Occasion max 15k

Nick 3321427

Net ingestapt
Hi!

Ik ben nieuw hier en ben eigenlijk als niet-autokenner op zoek naar advies van mensen die er wellicht wat meer kijken op hebben.

Mijn situatie is globaal als volgt:
-Huidige auto Volvo V50 2007 (210.000)
-Jaarlijkse rij afstand +/- 25.000km
-Budget 10k exclusief inruil (dus met inruil verwacht ik ongeveer 13.5 á 14k, maar kan iets omhoog evt.)

Mijn huidige auto begint wat kuren te vertonen en ik ben niet heel blij met de APK- en reparatiekosten die ik de afgelopen 4 jaar heb gehad (ongeveer de helft van het bedrag waarvoor ik de auto destijds heb gekocht).

Ik twijfel dus wat nu te doen. Heb een moment nagedacht over private lease, maar volgens mij is dat niet voordelig voor mij. Ik heb natuurlijk zelf ook al gekeken en kom voornamelijk op de Skoda Fabia (2016) en de Opel Astra (2017) uit.

Graag hoor ik wat jullie eventueel zouden aanraden. Wat ook van belang is: diesel of benzine? Gezien de afstand die ik jaarlijks rijd wellicht toch diesel? Of is dat helemaal niet meer van deze tijd?

Alvast bedankt voor het meedenken.

Voordeel van diesel is dat je voorganger de afschrijving voor zijn rekening heeft genomen

Een fabia is een auto uit het b-segment en een astra uit het C-segment. In wel segment zoek je precies? Of wat mag de auto wegen qua houderschapsbelastiing

Automaat of handbak?

Je huidige auto is een station wil je weer een station?

Auto encyclopedie zei:
Voordeel van diesel is dat je voorganger de afschrijving voor zijn rekening heeft genomen

Een fabia is een auto uit het b-segment en een astra uit het C-segment. In wel segment zoek je precies? Of wat mag de auto wegen qua houderschapsbelastiing

Automaat of handbak?

Je huidige auto is een station wil je weer een station?

Welk segment maakt me eigenlijk niet uit, neem aan dat dat vooral de prijsklasse betreft? Iets meer of minder in de belasting is niet erg, dus het gewicht is geen issue. Automaat of handgeschakeld idem; eigenlijk niet echt een voorkeur.

Huidige auto is een station inderdaad, SUV mag ook! We hebben een kleine en een hond die nog wel eens achterin de auto gaat, dus een beetje ruimte is een pré inderdaad.

Voor een suv betaal je meer dan een station, omdat suv nou eenmaal in de mode is.

De tweeling mitsubishi asx/ Citroën c4 aircros Mischien een optie? De c4 aircros is minder gewild dan een asx. Maar voor het zelfde geld rij je bijvoorbeeld een modernere Opel astea of skoda fabia, en in verhouding meer ruimte.

Chevrolet trax / Opel mokka

Nissan qashqai

Wat voorbeelden van te overwegen modellen:

Hyundai i30
https://api.gaspedaal.nl/redirect/vehicle/142626697/Android?s=106-50-41-41-1-23

Ford Mondeo
https://api.gaspedaal.nl/redirect/vehicle/142671138/Android?s=106-50-41-41-1-14

Skoda Octavia diesel
https://api.gaspedaal.nl/redirect/vehicle/141627972/Android?s=106-50-41-41-1-33

Hybride Toyota
https://api.gaspedaal.nl/redirect/vehicle/139731468/Android?s=106-50-41-41-1-47

Die hybride Toyota die @haarr voorstelt lijkt me objectief gezien de beste keuze. Zeer betrouwbaar en met de juiste rijstijl nog zuinig ook. Bij twijfel tussen diesel of benzine is een hybride erg interessant. Goede kleur ook.

APT zei:
Die hybride Toyota die @haarr voorstelt lijkt me objectief gezien de beste keuze. Zeer betrouwbaar en met de juiste rijstijl nog zuinig ook. Bij twijfel tussen diesel of benzine is een hybride erg interessant. Goede kleur ook.

Dat denk ik ook maar zou stiekem toch liever de Mondeo hebben.

Nick 3321427 zei:
Hi!

Ik ben nieuw hier en ben eigenlijk als niet-autokenner op zoek naar advies van mensen die er wellicht wat meer kijken op hebben.
-Budget 10k exclusief inruil (dus met inruil verwacht ik ongeveer 13.5 á 14k, maar kan iets omhoog evt.)
Mijn huidige auto begint wat kuren te vertonen en ik ben niet heel blij met de APK- en reparatiekosten die ik de afgelopen 4 jaar heb gehad (ongeveer de helft van het bedrag waarvoor ik de auto destijds heb gekocht).
Ik twijfel dus wat nu te doen. Heb een moment nagedacht over private lease, maar volgens mij is dat niet voordelig voor mij. Ik heb natuurlijk zelf ook al gekeken en kom voornamelijk op de Skoda Fabia (2016) en de Opel Astra (2017) uit.
Graag hoor ik wat jullie eventueel zouden aanraden. Wat ook van belang is: diesel of benzine? Gezien de afstand die ik jaarlijks rijd wellicht toch diesel? Of is dat helemaal niet meer van deze tijd?

Met 25.000 km per jaar kun je zowel voor diesel als benzine/ hybride kiezen, een hybride is een tussen oplossing.

De Opel Astra van 2017 is een goede keus. Kijk dan gelijk naar de Renault Megane vanaf 2016 en Peugeot 308 die zeker als diesel erg interessant zijn, en veel luxe en comfort bieden voor relatief weinig geld.

https://www.autoscout24.nl/aanbod/hyundai-i30-wagon-1-6-crdi-premium-navigatie-camera-clim-diesel-bruin-71d61a16-f3e3-4b04-aec5-70506f52c64d?cldtidx=10&cldtsrc=listPage&searchId=-1876482423
https://www.autoscout24.nl/aanbod/renault-megane-estate-1-5-dci-110pk-zen-navig-climate-cruise-diesel-zwart-a5800e38-9cc3-4b53-b1b1-a7b95a19cc6d?cldtidx=2&cldtsrc=listPage&searchId=75862528
https://www.autoscout24.nl/aanbod/kia-stonic-1-6-crdi-dyn-line-diesel-grijs-8e258e59-dd65-432b-be49-649501f6cd09?cldtidx=7&cldtsrc=listPage&searchId=75862528

speedtouch zei:
https://www.autoscout24.nl/aanbod/hyundai-i30-wagon-1-6-crdi-premium-navigatie-camera-clim-diesel-bruin-71d61a16-f3e3-4b04-aec5-70506f52c64d?cldtidx=10&cldtsrc=listPage&searchId=-1876482423
https://www.autoscout24.nl/aanbod/renault-megane-estate-1-5-dci-110pk-zen-navig-climate-cruise-diesel-zwart-a5800e38-9cc3-4b53-b1b1-a7b95a19cc6d?cldtidx=2&cldtsrc=listPage&searchId=75862528
https://www.autoscout24.nl/aanbod/kia-stonic-1-6-crdi-dyn-line-diesel-grijs-8e258e59-dd65-432b-be49-649501f6cd09?cldtidx=7&cldtsrc=listPage&searchId=75862528

Die Stonic vind ik geweldig, maar helaas net buiten budget voor mij. Bedankt voor het meedenken.

ak2 zei:
Nick 3321427 zei:
Hi!

Met 25.000 km per jaar kun je zowel voor diesel als benzine/ hybride kiezen, een hybride is een tussen oplossing.

De Opel Astra van 2017 is een goede keus. Kijk dan gelijk naar de Renault Megane vanaf 2016 en Peugeot 308 die zeker als diesel erg interessant zijn, en veel luxe en comfort bieden voor relatief weinig geld.

Thanks voor de suggesties! De Opel Astra vind ik inderdaad ook een hele goede optie. Zoals ik hierboven ook al schrijf heb ik weinig ervaring/kennis met elektrische auto's.

APT zei:

Ik ben totaal onbekend met elektrisch rijden. Dan moet je dus ook een stroompunt thuis (en op werk?) installeren? Wegen de voordelen daarvan nou echt zo zwaar?

haarr zei:
APT zei:

Waarom als ik vragen mag?

Auto encyclopedie zei:
Voor een suv betaal je meer dan een station, omdat suv nou eenmaal in de mode is.

De tweeling mitsubishi asx/ Citroën c4 aircros Mischien een optie? De c4 aircros is minder gewild dan een asx. Maar voor het zelfde geld rij je bijvoorbeeld een modernere Opel astea of skoda fabia, en in verhouding meer ruimte.

Nissan qashqai

Bedoel je met je laatste opmerking dan dat je voor die laatstgenoemde modellen meer auto voor je geld hebt dan voor bijv. de ASX/C4? die ASX ziet er wel tof uit!

Nick 3321427 zei:
APT zei:

Ik ben totaal onbekend met elektrisch rijden. Dan moet je dus ook een stroompunt thuis (en op werk?) installeren? Wegen de voordelen daarvan nou echt zo zwaar?

haarr zei:
APT zei:

Waarom als ik vragen mag?

Ik zou de Mondeo prefereren omdat die wat meer auto is en die net wat meer rijdersauto is dan een Toyota.
Een hybride hoef je niet op te laden maar wordt tijdens het rijden opgeladen. Je tankt gewoon benzine en rijdt elektrisch als het kan.

Nick 3321427 zei:
Auto encyclopedie zei:

Nissan qashqai

Bedoel je met je laatste opmerking dan dat je voor die laatstgenoemde modellen meer auto voor je geld hebt dan voor bijv. de ASX/C4? die ASX ziet er wel tof uit!

Fijn dat de asx jou goedkeuring heeft. De ASX is een SUV en die zijn populair daardoor betaal je meer. Bij de ASX is het interieur wat gedateerd vergeleken met andere voorbeelden die hier genoemd zijn en kan de wegligging tegenvallen. Maar het blijft natuurlijk smaak of jij dat ook zo ervaart tijdens de proefrit. Als je voor een station of voor een MPV gaat dan krijg je voor het zelfde geld een nieuwere/ modernere auto. Maar ASX is Kwalitatief een top product , die je niet snel in de steek zou laten vallen.

Inmiddels 1 auto bezichtigd en dat was toch niet helemaal wat ik ervan had gehoopt.

Heb het wel genoemd in de OP, maar verder eigenlijk niet meer besproken: in hoeverre zou private lease nog wat zijn? Ik zie bijv. via de ANWB mooie auto's voor een euro of 400 per maand (exc benzine natuurlijk) op basis van 30k km per jaar. Misschien vanavond maar eens even een rekensommetje op loslaten, maar voor dat geld rijd je natuurlijk wel nieuw en je hebt geen omkijken naar reparaties/APK's. Nu maak ik behoorlijke kosten op de APK en heb ik de afgelopen jaren toch ook ruim 1000 euro per jaar moeten afschrijven op mijn auto.

Wat is hier de mening over private leasing?

Nick 3321427 zei:
Inmiddels 1 auto bezichtigd en dat was toch niet helemaal wat ik ervan had gehoopt.

Heb het wel genoemd in de OP, maar verder eigenlijk niet meer besproken: in hoeverre zou private lease nog wat zijn? Ik zie bijv. via de ANWB mooie auto's voor een euro of 400 per maand (exc benzine natuurlijk) op basis van 30k km per jaar. Misschien vanavond maar eens even een rekensommetje op loslaten, maar voor dat geld rijd je natuurlijk wel nieuw en je hebt geen omkijken naar reparaties/APK's. Nu maak ik behoorlijke kosten op de APK en heb ik de afgelopen jaren toch ook ruim 1000 euro per jaar moeten afschrijven op mijn auto.

Wat is hier de mening over private leasing?

Geen gek idee, de lease periode geen onderhoudskosten of wat dan ook, alleen maar brandstof: de genoemde 15.000 EUR, daar kun je toch mooi 3 1/2 jaar lease bekostigen.
En als jij ook nog kunt rekenen op een vast inkomen, dan is het het overwegen waard! Voorbeeld:
https://www.arval.nl/privatelease/peugeot/2008

Vanmiddag kijken/proefrijden in een Opel Astra uit 2017!

We zagen vandaag een Mitsubishi Outlander PHEV uit 2015. Komt rechtstreeks uit de lease, 1ste eigenaar en dealer onderhouden. 60k km op de teller. Vraagprijs is 13.500 en ik heb het gevoel dat je voor dit geld veel meer auto krijgt dan bij soortgelijke benzine auto's, klopt dit?

Ik heb al even gebeld met de betreffende dealer voor wat info betreffende de plugin hybrid, blijf het een beetje een lastig verhaal vinden. Hoe zijn de meningen hier over plugin hybrids?

Sommigen zijn zwaar, en wordt niet stekkeren gelijk afgestraft door toren hoog gebruik.

Hier test tussen 2 plugins

https://youtu.be/B_ySRO43kzM

Plug-in is interessant als je thuis kan laden op eigen oprit of op het werk voor een gunstig tarief.
Ben je afhankelijk van de openbare laadpalen dan is het zo interessant niet.
Daarnaast gaat de korting op MRB er in 2024 af. Hou er dus rekening mee dat je na 2024 veel meer MRB gaat betalen.

Beviel de Astra niet? Dat zijn namelijk ook hele goede auto's.

Bobslee zei:
Plug-in is interessant als je thuis kan laden op eigen oprit of op het werk voor een gunstig tarief.
Ben je afhankelijk van de openbare laadpalen dan is het zo interessant niet.
Daarnaast gaat de korting op MRB er in 2024 af. Hou er dus rekening mee dat je na 2024 veel meer MRB gaat betalen.

Beviel de Astra niet? Dat zijn namelijk ook hele goede auto's.

inderdaad;

Ik rij zelf een plug-in (niet de outlander, maar ander merk / model) en is lang niet altijd zo gunstig als men denkt. het is namelijk heel afhankelijk van jou omstandigheden

1 moet je altijd openbaar laden, dan hou maar op. Je betaald vaak een startarief en hoog Kw/h prijs, dan is een PHEV al helemaal niet meer interesssant met zijn relatief kleine accu. Kun je thuis laden, dan kan het gunstig zijn.

2 PHEV hebben laag EV bereik. met name in de stad voelen ze zich thuis en zijn daar een stuk gunstiger dan en benzinemotor. (is ook een beetje de essentie van een PHEV) rij je veel stadsritjes is dit dus gunstig. Veel snelweg; dan is het ook al minder gunstig, dan is de accu zo leeg.

3 Sommige PHEV modellen zijn heel ongunstig als de accu leeg is, en anderen zijn nog steeds relatief zuinig. De Outlander is juist eentje in de categorie benzineslurper zodra de accu leeg is. Niet erg als je veel korte stukjes rijd.

Ik rij veel korte stukjes, kan voor de deur met eigen stroom laden (van zonnepanelen) en gratis op het werk. Rij nu gemiddeld 1 op 33. Voor mij, in mijn omstandigheden is het gunstig. Als bonus heb je dan ook nog eens de komende jaren goedkopere wegenbelasting. Ook zijn ze vaak luxe uitgerust, veel vermogen, en relatief goed te betalen in aanschaf.

Terug
Bovenaan