Octavia combi 1.0 eTec DSG of Golf variant 1.5 eTsi DSG

Knopfler

Net ingestapt
Als nieuwe leaseauto kan ik een keuze maken tussen deze twee auto’s. Uitvoering, opties en prijs ongeveer gelijk.
Ik neig naar de Skoda omdat ik deze fraaier vind om te zien. Het ontwerp van de Golf kan mij niet echt bekoren.

Mijn twijfel zit op de motorisering, 3 vs 4 cilinders. Hoe groot is het verschil in de praktijk?

Wellicht nog andere tips om de juiste keuze te maken?

Nb een Octavia met 1.5 kan ik helaas niet kiezen dus dat is niet de oplossing. Uiteraard ga ik proberen een proefrit te maken maar ben ook benieuwd naar de ervaringen hier.

Dank!

Het zit hem vooral in het koppel, die is wel ietsje meer bij de 1.5 , in combinatie met een automaat, zal dat blok ook meer mij keuze zijn

Auto encyclopedie zei:
Het zit hem vooral in het koppel, die is wel ietsje meer bij de 1.5 , in combinatie met een automaat, zal dat blok ook meer mij keuze zijn

De opgave van de fabrikant is voor beide motoren identiek. Namelijk 200nm. PK is 110 om 130.

Die 1.5 is wat krachtiger en biedt dus op papier wel duidelijk betere prestaties dan de 1.0. Tot zover de open deuren. De Golf zal door de grotere cilinderinhoud onderin soepeler zijn, hij heeft al meer kracht voordat de turbo echt mee gaat doen. Echter, beide auto's zijn mild hybride, waardoor ze beide überhaupt niet echt toeren hoeven te maken om soepel te rijden. Zelf heb ik met de genoemde Octavia proefgereden. De bak schakelt zo snel op, je merkt het alleen als je naar de toerenteller kijkt, en al die tijd is het motorgeluid min of meer afwezig. Totdat je volgas gaat geven uiteraard. Dan hoor je in de Skoda dat typische driecilindergeluid. Qua prestaties is het adequaat maar niet meer dan dat. Voor zo'n klein motortje tamelijk indrukwekkend maar die 1.5 is in principe superieur, moet je van uitgaan. Mij spreekt de Skoda meer aan en ik zou daar dan ook voor gaan.

Knopfler zei:
Auto encyclopedie zei:

De opgave van de fabrikant is voor beide motoren identiek. Namelijk 200nm. PK is 110 om 130.

Oh ik dacht dat 1.5 250nm had, en 150 pk.

Auto encyclopedie zei:
Knopfler zei:
Auto encyclopedie zei:

Oh ik dacht dat 1.5 250nm had, en 150 pk.
Die is er ook, maar je hebt 2 versies, de 130 en 150 pk.
Maar wat ga je allemaal met de auto doen? Ga je er vaak mee op vakantie of op een andere manier volgepakt? Zo ja de Golf rij je hem niet vaak vol dan volstaat de Octavia

Dank voor de reacties. Los van 1 of 2 keer vakantie per jaar zal vol niet vaak van toepassing zijn. Wel vaak twee volwassenen en twee kleine kinderen maar dat zie ik niet als vol 😉

Knopfler zei:
Dank voor de reacties. Los van 1 of 2 keer vakantie per jaar zal vol niet vaak van toepassing zijn. Wel vaak twee volwassenen en twee kleine kinderen maar dat zie ik niet als vol 😉
Tsja, het is ook maar net wat je van een auto verlangt. Ben je een bestuurder die rustig met het verkeer meepeddelt, dan is die 1.0 zeker voldoende. Die 1.5 is bovendien ook niet meteen een racemonster ofzo. Alleen waarschijnlijk wat soepeler onderin, en mogelijk wat zuiniger in de praktijk. Maar icm een automaat en MHEV zul je niet zo snel last hebben van een gebrek aan souplesse.

Komt ook bij dat de driecilinder van VAG een behoorlijk geciviliseerd ding is. Tenminste, ik rij met enige regelmaat met de 1.0 Ecoboost van Ford, die heeft afhankelijk van de uitvoering wat meer kracht (125 pk) maar is echt een rauw ding, vanaf onderin het toerenbereik hoor je al duidelijk gebrom en geroffel, en dreunt echt hinderlijk bij constante snelheden en gas bijgeven onder de 2000 toeren. Die driepitter in de Octavia laat zich alleen hoger in de toeren echt horen en wat mij betreft niet op een vervelende manier.

Ik rij nu een 1.4 TSI na een paar jaar een 1.0 Ecoboost gereden te hebben. Het maximale vermogen en koppel is gelijk, maar de 1.4 TSI (viercilinder) voelt veel vlotter aan. Alsof het koppel eerder vrijkomt en langer beschikbaar blijft. Bij de driecilinder voel je soms wel zo'n typische driecilinder trilling, maar dat is niet storend. Het zijn beide fijne blokken, maar ik zou uiteraard een lichte voorkeur voor de 1.5 TSI hebben. Dan komt het dus echt op het model (en de prijs) aan. Bij een exact gelijke auto, hoeveel meerprijs is het verschil waard? Zo'n driecilinder icm automaat rijdt ook heerlijk, dus ik zou niet zoveel euro's over hebben voor de 1.5 ondanks dat ie nét wat fijner is.

Met een DSG, zou ik voor de 1.5 4 cilinder gaan. Maar is een Octavia 1,0 met handbak geen optie? Een DSG, knijpt zo'n 3 cilindertje helemaal dood.

Ik zou bij de driecilinder juist de automaat willen omdat het ideale toerengebied wat kleiner is en de automaat (DSG in dit geval) daar optimaal gebruik van maakt. Als je dat met een handbak doet blijf je maar poken.

Barri zei:
Ik zou bij de driecilinder juist de automaat willen omdat het ideale toerengebied wat kleiner is en de automaat (DSG in dit geval) daar optimaal gebruik van maakt. Als je dat met een handbak doet blijf je maar poken.
Die DSG is constant aan het opschakelen (maar toont in normale modus niet in welke versnelling de bak staat btw). Het hangt wellicht af van wat je definieert als 'het ideale toerengebied', maar dat haalt wat mij betreft de levendigheid er finaal uit. Bij gas los gaat-ie bovendien 'zeilen', en heb je nul motorrem. Komt nog eens bij dat het rempedaal in de DSG-versie megasponzig is, ik zat me een ongeluk te trappen. Voor de rest blijft het een typische automaatbak, dus in alle situaties die minder voorspelbaar zijn reageert het vertraagd. Bij kick-down veel te ver terugschakelen zodat je alsnog buiten het qua koppel ideale toerengebied zit.

Dus ik ben er van overtuigd dat je een dergelijke motorisering met een handbak veel beter bij de les houdt, en je bespaart ook nog eens 2500 piek. Dus die heb ik besteld.

Dank weer voor jullie input. Ik wil zeker een automaat. Ik heb nu een scala met een handbak. 1.0 3 cilinder ook. Motor bevalt me op zich prima maar je moet wel van schakelen houden want je schakelt je een ongeluk.

Knopfler zei:
Motor bevalt me op zich prima maar je moet wel van schakelen houden want je schakelt je een ongeluk.
Heb je eerder een handgeschakelde zesbak gereden, of alleen vijfbakken? En hiervoor automaat? Kan me voorstellen dat je het dan al snel veel gedoe vindt.

Knopfler zei:

Om wat voor carrosserieën gaat het eigenlijk? Met 2 kinderen lijkt me een station wel handig.

Ik had hiervoor een Passat GTE. Dat rijdt echt super met 204pk en veel koppel. Daarvoor ook drie keer handbak maar altijd TDIs. Die kun je ook wat luier rijden qua schakelen natuurlijk.

Knopfler zei:
Ik had hiervoor een Passat GTE. Dat rijdt echt super met 204pk en veel koppel. Daarvoor ook drie keer handbak maar altijd TDIs. Die kun je ook wat luier rijden qua schakelen natuurlijk.
Hoeveel je moet schakelen hangt volgens mij vooral af van de bakverhoudingen. Auto's hebben tegenwoordig eigenlijk allemaal relatief lange verhoudingen waarbij versnelling 4,5 en 6 allemaal overdrives zijn (carbase toont ze tegenwoordig niet meer...). Ik zie daar geen verschil tussen diesel- of benzineauto's. Rij zelf een tweeliter diesel met best veel koppel, maar als ik een 1.0 ecoboost meekrijg van de garage kan ik daarin hetzelfde schakelpatroon hanteren. Alleen is de voorwaartse drang een stukje minder.

Gisteren in een golf met 1.5 130pk dsg van een collega gereden. In de S stand kun je lekker doorrijden, al wordt het natuurlijk nooit een strepentrekker. As vrijdag een proefrit in een 1.0 dsg. Ben benieuwd naar het verschil!

Ik rij zelf een octavia station 1.0tsi dsg van de vorige generatie, dat is natuurlijk niet helemaal te vergelijken, ook omdat het geen mild hybride is. Maar zoals hier al aangegeven rijd die in D structureel met te weinig toeren. Wat zorgt voor brommen en trillen. Maar daar is een hele makkelijke oplossing voor, namelijk altijd de DSG in de S stand zetten.
Daarbij schakelt die met rustig rijden pas op bij 2500 toeren, dan hoor en voel je de motor niet, maar valt ie terug naar 2000 toeren en komt ie daarbij dus meteen in zijn ideale toerengebied terug. Voor mij is die S stand echt een hele fijne oplossing.

Voor wat betreft de keuze tussen de huidige octavia en de mk8 golf, zou ik voor de octavia gaan omdat ik die veel mooier vind. En ik verwacht dat het verschil in performance tussen die 2 best mee valt.

Dank voor je reactie. De S stand zal ook voornamelijk gebruikt worden verwacht ik ;-)
Ik heb in de Golf het brommen en trillen niet echt gemerkt maar ik heb ook vooral stevig doorgereden om daarin het verschil te kunnen ervaren.

Qua uiterlijk gaat mijn voorkeur ook uit naar de Octavia. Ik denk dat het verschil in de praktijk ook mee zou kunnen vallen omdat het koppel hetzelfde is en de 1.5 op mij ook wat geknepen overkomt. Wat ie ook is natuurlijk.

Ik heb nu in 3 Golf MK8 modellen gereden en kan niet zeggen dat ik onder de indruk ben van rijeigenschappen of het interieur. Integendeel zelfs. De ergoactiv stoelen blijven wel erg fijn. Benieuwd of de comfortstoelen in de Octavia in de buurt komen, dat verwacht ik dan weer niet. Blijft leuk, auto's vergelijken ;-)

Net in de Octavia gereden en al mijn twijfel is echt wel weg. Ik merk weinig tot geen verschil met de Golf qua aandrijflijn. Sterker nog, de Octavia komt op mij geraffineerder en soepeler over. Qua interieur merk ik wel verschil met de Golf, ik voel me namelijk prettiger in de Skoda. Wat ruimtelijker, mooier en voor mijn smaak betere afwerking.
Op gebied van design van het exterieur had ik al een voorkeur voor de Skoda. Het moge duidelijk zijn, na ruim 10 jaar VW switch ik naar Skoda.

Dank allen. Ik heb het geluk dat de dealer nog iets op komst heeft. Waarschijnlijk krijg ik m in januari. Levertijd nieuwe Octavia is 1,5 jaar volgens dealer.

Proficiat, zeker de mooiste van de 2 opties gekozen.
Maar, 1,5 jaar levertijd voor een Octavia. Wat een vreemde tijd leven we in... Fijn dat jij het geluk hebt in januari al te kunnen rijden (naar verwachting).

Dank je!
Wellicht verdubbelen ze de levertijd in de communicatie ook gewoon om zeker geen gezeur te hebben. Maar hoe dan ook, bizar lang inderdaad. Bij een golf moest ik overigens ook rekening houden met een jaar. Wellicht krijgen elektrisch modellen prioriteit?

Tsja, toen ik eind julie bestelde werd de levering ook gewoon op besteldatum + 364 dagen gezet. Ik wist dat de levertijden fors waren maar ik ging er toch vanuit dat het een soort van 'placeholder' was. Nog maar een keertje contact opgenomen recentelijk, reactie was dat ze er 'medio Q2 2023' meer over konden zeggen. Nouja, dan hoopte ik toch eigenlijk de auto al soort van in ontvangst te gaan nemen eigenlijk... Ach. Hopelijk kan ik tot dan lekker doortuffen met de Focus en kan ik nog zonder de extra ruimte van de Skoda. En anders is er vast wel een andere tijdelijke auto, dat is dan weer zo fijn aan leasen via de werkgever.

Terug
Bovenaan