• Beveel je je auto iedereen aan of kun je niet wachten tot de dag waarop je je volgende auto ophaalt? Of heb je er gewoon niet zoveel op aan te merken en moet iedereen dat ook weten? Doe nu mee aan het Auto Tevredenheidsonderzoek en laat weten wat je van je auto vindt.

Occassionadvies gevraagd: leuke stationwagon van 5000 euro. Dankjewel!

Josso

Net ingestapt
Oh nee, weer iemand die advies vraagt! Ik heb flink gezocht op het forum maar zie toch niet helemaal iemand met dezelfde wensen en hoop dat iemand zin heeft om me te adviseren.

De afgelopen maanden heb ik veel informatie gezocht, filmpjes gekeken, autoweek, anwb en consumentenbond afgespeurd, motoren bestudeerd, spreadsheets gemaakt en vrienden gebeld, maar ik bedacht me: op het Autoweekforum zitten de echte liefhebbers, wie weet zit er een mooie tip tussen. Vooral het afwegen tussen smaak, kilometerstand, leeftijd en zuinigheid is - zoals gewoonlijk - behoorlijk lastig met al die keuze. Ik zal proberen zoveel mogelijk info te geven - ik voel me al wat schuldig om om hulp te vragen, dus het minste wat ik kan doen is uitvoerig zijn.

Waar ben ik naar op zoek?
Een stationwagon met flinke laadruimte (minstens 500L). Voordelig bij stilstand. Een MPV kan ook, maar zijn vaak zwaarder (en dus duurder) en bovendien vind ik ze vaak nogal lelijk. Ik zou niet zeggen dat het uiterlijk van de auto me niks uitmaakt, een beetje klassiek vind ik wel mooi. En ja, soms vind ik het ook wel prettig om een vervelend rijdende bestuurder zonder al te veel moeite in te halen. Franse auto's met veel joie de vivre-design vind ik vaak ook niet zo mooi, omdat ze snel gedateerd lijken. Bovendien lees ik vaak dramatische dingen over de betrouwbaarheid van Franse auto's die binnen mijn budget vallen.

Budget
Ik keek oorspronkelijk tot de 3800, maar voor een schot in de roos leg ik graag 5000 euro neer.

Voor wie?
Een jong gezin met twee kinderen; ik ben zelf de enige bestuurder (1.85 meter) en heb een middelmatig zuinige voet. Kinderen zijn 1 en 5.
We wonen in de stad, opa en oma's wonen in de uithoeken van het land.

Waarvoor?
Ik verwacht max 10.000 km per jaar. Ik wil graag wat makkelijker uitstapjes ondernemen met de kinderen en op bezoek bij de grootouders. Daarnaast ben ik muzikant en moet ik geregeld met apparatuur en soms bandleden het land afreizen. Woon-werkverkeer doe ik met de fiets en het OV.
We houden bovendien van kamperen - dan is flinke laadruimte al helemaal fijn.
Ik wil ‘m gerust helemaal afrijden de komende jaren, maar het is wel fijn als hij nog minstens vijf jaar vooruit kan. En het liefst natuurlijk meer.

Wensen en eisen
-Stationwagon
-Minstens 500L kofferbak
-Benzine (ik rij te weinig voor diesel en hybride lijkt me te hoog gegrepen met ons budget)
-Cruise control
-Parkeersensoren achter (het is een parkeerdrama bij ons in de buurt)
-Geen bijzonder laffe motor, vanwege rijplezier en de potentieel flinke belading
-Aux of bluetooth is fijn voor de muziek.
-Handbak. Automaat is ook best, maar ik rijd prima met een pook en een automaat is toch weer iets dat stuk kan.
-Isofix is leuk, maar onze zitjes zijn goed te bevestigen zonder.

Opties
Natuurlijk heb ik al flink rondgekeken. Meestal komen de volgende modellen te voorschijn:

1. Skoda Octavia Combi 2009-2013 1.4TSI
Dit is qua ruimte, zuinigheid en ook uiterlijk mijn eerste keuze. 580 liter in de kofferbak, en voldoende ruimte in het interieur. Bovendien is er een flink aanbod, al hebben ze vaak minstens 250k op de teller.
Mijn voorkeur gaat uit naar de 1.4 TSI. Dan gaan de alarmbellen een beetje af, maar ik begrijp dat het grootste probleem is dat je die ketting elke ton moet vervangen. Modellen waar dat net mee is gebeurd, zijn er genoeg te vinden. Ze lijken verder wel erg zuinig voor de kracht die ze hebben.

2. Mazda 6 Sportbreak 2008-2012 2.0S-VT
Ze zijn wat schaarser op de occasionmarkt, maar volgens mij is dit een zeer verstandige keuze. Ik heb niks met het interieur, maar de buitenkant vind ik niet lelijk. 519 liter kofferbak, dat is afdoende.
Verder weet ik niet of deze dingen echt zoveel roestproblemen hebben als ik wel eens lees. En bij Japanse auto’s ben ik wel eens bang dat ze op den duur wat klein voelen voor een Hollandse jongen - kwestie van een testrit.

3. Opel Astra Sports Tourer 2007-2011 1.6 Ecotec
Ja hoor, de eeuwige Astra. Met z’n 500 liter kofferbak en krappere interieur aanmerkelijk kleiner dan de Octavia, maar nog net afdoende. Een beetje spannend vind ik deze optie wel: ik lees veel over dat het gokken is - grote kans op een rotexemplaar.
Bovendien lijkt het onderhoud wat duurder te zijn met andere merken. Ik heb wel vaak een (nieuwere) Astra geleend, en die rijdt wel erg lekker.

4. Kia Cee’d Sporty Wagon 2009-2012 1.6CVVT
Ik moet eerlijk zijn: door die naam alleen al kwam deze wat later in beeld. Maar toch kun je er moeilijk omheen: met z’n zuinige motor en 534 liter kofferbak voldoet ‘ie wel aan mijn eisen.
Niet bepaald mooi binnen en buiten, het stuur lijkt soms problemen te geven… Maar ze zijn wel redelijk goedkoop tweedehands op te pikken. Al zijn ze met cruise control en parkeersensoren weer iets zeldzamer.

5. Ford Focus 2008-2011 1.8
In de straat tel ik momenteel al vijf van deze stationwagons, dus echt avontuurlijk is het niet, maar dan zal het ook wel een verstandige keuze zijn. Met 482 liter vind ik de kofferbak bijzonder klein voor een stationwagon. De benzinemotoren van deze generatie Focus snap ik niet helemaal - ze lijken onzuinig en een beetje zwak voor wat ze zijn. Waarschijnlijk een gebrek aan kennis. Wel lees ik veel goede dingen over het stuurgedrag en de betrouwbaarheid.

Dan zijn er nog de net-niets: ik vind Volvo's schitterend, maar die schijnen duur in onderhoud te zijn. Toyota's hebben een betrouwbare naam, maar de Avensis is dan ook behoorlijk prijzig tweedehands. De markt staat vol met Peugeots 308, maar die worden aan alle kanten afgeraden.

Misschien handig als ik specifieke vragen erbij geef:

-Zijn er auto’s op m’n lijstje waarbij jullie schreeuwen: doe het niet! Of misschien juist: doe het?
-Zit ik te nieuw te zoeken en kan ik in plaats van deze periode met auto’s rond de 2,5 ton beter auto’s van vijf jaar ouder met 100.000 km minder op de teller zoeken?
-Of heb je misschien een véél betere optie in beeld die ik over het hoofd heb gezien?

Alvast: dankjewel voor je hulp!

Je kan beter voor een wat oudere octavia gaan met de 1.6 zestienklepper ipv de 1.4 tsi

De hyundai i30 deelt techniek met de kia ceed

En de chevrolet cruze deel techniek met de opel astra, de station moet je met een lampje zoekenhttps://www.gaspedaal.nl/chevrolet/cruze/stationwagon?srt=pr-a en helaas nu even niet binnen budget.

De mazda goed checken op roest

Wat een fijne reacties!

De Hyundai i30 is inderdaad ook een goeie optie.
Interessant, de Cruze. Die was helemaal buiten mijn zicht. Ik zal ze in de gaten houden.
Goeie tip voor de Mazda ook. Bedankt voor het bevestigen van m'n vermoeden.
Ik zal me eens gaan verdiepen in die 1.6 Octavia's.

@Fritz, is de Megane wel betrouwbaar met hoge kilometerstand? Ik dacht dat er steeds veel kapot ging aan wat oudere Renaults, zeker uit de jaren 00 en net daarna. Op zich vind ik de Megane Estate van na 2009 wel mooi dus ik zou het niet vervelend vinden als dat betrouwbare auto's blijken.

Mazda's 6 uit de tweede generatie roesten niet meer, maar bij alle auto's checken op roest kan zijn dat de auto schade heeft gehad.

Bij de Octavia moet je inderdaad de 1.6 hebben, zwakke punten van de 1.4 TSI zijn, matige kwaliteit distributieketting, hoog olieverbruik, matige kwaliteit cilinderwand coating, vervuiling. De kans dat je in deze prijsklasse een slechte vindt is best groot.

De Renault Megane 3 1.6 16V of 2.0 met automaat vanaf 2008 is gewoon een goede auto.

Kijk dan ook naar de Renault Laguna 3 Estate vanaf 2008, in tegenstelling tot zijn voorganger de Laguna 2 Fase 1 die een zeer matige reputatie heeft, is het een hele degelijke en zeer betrouwbare auto.
Erg onderschat, maar een hele fijne, ruime en comfortabele auto, ik heb 9 jaar lang een Laguna 3 uit 2009 met Nissan 2.0 16V met 140 pk gehad. En de auto heel erg goed tegen roest behandeld .

In de Ford Focus 1.8 heb ik gereden, de motor vind ik vrij lui, en de auto maakt ook wel aardig wat lawaai. In deze prijsklasse is het verder wel een goede keus.

Let bij Ford en Mazda wel altijd goed op roest, laat dus ook goed de onderzijde inspecteren.

De Opel Astra is in deze prijsklasse zeker geen verkeerde keus, kijk wel of alle elektrische zaken goed werken, elektrisch kent de auto wel wat kwaaltjes, en kijk goed of de versnellingsbak goed schakelt en geen ruisende bijgeluiden maakt.

De Kia Ceed en Hyundai I30 zijn prima keuzes in deze prijsklasse.
Zelf zou ik eerder de nieuwe modellen vanaf 2012 kiezen. Dat lukt alleen niet met het budget. Je ziet dan erg goed hoe snel de ontwikkelingen bij deze merken gaan. Deze modellen zijn een stuk moderner en verfijnder, en van betere kwaliteit.

De megane is echt een aanrader. de 1.6 zestienklepper is een betrouwbare topper, de 1.4 tce zijn de meningen hier verdeeld en de 1.2 tce is binnen jouw budget een risico. De laguna 3e generatie is ook erg betrouwbaar maar dan zit je altijd aan een 2.0 vast bij de station. De Laguna liftback is er wel met een 1.6.

Je uitspraak over MPV deel ik gedeeltelijk omdat ze sommige gevallen zwaardere motoren hadden, de Kia Carens was er lange tijd alleen met een 2.0 terwijl de Ceed er wel was met een 1.4 en 1.6. Uiteindelijk kwam de 1.6 weer terug in Carens maar die ga je niethttps://www.autoweek.nl/auto/55532/kia-carens-1-6-cvvt-x-tra/ vinden.
Maar het zijn vaak wel vergeten modellen die je voor zeer gunstige prijzen op de kop kan tikken. Een Seat Altea is er in verlengde uitvoering hij heet dan Seat Altea XL Stationwagen, maar het is en blijft een MPV https://www.gaspedaal.nl/seat/altea-xl/benzine?cmin=1600&cmax=1600&srt=bj-d groot voordeel is dat achterbank verschuifbaar is.

Bedankt voor jullie reacties! Ik ben heel blij dat ik uiteindelijk toch een post heb gemaakt hier - er waait een frisse wind door m'n zoektocht.
Als ik het zo lees moet ik me even flink verdiepen in het Renaultaanbod. Fijn dat jullie ook gelijk een motor aanraden, dat is enorm waardevol.
Ik zal de Altea XL gelijk ook wat serieuzer nemen.
Fijn ook die opmerking over luidruchtigheid, ak2 - m'n oren zijn snel overprikkeld, dus dan zakt de Focus al snel behoorlijk op de lijst.

De Opel Astra H op je lijst ( gezien de bouwjaren de H en dus niet de J ) lijkt me een prima keus voor dit budget.
Je krijgt dan 1 van de laatste exemplaren, motoren zijn nog "analoog" ( dus zonder gevoelige en kostbare turbo's ) en gewicht is laag vergeleken met nieuwere opties, ook veel keus voor je budget. Bovendien krijg je voor dit budget in combinatie met nieuwere bouwjaren al snel te maken met vrij hoge kilometerstanden.

Astra 1.6 Cosmo - 2009 - 139.051 km - Euro 4.950
of
Astra 1.6 Temptation - 2009 - 146.148 km - Euro 5.348

Ben trouwens sowieso wel benieuwd welke exemplaren topicstarter dan al gevonden zou hebben van de auto's in de lijst.
Want bij sommige voorstellen lijkt het me sterk dat die auto's binnen het gestelde budget vallen ( tenzij je richting 250-300k op de teller gaat )
Nogal krap naar mijn idee en dus gevalletje onderkant markt ( sowieso bij de Mazda 6 en ook Octavia wat ik zo snel zag )
Dus misschien wat linkjes naar auto's die je tot nu toe zelf op het oog had? (y)

ik vind 4950 voor de Astra cosmo wel stevig aan de prijs https://ovi.rdw.nl/default.aspx, maar ben het wel eens dat voor het budget van 5.000 euro meer kans hebt op een goede H dan een J.

Ik lees in de openingpost wel veel aannames die vaak iets genuanceerder liggen

De eerder genoemde megane is juist in de budgetten die jij zoekt wel een echte aanrader! Juist heel erg goed met de turboloze 1.6 en veel waar voor je geld ook nog. kwam ook goed uit rijtesten

Astra H is ook gewoon prima. Ja het is iets kleinere kofferbak dan de octavia maar zeker geen kleine jongen. zeker de latere bouwjaren wat lukt in jou budget zijn gewoon goed

Mazda 6 (= D segment zoals Laguna, Mondeo, Insignia, Passat) is wel het bekijken waard; maar let inderdaad op roest. Deze generatie heeft daar helaas ook nog steeds last van

Octavia is ook prima, ik zou de TSI wel laten staan, het zijn niet alleen de kettingen. En deze octavia's zijn juist in de eerste jaren van die TSI blokjes. Turboloos is het een prima auto. Niet heel bijzonde qua rijden, materiaalgebruik is ook niet heel bijzonder en eigelijk is niets heel bijzonder maar ook niets heel slecht. Maar de ruimte is dus wel bovengemiddeld groot. Op zich geen verkeerde keuze

Focus is ook prima, minder ruim dan een octavia maar rijd wat sportiever. Het interieur moet je van houden

Eerder genoemde laguna 3 is ook gewoon goed. de 2.0 16V komt van Nissan en veel onderhuidse techniek ook. Auto staat als heel betrouwbaar te boek. Ik heb er een paar jaar in gereden en op een defecte Accu na nooit iets mee gehad. Wel super de luxe met panoramadak, alcantara stoelen, xenon, navi, stoelverwarming, keyless entry en hele bult andere luxe

Bij de octavia is er ook veel met de 1.6 fsi 115pk, maar raad echt aan om voor de 102 pk 1.6 te gaan zonder fsi. De Altea heeft alleen de 102 pk uitvoering

Zeker, aannames! Ik ben me pas een paar maanden echt aan het verdiepen, dus ik hoop zeker ook gecorrigeerd te worden. En gelukkig gebeurt dat ook!
M'n ogen zijn geopend voor de Renaults. En dat is fijn, want er is veel meer aanbod van dan bijvoorbeeld de Mazda 6.

@Total Loss absoluut de onderkant van de markt - misschien niet verstandig. Van de Mazda 6 had ik er één gevonden die geschikt was. Die is inmiddels weer weg, al staat er nu wel een te koop in Friesland. Gaspedaal
Octavia TSI 1.4 (en wat andere) was m'n laatste speurtocht. Daar zijn er wel aardig wat van te vinden, maar wel met flinke kilometerstanden. Deze bijvoorbeeld, of deze. Maar dit vond ik ook een optie. Ik heb een lijstje van 14, maar allemaal meer dan 2 ton, meestal meer dan 2,5 zelfs.
Op Astra's en Focussen zul je niet doelen, die zijn goed te vinden.
Maar goed, misschien kan dat spreadsheetje wel de prullenbak in, want door al het enthousiasme hier krijg ik heel veel zin om een Laguna en al helemaal een Megane uit te proberen.

Ah helder, dankjewel voor het onderscheid. Ik schrap er weer een paar van m'n lijstje. Zoals die derde in m'n post hierboven.

Josso zei:
Ah helder, dankjewel voor het onderscheid. Ik schrap er weer een paar van m'n lijstje. Zoals die derde in m'n post hierboven.

idd en schrap die mazda ook maar, das 1 of andere geinporteerde exoot met een dikke 2.5 motor. de 2.5 is hier in NL wel geleverd , maar is niet doorsnee, en voor reparatie en onderdelen kun je beter voor doorsnee gaan en bij de Mazda 6 voor een 1.8/2.0 gaan.

hier het 1.6 aanbod op gaspedaal van de Megane, ik kan het oude model er helaas niet voor je uitfilteren. https://www.gaspedaal.nl/renault/megane/stationwagon?brnst=23&bmin=2009&pmax=5000&cmin=1600&cmax=1800&srt=bj-d

Via gaspedaal vind ik aan geschikte Meganes III onder de 2 ton met een 1.6 zestienklepper dit rode basisexemplaar: Autotrack en met iets meer kilometers deze wat mooier uitgevoerde: Autotrack. Verder allemaal exemplaren met TCe-motoren.
Op Marktplaats staat verder nog deze. Heeft ook Isofix, en voldoet verder ook aan al m'n wensen.

Laguna's vind je net wat vaker. Betaal je wel wat meer belasting over natuurlijk...
Een dealer in Heemskerk heeft er twee staan: deze en deze.
Deze heeft zelfs isofix.
Deze kan ik met de metro bezoeken.
Voor die zondagen dat ik in een driedelig linnenpak op pad ga is er dit wonderbaarlijke exemplaar op anwb.nl.
En er staat er nog een op Marktplaats.

Auto encyclopedie zei:
hier het 1.6 aanbod op gaspedaal van de Megane, ik kan het oude model er helaas niet voor je uitfilteren. https://www.gaspedaal.nl/renault/megane/stationwagon?brnst=23&bmin=2009&pmax=5000&cmin=1600&cmax=1800&srt=bj-d

Ah verdorie, ik zat net hetzelfde te doen. Dankjewel!

Auto encyclopedie zei:
hier het 1.6 aanbod op gaspedaal van de Megane
Dit zijn er toch wel een paar. Allemaal auto's ook die ik nog niet had gezien omdat ik op parkeersensoren zat te filteren. Misschien moet ik dat laten varen.

Dat linnen pak zou ik voor lief nemen, ik vind die initale met 2.0T toch wel een hele mooie auto.

Frits79 zei:
Dat linnen pak zou ik voor lief nemen, ik vind die initale met 2.0T toch wel een hele mooie auto.
Ja, ik vind hem ook schitterend. Ik heb zelfs m'n vrouw wakker gemaakt om hem te laten zien.

Josso zei:
Frits79 zei:
Ja, ik vind hem ook schitterend. Ik heb zelfs m'n vrouw wakker gemaakt om hem te laten zien.
Dan ben ik wel heel benieuwd of zij ook zo positief was toen je haar wakker maakte en hem liet zien. Maar ik zal je uit de droom helpen, hij is verkocht onder voorbehoud.

Frits79 zei:
Josso zei:
Frits79 zei:
Dan ben ik wel heel benieuwd of zij ook zo positief was toen je haar wakker maakte en hem liet zien. Maar ik zal je uit de droom helpen, hij is verkocht onder voorbehoud.
Bij nader inzien had ik best even tot 's ochtends kunnen wachten.
Verkocht onder voorbehoud... Klinkt alsof er nog geen proefrit gemaakt is. Maar zelfs dan weet ik niet of ik al te veel aan het interieur moet hechten met die twee biggen achterin.

Isofix hebben alle auto's die je zoekt. Denk ook eens aan een Mondeo van rond 2010. Volgens mij vallen die ook binnen je budget.

We hebben zelf een Mondy 2.0 Diesel. Eigenlijk weinig problemen. Knoepende scharnieren (hebben ze allemaal) en de bussen in de stoel verslijten (is een kit voor in Polen, kun je op Ebay vinden, 35€ is het weer in orde). Mat in de kofferbak is matig van kwaliteit (maar daar gooi je gewoon een rubber mat overheen, ad 20€)

Dat was het dan wel aan issues. Vind ik nogal meevallen. De onze staat inmiddels zonder grote dingen rond de 260.000.

https://www.autotrack.nl/a/ford-mondeo-benzine-2007-52968486

Auto encyclopedie zei:
Check wel even de kentekens op de rdw site? Of de km stand logisch is(y)
Goeie tip, ga ik doen. Dat vrolijke NAP-logo is ook niet altijd heilig, he.

barchettista zei:
Denk ook eens aan een Mondeo van rond 2010.
Hartstikke mooie wagens. Wel behoorlijk zwaar, da's wel jammer qua belasting. Mooi exemplaar deel je wel.

Josso zei:
barchettista zei:
Hartstikke mooie wagens. Wel behoorlijk zwaar, da's wel jammer qua belasting. Mooi exemplaar deel je wel.

Dank je. Ik heb even de moeite genomen om het te checken (woon zelf in Dld, dus ander belastingsysteem), maar in NL zijn die Laguna en de Mondeo even duur. De Megane station is 50€ / 3 mnd goedkoper.

barchettista zei:
Josso zei:
barchettista zei:

Dank je. Ik heb even de moeite genomen om het te checken (woon zelf in Dld, dus ander belastingsysteem), maar in NL zijn die Laguna en de Mondeo even duur. De Megane station is 50€ / 3 mnd goedkoper.

Ah, da's heel aardig van je, thanks. 200 euro per jaar valt inderdaad wel mee.
Sorry, dit zou m'n eerste auto zijn, dus over sommige zaken heb ik heel veel gelezen, maar logische dingen zie ik soms over het hoofd.

barchettista zei:
Nee, 200€ per kwartaal. Het is Duitsland niet :)

Het verschil tussen de Megane en de Laguna is ongeveer een kleine 100 Euro https://www.autoweek.nl/auto/vergelijk/59115-64814/ het verbruik van de Laguna is natuurlijk wel een ander verhaal, of je moet voor de 1.6 liftback gaan. Liftback modellen worden ook weer veel toegepast bij elektrische modellen omdat ze verder komen op 1 kw stroom dan bijvoorbeeld andere carrosserieën https://www.autoweek.nl/auto/vergelijk/59115-64814-46763/

Bij de keus van een andere auto zou ik me meer laten lijden door de technische staat.
Heeft de auto regelmatig goed onderhoud gehad, is er netjes mee om gegaan, rijdt de auto goed en strak. Werkt de koppeling en versnellingsbak nog goed en soepel. Etc.

De kilometerstand zegt niet veel over de staat, de 1.6 en 2.0 motoren die Renault in de Megane en Laguna gebruiken zijn erg degelijke en betrouwbare motoren die vrij makkelijk zonder reparaties meer dan 300.000 kilometer halen. Als je een erg goed exemplaar vindt met wat meer dan 2 ton op de teller dan zou ik die zeker niet laten staan.

De 1.6 en 2.0 zijn motoren met indirecte injectie hierdoor hebben ze bijna nooit last van vervuiling.
Nadeel is dat ze iets meer brandstof gebruiken.

Ga ze gewoon bekijken, ze verschillen niet heel veel in binnenruimte, de Laguna heeft wel iets meer breedte op de achterbank. In de Laguna zijn duidelijk mooiere materialen gebruikt. De Megane is iets lichter en gebruikt minder brandstof, en zal in de praktijk dus goedkoper zijn om te rijden.
De Laguna maakt heel weinig geluid als je er harder mee rijdt.
Met 130 ( of harder in Duitsland) over de snelweg gaat fantastisch. Het brandstofverbruik zal sterk afhangen van het gebruik.

Stadskilometers zijn slecht voor het verbruik.

ak2 zei:
Bij de keus van een andere auto zou ik me meer laten lijden door de technische staat.
Heeft de auto regelmatig goed onderhoud gehad, is er netjes mee om gegaan, rijdt de auto goed en strak. Werkt de koppeling en versnellingsbak nog goed en soepel. Etc.

De kilometerstand zegt niet veel over de staat, de 1.6 en 2.0 motoren die Renault in de Megane en Laguna gebruiken zijn erg degelijke en betrouwbare motoren die vrij makkelijk zonder reparaties meer dan 300.000 kilometer halen. Als je een erg goed exemplaar vindt met wat meer dan 2 ton op de teller dan zou ik die zeker niet laten staan.

De 1.6 en 2.0 zijn motoren met indirecte injectie hierdoor hebben ze bijna nooit last van vervuiling.
Nadeel is dat ze iets meer brandstof gebruiken.

Ga ze gewoon bekijken, ze verschillen niet heel veel in binnenruimte, de Laguna heeft wel iets meer breedte op de achterbank. In de Laguna zijn duidelijk mooiere materialen gebruikt. De Megane is iets lichter en gebruikt minder brandstof, en zal in de praktijk dus goedkoper zijn om te rijden.
De Laguna maakt heel weinig geluid als je er harder mee rijdt.
Met 130 ( of harder in Duitsland) over de snelweg gaat fantastisch. Het brandstofverbruik zal sterk afhangen van het gebruik.

Stadskilometers zijn slecht voor het verbruik.

Allemaal heel wijs advies, dankjewel! Ga ik meenemen.
Ik zal het allemaal even samenvatten en me voorbereiden op de testritjes. Je kunt het er veel over hebben, maar op een gegeven moment is het natuurlijk tijd om in 't diepe te springen.

Ha allemaal,

Nogmaals: heel veel bedankt voor jullie advies. Geweldig, al dat advies! Ik houd jullie natuurlijk op de hoogte - om niet zomaar als dief in de nacht te verdwijnen en misschien ook fijn voor toekomstige bezoekers met eenzelfde vraag.

Ik ga wat testritjes proberen.

Afgaande van jullie advies is mijn zoeklijst (zoals je kunt verwachten) veranderd. Voorlopig zoek ik vooral de Renaults en ga ik proberen wat testritten te doen. Als dat niks wordt, ga ik weer verder in 't lijstje.

1. Renault Megane III v.a. 2008
1.6 of eventueel een 2.0 met automaat

Ik wil de volgende gaan proberen:
[Autotrack.nl] Deze lijkt een heel goede deal. Hij is wat karig uitgevoerd en de kleur is niet echt m'n ding... maar de kilometerstand is heel netjes.
Jammer is wel dat het me niet lukt om de geschiedenis vóór de Duitse import in 2018 te checken.
[marktplaats.nl] Deze in Hoogeveen vind ik veel mooier, maar is wel meer dan twee uur rijden.

2. Renault Laguna III v.a. 2008
2.0

Deze zag ik redelijk in de buurt:
[autowereld.nl]
En nog het ritje waard vanwege de km-stand onder de 100k, wellicht:
[autotrack.nl]
Deze vind ik ook mooi; jammer van de 2,5 ton op de teller:
[autowereld.nl]

3. Mazda 6 - ik houd hier mijn ogen voor open, maar ik zit heel erg aan de onderkant van de markt, dus een exemplaar dat aan m'n wensen voldoet lijkt niet heel realistisch.

4. Opel Astra H - de veilige keuze, als het niet lukt met de Renaults ga ik hier verder op zoeken.
Deze bijvoorbeeld: [autowereld.nl]

En verder de ogen open houden voor: de Seat Altea XL, de Hyundai i30 / Kia Cee'd als ik een nieuwer model binnen mijn budget vind, een oudere Skoda Octavia 1.6 zestienklepper (of zoiets als ik echt voor lelijk ga), Ford Mondeo (zeldzaam binnen mijn budget en wensen. Er staat een mooie in Aalten https://www.autotrack.nl/a/ford-mondeo-benzine-2008-52557561, maar dat is voor mij wel ver voor een proefritje).

Ik heb bij de Renaults de kentekens gecheckt - los van dat ik bij de rode niks kon vinden van vóór de import, zag ik geen gekkigheid. Maar misschien zie ik iets over het hoofd.

Aangezien je ‘looks’ een paar keer noemt, weet ik niet of het wat voor je is.
Maar ik heb een (jong) gezin en ben echt ontzettend blij met mijn Dacia Logan MCV uit 2019. Zelfs qua looks vind ik hem orima te pruimen.

Hij heeft meer kofferruimte dan een Volvo V70(!), is erg zuinig (1 op 17 is prima haalbaar, ook met matig zware rechtervoet). En in de wegenbelasting betaal je €100/3mnd. Komt bij dat het onderhuids een Clio is. En niet wat veel mensen denken een gedateerde Clio. Maar gewoon een Clio van zelfde bouwjaar.
Onderhoudskosten zijn minimaal.
Heb zelf even een nieuwere generatie navigatie van de sloop gekocht en heb nu Apple Carplay erin zitten.

Ondertussen mijn zus overtuigd en beste vriend. Dus staan er soms 3 MCV’s voor de deur.

Tom Jansen zei:
Aangezien je ‘looks’ een paar keer noemt, weet ik niet of het wat voor je is.
Maar ik heb een (jong) gezin en ben echt ontzettend blij met mijn Dacia Logan MCV uit 2019. Zelfs qua looks vind ik hem orima te pruimen.

Hij heeft meer kofferruimte dan een Volvo V70(!), is erg zuinig (1 op 17 is prima haalbaar, ook met matig zware rechtervoet). En in de wegenbelasting betaal je €100/3mnd. Komt bij dat het onderhuids een Clio is. En niet wat veel mensen denken een gedateerde Clio. Maar gewoon een Clio van zelfde bouwjaar.
Onderhoudskosten zijn minimaal.
Heb zelf even een nieuwere generatie navigatie van de sloop gekocht en heb nu Apple Carplay erin zitten.

Ondertussen mijn zus overtuigd en beste vriend. Dus staan er soms 3 MCV’s voor de deur.

Haha, dat moet een mooi beeld zijn! Dankjewel voor je input.
De MCV was m'n eerste focus tijdens m'n zoektocht. Het viel me alleen tegen hoe de lage nieuwprijs zich vertaalde naar de occassionprijs, die vind ik vaak nog te hoog. Looks zijn wel secundair hoor, al kom ik waarschijnlijk wat snobistisch over. De looks vind ik niet eens zo afschuwelijk. Wel vind ik een beetje comfort wel prettig, vooral qua geluidsdemping, en ik lees dat ze van binnen wat luidruchtig zijn.
Er staat er nu één op gaspedaal als ik mijn filters invoer [gaspedaal.nl]. Verder zie ik wel wat voordelige keuzes, maar dat zijn allemaal TCe-motoren die me hier worden afgeraden.
Ik zal m'n gedachten er nog eens over laten gaan.

Ik wil de volgende gaan proberen:
[Autotrack.nl] Deze lijkt een heel goede deal. Hij is wat karig uitgevoerd en de kleur is niet echt m'n ding... maar de kilometerstand is heel netjes.

Als de lage kilometerstand zowat het enige voordeel is van dit exemplaar zou ik deze laten vallen, je zegt het zelf, door import niet te checken dus het enige pluspunt zou zelfs niet eens kunnen kloppen.

4. Opel Astra H - de veilige keuze, als het niet lukt met de Renaults ga ik hier verder op zoeken.
Deze bijvoorbeeld: [autowereld.nl]

Staat bij dat een Essentia uitvoering is maar dat klopt nooit, dat is namelijk de meest kale versie die er is en is bijna niet geleverd in Nederland, gezien de opties die ik zie klopt dat dus in ieder geval niet. Geen idee welke uitvoering dan wel want ook dit is import.

Duitsland is een degelijk land, maar qua kilometers bijhouden is er niks degelijks aan, Duitse kentekens checken heeft weinig zin, die staan op naam en niet op de auto. Er zit gewoon malafide handel tussen spul wat uit het buitenland wordt geïmporteerd, daarna kunnen ze er ook nog van alles mee doen want de auto krijgt nooit een logische nap, jij kan de teller ook terug draaien als je hem over 2 maand weer weg doet.

Goeie tips, dan kan die advertentie ook wel doorgestreept.
Stom dat ik me ondanks mn onderbuikgevoel toch verplicht voel zo'n deal te pakken.

Die Opels moet ik nog een keer goed checken hoor, als het zover komt. Eerst even de renaults. Van de week ga ik langs bij een Megane op Marktplaats. Ben benieuwd naar de automaat.
Als die goed voelt, gelijk maar langs de occasionkeuring - dat is wijs toch, voor iemand met weinig motorisch inzicht?

Je kijkt naar auto’s in een lage prijsklasse die al redelijk op leeftijd zijn. Een aankoopkeuring bij bijvoorbeeld een Vakgarage geeft gewoon meer zekerheid, en is het geld zeker waard.
Een van de getoonde Laguna's staat op blauwe taxi kentekenplaten, ik zou wel goed onderzoek doen naar de historie van de auto.

Kijk ook naar auto’s die wat duurder zijn dan € 5000, zeker als je een pareltje tegen komt.

Bij import is de historie erg belangrijk, als de auto altijd in onderhoud is geweest bij een Renault dealer, dan zou ik contact opnemen met deze dealer. Duitsland kent geen NAP en is een groot land,
er wordt door vage handelaren veel gesjoemeld met kilometerstanden. België kent wel een kilometer registratie.

Handelaren in Nederland lappen ook schade auto’s op uit Duitsland, in Duitsland worden auto’s eerder total loss verklaart omdat bij herstel orginele onderdelen moeten worden gebruikt.

Succes neem ook iemand mee die verstand van auto's heeft. En bij twijfel niet doen.

De megane 2.0 heeft een cvt bak, ik heb me suf gezocht op internet waar renault deze heeft ingekocht, maar kon het nefgens vinden, concern genoot nissan heeft hun cvt automaten ingekocht bij jatco en deze hebben aandacht nodig.

In de laguna zit een traditionele automaat met 6 verzetten, deze is sowieso betrouwbaar

Los van alles een automaat is gewoon duurder per km. Ivm verbruik automaat en dat ze vaak zijn gekoppeld aan zwaardere motoren en als ze kapot gaan , dan mag je blij zijn als je met €2.000 klaar bent, maar het dubbele kan ook.

Auto encyclopedie zei:
De megane 2.0 heeft een cvt bak, ik heb me suf gezocht op internet waar renault deze heeft ingekocht, maar kon het nefgens vinden, concern genoot nissan heeft hun cvt automaten ingekocht bij jatco en deze hebben aandacht nodig.

In de laguna zit een traditionele automaat met 6 verzetten, deze is sowieso betrouwbaar

Los van alles een automaat is gewoon duurder per km. Ivm verbruik automaat en dat ze vaak zijn gekoppeld aan zwaardere motoren en als ze kapot gaan , dan mag je blij zijn als je met €2.000 klaar bent, maar het dubbele kan ook.

Oh jeetje... Dat had ik helemaal niet door, ik dacht dat het dezelfde bakken waren. Anders had ik het niet eens overwogen. Ik dacht dat ik een topper had gevonden.
Wel heel fijn dat je dat nog even noemt. En als zelfs een autoencyclopedie niet weet waar een onderdeel vandaan komt is het wel heel obscuur.

Auto encyclopedie zei:

De 2.0 motor in de Megane 3 komt van Nissan, de CVT automaat is ingekocht bij het Japanse Jatco.
Een CVT gebruikt het zelfde principe als de DAF variomatic, en heeft oneindig veel versnellingen.
De Variomatic en latere CVT automaat zijn ontwikkeld/ uitgevonden door DAF. De CVT automaat wordt op grote schaal toegepast.

Bij elke oudere auto moet je goed kijken of de motor en versnellingsbak/ automaat goed en soepel functioneren, zonder bijgeluiden, omdat dit relatief dure onderdelen zijn.
Een auto die goed is onderhouden, en waar netjes met de techniek is omgegaan, en waar dit goed functioneert zou ik om die reden niet laten staan.

In de Laguna zit een traditionele automaat, de 2.0 turbomotor komt van Renault en is een goede motor
De 2.0 16V met 140 pk en handbak zonder turbo komt van Nissan.

Okee, super. Helder verhaal.
Nou heb ik zelf wel de voorkeur voor een handbak, heb ik ook verreweg de meeste ervaring mee, dus dan blijf ik daar gewoon bij.
Die motoren van Nissan in de Laguna zijn ook prima he?
Ik ga gewoon nog een lijstje opstellen met mooie exemplaren binnen of net buiten mijn budget.
Beter goed voorbereid en ingelicht dan een grotere kans op verrassingen - al blijf je altijd wel wat risico hebben.

Jullie zijn echt geweldig trouwens. Bedankt voor al dat goeie advies.

(Laat het vooral weten als je toevallig advies wil over synthesizers of professionele audio, dat is dan weer mijn enige expertise...)

De Nissan 2.0 16V motor is een heel degelijk en betrouwbaar blok, bij mijn Laguna 2.0 16V uit 2009 is vanaf nieuw tot 180.000 km bij verkoop geen enkele reparatie geweest aan de motor, versnellingsbak, koppeling, en elektronica. De auto was toen bijna 11 jaar oud, en nog bijna als nieuw.. ( ik heb zelf de auto 9 jaar in bezit gehad)

Onder garantie zijn de veerpootlagers vervangen en de rubbers van de stabilisator stangen.
En er zijn 2 achterveren vervangen, maar die kosten niet veel. Bij de meeste Laguna's zullen die al vervangen zijn. De meeste auto's die je tegen komt
zijn nu ouder dan 10 jaar, er kan dan natuurlijk altijd wat stuk gaan.

Mijn Laguna 3 Fase 1 GT Look uitvoering uit september 2009, was een van de eerste exemplaren met goed werkende Tom Tom navigatie, die zijn nog eenvoudig up te daten. De Carminat navigatie is niet meer in te daten.

Succes.

- M’n favoriet staat in Breda, voor 5000 euro bij een Bovaggarage, en tikt al m’n wensen aan. Heeft volgens mij ook de nieuwere TomTom, die ak2 noemt.
14-NKK-8 [autotrack.nl]

Dan nog keuze twee en drie, die had ik al eens aangetikt:

- Ridderkerk 99-LBK-6 (heeft diezelfde Nav) [autowereld.nl]

- Heemskerk 11-ZH-NG ziet eruit als de oudere Navigatie. [autotrack.nl]

Maar die in Breda... die zie ik wel zitten.

Terug
Bovenaan