Occasionwedstrijd # 623: De klassieker in de dop uit de jaren '00 | Gefeliciteerd Timo!

260 Nm op bijna 1800 kg houdt ook niet over. Ik kan me nog wel herinneren dat door (vermoedelijk) AV ook aangegeven werd dat de diesel de prettigere motorisering voor de C6 was.

Ik kan moeilijk voorbij gaan aan mijn favoriete model uit deze periode... Als één van de weinige Citroën-cabrio's met een werkelijk unieke dakconstructie heeft 'ie het bovendien ook in zich om een leuke klassieker te worden:

[size=x-large]2008 Citroën C3 Pluriel[/size]

https://suchen.mobile.de/fahrzeuge/details.html?id=304747155&categories=Cabrio&damageUnrepaired=NO_DAMAGE_UNREPAIRED&fuels=PETROL&isSearchRequest=true&makeModelVariant1.makeId=5900&makeModelVariant1.modelId=11&pageNumber=1&scopeId=C&sfmr=false&sortOption.sortBy=searchNetGrossPrice&sortOption.sortOrder=DESCENDING&searchId=b1dde4a6-b3a8-212e-a1bc-01fd15b55002

$_57.jpg

$_57.jpg

$_57.jpg

$_57.jpg

$_57.jpg

€ 3.800

Total Loss zei:
MX6 zei:
Ik mis nog de Mazda RX-8 bij de inzendingen

Kans dat die technisch gezien de benodigde hoge leeftijd voor een klassiekerstatus halen is echt nihil. ;)

Het is de RX-7 ook gelukt en de RX-8 motor is daar een verbeterde versie van.
Ik denk dat je met een RX-8 meer bekijks hebt dan met de S2000.

De RX-8 zal wellicht wel in de geschiedenisboeken terecht komen maar dan als de minst betrouwbare Mazda ooit vrees ik. Elke 100 dkm een motorrevisie, roest en constant verzuipen. Wel een mooie auto en schijnt prima te sturen maar gaat het qua begeerlijkheid nooit halen bij de RX-7.

Op een rijtje, stemmen maar!

MX-6 - Honda S2000

Een hoogtoerige V-Tec motor met toen het hoogste vermogen per liter.

640x480.jpg

---
Jp053- Lancia Thesis 3.0 V6 Emblema

Ik wil nog wel eens een grote comfortabele sedan bezitten. Een zeldzame, die grandeur en luxe uitstraalt. Een statige gezegende Lancia Thesis in bicolore, want als het goed genoeg is voor de Pope is het goed genoeg voor Joop winking smiley

De laatste grote echte Lancia;

79426426

---
Zadelsnuiver- Porsche Boxster S

De Boxster heeft volgens mij veel potentieel om een échte klassieker te worden in de toekomst: legendarisch merk + cabrio + prima prestaties lijken mij een recept voor succes. Prijzen zitren nu op het dieptepunt en de goede exemplaren worden alleen nog maar meer waard. Voor het volle effect gaan we voor een zwarte met de mooie turbo velgen en uiteraard in S-uitvoering met ruim 250 pk, betere remmen en handbak

porsche-boxster-3-2-s-4-x-boxster-op-voorraad.jpg

---
Gewoon Dirk- Alfa Romeo Brera

Een toekomstige klassieker, die moet er vooral beeldschoon uitzien. Mijn inzending is een auto die al sinds zijn introductie zorgt voor een onbeschrijfelijk gevoel van begeerte bij mij. Is het een echte Alfa? Volgens de puristen is er na de 75 geen echte Alfa meer gemaakt maar dat zal mij een worst wezen. Het is op en top Italiaanse schoonheid, hiermee kan je wel aan komen zetten op de nationale oldtimerdag 2050!

23910578-8.jpg

---
Tydelyck- Fiat Barchetta

Met de barchetta bracht Fiat halverwege de jaren 90 de traditie weer tot leven die het decennia lang een positief imago gaf: dat van producent van betaalbare, sportieve spiders. Voor de oorlog was er al de begerenswaardige Fiat Balilla Spider. In de jaren 50, 60 en 70 kwamen de 1100/1200 TV/Trasformabile, 1200/1500/1600 Cabriolet, 850 Sport Spider en 124 Sport Spider... wie kent ze niet? En dan waren er nog de bijzondere Dino Spider en de X 1/9, hors catégorie.

3a820feb-4c37-4134-860d-3725c5eca3f7.jpg

---
caspervanc- Peugeot RCZ

Als concept geïntroduceerd in 2007 en met de RC concept uit 2002 als verre voorloper werd in 2009 op de IAA de RCZ geïntroduceerd. Een op de 308 gebaseerde gedurfde coupé met kenmerkende bobbels op het dak.

e98b312234db649b9de34a18867577e1cf49f1fa.jpg

---
Total Loss- BMW Z3 Coupé 2.8i

BMW Z3 coupe in perfecte kleurstelling en uitvoering

Wat is deze auto bloedstollend mooi! Hier wordt de autoliefhebber erg blij van. Een zwarte BMW Z3 coupe met cognac/oranje interieur en ook nog eens handgeschakeld. Net als de Z8 is dit een auto die iconische waarde heeft en snel in waarde zal stijgen. Bekijk de auto eens van achteren, hoe breed op de wielen, hoe stoer. En daarbij natuurlijk de fenomale rijeigenschappen van BMW. De 2.8 liter 6 cilinder motor is heerlijk in balans, krachtig met 220 pk (hij is iets getuned, standaard 193pk) en erg sportief door de handgeschakelde versnellingsbak.
De auto staat op nieuwe banden, heeft 6000 km geleden een grote beurt gehad (service interval moet nog teruggesteld worden) en is in algehele zeer goede staat.

bmw-z3-coupe-e36-2-8-handgeschakeld-youngtimer.jpg

---
MBdoubleyou- Renault Avantime 3.0 V6 Privilege

The one and only Renault Avantime! Een rijdende conceptcar waarvan er maar 8500 zijn gebouwd.....dat is een geheide klassieker. Deze Duitse V6 in Noir Nocture (heel donkerpaars) met beige leer kost 10.990.

$_57.JPG

---
rzasa- Renault Mégane 225 RS

Sportieve Renaults zullen denk ik altijd in trek blijven, ook gezien de historie dit dit merk op dit gebied heeft opgebouwd en de grote schare fans die dit heeft opgeleverd.
Dit origineel Nederlandse exemplaar is uitgevoerd in het zwart en schreeuwt het niet zo hard van de daken. Staat dus prima als tweede hobby-auto op de oprit zonder aanstoot te geven.

renault-megane-2-0-16v-t-225-rs.jpg

---
SVF - Honda Civic Type-R

Dat is voor mij zonder twijfel de Honda Civic, het ruimteschipmodel. En dan uiteraard in de dikste uitvoering

honda-civic-3d-2-0-type-r.jpg

---
929V6- Abarth 500

We hebben laatst 2003 al als onderwerp gehad, dus geeft deze wedstrijd mooi de gelegenheid om eens naar de tweede helft van het vorige decennium te kijken. En dan vinden we in Finland (of all places) deze leuke en vrij zeldzame (per jaar zijn er slechts enkele tientallen van in Nederland verkocht) variant van de moderne Fiat 500, die alleen al vanwege de looks ooit vast een gewilde betaalbare klassieker wordt.

56346415.jpg

---
Timo- smart roadster-coupé Brabus

Ik heb dit altijd een gaaf ding gevonden. Minder dan 1,20m hoog, maar met een uitstraling waar je niet omheen kunt. Uniek in zijn soort, slechts twee jaar in productie geweest dus redelijk zeldzaam. De goede ingrediënten om uit te groeien tot een klassieker zijn aanwezig.

Uiteraard kiezen we voor de dikste uitvoering: 100pk op 850kg is gegarandeerd een feestje. Een kart voor op de openbare weg.

SJ1OJ86.png

---
Jay DoubleYou- Maserati Quattroporte

Heb zelf niet zo veel met deze periode dus heb ik me maar laten verrassen door wat er te koop stond. Uiteindelijk wat gevonden!
Erg leuk, maar of het verstandig is met dit budget?? grinning smiley Zelf zou ik er wel andere velgen onder zetten.

1280x960.jpg

---
Spekky- Renault Kangoo BeBop

$_20.jpg

---
Pink Panther- Alfa Romeo 156 GTA

Met de befaamde Busso motor, nu in zijn grootste volume, door een langere slag.
De 156 is natuurlijk een kind van de jaren 90, de GTA echter absoluut niet. Kwam pas in 2002 na de 1e facelift en maakte de weg vrij voor deelname aan het ETCC (European Touring Car Championship). De auto kreeg al voor modeljaar 2003 een technische update, de voorremmen werden vergroot.

640x480.jpg

---
Barri- Ford Fiesta ST150

Dan maar een model waar ik deze week ook zelf daadwerkelijk voor gezwicht ben: een Fiesta ST. Een 2 liter blok uit een Mondeo en Focus, en die in een Fiesta gelepeld. Dat geeft veel plezier! Eén van de laatste GTI-achtigen met zo'n groot atmosferisch blok.
Ik heb een vrij net origineel exemplaar gevonden:

$_20.jpg

---
smarter- BMW 630i

De controversiële designtaal van ontwerper Chris Bangle is na bijna twee decennia erg goed gerijpt vind ik zelf. Deze nieuwe lijn van BMW begon destijds met de E65 7-serie. Omdat coupé modellen het over het algemeen beter doen qua klassiekerstatus kies ik voor de 6-serie uit dit tijdperk. De meesten zijn uitgevoerd met een dorstige en reparatiegevoelige V8. Gelukkig zijn er ook enkele te vinden met de meesterlijke en betrouwbare 3 liter 6-in-lijn.

bmw-6-serie-630i-uniek-cruisecontrol-panoramadak.jpg

---
Bobbeltje- Volkswagen Lupo GTi

Gewoon een klein bommetje wat wil je nog meer.
Lekker klein, pittig en zeker heel bijzonder en zeker over een aantal jaar in originele staat

640x480.jpg

---
zonder BMW met Skoda- Volkswagen Scirocco

$_20.jpg

---
Probenator- Fiat Multipla

De Multipla is volgens mij al aardig uit het straatbeeld verdwenen, dus als je er straks over 10-20 jaar een ziet staan op een beurs is het wel een nekkendraaier en zo interpreteer ik deze wedstrijd. Een exoot zal al gauw een klassieker worden, maar de auto's waarbij het niet voor de hand ligt dat ze een klassieker gaan worden vind ik het leukst.

Fiat.jpg

---
lybra- Nissan 350Z

Ik zend niet zo vaak een Japanse auto in, maar een Nissan 350Z in kenmerkend oranje mag mijns inziens niet ontbreken.

15118518-nissan-350z-13.jpg

---
British Racing Green- BMW M3

640x480.jpg

---
Guus Leferink - Citroën C6 3.0 V6

De laatste echt grote Citroën, een reismachine pur sang, de C6
Elke keer als ik eentje zie rijden verdraai ik mijn nek zowat, wat een beauty en een echte klassieker in de dop
Het meest begeerlijk als 3.0 HDi, maar aangezien de wedstrijd dit niet toelaat is deze uitgevoerd met de 3.0 V6 24v benzine

citroen-c6-3-0-v6-24v-automaat-lignage.jpg

---
Escher- Citroën C3 Pluriel

Ik kan moeilijk voorbij gaan aan mijn favoriete model uit deze periode... Als één van de weinige Citroën-cabrio's met een werkelijk unieke dakconstructie heeft 'ie het bovendien ook in zich om een leuke klassieker te worden:

$_57.jpg

De motor moet echt eerst goed warm worden gereden en verbruikt veel benzine en olie, maar kan echt wel hoge kilometerstanden halen zonder revisie.
Dit lukt alleen door iemand die zich strict aan de "regels" houdt.
Een wankelmotor is nu eenmaal niet zo ver doorontwikkeld als een ottomotor..
Dat maakt de RX-8 wel een liefhebbersauto en een toekomstige klassieker net als de RO80 en RX-7 dat al zijn.

1 MBdoubleyou- Renault Avantime 3.0 V6 Privilege
2 lybra- Nissan 350Z
3 Guus Leferink - Citroën C6 3.0 V6

Helaas doen 5 van de foto's in het OER het niet op mijn telefoon.
Lastig stemmen deze week, niet alleen omdat er veel moois tussen staat maar ook omdat het gewoon moeilijk is om te voorspellen wat nu écht de meest begeerde klassiekers gaan worden in de toekomst.

Desondanks toch tot een top 3 kunnen komen:

1. Lybra
2. Total loss
3. Gewoon Dirk

De Citroën van Guus en de Alfa GTA van PP zouden in de top 5 komen, de S2000 van MX-6 ook heel goed gevonden en prijzen zitten volgens mij op dit moment al in de lift.

1. Timo- smart roadster-coupé Brabus
2. Guus Leferink - Citroën C6 3.0 V6
3. lybra- Nissan 350Z

1 Spekky- Renault Kangoo BeBop

2 Probenator- Fiat Multipla

3 SVF - Honda Civic Type-R

Een volledig Italiaans podium bij mij. De Thesis had ik zelf ingezonden als 'ie er niet al had gestaan, de 156 heb ik over getwijfeld (maar ik vond uiteindelijk de 350Z een betere inzending) en die 500 ziet er gewoon perfect uit.

1. Jp053- Lancia Thesis 3.0 V6 Emblema
2. Pink Panther- Alfa Romeo 156 GTA
3. 929V6- Abarth 500

1. Tydelyck- Fiat Barchetta
2. Jp053- Lancia Thesis 3.0 V6 Emblema
3. Timo- smart roadster-coupé Brabus

1) Total Loss- BMW Z3 Coupé 2.8i
2) Timo- smart roadster-coupé Brabus
3) rzasa- Renault Mégane 225 RS

1. Gewoon Dirk - Alfa Romeo Brera
2. caspervanc- Peugeot RCZ
3. Jay DoubleYou- Maserati Quattroporte

Voor mij persoonlijk was dit een van de lastigste stemrondes ooit.

1. Total Loss- BMW Z3 Coupé 2.8i
2. Guus Leferink - Citroën C6 3.0 V6
3. Probenator- Fiat Multipla

1 - Probenator- Fiat Multipla
2 - MBdoubleyou- Renault Avantime 3.0 V6 Privilege
3 - Jp053- Lancia Thesis 3.0 V6 Emblema

Had zelf nog Prius 1 overwogen. Net als de Multipla bijzonder, maar niet begeerlijk. En wellicht toch te veel geproduceerd.

1e Timo- smart roadster-coupé Brabus > mooie zijn nu nog te koop binnen budget.
2e Gewoon Dirk- Alfa Romeo Brera > mooie zijn nu nog te koop binnen budget.
3e MX-6 - Honda S2000 > qua begeerlijkheid een 1e plaats, maar een goede/echte vind je niet meer voor € 15.000

Pink Panther zei:
Had zelf nog Prius 1 overwogen. Net als de Multipla bijzonder, maar niet begeerlijk. En wellicht toch te veel geproduceerd.

Nee begeerlijk is de Multipla zeker niet, daar heb ik misschien overheen gelezen in de OP :), Prius 1 was ook mijn tweede keus.

1. Gewoon Dirk- Alfa Romeo Brera
2. Jp053- Lancia Thesis 3.0 V6 Emblema
3. MBdoubleyou- Renault Avantime 3.0 V6 Privilege

Probenator zei:
Pink Panther zei:

Nee begeerlijk is de Multipla zeker niet, daar heb ik misschien overheen gelezen in de OP :), Prius 1 was ook mijn tweede keus.

Zat zelf met een schuin oog ook nog naar een Focus MK1 RS te kijken, maar had verwacht/gehoopt dat de Maserati me meer punten op zou leveren.

Mijn nummer 1 is de auto die met stip bovenaan mijn persoonlijke (bereikbare) bucketlist staat, nummer 2 en 3 mijn eerste ingevingen die al geclaimd waren.

1. caspervanc- Peugeot RCZ
2. 929V6- Abarth 500
3. Jp053- Lancia Thesis 3.0 V6 Emblema

1. Total Loss- BMW Z3 Coupé 2.8i
2. Tydelyck- Fiat Barchetta

3 inzendingen die mijns inziens alles in zich hebben om een klassieker te worden.

1 - Timo
2 - Escher
3 - Tydelyck

Mooie OER(y). Een Audi A2 colour storm had ook in het rijtje mogen staan.

33d243851be73cc6365c13dcdd09a92a.jpg

Er kan maar 1 op de eerste plek en dat is niet verrassend:
1. SVF - Honda Civic Type-R
2. MBdoubleyou- Renault Avantime 3.0 V6 Privilege
3. Guus Leferink - Citroën C6 3.0 V6

1 Total Loss- BMW Z3 Coupé 2.8i
2. MBdoubleyou- Renault Avantime 3.0 V6 Privilege

1. Probenator - Multipla
2. Jay Double You - Quattroporte (toch nog een paar punten)
3. Pink Panther - 156 GTA

Gefeliciteerd...

[size=x-large]1. Timo 25[/size]

SJ1OJ86.png

[size=large]2. Total Loss 18[/size]
3. Gewoon Dirk 17

4. Probenator 13
5. MBdoubleyou 12
6. lybra 11
7. Guus Leferink/Jp053 9
9. Spekky/caspervanc/Tydelyck 6
12. 929V6 5
13. Pink Panther/SVF 4
15. JayDoubleYou/MX6 3
17. smarter/Escher 2
19. SVF/rzasa 1​

Ik kan nu trouwens wel meedelen dat een quasi-identieke smart roadster-coupé Brabus mogelijk binnenkort de oprit van huize Escher zal sieren ;)

Jay DoubleYou zei:
Escher zei:
Ik kan nu trouwens wel meedelen dat een quasi-identieke smart roadster-coupé Brabus mogelijk binnenkort de oprit van huize Escher zal sieren ;)

Gaaf! Erbij of gaat er ook iets weg?

Erbij, echt als investering (en natuurlijk ook als geweldig scheurijzertje, het tegenovergestelde van de SSR!)

Ik sta voor de eerste keer 2 keer in de uitslag, op plaats 13 en 19. Ook wel bijzonder.:T

Timo gefeliciteerd!:D

Terug
Bovenaan