Josso
Net ingestapt
Oh nee, weer iemand die advies vraagt! Ik heb flink gezocht op het forum maar zie toch niet helemaal iemand met dezelfde wensen en hoop dat iemand zin heeft om me te adviseren.
De afgelopen maanden heb ik veel informatie gezocht, filmpjes gekeken, autoweek, anwb en consumentenbond afgespeurd, motoren bestudeerd, spreadsheets gemaakt en vrienden gebeld, maar ik bedacht me: op het Autoweekforum zitten de echte liefhebbers, wie weet zit er een mooie tip tussen. Vooral het afwegen tussen smaak, kilometerstand, leeftijd en zuinigheid is - zoals gewoonlijk - behoorlijk lastig met al die keuze. Ik zal proberen zoveel mogelijk info te geven - ik voel me al wat schuldig om om hulp te vragen, dus het minste wat ik kan doen is uitvoerig zijn.
Waar ben ik naar op zoek?
Een stationwagon met flinke laadruimte (minstens 500L). Voordelig bij stilstand. Een MPV kan ook, maar zijn vaak zwaarder (en dus duurder) en bovendien vind ik ze vaak nogal lelijk. Ik zou niet zeggen dat het uiterlijk van de auto me niks uitmaakt, een beetje klassiek vind ik wel mooi. En ja, soms vind ik het ook wel prettig om een vervelend rijdende bestuurder zonder al te veel moeite in te halen. Franse auto's met veel joie de vivre-design vind ik vaak ook niet zo mooi, omdat ze snel gedateerd lijken. Bovendien lees ik vaak dramatische dingen over de betrouwbaarheid van Franse auto's die binnen mijn budget vallen.
Budget
Ik keek oorspronkelijk tot de 3800, maar voor een schot in de roos leg ik graag 5000 euro neer.
Voor wie?
Een jong gezin met twee kinderen; ik ben zelf de enige bestuurder (1.85 meter) en heb een middelmatig zuinige voet. Kinderen zijn 1 en 5.
We wonen in de stad, opa en oma's wonen in de uithoeken van het land.
Waarvoor?
Ik verwacht max 10.000 km per jaar. Ik wil graag wat makkelijker uitstapjes ondernemen met de kinderen en op bezoek bij de grootouders. Daarnaast ben ik muzikant en moet ik geregeld met apparatuur en soms bandleden het land afreizen. Woon-werkverkeer doe ik met de fiets en het OV.
We houden bovendien van kamperen - dan is flinke laadruimte al helemaal fijn.
Ik wil ‘m gerust helemaal afrijden de komende jaren, maar het is wel fijn als hij nog minstens vijf jaar vooruit kan. En het liefst natuurlijk meer.
Wensen en eisen
-Stationwagon
-Minstens 500L kofferbak
-Benzine (ik rij te weinig voor diesel en hybride lijkt me te hoog gegrepen met ons budget)
-Cruise control
-Parkeersensoren achter (het is een parkeerdrama bij ons in de buurt)
-Geen bijzonder laffe motor, vanwege rijplezier en de potentieel flinke belading
-Aux of bluetooth is fijn voor de muziek.
-Handbak. Automaat is ook best, maar ik rijd prima met een pook en een automaat is toch weer iets dat stuk kan.
-Isofix is leuk, maar onze zitjes zijn goed te bevestigen zonder.
Opties
Natuurlijk heb ik al flink rondgekeken. Meestal komen de volgende modellen te voorschijn:
1. Skoda Octavia Combi 2009-2013 1.4TSI
Dit is qua ruimte, zuinigheid en ook uiterlijk mijn eerste keuze. 580 liter in de kofferbak, en voldoende ruimte in het interieur. Bovendien is er een flink aanbod, al hebben ze vaak minstens 250k op de teller.
Mijn voorkeur gaat uit naar de 1.4 TSI. Dan gaan de alarmbellen een beetje af, maar ik begrijp dat het grootste probleem is dat je die ketting elke ton moet vervangen. Modellen waar dat net mee is gebeurd, zijn er genoeg te vinden. Ze lijken verder wel erg zuinig voor de kracht die ze hebben.
2. Mazda 6 Sportbreak 2008-2012 2.0S-VT
Ze zijn wat schaarser op de occasionmarkt, maar volgens mij is dit een zeer verstandige keuze. Ik heb niks met het interieur, maar de buitenkant vind ik niet lelijk. 519 liter kofferbak, dat is afdoende.
Verder weet ik niet of deze dingen echt zoveel roestproblemen hebben als ik wel eens lees. En bij Japanse auto’s ben ik wel eens bang dat ze op den duur wat klein voelen voor een Hollandse jongen - kwestie van een testrit.
3. Opel Astra Sports Tourer 2007-2011 1.6 Ecotec
Ja hoor, de eeuwige Astra. Met z’n 500 liter kofferbak en krappere interieur aanmerkelijk kleiner dan de Octavia, maar nog net afdoende. Een beetje spannend vind ik deze optie wel: ik lees veel over dat het gokken is - grote kans op een rotexemplaar.
Bovendien lijkt het onderhoud wat duurder te zijn met andere merken. Ik heb wel vaak een (nieuwere) Astra geleend, en die rijdt wel erg lekker.
4. Kia Cee’d Sporty Wagon 2009-2012 1.6CVVT
Ik moet eerlijk zijn: door die naam alleen al kwam deze wat later in beeld. Maar toch kun je er moeilijk omheen: met z’n zuinige motor en 534 liter kofferbak voldoet ‘ie wel aan mijn eisen.
Niet bepaald mooi binnen en buiten, het stuur lijkt soms problemen te geven… Maar ze zijn wel redelijk goedkoop tweedehands op te pikken. Al zijn ze met cruise control en parkeersensoren weer iets zeldzamer.
5. Ford Focus 2008-2011 1.8
In de straat tel ik momenteel al vijf van deze stationwagons, dus echt avontuurlijk is het niet, maar dan zal het ook wel een verstandige keuze zijn. Met 482 liter vind ik de kofferbak bijzonder klein voor een stationwagon. De benzinemotoren van deze generatie Focus snap ik niet helemaal - ze lijken onzuinig en een beetje zwak voor wat ze zijn. Waarschijnlijk een gebrek aan kennis. Wel lees ik veel goede dingen over het stuurgedrag en de betrouwbaarheid.
Dan zijn er nog de net-niets: ik vind Volvo's schitterend, maar die schijnen duur in onderhoud te zijn. Toyota's hebben een betrouwbare naam, maar de Avensis is dan ook behoorlijk prijzig tweedehands. De markt staat vol met Peugeots 308, maar die worden aan alle kanten afgeraden.
Misschien handig als ik specifieke vragen erbij geef:
-Zijn er auto’s op m’n lijstje waarbij jullie schreeuwen: doe het niet! Of misschien juist: doe het?
-Zit ik te nieuw te zoeken en kan ik in plaats van deze periode met auto’s rond de 2,5 ton beter auto’s van vijf jaar ouder met 100.000 km minder op de teller zoeken?
-Of heb je misschien een véél betere optie in beeld die ik over het hoofd heb gezien?
Alvast: dankjewel voor je hulp!
De afgelopen maanden heb ik veel informatie gezocht, filmpjes gekeken, autoweek, anwb en consumentenbond afgespeurd, motoren bestudeerd, spreadsheets gemaakt en vrienden gebeld, maar ik bedacht me: op het Autoweekforum zitten de echte liefhebbers, wie weet zit er een mooie tip tussen. Vooral het afwegen tussen smaak, kilometerstand, leeftijd en zuinigheid is - zoals gewoonlijk - behoorlijk lastig met al die keuze. Ik zal proberen zoveel mogelijk info te geven - ik voel me al wat schuldig om om hulp te vragen, dus het minste wat ik kan doen is uitvoerig zijn.
Waar ben ik naar op zoek?
Een stationwagon met flinke laadruimte (minstens 500L). Voordelig bij stilstand. Een MPV kan ook, maar zijn vaak zwaarder (en dus duurder) en bovendien vind ik ze vaak nogal lelijk. Ik zou niet zeggen dat het uiterlijk van de auto me niks uitmaakt, een beetje klassiek vind ik wel mooi. En ja, soms vind ik het ook wel prettig om een vervelend rijdende bestuurder zonder al te veel moeite in te halen. Franse auto's met veel joie de vivre-design vind ik vaak ook niet zo mooi, omdat ze snel gedateerd lijken. Bovendien lees ik vaak dramatische dingen over de betrouwbaarheid van Franse auto's die binnen mijn budget vallen.
Budget
Ik keek oorspronkelijk tot de 3800, maar voor een schot in de roos leg ik graag 5000 euro neer.
Voor wie?
Een jong gezin met twee kinderen; ik ben zelf de enige bestuurder (1.85 meter) en heb een middelmatig zuinige voet. Kinderen zijn 1 en 5.
We wonen in de stad, opa en oma's wonen in de uithoeken van het land.
Waarvoor?
Ik verwacht max 10.000 km per jaar. Ik wil graag wat makkelijker uitstapjes ondernemen met de kinderen en op bezoek bij de grootouders. Daarnaast ben ik muzikant en moet ik geregeld met apparatuur en soms bandleden het land afreizen. Woon-werkverkeer doe ik met de fiets en het OV.
We houden bovendien van kamperen - dan is flinke laadruimte al helemaal fijn.
Ik wil ‘m gerust helemaal afrijden de komende jaren, maar het is wel fijn als hij nog minstens vijf jaar vooruit kan. En het liefst natuurlijk meer.
Wensen en eisen
-Stationwagon
-Minstens 500L kofferbak
-Benzine (ik rij te weinig voor diesel en hybride lijkt me te hoog gegrepen met ons budget)
-Cruise control
-Parkeersensoren achter (het is een parkeerdrama bij ons in de buurt)
-Geen bijzonder laffe motor, vanwege rijplezier en de potentieel flinke belading
-Aux of bluetooth is fijn voor de muziek.
-Handbak. Automaat is ook best, maar ik rijd prima met een pook en een automaat is toch weer iets dat stuk kan.
-Isofix is leuk, maar onze zitjes zijn goed te bevestigen zonder.
Opties
Natuurlijk heb ik al flink rondgekeken. Meestal komen de volgende modellen te voorschijn:
1. Skoda Octavia Combi 2009-2013 1.4TSI
Dit is qua ruimte, zuinigheid en ook uiterlijk mijn eerste keuze. 580 liter in de kofferbak, en voldoende ruimte in het interieur. Bovendien is er een flink aanbod, al hebben ze vaak minstens 250k op de teller.
Mijn voorkeur gaat uit naar de 1.4 TSI. Dan gaan de alarmbellen een beetje af, maar ik begrijp dat het grootste probleem is dat je die ketting elke ton moet vervangen. Modellen waar dat net mee is gebeurd, zijn er genoeg te vinden. Ze lijken verder wel erg zuinig voor de kracht die ze hebben.
2. Mazda 6 Sportbreak 2008-2012 2.0S-VT
Ze zijn wat schaarser op de occasionmarkt, maar volgens mij is dit een zeer verstandige keuze. Ik heb niks met het interieur, maar de buitenkant vind ik niet lelijk. 519 liter kofferbak, dat is afdoende.
Verder weet ik niet of deze dingen echt zoveel roestproblemen hebben als ik wel eens lees. En bij Japanse auto’s ben ik wel eens bang dat ze op den duur wat klein voelen voor een Hollandse jongen - kwestie van een testrit.
3. Opel Astra Sports Tourer 2007-2011 1.6 Ecotec
Ja hoor, de eeuwige Astra. Met z’n 500 liter kofferbak en krappere interieur aanmerkelijk kleiner dan de Octavia, maar nog net afdoende. Een beetje spannend vind ik deze optie wel: ik lees veel over dat het gokken is - grote kans op een rotexemplaar.
Bovendien lijkt het onderhoud wat duurder te zijn met andere merken. Ik heb wel vaak een (nieuwere) Astra geleend, en die rijdt wel erg lekker.
4. Kia Cee’d Sporty Wagon 2009-2012 1.6CVVT
Ik moet eerlijk zijn: door die naam alleen al kwam deze wat later in beeld. Maar toch kun je er moeilijk omheen: met z’n zuinige motor en 534 liter kofferbak voldoet ‘ie wel aan mijn eisen.
Niet bepaald mooi binnen en buiten, het stuur lijkt soms problemen te geven… Maar ze zijn wel redelijk goedkoop tweedehands op te pikken. Al zijn ze met cruise control en parkeersensoren weer iets zeldzamer.
5. Ford Focus 2008-2011 1.8
In de straat tel ik momenteel al vijf van deze stationwagons, dus echt avontuurlijk is het niet, maar dan zal het ook wel een verstandige keuze zijn. Met 482 liter vind ik de kofferbak bijzonder klein voor een stationwagon. De benzinemotoren van deze generatie Focus snap ik niet helemaal - ze lijken onzuinig en een beetje zwak voor wat ze zijn. Waarschijnlijk een gebrek aan kennis. Wel lees ik veel goede dingen over het stuurgedrag en de betrouwbaarheid.
Dan zijn er nog de net-niets: ik vind Volvo's schitterend, maar die schijnen duur in onderhoud te zijn. Toyota's hebben een betrouwbare naam, maar de Avensis is dan ook behoorlijk prijzig tweedehands. De markt staat vol met Peugeots 308, maar die worden aan alle kanten afgeraden.
Misschien handig als ik specifieke vragen erbij geef:
-Zijn er auto’s op m’n lijstje waarbij jullie schreeuwen: doe het niet! Of misschien juist: doe het?
-Zit ik te nieuw te zoeken en kan ik in plaats van deze periode met auto’s rond de 2,5 ton beter auto’s van vijf jaar ouder met 100.000 km minder op de teller zoeken?
-Of heb je misschien een véél betere optie in beeld die ik over het hoofd heb gezien?
Alvast: dankjewel voor je hulp!