Occasionwedstrijd #862: Back to basics | JosUnimog heeft gewonnen !

JosUnimog

Wegverkenner
autoweek-occasion-wedstrijd.jpg


Welkom bij occasionwedstrijd #862: Back to basics
Wie tegenwoordig een basisuitvoering bestelt, rijdt over het algemeen niet voor gek: meegespoten bumpers, op z'n minst wieldoppen en zaken waar men twintig dertig jaar geleden nog flink voor moest dokken, zoals airco en audio, zijn gemeengoed geworden.

Hoe anders ging het vroeger. De gemiddelde gezinsauto had nauwelijks veiligheidsvoorzieningen, geen lichtmetaal en vrijwel zeker geen airco. Degene die geen De Luxe, GLS, Ghia of hoe de relatief rijker uitgeruste uitvoeringen ook heette kon of wilde betalen, kreeg nog minder snuisterijen. Soms zelfs riepen fabrikanten extra-kale versies in het leven. Men kreeg dan zelfs de meest basale uitrusting niet, en een 'kracht'bron in het vooronder waarmee ook twee, drie, vier decennia geleden geen indruk gemaakt kon worden.

Over deze 'ik wil zo min mogelijk betalen'-versies gaat dit topic elders hier op het forum.

9291789760_bd312e5a1d_c.jpg


De opdracht:
Voor deze occasionwedstrijd, sluit ik me graag aan bij dit topic, of te wel we gaan op zoek naar de showroomlokkertjes, de instapper, de basisuitvoering, of hoe dit model ook wordt genoemd. Of te wel, de uitvoering waarmee de prijslijst van betreffend model ooit begon.

Criteria:
- Budget: € 25.000
- Auto moet in apk-waardige staat zijn
- Mag overal te koop staan
- Bouwjaar 1965-2015

Vaste spelregels:
- Links naar de advertenties en prijs zijn verplicht (vreemde valuta omrekenen naar euro's).
- Maximaal 5 foto's per geadverteerde auto.
- Mooi gefotografeerde auto's worden op prijs gesteld.
- Maximaal 1 inzending per persoon, als je toch een betere inzending tegenkomt dan je eerste, pas dan je oorspronkelijke post aan.
- Bij een claim dienen een link naar de advertentie en minimaal 1 foto te staan, anders is deze niet geldig. De claim dient binnen 24 uur uitgewerkt te zijn.
- Een geplaatste stem mag niet meer gewijzigd worden.
- De winnaar moet vóór zaterdagmiddag 12.00 uur de nieuwe wedstrijd openen. Staat er op dat uur nog geen, dan gaat de eer naar nr. 2.
- Een deelnemer die zelf geen stemmen uitbrengt, kan de wedstrijd niet winnen, die eer gaat dan naar nr. 2.
- Als er al een auto van een bepaald model van dezelfde generatie is ingezonden, kan er geen tweede ingezonden worden, die wordt afgekeurd.
- Bij de organisatie van een nieuwe wedstrijd blijf je van de vaste spelregels af. Eventuele uitzonderingen daarop vermeld je bij de criteria.

kaal1.jpg

Voorgaande wedstrijden:
Occasionwedstrijd 1 t/m 699
700: Le Dakar D'Antan : Pink Panther
701: de coupé: V70man
702: De veilig op weg mobiel - MX6
703 De spaarwagen - Bobbeltje
704: Te mooi om waar te zijn - Zonder BMW met Skoda
705: De mooiste 5 - afentoe
706: Grijze muis? - Jeroen W
707: De andere Amerikanen - Jp053
708: Het jonge muurbloempje van de verkooplijsten - afentoe
709: Waddenauto - Guus Leferink
710: Zelfde naam, ander jasje - Guus Leferink
711: De hete hatchback! - SVF
712: De Japanse rampenbak - Total Loss
713: Wat een apart stofje/huidje! - vers gemaaid gras
714: Retro - Zadelsnuiver
715: Geef het beest(je) een naam - Escher/Total Loss
716: Die rooie - Guus Leferink
717: Geen evolutie, maar revolutie - Jp053
718: Dull as dishwater - brg
719: Hout waar je van houdt - Escher
720: Bouwvak & Camping - Zonder BMW met Skoda
721: Met een witte blijf je zitten - Bobbeltje
722: Geel, Geler, Geelst - EVV
723: Toch geen rouwauto - vers gemaaid gras
724: Mongol Rally 2023 - Spekky
725: LHD/RHD - MCW
726: Plaats voor zes - Total Loss
727: Pfff, wat is het heet - SVF
728: Barrelbrigade - Jeroen W
729: HEILIGSCHENNIS!!! - LPG Powered
730: De Chinezen komen eraan! - MCW
731: De sportievere c-segmenter - Jp053
732: De overlever - Jeroen W
733: Je hebt een WAT gekocht? - Jp053
734: Waar is de 1.8 gebleven? - Guus Leferink
735: Een beetje anders - Frits79
736: Pre War - Jp053
737: Nog niet ingereden - Pink Panther
738: Het aanbod verschraalt - 929V6
739: Neue Deutsche Welle - vers gemaaid gras
740: WK 2022 - Guus Leferink
741: Concurrentie!! - rzasa
742: Automatic - MCW
743: Vier de verre vierdeurs - Dizono
744: Mooi speelgoed - Dizono
745: Met twee doe je mee - Guus Leferink
746: Yeah baby!! England in the seventies!! - rzasa
747: Ode aan de diesel - Pink Panther
748: Zoek een (wat is zeldzaam) zeldzame auto - Timo
749: Modderfiguren - 929V6
750: Frans comfort - zadelsnuiver
751: De (bescheiden) droomgarage met 12 cilinders - Jp053
752: It's the vinyl countdown - MCW
753: In memoriam - MCW
754: Hoor de vogeltjes fluiten - Bobbeltje
755 Je 1e occasion Wedstrijd inzending - Zonder BMW met Skoda
756: Jouw rallyhobby - Bobbeltje
757: Tupperware uit dejaren 80 - vers gemaaid gras
758: De koplampwisser - JP053
759: Streetview deel 2 - 929V6
760: Zeg 'ns AAA - SVF
761: Wie A zegt moet B zeggen - MCW
762: Wie B zegt moet C zeggen - Jp053
763: The seventies (horsepower) - Guus Leferink
764: Een groene keuze - Pink Panther
765: Uw favoriete kleur - Jp053
766: De lelijkste auto - SVF
767: Klokje rond - V70man
768: Leuke vakantiegeld auto - MCW
769: Zo licht als een veertje - Bobbeltje
770: De geslaagde facelift - Pink Panther
771: The Italian Job - 929V6
772: Japan Classic Sunday - MCW
773: De Wagon en de Wagen - SVF
774: Zo glad als een aal - Jp053
775: Hazeldonk 1995 - rzasa
776: Hoofdinspecteur - Auteur
777: De zeven (7) - 406c
778: De Barrelbrigade - MX6
779: De Eerste - rzasa
780: Hobby en werk gecombineerd - Auteur
781: Het alternatief - j.ko
782: Jaar van slagen - MX6
783: Waar doet 'ie het van? - Jp053
784: Welke auto neem jij mee naar EMW? - Pink Panther
785: Uit het straatbeeld verdwenen - vers gemaaid gras
786: Striping - MCW
787: Auto's uit de oude doos - SVF
788: Zelfde auto, andere naam – rzasa
789: De stationwagon - Volt
790: De 'voordelige' cabriolet - Volt
791: De elektrische auto - 929V6
792: De toerwagen voor straatgebruik - MCW
793: Krachtige Koffiemolen - Volt
794: De elektrische auto: deel 2 – Bobbeltje
795: De "speciale" Mercedes-Benz - SVF
796: Korte levenscyclus - Auteur
797: De 4x4 sedan - Volt
798: De Formule 1 coureurs privéauto - MCW
799: Platform-sharing-is-caring – Spekky
800: Dubbel nul - SVF
801: Over de balk - Jp053
802: Met een witte blijf je zitten - Escher
803: Het zit van binnen - De Dude
804: Capiche? - Volt
805: Midlife crisis - zadelsnuiver
806: Hebbeding! - Rzasa
807: Wie het kleine niet eert - SVF
808: Zo lust ik hem wel! - D.E.N.N.I.S.
809: De Volkswagen Kever in al zijn verschijningen – 929V6
810: Gele koplampen! - SVF en 929V6
811: 2004 - j.ko
812: De rode driedeurs - j.ko
813: De grijze vierdeurs sedan - vers gemaaid gras
814: Viva Italia: zonder BMW met Skoda!
815: Special - rzasa
816: Lights Out - rzasa
817: De dichte neus - Jay DoubleYou
818: Eigen baas! - SVF
819: De verschoppeling! - Volt
820: Afscheid nemen bestaat niet! - Jp053
821: Het ronde achterlicht - Jp053
822: RWD - MCW
823: Het mag wat betekenen - vers gemaaid gras
824: Voetballer on a budget – SVF
825: Onbekende keigave kitcars - SVF
826: Daar zit muziek in! - 929V6
827: The Malaise Era -JP053
828: Overhang - Bobbeltje
829: Lempkes - SVF
830: Gered van de sloophamer - MCW
831: Te laat! - 929V6
832: Een stuk of 60 paarden - j.ko
833: Buitenbeentjes - JOtter
834: D-Segment - Jp053
835: Automuseum Born - Dave R1517
836: De broertjes - Pink Panther
837: Onbekend, onbemind of gewoon vergeten? - 929V6
838: La Promenade des Anglais, 1964 - Rudyke
839: Busje komt zo - Joel 1987
840: Stickeren! - Zonder BMW met Skoda
841: Cabriolet - SVF
842: Stellantis - MCW
843: From geek to god - Banpei
844: Onwaarschijnlijke sleepwagens - Bobbeltje
845: Matching Colours 3.0 – JL86
846: "Parallel" Import - SVF
847: Koekblik - rzasa
848: Wedge - Jeroen W
849: We gaan voor goud, sorry, ik bedoel bruin - Jp053
850: December - Jp053
851 Oud en nieuw - JosUnimog
852: Wheeler Dealer - Dave R1517
853: Plastic Fantastic - Jeroen W
854: De kleine coupé - rzasa
855: De politiewagen - Tina Trucker
856: De gemiddelde occasionprijs - 929V6
857: Autotrek - JosUnimog
858: Echte winterse dagen - Guus Leferink
859: Renault - JOtter
860: Tips voor het aanschaffen van goedkope brikken in 2025 – Edwin81
861: De P.C. Hoofttractor – JosUnimog

Inzenden tot woensdag 19-03-2025 20:00 uur.
Stemmen tot vrijdag 21-03-2025 20:00 uur.

Veel succes!


Chevrolet-Chevette-scooter-76.png

 
Laat ik m aftrappen.

Ford Escort 1.1 Laser

Vraagprijs € 9.950
Kilometerstand 37.894 km
Bouwjaar 06/1984

Wieldoppen konden er nog net vanaf, maar verder valt deze auto vooral op door wat er niet op zit.

Wat te denken van:
* geen rechter buitenspiegel
* geen achterruitenwisser
* geen radio

En zo ontbreekt er vast nog veel meer.

Wel is (lijkt) het een mooi geconserveerd exemplaar, wat nog maar amper is ingereden.

1920x1080.webp


1920x1080.webp


1920x1080.webp


1920x1080.webp


1920x1080.webp
 
Laatst bewerkt:
Renault 9 TC

1e eigenaar, circa 2000 Km/j
Zwarte bumpers, geen rechter buitenspiegel

Bouwjaar: 02/1987, Kilometerstand: 77.000 km, Vermogen: 37 kW (50 PK), Motor: 1.2, Prijs: € 3.200,-

1920x1080.webp
1920x1080.webp
1920x1080.webp
1920x1080.webp
1920x1080.webp
 
Leuke wedstrijd. Ik moet bij kaal meteen denken aan de basisuitvoering van de Dacia Logan. Helaas staan er van het eerst model sedan nauwelijks nog occasions te koop en die nog wel te vinden zijn, hebben verschrikkelijke foto's. Maar gezien de prijzen is dat misschien te verwachten.

Dan gaan we maar voor deze:
Dacia Logan 1.4
€ 1600,-
Met CT (Franse APK)
Zwarte bumpers, geen wieldoppen alleen naafdopjes, zonder stuurbekrachtiging, laat staan airco.

4fd14c53eb11021de333b432c7a480058c983e84.jpg


6cfd27605aa649391c873e33db63b0410c73e930.jpg
 
Laatst bewerkt:
Leuk idee, ik had ook zoiets op mijn lijstje staan van mogelijke wedstrijden.
De Kadett had twee buitenspiegels, dus hij valt af. Daarom deze heerlijke basic auto:

Renault 4 (1965)
Een auto die ik altijd erg leuk heb gevonden en de eerste voorwielaandrijver van Renault. Eigenwijs, ruim van binnen, en kaal als een biljartbal.
Deze staat, net als de Kadett, ook te koop in Tiel, maar bij een andere aanbieder. Gerestaureerd in 2012 en met 105.000 km onder de wielen staat de auto te koop voor € 7.950

0-ee42e8602d4e586af4f6155544d88ccb.jpg

0-549dda6471e7fd23fd736e4a56e8466c.jpg

0-925c8645afa6bbfa97cc2341d40f7efe.jpg

0-ff15864a0b67466740925e03ef5bb7a2.jpg

0-43aedcb5bc5ff86209e0423d4452bf4c.jpg
 
Laatst bewerkt:
De L voor leeg in basis wit.

In uitstekende staat, hier heeft iemand goed voor gezorgd. En weinig in gereden, omgerekend 20.00 km staat op de teller.

Seat Marbella 0.9 L

bouwjaar: 1988
prijs: 4.500 euro​

AETV86030261_1.jpg

AETV86030261_7.jpg


AETV86030261_14.jpg

AETV86030261_12.jpg
 
Laatst bewerkt:
Als er één merk meester was in het uitkleden van auto's (en klanten, want goedkoop waren ze nog steeds niet), was het wel Volkswagen. De enige (dure) optie bij dit exemplaar is de automaat, maar dat zal ook de reden zijn dat dit exemplaar er nog zo netjes bij staat. Verder dus absoluut geen luxe: skai bekleding, geen chroom whatsoever, geen wieldoppen laat staan lichtmetaal, geen klokje, geen interval op de ruitenwissers, interieurverlichting die alleen werkt op het bestuurdersportier, geen getint glas en geen uitklapbare achterste zijruiten. De combinatie diesel/automaat maakt er ook niet bepaald een snelheidsmonster van.

Volkswagen Jetta C Diesel 1982 (klik!)

6f73705a-a9d8-4141-94c4-27406e8ac708


da236ecc-efd0-41e0-adda-67e437f21bd7


8167f216-3dfc-4469-b0a3-cd21f5fd88d6


f903c002-2b19-4fc8-abf9-2c6c05c9ccd1


6ed8254f-4b39-44b8-8c14-98edc1ebe893


€ 6.990,-
 
Ook bij Peugeot wisten ze wat kaal was. Bij de populaire 205 werd de reeks afgetrapt met de 1.0 XE (van Xtra Empty).

Maar wat er niet op zit, kan ook niet kapot. Dit redelijk late exemplaar uit 1990 mag voor de lieve som van € 14.500 mee naar een volgende eigenaar. En dat voor een auto die destijds een nieuwprijs kende van ± € 8.166.

Zoek ook bij deze auto op de foto's vooral mee naar wat er NIET op zit:

Peugeot 205 1.0 XE
€ 14.500 | 14.575 km | 01/1990

1920x1080.webp


1920x1080.webp


1920x1080.webp

1920x1080.webp
 
1987 Opel Omega GL 2.0i Aut.
€ 4.000

Seltenes Fahrzeug da er keine große Ausstattung hat.


De verkoper weet het zelf al uitstekend te verwoorden, zo'n kale neet zie je tegenwoordig nooit meer! Tegenwoordig vinden we witte auto's wel hip en cool, maar toendertijd wist je al gelijk dat er een echte gier achter het stuur zat in z'n witte bolide met zwarte bumpers. Extra lullige wieldopjes, geen toerenteller of schuifdak en wil je een raampje open hebben zul je even handmatig moeten slingeren. Ok het is een automaat, dat dan weet wel maar dat was vast een speciale aanbieding van de locale dealer. Desondanks wel gewoon een mooie overlever waar ik best wel met een grote grijns in zou rijden dus vandaar mijn inzending voor deze week.









 
Laatst bewerkt:
Renault Laguna 1.8 RN

KLIK

Instapper van de Renault Laguna. Best nog veel auto voor je geld!

renault-laguna-1-8-rn-25dkm.jpg

renault-laguna-1-8-rn-25dkm.jpg

renault-laguna-1-8-rn-25dkm.jpg

renault-laguna-1-8-rn-25dkm.jpg

renault-laguna-1-8-rn-25dkm.jpg

Prijs€ 6.999
Bouwjaar1997
Kilometerstand25.720 km
 
Laatst bewerkt:
929V6 zei:
Van de Omega was er zelfs nog een kalere LS-uitvoering!

Klopt, ik kwam er een paar tegen maar die waren allemaal gruwelijk slecht gefotografeerd en/of in erbarmelijke staat. Maar wellicht ga ik nog wel even verder met speuren vandaag (y)
 
Citroën BX 14 RE

KLIK

Ondanks de aanwezigheid van een achterwisser, toch een behoorlijk kale BX (volgens mij niet dé basis-variant, zoals gemeld door de adverteerder), zonder antenne, rechterbuitenspiegel en handschoenkastklep, maar keurig op staal en in het wit. Let ook op de giga klok en de afdekplaatjes waar knoppen hadden kunnen zitten!

bd026e6cdfeb2ce9ec2d269acdcd7c3402d0681b.jpeg


da8da842c75a982e4d6279bee2ad27843e592b35.jpeg


33a176d54aae3456e1fd6edd3ee396d3da161d2f.jpeg


edf46378a5736ae8419c32a8a7a0fa152e8e2701.jpeg


46f49e2060f8ac590d475d0b5d494ced7cfdc205.jpeg


Een BX in de kaalste zin van het woord, de BX basis. Een in zeer nette verkerende BX met zelfs het originele interieur er nog in, uniek en nog helemaal heel.
Wij leveren de BX af met een grote onderhoudsbeurt, nieuwe hydrauliekleidingen over de achteras, rondom veerbollen gevuld, twee nieuwe banden en professioneel gepoetst zodat u in kunt stappen en zweven zonder zorgen.

Prijs€ 4.198
Bouwjaar1987
Kilometerstand97.101 km
Je zegt het zelf al, dit was zeker niet de basisuitvoering en de achterruitwisser verraadt 'm idd. Onder de 14RE had je zelfs nog twee kalere uitvoeringen, de 14E en de BX (zonder toevoeging).
Maar het zou zomaar kunnen dat de achterklep met typeaanduiding niet origineel is, want ik heb nog nooit een BX zonder antenne, rechter buitenspiegel en dashboardkastklepje gezien, dus afgezien van de achterklep met ruitenwisser en die typeaanduiding lijkt deze idd wel de allerkaalste uitvoering. Mijn eerste BX was een heel kale 19D en die had geen achterruitenwisser maar wel die 2e buitenspiegel, antenne en klep in 't dashboard.

De achterruitenwisser miste je trouwens alleen bij lage snelheid, daarboven werd de achterruit netjes drooggeblazen door de rijwind door de uitgekiende aerodynamiek van de achterklep :)
 
Laatst bewerkt:
Die laatste heette ook geen 14, maar gewoon "BX" zonder nadere toevoeging. Die had ook een 1,4 liter motor onder de kap, maar met minder vermogen (60 pk).
Klopt! Ik wilde eigenlijk ook nog naar de carbase verwijzen maar die heeft de naam van de allerkaalste fout en had mij daarmee op het verkeerde been gezet :oops:

(inmiddels aangepast)
 
Laatst bewerkt:

Nissan Sunny 1.3 Trend

Kilometerstand 75.542 km
Motorinhoud 1.270 cc
Energielabel -
Datum eerste toelating 12 augustus 1988
Transmissietype Handgeschakeld
Verbruik -
Brandstof Benzine
APK geldig tot 3 augustus 2023
Kenteken TN-29-RG

0-a57c2998643de1b7000030d0afe0ec7e.jpg

0-1184aae43e65e13613e87b5671713c7e.jpg


0-a8c5aec922d3555e7764b8e598f2aaa0.jpg

0-05f6f366440c3cbf4ad9d002b63c5986.jpg

0-7e47a5e9f70a417af8be58e5d25077c1.jpg
 
Een aantal ideeën gehad, maar niet kunnen vinden (of met erbarmelijke foto's). Deze Peugeot 306 1.1 XN bijvoorbeeld, in Portugal. Maar op geen enkele foto staat de hele auto. Hoe dan?! De Oort-versie van de Citroën XM, maar daarvan staan er nu geen te koop. Of andere fabrikanten ook Oort-versies hadden van hun lease-kanonnen weet ik niet eigenlijk? Ik dacht dat Ford ook iets deed met de Scorpio, maar kan het niet vinden. Leuke ingang voor latere inzenders misschien... Oort-versies (naar de toenmalige commissie-voorzitter Coen Oort) moesten vanwege nieuwe inkomstenbelasting regels minder dan 50 mille kosten in 1990.

Enfin, verder gezocht en uitgekomen bij de E21 BMW 3-serie. Die werd in 1975 op de markt gebracht als 316, 318, 320 en 320i, allemaal viercilinders. De i stond voor injectie, de versies zonder i deden het met een carburateur. In 1977 werden de 320 en 320i vervangen door de 320/6. Geen injectie meer, maar wel 2 cilinders erbij: de eerste 3-serie met de fameuze 6-in-lijn. Een jaar later kwam daar de 323i nog boven, waarbij je 6 cilinders en injectie had.

Allemaal leuk natuurlijk, maar voor deze wedstrijd kijken we naar de onderkant van het gamma. In 1981, de 3-serie was toen al 6 jaar op de markt, kwam er een kale en zuinige basisversie onder de (ook al kale) 316. Die 316 had bij introductie van de E21 een 1.6 viercilinder, maar in 1980 was dat een 1.8 geworden. Ja, BMW goochelde toen ook al met type-aanduidingen en niet-matchende cilinderinhoud. Het oude 1.6-je uit de 316 werd omlaag getuned van 90 naar 75 pk en als 315 onder aan de range toegevoegd. De hoedenplank tussen achterbank en achterruit werd ontdaan van zijn tapijt (het werd vinyl). Verdere besparingen werden bereikt door de bumperschroeven niet af te dekken, de portiervakken te verwijderen en de halogeen koplampen te vervangen door gloeilampjes. Ook de rechter buitenspiegel werd geofferd. Wat je over hield was een strak getekende tweedeurs carrosserie zonder verdere opsmuk. En daarvan vond ik een volledig gerestaureerd exemplaar in Oostenrijk. In basis-wit en op stalen wieltjes uiteraard:

BMW 315
1982 - 117.500 km - € 19.990


839_-1919944752.jpg


839_-964297641.jpg


839_-1273758763.jpg


839_-185930050.jpg


839_582350061.jpg


Te koop in Linz, Oostenrijk
 

Opel Astra​

1.4i L

Bouwjaar: 13 juni 1996
Prijs: € 1.750
Kilometerstand: 98.195 km
Apk: 20 juni 2025

Aanvullende opties en accessoires
Comfort & Interieur
  • Buitenspiegels van binnenuit verstelbaar
Overig
  • antenne
  • buitenspiegels van binnenuit verstelbaar
  • nationale autopas
  • signaal vergeten verlichting
Voor 250,00 extra krijgt de Astra een nieuwe apk en een onderhoudsbeurt

in de mooie kleur Rio Verde (MI)
0-491d4e28989cc17b6a2dc8bf4938c70b.jpg

0-2e84befe058eb024cd0d501032a592f0.jpg

0-30e6efd40c7e557782a2d266d7820f5b.jpg

0-e25bf34ebe082bc8b2947d6953663f26.jpg

0-e0994d2988951ece6543fe3bb0f1b25f.jpg

Dit is de advertentie
 
Laatst bewerkt:
De instapper van Audi. Een 1300cc motor, die van 0-100 ging in maar liefst 16,5 tellen. Luxe was er wel in de vorm van een standaard rechter buitenspiegel, voor de rest is de auto zo kaal als een luis. Geen enkel elektrisch hulpmiddel, stoffen bekleding en stalen velgen. Zelfs de radio is aftermarket.
Daar moest je het mee doen in 1980. En dat voor een prijs van 25.000 gulden...

1ba66c5a-1ce3-4655-99ce-4b282e85fe87


8e49ba86-d799-4c36-bbca-782e04bb6c1f


28a69dc2-1ec1-4bd6-a22d-5dcbd8f3b120


f5989c3b-9469-4483-b322-3a1c0b399278


Prijs € 9.900,00
Bouwjaar 1980
Kilometerstand 75.350km

Nostalgie zum Anfassen und bewundern, fahren oder als Geldanlage!

H4 Scheinwerfer, heizb.Heckscheibe, Ausstellfenster vorne, Außenspiegel Fahrer + Beifahrer mechanisch verstellbar, 4 Gang Getriebe, Mono Radiogerät, ,verchromte Auspuffendrohrzierblende, Schonbezüge vorne, Automatikgurte v+h.

1. Besitzer von 1980 bis 2011. Ein ortsansässiger Bänker.
2. Besitzer von 2011 bis 2019. Ein Familienangehöriger

Am 30.09.2011 nach § 23 StVZO überprüft, als "Oldtimer" eingestuft und das so
genannte " H-Kennzeichen " erteilt.

Am 22.06.2012 Wertgutachten erstellt. Note zwischen 1 und 2.

Bei diesem Fahrzeug handelt es sich um ein unrestauriertes Fahrzeug im herstellerseitigen Originalzustand.
 
Laatst bewerkt:
IMG-4029.jpg


Mercedes-Benz 190E 1.8
Link naar advertentie

  • Verkoopprijs: € 5.850,-
  • Kilometerstand: 169.019 km
  • Bouwjaar: 06/1991

De instapper van de baby benz, de later geïntroduceerde 1.8 met 109pk. Oei men hield z’n hart vast bij de introductie van de baby Benz - zou het afbreuk doen aan het merk?

Maar niets was minder waar. Het werd een legendarische Benz geroemd om z’n geweldige bouw kwaliteit. Er staan er nog zoveel online en ook met zeer hoge km standen.

Deze versie is de instapper maar heeft wel 2 opties die niet standaard zijn - schuifdak en elektrische ramen. Ik zoek nog verder naar een meer basis uitvoering maar ik vond dit exemplaar er zó netjes uit zien met mooie foto’s, dat ik ervoor koos om deze in te zenden.

IMG-4031.jpg
IMG-4030.jpg
IMG-4032.jpg
IMG-4033.jpg
 
Tja.. mensen willen tegenwoordig comfortabel leven en een auto in bezit hebben die stoelverwarming en airco heeft. Want dat draagt bij aan extra comfort.
 
1993 Volvo 240 2.3i Polar

Prijs: € 11.950

Door de jaren heen zijn er vele varianten geweest van de Volvo 240. De Polar was alleen beschikbaar in de laatste modeljaren van de 240 en alleen beschikbaar in de Benelux en Italië. De Polar miste de nodige luxe ten opzichte van de GLE die tegelijkertijd werd verkocht (ook al kon je bijna alle opties op de Polar alsnog aanvinken). De auto kwam zonder elektrisch bedienbare ramen, had geen ABS, met stoffen bekleding en zonder centrale vergrendeling. Het origineel Nederlandse model dat hier te koop staat had slechts één optie aangevinkt, de grijze metallic lak. Ook is er ergens gedurende de levensloop van de auto een hondenrek ingebouwd (al zou ik deze zelf weghalen).

volvo-240-2-3i-polar-2-3i-polar.jpg


volvo-240-2-3i-polar-2-3i-polar.jpg


volvo-240-2-3i-polar-2-3i-polar.jpg



volvo-240-2-3i-polar-2-3i-polar.jpg


volvo-240-2-3i-polar-2-3i-polar.jpg
 
Perfect passend in de opdracht: De Spaarkever!

Nu heb ik er zelf ook één, maar die staat niet te koop. Deze gevonden. Meer info volgt

Dit is een zeldzame originele spaar kever. Dit was toen de goedkoopste kever ,vandaar de naam spaarkever. Een paar kenmerken van deze 1e type spaarkever zijn onder andere: Een kortere binnenhemel ,geen rechter zonneklep ,chromen bumpers, kleine achterlichten van de ouder kever van voor 1967,1200cc motor, eenvoudig zwart stuur , geen sierlijsten in de raamrubbers, klein greepje aan de deur panelen, op het rechter voorscherm geen claxon roostertje.

volkswagen-kever-1200-1200.jpg


 
Mercedes 200

€ 3.999 - 1982 - 289.000km

Japanse auto’s werden steeds populairder en hadden standaard 5-versnellingen, 2 buitenspiegels, een radio (cassette) speler en nog veel meer.
Zo niet bij Mercedes. Daar koop je nog steeds een degelijke, maar zeer kale, basisversie, tegen een topprijs.

Rechter spiegel? Optie. 5e versnelling? Optie. Elektrische raambediening? Optie. Inspuiting? Nee hoor, gewoon enkele carburateur.

Reed je met gasten, dan verklapte alle loze schakelaars maar al te duidelijk dat je een goedkope uitvoering hebt.

1440x1080.webp

1440x1080.webp

1440x1080.webp

1440x1080.webp

1440x1080.webp


Hier te koop
 
Laatst bewerkt:
Werden misschien als accessoire verkocht? De Golf I GTI had ze de laatste productiejaren standaard.
 
Volgens Autoweek was het leveringsprogramma van de Citroen Dyane in Nederland van 1969 t/m 1983 erg overzichtelijk. Je had 2 uitvoeringen. Instappen deed je met de Dyane 6 Confort. Een treetje hoger had je de Dyane 6 Commercial. Dat gezegd hebbende hierbij mijn inzending voor deze week:

Citroën Dyane - 6 Confort

Prijs € 8.950
Bouwjaar 1978
Kmstand 81.483 km

Dit exemplaar lijkt wel nog wat opgeleukt met enkele opties zoals metallic lak en het open dakje, maar verder is het vooral functionaliteit ten top. De volledige tekst van de verkoper lees je onder de foto's.

citroen-dyane-6-confort-6-confort.jpg

citroen-dyane-6-confort-6-confort.jpg

citroen-dyane-6-confort-6-confort.jpg

citroen-dyane-6-confort-6-confort.jpg

citroen-dyane-6-confort-6-confort.jpg


Beige Opale. Het geeft een fluweelzachte, matte finish zonder poederig aan te voelen, en een uitstekende dekking die toch natuurlijk aanvoelt. Het klinkt als een reclame voor een foundation van Lancôme, en dat is het ook. Maar goed, deze kleur geeft in 1978 ook een goudkleurige gloed aan de fraaie lijnen van de Dyane.

Deze tint is wel een buitenbeentje, de enige metallic-kleur in het Franse kleurenpalet. In Spanje hadden een paar speciale modellen ook glinsterende kleuren, maar Beige Opale was de eerste en het staat haar goed!

De bekleding was er ook op aangepast. Helaas verging de stof vrij snel, maar deze Dyane heeft een replica ervan op de frames gespannen gekregen. 1978 was trouwens het eerste jaar dat de Dyane van schijfremmen voorzien werd, een grote verbetering in veiligheid en onderhoudskosten.

Op 22 april ’78 werd ze door garage Minodier in Valence geleverd aan de heer Perrier. De eerste beurt deed de dealer in Tain l’Hermitage, daarna houdt het onderhoudsboekje op, maar neemt een schriftje van de eigenaar het over. Het zit allemaal nog bij de auto. Het schriftje wordt tot 2000 en ongeveer 60.000km bijgehouden.

In 2010 wordt ze door een bevriende collega meegenomen naar Nederland en wordt ze verkocht aan een andere bevriende collega. Toen al met wat deukjes en krassen, maar het deert haar weinig. Ze krijgt er ongeveer 10.000km levenservaring bij, waarna wij haar vertroetelden met een nieuwe set Michelins, een electronische ontsteking en een onderhoudsbeurt.
 
1987 Opel Omega GL 2.0i Aut.
€ 4.000

Seltenes Fahrzeug da er keine große Ausstattung hat.

De verkoper weet het zelf al uitstekend te verwoorden, zo'n kale neet zie je tegenwoordig nooit meer! Tegenwoordig vinden we witte auto's wel hip en cool, maar toendertijd wist je al gelijk dat er een echte gier achter het stuur zat in z'n witte bolide met zwarte bumpers. Extra lullige wieldopjes, geen toerenteller of schuifdak en wil je een raampje open hebben zul je even handmatig moeten slingeren. Ok het is een automaat, dat dan weet wel maar dat was vast een speciale aanbieding van de locale dealer. Desondanks wel gewoon een mooie overlever waar ik best wel met een grote grijns in zou rijden dus vandaar mijn inzending voor deze week.









Onder de GL had je toch nog een LS uitvoering

Voor de rest een prachtige Omega
 
Laat ik ook eens wat inbrengen. Ikzelf had onderstaand vehikel ooit zelf. Erg basic op de derde deur na. Wel erg ruim, reservewiel voorin, dus zelfs diepe bagageruimte. Vier versnellingen, 4000 toeren bij 120 km/u op de teller, oorverdovend. Maar voor zijn tijd een leuke auto. De Rijkspolitie reed er in de jaren zeventig mee rond in landelijk gebied. Als opvolger van de Kever.

https://www.lesanciennes.com/annonce/fiat-127-1973-a752947
 
Geen wieldoppen, geen ruitje in de C-stijl, nét 't goeie bouwjaar:

Citroën 2CV
01/1965
€11.000,—
425cc
2 cilinders
18pk
1km
(na restauratie wsl?)

Wil je nog meer basic dan dit dan moet je (te) ver terug in de tijd, maar zeg nou zelf: wat is er luxe aan elektrische ruitenwissers voor, een achterklep en een snelheidsmeter in iets dat een héél klein beetje op een dashboard begint te lijken! :)



(eerdere pogingen, voldeden niet aan de criteria, vooral het exemplaar uit 1957 was nóg meer basics en back to lang geleden ;))
======= poging 2 valt dus ook al af :oops: =======
======== Originele inzending, maar helaas te oud =======
Meer basics dan dit kan bijna niet, en het is zeker ook back - way back in time

CITROËN 2CV4 AZ

1957
48.133km
€14.950
APK nvt (APK-waardig of niet is lastig te bepalen)
 
Laatst bewerkt:
De AZAM is de meest luxe eend van destijds...
Aargh, nieuwe poging (claim aangepast, wordt nog uitgewerkt maar 'k weet niet hoe lang we nog hebben tot de 'maintenance vanwege onderhoud' ;))

Trouwens wel grappig wat we vroeger dan onder "meest luxe" verstonden :D


Claim uitgewerkt.
 
Laatst bewerkt:
Ik denk dat dat voor meer auto’s op gaat. Van de R9 bestond ook nog een C. De 190 heeft lichtmetalen wielen.

Die echt kale versies hebben natuurlijk nauwelijks een goede reden om ze te bewaren. Zelfs een totaal versleten Omega Lotus wordt niet 1.2.3 gesloopt. Een kale witte daarentegen…..
De spoeling wordt ook met de jaren steeds minder ivm de leeftijd van de van de auto's die wij hier posten.
 
Laat ik ook eens wat inbrengen. Ikzelf had onderstaand vehikel ooit zelf. Erg basic op de derde deur na. Wel erg ruim, reservewiel voorin, dus zelfs diepe bagageruimte. Vier versnellingen, 4000 toeren bij 120 km/u op de teller, oorverdovend. Maar voor zijn tijd een leuke auto. De Rijkspolitie reed er in de jaren zeventig mee rond in landelijk gebied. Als opvolger van de Kever.

https://www.lesanciennes.com/annonce/fiat-127-1973-a752947
Hallo, om mee te kunnen doen is het de bedoeling de je je inzending wat verder uitwerkt, d.w.z.:

* hier posten van maximaal 5 foto's
* hier beschrijven van wat info over je inzending (minimaal is vaak toch wel vraagprijs, bouwjaar, kilometerstand)
* hier je inzending nader motiveren (mag, hoeft niet)

Zie verder ook de 'spelregels' in de openingspost.
 
Verder zijn wat mij betreft alle inzendingen tot nu toe goedgekeurd. Ook die inzendingen die dan toevallig net 1 gradatie boven het basismodel zaten. Of die dan toevallig wel net die lichtmetalen velgen of radio of zonnedakje (achteraf) ingebouwd hebben gekregen. Het is aan de stemmers straks om te bepalen hoe ze dit waarderen (of niet).
 
Voor mijn eigen inzending grijp ik ook terug naar de kale Duitsers van weleer. Opel was rijkelijk laat met z'n Corsa A. Immers bij Volkwagen kocht je al een tijde een Polo, bij Ford een Fiesta, bij Toyota een Starlet. En zo kan ik nog wel wat merken noemen. De prijslijst van de Corsa A begon in Nederland met de Corsa 1.0 S. De S van Standaard. Want dat was zo'n uitvoering wel. Volgens Autoweek stapte je vanaf 1985 in met de 1.0 S LS. Dit betekent dat dit maagdelijk witte exemplaar uit 1986 ook een echte instapper is.

Opel Corsa 1.0S City

Vraagprijs € 3.750
Kilometerstand 45.161 km
Bouwjaar 05/1986

1920x1080.webp

1920x1080.webp

1920x1080.webp

1920x1080.webp

1920x1080.webp
 
Ik wilde het liefst een Renault 3 zoeken:

RENAULT-3-003.jpg


Dit was een kale versie van de 4 met onder meer een kleinere motor en een fiscaal vermogen van 3 in plaats van 4 CV.
Maar de auto was geen succes: slechts gebouwd van 1961 tot 1962 en er zijn er 2.526 van gebouwd.
Meer informatie:
Uitgebreid in het Frans
en kort in het Nederlands
 
Terug
Bovenaan