Occasion advies €15.000

Osman 1530884

Net ingestapt
Aangezien ik zelf de knoop nog niet heb kunnen doorhakken kan ik best wel wat advies gebruiken. Ik Osman 19 jaar heb aardig wat gespaard en wil graag plusminus €15.000 uitgeven aan een occasion.

Heb geen voorkeur van brandstofsoort. Ik rij zelf plusminus 40.000 km per jaar, wel wil ik bij een benzine een minimaal gemiddelde verbruik van 1op9 en diesel 1op15

vereisten:
-Automaat
-Hatchback, sedan of coupe
-Minimaal 170 pk (meer is altijd welkom)
-Sportieve uitstraling
-Redelijk comfort

Ik dacht zelf aan een Golf 7 GTD of een
w204 c250 (facelift model)

suggesties en adviezen zijn van harte welkom!

Zoals @Frits79 zegt: De verzekering? Je gespaarde bedrag is eigenlijk niet zo belangrijk. Stel je koopt iets van 15k en je rijdt veel dus je loopt snel aan tegen €2500 aan dingetjes (banden, remmen, oliebeurtje) is dat een probleem als je ook al die eerste paar maanden €3000 aan brandstof, belasting en verzekering hebt betaald?

Als ik 19 was en 40.000km zou rijden, zou ik een heel simpel dieseltje op de kop tikken die simpel in elkaar zit en dan lekker doorsparen en zo voordelig mogelijk die enorme afstanden 'overleven'. Een Benz van 10 jaar oud met lekker brede bandjes eronder die je elk jaar kan vervangen kost veel en levert je niks op. Op je 19e zoveel moeten rijden kost gewoon erg veel geld in verhouding tot je salaris en toekomstige uitgaven (huis, kinderen).

Benzine 1 op 9, dat is dus al €10k aan alleen al benzine per jaar? Heb je net getekend bij PSV ofzo?

Zoals @Frits79 zegt: De verzekering? Je gespaarde bedrag is eigenlijk niet zo belangrijk. Stel je koopt iets van 15k en je rijdt veel dus je loopt snel aan tegen €2500 aan dingetjes (banden, remmen, oliebeurtje) is dat een probleem als je ook al die eerste paar maanden €3000 aan brandstof, belasting en verzekering hebt betaald?

Als ik 19 was en 40.000km zou rijden, zou ik een heel simpel dieseltje op de kop tikken die simpel in elkaar zit en dan lekker doorsparen en zo voordelig mogelijk die enorme afstanden 'overleven'. Een Benz van 10 jaar oud met lekker brede bandjes eronder die je elk jaar kan vervangen kost veel en levert je niks op. Op je 19e zoveel moeten rijden kost gewoon erg veel geld in verhouding tot je salaris en toekomstige uitgaven (huis, kinderen).

Benzine 1 op 9, dat is dus al €10k aan alleen al benzine per jaar? Heb je net getekend bij PSV ofzo?
De verzekering, brandstof etc sta ik niet te lang bij stil. Ik verdien gelukkig ruim boven het gemiddelde inkomen p maand en woon ook nog is lekker thuis de komende 5 jaar. Dus een leuke auto ipv polo 1.2 tdi vind ik het geld wel waard.

Ik kan niet in je portemonnee kijken, maar op die leeftijd heb ik het geld wat ik had gebruikt voor een eigen woning. Dat vond ik een betere investering dan een mooie auto. Die auto kan altijd nog namelijk.
Maar ga jij toch zo'n bedrag stuk slaan op een auto, kijk dan of je 'm verzekerd krijgt en of je er niet financieel op leeg loopt. 40dkm per jaar is best wat namelijk, dan zou ik ook voor een auto gaan die per maand niet veel kost.

Ik stel het graag zwart/wit dat houdt het duidelijk. Koop een fiets! of een C1 :ROFLMAO:

Je rijdt erg veel, let dus erg op. Je kan wel veel verdienen maar 3000km per maand kost gewoon serieus geld. Vergelijk je niet met wat anderen rijden want iemand die 10.000km per jaar doet, ruilt een wagen na 5 jaar weer 'fris' in.. Jij hebt er dan 2 ton bijgezet en er 13000 liter diesel doorheen gejaagd. Belasting is ook geen feest op zo'n C-klasse diesel.

Heb je met die kilometeraantallen aan lpg gedacht als brandstof? Dan zijn er nog steeds auto's te vinden die leuk zijn (ook waar je voor moet uitkijken qua technische staat) maar het scheelt veel in de brandstofkosten. Je komt als ik snel kijk tussen 12.000 en 16.000 weliswaar al gauw uit op een Clio of Dacia Bi-Fuel, ook redelijk jong (2020 - 2021). Je kunt dan als het goed is ook rekenen op een fatsoenlijke garantie. Houd wel rekening dat de mrb omhoog gaat.

Ik stel het graag zwart/wit dat houdt het duidelijk. Koop een fiets! of een C1 :ROFLMAO:

Je rijdt erg veel, let dus erg op. Je kan wel veel verdienen maar 3000km per maand kost gewoon serieus geld. Vergelijk je niet met wat anderen rijden want iemand die 10.000km per jaar doet, ruilt een wagen na 5 jaar weer 'fris' in.. Jij hebt er dan 2 ton bijgezet en er 13000 liter diesel doorheen gejaagd. Belasting is ook geen feest op zo'n C-klasse diesel.
Ik sluit me aan bij Vorq. Het blijft natuurlijk een eigen keuze, maar verzekeraars zijn in de praktijk gewoon vaak niet blij met een jonge bestuurder die een Mercedes of BMW wilt verzekeren. Dat zie je terug in de premie die je moet betalen.

Met zoveel kilometers per jaar zou ik naar een zuinige en betrouwbare auto op diesel of lpg kijken.

Als beginnend bestuurder is het vaak erg duur om een snelle/kostbare/ premium merk auto te verzekeren.
Verstandiger is om een gewone auto te kiezen met niet al teveel vermogen.

Ook auto's die vaak gestolen en/of gestript worden zijn duurder om te verzekeren zoals verschillende Duitse merken en Toyota

Een Mercedes, BMW, Audi is vaak geen goed idee, als je de kosten niet al teveel wil laten oplopen.

Een Polo 1.2 TDI is geen fijne auto om te rijden.
Maar in B en C segment het zijn genoeg diesels te vinden die wel fijn rijden, en overzichtelijk in de kosten zijn.

De al genoemde Renault Clio en Dacia Sandero op lpg zijn vind ik hele goede opties, om de kosten overzichtelijk te houden.
En nee je hebt geen meer dan 170 pk en automaat, maar wel een moderne, betrouwbare en comfortabele auto, waar je voordelig veel kilometers mee kunt rijden.

ja kan ook voor een tussenweg gaan als de vorige generatie 308 1.6 blue hdi met 6 traps vol automaat of voor het facelift model die kreeg er twee trappen bij. Alternatief is de citroen c4. Wel goed checken dat je de uitvoeringen neemt met vol automaat en niet voor de semi.

Met zoveel kilometers zou ik toch naar een iets zuiniger exemplaar kijken.
Ik rijd 35.000 per jaar. Moet alles zelf betalen. Dan is 1 op 9 vs 1 op 18 nogal een verschil in kosten.
Ik had een Octavia met 1.0tsi. Die zul je te traag vinden.
De VAG groep heeft ook de 1.4 en 1.5tsi in vele modellen gelepeld. Die zijn met chiptuning wel boven de 170pk te krijgen.
Mijn 1.5 haalt op lange afstanden 1 op 19 ongeveer

De 308 met 1.6Bluehdi is ook een goede tip. Fijne auto!

Ervanuitgaande dat je een auto met dit wensenpakket verzekerd krijgt en qua verwachte bijbehorende kosten (verzekering, brandstof, wegenbelasting, onderhoud) op de weg kan en wil houden, dan zijn dit misschien nog een aantal te overwegen opties:

Zomaar wat suggesties, die iets minder geijkt zijn dan de Golf 7 GTD.

Theoretisch verbruik en discussie wel/niet betrouwbaar heb ik nu even niet naar gekeken.

Koop een auto voor 5 a 6k, ga kilometers maken, heb je schade is het minder erg dan in een dure auto en je bouwt noclaim op.

Zeker een dikke auto , zoiets zou ook mijn keus zijn als je 40000 per jaar maakt en iets sportiefs wat er niet alleen sportief uit ziet maar ook zo rijd en lekker veel vermogen. Dikke lookt, fijne stoelen. Alleen is dit geen automaat , wat de topicstarter wel wil. Die volvo V40 is dat wel (die onderhuids veel deelt met de focus)

Terug
Bovenaan