obd stekker

A

Anoniem

Guest
hallo autoweek forum.

ik wilde graag weten of iemand ervaring heeft met deze obd stekkers

https://www.kapaza.be/nl/tuning-en-autostyling/obd-2-ii-elm-327-2-1-v-met-gratis-torque-pro-92951571.htm

https://www.kapaza.be/nl/tuning-en-autostyling/obd-3-0-v-2015-met-gratis-torque-93223443.htm

werkt dit echt??

klopt het wel??

dat soort dingen wil ik graag horen.

waarom ik het wil weten??

me vader heeft een range rover (P38A, 4.0LV8) gekocht omdat die ouder word(62) en we hebben al een TDS versie gehad met veel problemen dat de lucht vering klepjes moesten gereset worden.
en in plaats van 50euro elke keer bij de dealer neer te leggen voor effe een reset(soms gelukkig gratis) wilde ik het zelf doen.

ook met plannen voor tuning projectjes(of de meters kloppen en waarden goed zijn)

bedankt voor het lezen.

snelle willy and the ducktape mobiel.

PS. als dit in de verkeerde plaats staat sorry:confused:

Dat soort apparaatjes is best handig als je een foutcode wil uitlezen of wissen, en wat live gegevens te laten zien. Buiten dat moet je er niet teveel van verwachten, maar voor die €15 dat ze meestal kosten kun je geen buil vallen. Let wel op dat de écht goedkope varianten vaak alleen bluetooth hebben en niet samenwerken met een iPhone. De wifi-varianten doen dat wel.

Ja, dat werkt; ik heb zelf ook een ELM327, via bleutooth maakt die verbinding met m'n android telefoon en met de app "torque" kan ik verschillende parameters uitlezen. Ook foutcodes. Je hebt ook ELM-327 uitleesapparaatjes met USB verbinding voor je PC. Maar dan heb je andere programma's nodig zoals PCMscan of ScanXL.

Als je ze rechtstreeks in China besteld, zijn ze nog goedkoper. Voor nog geen 20 euro ben je klaar incl verzendkosten. Wel geduld hebben voordat je het in huis hebt.

Je auto moet wel uitgerust zijn met een OBD-2 stekker. Deze stekker zit in auto's vanaf 2001, dacht ik.

Succes

Uitlezen gaat prima, resetten is een andere opgave- ik weet niet of dat kan. Let ook op het bouwjaar, je hebt obd2 nodig voor een elm327. Verbinding met smartphone een het gratis programma torque gaat goed ( een beetje puzzelen. ).

Soms zijn gekraakte versies van de dealer software te koop (Ebay oid.). Daar kan je veel meer mee, ook de software compleet mee overstuur jagen.

Maak backups voordat je gaat wijzigen. (Schrijf de parameters op een papierke).

dank jullie voor de info.

ik heb een android gsm(heb 3 appels gehad en bij de 5S heb ik die na 5 dagen terug gebracht) en ik heb een samsung laptop met bluetooth.

duss verbinding is geen probleem.

maar welke raden jullie aan??

De goedkoopste. Maar vraag de verkoper wel even specifiek of je de volledige versie van Torque erbij krijgt. Hij heeft het in de advertentie over gratis Torque Pro bij de goedkope en over gratis Torque bij de duurdere.
Torque Lite is een gratis app maar Torque pro is een betaalde app (kost maar €3,55 overigens).

En met de extensie "track recorder"    maak je van je telefoon een dashcam, met de gewenste parameters onder in het beeld, als getal of als wijzer. Heel leuk allemaal.

Houd wel je ogen op de weg en niet op je telefoon. Je bent heel snel afgeleid door deze apps

heb zelf ook zo'n ELM327 stekker
Deze dingen werken op zich, voor uitlezen van foutcodes, wissen van foutcodes en het uitlezen van sensorwaarden. Er zijn genoeg gratis android apps die met deze chip kunnen omgaan.

Echter... OBD2 bestaat al vanaf begin jaren 90. De protocollen zijn echerr pas sinds 2001 gestandaardiseerd, waardoor je bij oudere auto's de kans    loopt dat de chip niet om kan gaan met het betreffende protocol.

Om een voorbeeld te geven: Mijn polo uit 1997 kan niet worden uitgelezen met deze chip, omdat die het protocol niet ondersteund. De apps ondersteunen het protocol wel, maar de chip niet, waardoor je er nog niets mee kan.

Gewoon eentje op dealextreme of aliexpress kopen. ben je vaak goedkoper uit, kost alleen wat meer wachttijd.
De torque app moet je sowieso toch zelf downloaden (er bestaat ook een gratis versie van) en je weet niet of die aanbieders van deze advertentie ze legaal aanbieden.

Idd niet gebruiken onder het rijden. Als het goed is kun je in bepaalde apps ook gewoon de waardes in een grafiekje laten zetten zodat je een live view hebt. Of je laat iemand rijden en kijkt dan ondertussen zelf naar de apps. Zeker voor onregelmatige foutcodes is het handig als je alles kan volgen. Gebruik dan wel exacte sensorwaarden, niet metertjes zoals ze in veel apps bieden ;)

Terug
Bovenaan