obd2 / elm327

gast 1613362

Wegverkenner
Ik dacht een uitleesdingetje te kopen van zo'n 10 euro. Maar ik zie dat er verschillende protocollen zijn en dat sommigen niet alles meenemen. En dat ze stroom blijven gebruiken ook als je de auto uit zet (?) Nu wordt een simpel idee ineens een doolhof.
Wie kan me helpen of advies geven? Ik heb een Mitsubishi Colt 1.3 uit 2009

Jij bedoelt een Bluetooth adapter? Wat wil je er precies mee?

Als het puur om uitlezen gaat zou ik gewoon voor een Launch CR3001 oid gaan. Heel veel gebruikt ding, kan met praktisch alle auto's om gaan. Kan niet alles, maar wel een hele hoop.

Laatst bewerkt:
Ja, uitlezen inderdaad. Gewoon nieuwsgierig naar zo'n apparaatje. Laatste keer bij garage kwam monteur ook met telefoon naar me toe om te laten zien wat hij had uitgelezen. Dat kan ik dan zelf ook dacht ik.
Ik dacht aan een goedkoop blokje met bleu tooth. Wat dan gewoon in de auto kan blijven zitten. En een app op de telefoon. Maar wordt wat huiverig als ik lees over verschillende protocollen en dat is stroom blijft gebruiken. En blijkbaar is het minder universeel dan ik dacht?

Dat was geen diagnose tablet oid? Als een garage mijn auto uitleest met een goedkoop Bluetooth ding, en met zijn telefoon komt aan lopen ben ik meteen weg. Dan zijn het naar mijn mening gewoon een stel prutsers.

Ik zie het nut ook niet echt van zo'n adapter, en helemaal niet om hem er in te laten zitten. Chinese rommel permanent aan stroom hangen is een goed recept voor brand.

Voor zo ver ik weet zijn er 2 chips, de chip waar het origineel mee uitgerust was, die zijn wel goed, en werken op heel veel auto's. Toen zijn ze dat goedkoop gaan kopieeren, en die chips zijn (natuurlijk) veel slechter, en werken in minder autos en/of met minder functies.

De ELM327 OBD uitlees dingen ondersteunen meerdere protocollen. Als je er eentje hebt die CAN ondersteunt (ik denk dat ze dat allemaal zijn, die oudere versies zijn aardig uitgestorven) dan zou je jouw auto ook moeten kunnen uitlezen. Die is namelijk waarschijnlijk CAN maar kan ook net een iets oudere zijn die dan ook met zo'n ELM ondersteund is.

Enkel vrachtwagens en ook Euro6e en Euro7 auto's zal je dan niet (altijd) kunnen uitlezen. Maar Euro6e auto's zijn volgens mij nog niet aan klanten geleverd, ik zeg het alleen voor een volledig antwoord.

Verder is het vanwege zowel stroomverbruik als ook diefstalbeveiliging te adviseren om het uitleesding alleen in te pluggen als je gaat uitlezen. Een keer een paar uur laten zitten geen punt maar best niet definitief. Ook sommige functies van de auto kunnen uitgeschakeld zijn als er een OBD ding ingeplugd is, bv het via de telefoon op afstand vergrendelen/ontgrendelen.
Er zijn er die heel weinig stroomverbruik hebben en aangezien de andere punten op een auto uit 2009 minder relevant zijn kan je daar eens naar kijken.

Bedenk ook even dat je (zeker met een gratis app) vrij beperkt bent in wat je kan uitlezen, namelijk vooral de motor en daar zo'n 75% van. Al ziet het eruit als een tablet of telefoon in de garage dan is dit waarschijnlijk een uitgebreider uitlees systeem wat ook bv ABS kan lezen. Voordeel van de simpele is wel dat je ook geen schade kan aanrichten. Niet dat het anders heel makkelijk is maar je kan eens iets verkeerd doen.

Ik zou zeker niet voor de goedkoopste gaan. Er zijn genoeg gevallen bekend, dat men de ECU gesloopt heeft met zo'n goedkoop chinees ding. Ook laten zitten, kan voor onaangename verassingen zorgen, zoals een lege accu, na enkele dagen.
Waarom laten zitten, omdat het leuk is om live data te kunnen uitlezen, zoals bv. water en olietemperatuur.

De mogelijkheden, hangen ook erg af van de gebruikte app. Ik heb vgate en met torque pro, kan ik eigenlijk, alleen de basic dingen zien. Heb ook forscan (specifiek voor mazda en ford), daarmee kan ik veel meer uitlezen, bv. ook de bandendruk en temperatuur.
Echter op m'n MX30, werkt de obd2 scanner gewoon helemaal niet.

Update: ik heb een vgate icar pro obd2 gekocht. Linkt probleemloos met allerlei apps maar contact met de ecu is maar een paar keer gelukt en het lijkt nu helemaal niet meer te lukken. Geen idee wat ik fout doe of fout heb gedaan. Ook de apps waarmee het eerst wel lukte, lukt het nu niet meer.

Update: ik heb een vgate icar pro obd2 gekocht. Linkt probleemloos met allerlei apps maar contact met de ecu is maar een paar keer gelukt en het lijkt nu helemaal niet meer te lukken. Geen idee wat ik fout doe of fout heb gedaan. Ook de apps waarmee het eerst wel lukte, lukt het nu niet meer.
Probeer de apps eens gedwongen te stoppen.
Ik heb dat ook. Als ik torque gebruik en ik sluit hem normaal af, dan blijft hij toch actief op de achtergrond. Als gevolg willen andere apps zoals in mijn geval forscan, niet meer connecten.
Als ik torque dan gedwongen stop. En forscan open, conect hij wel.

@Marcel21674 dat werkt inderdaad. Wat dan weer niet meewerkt is dat de app car scanner tijdens rijden vastloopt. Op zoek dan weer naar een andere app. vgate raadt obd auto doctor aan maar die vind ik niet zo geweldig.

Weer eens een update: ik krijg met de vgate op geen enkele manier meer contact met de ecu. Verbinding van de app met vgate lukt maar de vgate lukt het niet om verbinding te maken met de ecu. Ik denk dat ik ondertussen alle apps heb geprobeerd.

Na meerdere OBD2 adapters te hebben geprobeerd ben ik zelf uitgekomen bij een OBDLink MX+. Niet goedkoop maar wel goed en met goede ondersteuning. Er worden regelmatig firmware updates uitgebracht op basis van feedback van gebruikers (actief gebruikers forum waar de fabrikant ook actief is).
Naast de OBDLink heb ik ook nog een originele ELS27 adapter, deze is ook erg goed en heeft naast Bluetooth ook nog een USB verbinding. De ELS27 heb ik veel gebruikt bij een Ford Focus en C-Max omdat je dan via Forscan via USB veel aanpassingen kon doen (via bluetooth kan ook wel maar echte aanpassingen doe ik liever alleen met een kabelverbinding).

Er zijn heel veel mensen die veel plezier hebben van een goedkope adapter van een willekeurige chinese verkoper of dropshipper maar ik ben meer van het "buy once, cry once" principe. Liever één keer wat meer geld uitgeven aan iets goeds dan meerdere keren iets goedkoops. Ooit ben ik ook met een goedkope OBD2 scanner begonnen maar het werkte gewoon niet altijd lekker.

even een schopje op dit topic: ik heb een andere goedkope bluetooth adapter gekocht, maar die maakt ook geen verbinding met de ecu. En als ik hem wat beweeg in de socket veranderen de lampjes op het dashboard (temp gaat van blauw naar rood en radiaterventilator gaat aan :oops:, motor draait niet)
twee leveranciers raden een icarsoft mhm v1.0 aan. MHM=mitsubishi, honda, mazda. maar die vind ik te duur voor alleen mijn interesse te bevredigen en evt kleine klusjes.
- Dus de zoektocht gaat nog verder. Een gebruikte vgate maxiscan of een gebruikte ancel ad310?
- Maar wat ik me afvraag of het geen onzin is dat er merkspecifieke scanners zijn, immers er wordt in de autoindustrie veel samengewerkt, motoren (bijv. mazda en ford) maar mitsubishi heeft inmiddels twee modellen die gewoon 100% renault zijn, alleen het logo is anders.

Terug
Bovenaan