Normale slijtage remschijven

Richardo1992

Net ingestapt
De auto die ik momenteel rij, is een BMW 116D uit 2012. Mijn vorige auto was een Corsa C uit 2003.

Toen ik de corsa verkocht had deze 190.000km gelopen en waren de remblokken en schijven tot op de draad versleten. Omdat die auto nooit lekker heeft geremd had ik niet in de gaten dat de remmen zo slecht waren.

De BMW die ik op dit moment rij heeft nu 169 dkm gelopen. Ik heb nu de tweede set remblokken erop zitten en de eerste schijven.
Ik doe dus ongeveer 80k met een setje blokken en 170k met een setje schijven.

Is dit normale slijtage? Of juist hoog?

Alles staat en valt met hoeveel je rijd, de stukken die je rijd, type remschijf, rijstijl, en dus met name hoe veel jij de rem gebruikt. Auto's die veel stadsritjes maken kunnen bij 50.000 al aan andere schijven toe zijn. Maar ik zie ze ook wel van 200.000+ km met het eerste setje. Mijn auto was met 60.000 aan nieuwe blokken toe , en bij 124.000 schijven en blokken.

neem aan dat je redelijk wat snelweg rijd, want 170.000 gewoon heel netjes

Vind het hartstikke netjes eigenlijk, de BMW is natuurlijk ook wat zwaarder, en word misschien wat sportiever mee gereden.

AsconaGT zei:
Alles staat en valt met hoeveel je rijd, de stukken die je rijd, type remschijf, rijstijl, en dus met name hoe veel jij de rem gebruikt. Auto's die veel stadsritjes maken kunnen bij 50.000 al aan andere schijven toe zijn. Maar ik zie ze ook wel van 200.000+ km met het eerste setje. Mijn auto was met 60.000 aan nieuwe blokken toe , en bij 124.000 schijven en blokken.

neem aan dat je redelijk wat snelweg rijd, want 170.000 gewoon heel netjes

Klopt, ik rij ongeveer 25k per jaar. Afstand naar m'n werk is 40 km maar moet ook vaak naar klanten. Ik rij wel veel snelweg, maar dat is altijd in de spits.

Nissan GTR R34 zei:
Vind het hartstikke netjes eigenlijk, de BMW is natuurlijk ook wat zwaarder, en word misschien wat sportiever mee gereden.

Hij is wel een paar honderd kilo zwaarder inderdaad. Beide auto's heb ik veel snelweg mee gereden. en het is maar een 116D, dus dat hele sportieve valt wel mee.
Ben wel blij te horen dat het normale slijtage is! :)

Rijstijl, stadsritten, snelweg, maar ook het merk auto speelt een rol. Ik heb een auto gehad waar bij 30.000 de schijven al versleten waren en een auto waar bij 300.000 km de originele schijven er nog onder zaten.

Als je voldoende afstand houdt, dan hoef je vrijwel nooit te remmen.
Als het licht rood is, al gas terug nemen en bij rotondes afremmen op de motor.
Het ligt vooral aan je manier van autorijden, hoelang de remmen meegaan.

Als koerier (zware diesel voorin, trommels achter; dus de schijven voorin moesten flink aan de bak) deed ik met mijn eigen C-segmenter 100.000 km met de blokken en 200.000 km met de schijven. Jouw score is dus OK.

MX6 zei:
Het ligt vooral aan je manier van autorijden, hoelang de remmen meegaan.

Onderschat het merken verschil niet. 30.000 of 300.000 was bij opvolgende auto's, beiden hatchback diesels met ongeveer het zelfde gewicht. Met de eerste auto reed ik 85.000 km per jaar, de tweede 50.000 km.

ach ja, op een gegeven moment, jong, 6.000 km met de blokken en 12.000 km met de schijven. Nu, wat ouder, nog nooit schijven vervangen en pas bij 145k een keer een paar blokken.

Ik heb eens bijna 500.000 km met een setje blokken en schijven gedaan en toen waren ze zelfs nog goed. Dat was het gevolg van bijna uitsluitend snelwegkilometers maken en anticiperend rijden.

Terug
Bovenaan