Op de grote weg en snelweg fluitend 1 op 17

Klinkt een stuk beter! Misschien lag het aan mijn relatief korte snelweg ritten. Feit blijft wel dat de Auris bij gelijke omstandigheden ca 4 a 5 km verder komt op een liter.

Neemt niet weg dat de 1.3 Tce een fijn blok is. Enige aandachtspunt op termijn is zijn directe inspuiting en daarmee verband houdend mogelijk intern vervuilen, overigens bij de VW/Skoda TSi niet anders.

Neemt niet weg dat de 1.3 Tce een fijn blok is. Enige aandachtspunt op termijn is zijn directe inspuiting en daarmee verband houdend mogelijk intern vervuilen, overigens bij de VW/Skoda TSi niet anders.
Dat vervuilen komt met name door het nieuwe rijden in combi met E10. Als je weinig rijdt E5 tanken, veelrijders 1 tank E5 op 2 tanks E10. En bij warme motor eens flink in de toeren om de zaak schoon te branden.

Tegenwoordig zijn bijna alle motoren met directe inspuiting.

In de praktijk is deze 1.3 motor niet erg gevoelig voor vervuiling, zolang je er normaal mee rijdt ( dus niet enorm veel korte stukjes, en de motor nooit laten werken)

Een collega van mij heeft deze 1.3 motor met al meer dan 150.000 km Op de teller zonder problemen.
Ik tank overigens altijd gewone Euro 95, E10, daar loopt de motor prima op.

Auris:
+ gemak van een automaat
+ minder verbruik in stadsverkeer
+ 10 jaar garantie indien onderhouden bij dealer
+ Weinig typische mankementen
+ Relatief waardevast

Octavia:
+ Ruimte: Auris is echt te klein voor tieners
+ Ruimte: kofferbak
+ Minder rijgeluiden, betere audio
+ TSI rijdt beter op de snelweg ivm hoge koppel. Veel keuze uit motoren.
+ Nagenoeg net zo zuinig op de snelweg
+ Trekgewicht

Op papier kun je auto's vergelijken. Echter als je een proefrit maakt, weet je al snel: het zijn totaal verschillende auto's om te rijden.

Waarom nu in het Engels?
Ahh, ik ben geen moedertaalspreker van het Nederlands. Ik kan het prima lezen, maar als ik schrijf, typ ik meestal het bericht in het Engels en vertaal ik het online naar het Nederlands. Deze keer vergat ik het ;-)

Hoe dan ook, bedankt voor de andere opmerkingen. Na een paar dagen neig ik naar de Octavia. Ik reis regelmatig lange afstanden met een hond in de kofferbak, en ik denk dat het erg vervelend zal zijn als de hondenkooi meer dan de helft van de kofferbak van de Auris in beslag neemt. Ik denk dat ik me zal richten op het vinden van een goede Octavia.

Met dat in gedachten, weet ik natuurlijk dat ik kan gaan voor een 1.4 of 1.5, maar als ik kijk naar wat er op de markt is, lijkt het erop dat 90% van de auto's 1.0 versies zijn. Dus als al het andere goed is en het een 1.0 versie is, zou dat ook prima moeten zijn.

Als het gaat om Renault, werd me in het verleden vaak verteld om geen Franse auto te kopen. Ik dacht dat dergelijke generalisaties niet veel waard waren, maar nu ik eenmaal een Franse auto heb gekocht en een grote fout heb gemaakt, ben ik niet van plan om nog een Franse auto te kopen. Misschien in de toekomst.

In dat geval zou ik gaan voor de 1.0 in de Octavia. Fijne motor en volgens mij hoor je minder klachten dan bij de 1.5. De laatste heeft wat vaker te maken met een wat hoger olieverbruik, hoewel verder ook dat een prima blok lijkt te zijn.

O ja .. een panorama dak zou ik ook overslaan. Zeker bij VAG auto's.

Als het gaat om Renault, werd me in het verleden vaak verteld om geen Franse auto te kopen. Ik dacht dat dergelijke generalisaties niet veel waard waren, maar nu ik eenmaal een Franse auto heb gekocht en een grote fout heb gemaakt, ben ik niet van plan om nog een Franse auto te kopen. Misschien in de toekomst.
Bedankt voor de update en succes met kiezen.

Ik ben zelf erg tevreden over de kwaliteit en betrouwbaarheid van Renault.
Mijn huidige Renault Clio heb ik nu 4 jaar, in die 4 jaar geen enkele storing gehad, er is zelfs nog geen lampje vervangen.
De vorige Renault , een Laguna 3 , heb ik 9 jaar gehad, tussen de beurten in ben ik niet niet in de garage geweest, na 11 jaar was de auto nog als nieuw. Beide auto's waren bijzonder betrouwbaar en degelijk, en van erg goede kwaliteit.

Ik ben er zeker van dat de generalisatie over Franse auto's niet eerlijk is en dat er veel goede zijn. Toen ik mijn 308 SW kocht, dacht ik dat als ik er blij mee ben, mijn volgende auto misschien over een paar jaar een gebruikte Peugeot 508 SW GT zou kunnen zijn. Ik vind het ontwerp van nieuwe Peugeots echt leuk. Maar ze hebben me als klant verloren, en voor de zekerheid geen Renaults en Citroëns voorlopig ook niet ;-)

Ik heb ook deze vergelijking gemaakt, ik heb getwijfeld tussen de Auris en de octavia en de Astra.

Ik ben geen fan van kleine 3 cilinder motoren ook al hebben ze op papier genoeg vermogen. Ik zou daarom bij de wat ‘zwaardere’ uitvoeringen van de Opel of Skoda uitkomen dus voor de lagere prijs hoef ik het dan niet te doen. Voor mij was van belang dat ik lang met een auto kan rijden, ik zocht auto’s met 150.000 km op de klok. Ik durf een Skoda of Opel niet richting de 2,5 - 300.000 km te rijden en dan durf ik met een Toyota wel. Ik verwacht er dan ook langer mee te kunnen rijden dan met een Opel.

Het is bij mij dus een Auris geworden.
Qua verbruik doet ie het heel erg goed: Met normaal rijden haal ik 1:20, als ik mijn best ga doen ga ik richting 1:25. Ik rij dan wel voornamelijk 100km wegen en veel stadsverkeer.

De achterbank is niet heel ruim, maar wel voldoende voor ons (2 kindjes), de kofferbak is royaal.
Wat ik wel echt mis is het beperkte aanhanger gewicht. Dat zou voor mij reden zijn om ooit te switchen. Een Corolla kan bijvoorbeeld wel al 750kg trekken.

Terug
Bovenaan