Occasions binnen 2 weken stuk...

Mirjam 3660055

Net ingestapt
Ik heb van mijn ouders een auto gehad (mini Cooper 1,6 2007) k was van plan om deze auto zelf te kopen een Aygo maar kreeg deze. Hartstikke lief had alleen niet gehoeven. Afijn.

Ik had al een slecht gevoel over deze koop er stonden weinig km op de teller namelijk 90k, persoonlijk denk ik dat deze auto helemaal kapot is gereden.

Toen begon de ellende. Binnen 1 week ging de auto te doen en te rammelen ben geen monteur dus kan het niet goed uitleggen. Ze hadden die auto nog gecheckt toen ik hem kreeg.

Er waren 6 dingen stuk, de ECU, versleten klep en nog wat dingen. Foute boel. Ik was die auto 1,5 week kwijt. Vorige week woensdag kreeg ik de auto eindelijk terug. En toen ondervond ik nog meer problemen. Het hele dak lek, en alweer flinke rook pluimen uit de uitlaat. Ik die verdomde garage weer bellen dat ik echt niet te spreken ben over deze auto en dat dit wel zo snel mogelijk gemaakt moet worden. Gisteren kon ik hem weer terugbrengen naar de garage en nu staat die als het goed is weer klaar. Ik heb hem uitgelegd dat dit mijn eerste auto is en ik me er gewoon niet veilig in voel en hem eigenlijk wil omruilen. Meneer met zijn sympathieke babbel vind mij maar zeuren want hij is toch gemaakt. Ja het is een occasion en ik snap dat het met elke auto kan gebeuren. Maar ik rij nog liever met mijn scooter her en der dan dat ik nog stap ik dat klote ding. Ik voel me gewoon echt niet veilig en dat is een gevoelskwestie.

Wat kan ik nu het beste gaan doen? Die auto kan me rug op (gelukkig niet letterlijk haha) want ik voel me er gewoon niet veilig in. Ze zeggen dat de mini gemaakt maar dan nog ben ik bang dat er nog meer problemen gaan komen met dat ding.

Je hebt een 12 jaar oude MINI, daar zat zeer waarschijnlijk geen garantie op en dan moet je eigenlijk zéér goed weten waar en wat je koopt, zeker bij autootjes zoals een MINI. Klopte de autopas, was het een wat wazige handelaar of een heel nette garage die al 50 jaar in het vak zit en bij Bovag is aangesloten? Etc etc..

Als je gewoon je gezonde verstand volgt dan blijf je lekker rijden in dat ding. De garage heeft hem gemaakt, ik lees niks onveiligs in je verhaal (rokende uitlaat en een lekkend dak of rammels zijn niet onveilig).

ik moet de garagehouder een compliment geven want het lijkt erop alsof je je onzekerheid en angst omzet in kwaadheid naar de auto/garage. Als zij het voor niets hersteld hebben dan is dat heel erg netjes.

Als je er echt echt echt vanaf wil dan kan je hem ergens inruilen, misschien bij de verkoper of ergens anders, dat gaat je sowieso veel geld kosten. Particulier verkopen levert meer op als dat lukt.

Ik zou er echt mee blijven rijden. Ook een auto van 1 maand of 1 jaar oud kan ineens uitvallen en als dat gebeurd is het helemaal geen ramp, zeker niet als je wegenwacht lid bent of even van te voren bedenkt welke service je gaat bellen als je stil komt te staan.

Let er inderdaad op dat je niet te kwaad over komt naar de garage, een beetje assertiviteit kan absoluut geen kwaad maar probeer wel redelijk te blijven; de garage lijkt het tot nu toe netjes op te pakken.

Ik zou zelf de Mini nog een kans geven, haal hem op en rij er een poosje mee. Als alle mankementen nu verholpen zijn is het natuurlijk wel een heel leuk wagentje om te rijden. Laat je ook goed voorlichten over wat er precies mis is/was met de auto en durf door te vragen als je het niet begrijpt, dit geeft je waarschijnlijk een veel beter idee over hoe dit eventueel effect heeft op de veiligheid want een auto afschrijven op basis van een onveilig gevoel is natuurlijk niet wijs.

Veel succes ermee, hopelijk kun je dit hoofdstuk snel sluiten en beginnen met genieten van de Mini (y)

Caddy TDI zei:

Het duurste witgoed heb je ongeveer 8 jaar garantie op via deze weg.
https://www.technieknederland.nl/onze-leden/waar-staan-onze-leden-voor/gebruiksduurverwachting

consuwijzer.nl zei:
Dit betekent dat u van een dure televisie meer kunt verwachten dan van een goedkope. En dat u van een 6 jaar oude auto minder kunt verwachten dan van een nieuwe. Maar u mag altijd verwachten dat u het product normaal kunt gebruiken. En dat het veilig is.

Dus ja.. een 12 jaar oud MINI.. Hij heeft het 2 weken gedaan :) (en doet het eigenlijk nog steeds)

Wat Jammer voor je meissie.. Verkoop die bak ellende, en ga maar weer lekker scooter rijden. Beetje sparen en dan een fatsoenlijke auto kopen?

Mirjam 3660055 zei:
Ik heb van mijn ouders een auto gehad (mini Cooper 1,6 2007)

Misschien begrijp ik het niet, de auto waar je nu mankementen aan hebt was toch een kado van je ouders? Hebben ze bij de aanschaf garantie op de auto gekregen? Dan hoef je hem toch alleen maar naar de garage te brengen voor reparatie? Ik begrijp dat je er van baalt, maar als hij na de repatie nog tegenvalt, kun je hem toch nog altijd voor een Aygo inruilen?

Ik hoop dat jouw ouders die "rot" auto gauw verkopen en van die centen lekker op vakantie gaan en jou de winter weer mooi op de scooter laten rijden.

Verder sluit ik mij aan bij al het hierboven genoemde.

Daarom ben ik gestopt met het hele gebeuren van cadeau's geven en het nemen ervan.

Het is en blijft een Mini. Deze plastic auto's zijn niet gemaakt om lang mee te gaan. Na ~ 7 jaar worden het eindeloze geldputten.

Er zijn meerdere dingen die je kunt doen;

Is de auto gerepareerd? Lekker doorkarren. Als de auto echt te veel geld gaat kosten; naar de sloop ermee en een betrouwbare auto kopen.
Is de auto nog niet goed en voel je je écht onveilig? Lekker inruilen voor een betrouwbare auto.

Veel succes..

Dan verkoop je m toch? En ga je lekker veilig op een scooter rondrijden (y)

Erg aardig van je ouders om een auto aan je cadeau te doen. Een Mini is ook wel een erg leuke auto, maar zoals je gemerkt hebt staan ze zeker niet bekend als probleemloos, dat zie je helaas niet aan de prijs. Een Mini als eerste auto lijkt mij toch wel iets heel speciaals.

De 1.6 van BMW/ PSA met 120 pk wil nog wel eens flink olie verbruiken. (Gelukkig heb je geen Cooper S gekregen die is berucht om de slechte kwaliteit en hoge reparatiekosten. )

Hopelijk is de auto nu gewoon goed en deskundig gerepareerd en geniet er gewoon van, je ouders hebben het immers heel goed met je voor. Ze willen denk ik ook graag dat je er blij mee bent. Het kan heel goed zijn dat de auto het nu gewoon goed doet. Aan elke auto van 12 jaar oud kan wat mankeren.

Overigens rijdt een Mini heel veel beter dan een Toyota Aygo uit deze jaren, en is veel meer auto. Je begrijpt het als je in een Toyota Aygo gereden hebt. De Toyota Aygo vind ik net als de Mini erg overgewaardeerd op de 2e hands markt. We hebben zelf 7 jaar een nieuw gekochte Aygo (uit 2007) gehad maar waren niet erg tevreden over de rijeigenschappen, comfort en kwaliteit.

Terug
Bovenaan