Normaal bedrag onderhoud per jaar

Hanneke 2780290

Net ingestapt
Wat is een normaal bedrag qua onderhoud voor een tweedehands auto? Bijv voor een auto rond de 10 jaar oud? En bijv 1 rond de 4 jaar oud? Ik probeer een beetje er achter te komen of onze auto nou te veel onderhoudskosten heeft of niet namelijk. Dit jaar zitten we nu al op 1350 namelijk, dus we denken er aan een nieuwe, wel tweedehands, te kopen. Was ook al even een ander topic gestart hiervoor;)
 
Zo werkt het niet echt eigenlijk.
Want wat zat er in dat bedrag van 1.350 Euro? Dat is nooit een standaard beurt geweest, daar zijn dingen vervangen ( slijtage? ) of gerepareerd.
Afhankelijk van welk merk is een standaard kleine beurt iets van 200-250 Euro en grote beurt iets van 300-350 Euro en dan natuurlijk eventueel andere kosten daar bovenop. Dus zonder dat we weten wat er voor die 1.350 gedaan is lastig te zeggen of dat duur was of niet ;)
 
Sommige onderdelen die vervangen moeten worden, de zogenaamde slijtage delen, kunnen best veel geld kosten. Als een auto bijvoorbeeld een distributieriem heeft die om X aantal kilometers of Y jaar vervangen moet worden en gelijke tijd rondom nieuwe remschijven en blokken er op worden gezet zit je al gauw op die € 1.350 of ga je er overheen. Het lastige dat soms heel veel tegelijkertijd moet worden vervangen, zelfs in kader van regulier onderhoud. Het ene merk is de andere niet en de ene eigenaar/bestuurder is ook de andere niet Het verschilt per auto en bestuurder.
 
Eens. Bij een 10 jaar oude auto kan het gewoon behoorlijk van jaar tot jaar verschillen. Maar zaken als banden, remmen, schokdempers, allerlei filters en mogelijk ook een keer een accu zijn helemaal geen gekke dingen en dat zal elke 10 jaar oude auto hebben. Als je er dan een keer een jaar van 1000 - 1500 euro tussen hebt zitten is dat niet direct gek. Een volgend jaar is er mischien wel weer helemaal niets en heb je alleen een beurt van 300 euro...

Zelf leg ik iedere maand een bedrag opzij voor onderhoud en afschrijving. Daarmee heb ik een buffer voor tegenvallers met onderhoud en van wat overblijft koop ik over een paar jaar een volgende. HEt is afhankelijk van je kilometers, type auto en hoe lang je ermee wilt doen wat een realistisch bedrag is, maar voor eur 300 per maand kom je wel ergens.
 
Mijn 11 jaar oude auto, die ik nu 6 jaar/100.000km gereden heb komt me gemiddeld inclusief banden op grofweg €750 per jaar aan onderhoud; altijd de standaard beurten(waarvan eentje met peperdure bougies!) en als 'extra' dus een set banden, setje schijven en blokken achter, setje blokjes voor, een accu en als enige echte egenvaller een setje schokdempers achter.

Voor mn youngtimer Volvo die ik ooit had, die zogenaamde superdegelijke nog, fietste ik zo naar bijna €2k gemiddekd

Ik zou eerder kijken waarvoor je dat geld betaalt; als het gros naar delen gaat die gewoon poit aan de beurt zjjn (banden, remmen, schokdempers, uitlaat, accu) is het nu eenmaal de prijs van een oudere auto rijden. Wordt je steeds (vaker) met echte, kostbare reparaties geconfronteerd dan zul je misschien een afweging moeten maken. Maar reken het goed door, wat extra onderhoudskosten aan een afgeschreven auto zijn vaak goedkoper dan de afschrijving op een jonge occasion.
 
Doorgaans is het slimmer om door te rijden ook met stevige onderhoudskosten:
1. Je auto schrijft steeds minder af
2. Je kan naar WA verzekering
3. Een deuk of kras laat je gewoon zitten
4. Preventief onderhoud kan je op een gegeven moment op een heel laag pitje zetten
5. Kans op diefstal is kleiner en bij diefstal is je verlies tussen dagwaarde en marktwaarde niet zo'n punt.

Het enige waar je echt op inboet is comfort (gadgets) en uitstraling. Een 15 jaar oud handgeschakeld beestje met alleen een radiootje is natuurlijk wel wat anders dan modern een LED,navigatie,turbo automaat ding met stuur- en stoelverwarming.
 
Eigenlijk valt er geen zinnig woord te zeggen over de onderhoudskosten.

Over het algemeen zijn auto's met een hoge nieuwprijs en veel luxe duurder in onderhoud. Premium merken hebben vaak duurdere onderdelen. En de werkplaatstarieven liggen vaak hoger.

Ik heb een 2 jaar oude Renault Clio V, vorig jaar is er een kleine beurt uitgevoerd de kosten waren € 128,00, en dit jaar een grote beurt, de kosten waren € 268,00.

Mijn vorige auto een Renault Laguna 3 koste meestal minder dan € 400 per jaar, bij inruil met 180.000 km en 11 jaar oud was er nog heel veel nooit vervangen. De auto had nog de orginele uitlaat, koppeling, condensor, radiateur, startmotor, remschijven, accu, geen elektrische storingen etc.

Als je een auto goed onderhoud dan voorkom je vaak dure defecten.
Ook de rijstijl en rijomstandigheden hebben invloed op de onderhoudskosten.

Op oudere auto's schrijf je duidelijk minder af maar zijn de onderhoudskosten vaak wat hoger, omdat je ook te maken hebt met slijtage en veroudering.
Een keer bijvoorbeeld € 800 uitgeven is dan gewoon te overzien.
 
Ligt ook aan het merk en waar je 'm laat onderhouden. Een BMW 5 serie naar de BMW dealer brengen zal altijd meer kosten dan een Hyundai Getz naar een lokale universeelgarage.
 
Ik spendeer op het moment gemiddeld ongeveer 300 euro per maand aan onderhoud.

Mijn Clio 1.2 kostte me altijd in de tijd dat ik die nog dagelijks reed 0.02 cent per km aan onderhoud. Maar dat was echt een heel erg goede auto tussen de 200.000 en 350.000 km.
 
E63AMG zei:
Nico GTR zei:
Ik spendeer op het moment gemiddeld ongeveer 300 euro per maand aan onderhoud.

Per maand? Dus 3.600 euro per jaar? Dat is nogal wat, dan rijd je wellicht heel veel kilometers.

55.000 km per jaar, dus 3 onderhoudsbeurten. Een set banden, remblokken, je zit er zo aan.
 
Tja lastig te zeggen. Met mijn 5 serie station 6-in-lijn diesel automaat die ik 7jr bezit zat ik met 35k per jaar op zo'n 1500 euro per jaar. Vorig jaar 2400 euro, omdat er 2 dure reparaties bij zaten kabelboom en krukaspoelie. Maar dit jaar nog maar 750 euro aan onderhoud gehad en dit was incl. grote beurt, maar goed ik rij ook nog maar 7k per jaar door het vele thuiswerken.

Mijn vrouw heeft een 5jr oude Dacia Sandero Stepway 2017 bi-fuel. Ik gok 300-500 euro per jaar. Auto is nog vrij nieuw en schijnen betrouwbaar te zijn. Dus dat is nog even koffiedik kijken.

Beste in deze tijd is denk ook zo lang mogelijk door te rijden, het is bizar wat ze nu voor occasions durven te vragen. Sterker nog ze zijn zelfs duurder geworden, maar wel 1,5 a 2jr ouder... Het lijkt wel bijna de huizenmarkt, al vind ik een huis nog een goede investering. Een auto moet gewoon elk jaar goedkoper worden...
 
Stel je koopt een nieuwe auto. 30000€
Afschrijving in 5 jaar: 50%.
Dus ongeveer 3000€ per jaar. Komt nog bij 500€ per jaar aan beurten, banden, remblokjes etc.
Dat is 3500€ per jaar.
Zolang je qua onderhoud+afschrijving nog onder dat bedrag blijft, is je auto nog niet afgeschreven.
Ik ga even uit van een afschrijving van 1000€ per jaar voor jou 10 jaar oude auto.
Dan zitten we op 2350 per jaar.
Conclusie: niks aan de hand.

Als je een nieuwere koopt, heb je minder onderhoud maar méér afschrijving.
Wat je het beste kan doen, is een planning maken voor je overgang naar electrisch. Dus stel je voor, in 2030 wil je electrisch rijden, dan heb je nog 8 jaar te gaan. Wil je dat in deze uitrijden of nog 1x wat nieuws kopen....
 
spoiler alert zei:
...
Ik ga even uit van een afschrijving van 1000€ per jaar voor jou 10 jaar oude auto.
Dan zitten we op 2350 per jaar.
Conclusie: niks aan de hand.

...

Inderdaad, en afschrijving wordt elk jaar minder. Een goed onderhouden auto van 15 jaar schrijft eigenlijk niet meer af.
 
Hanneke 2780290 zei:
Wat is een normaal bedrag qua onderhoud voor een tweedehands auto? Bijv voor een auto rond de 10 jaar oud? En bijv 1 rond de 4 jaar oud? Ik probeer een beetje er achter te komen of onze auto nou te veel onderhoudskosten heeft of niet namelijk. Dit jaar zitten we nu al op 1350 namelijk, dus we denken er aan een nieuwe, wel tweedehands, te kopen. Was ook al even een ander topic gestart hiervoor;)

Dat hangt van zoveel factoren af dat er weinig algemeens over te zeggen is. Staat van onderhoud, wijze van gebruik, hoeveel km's per jaar en in totaal enzovoort. Daarnaast verschillen onderhoudsintervallen nogal, van 15k tot wel 50k.
 
Over de onderhoudskosten valt weinig te zeggen. Eenvoudige auto's met eenvoudige techniek zijn meestal goedkoper in onderhoud.

De Engelse Reliability Index heeft een overzicht met de gemiddelde reparatiekosten per merk. (dit is voor de Engelse markt, en alle modellen, uitvoeringen en motoren op een hoop geschoven, en zegt dus helemaal niets over persoonlijke ervaringen) Deze merken hebben de laagste reparatiekosten:

1 Suzuki 2 Renault 3 Fiat 4 Peugeot

Er zijn bij elk merk modellen, versnellingsbakken en motoren die erg goed waren, of gewoon veel minder. Soms zijn er ook (grote) verschillen in productie jaar.
 
Stel je rijd zo'n 15 - 20 duizend kilometer per jaar. Dan heb je één keer per jaar een onderhoudsbeurt nodig én de APK. Idealiter combineer je dit. Qua arbeidstijd heb je dan, bij onderhoud en geen gekke reparaties, zo'n drie uur werk (beetje ruim genomen). Met werkplaatsuurtarieven tussen de 60 en 100 euro (incl. BTW) ben je dus zo'n 3 honderd euro verder en dan zijn er nog geen onderhoudsmaterialen verbruikt. Beetje olie voor 20 euro de liter.. wat filters en dan ben je zo weer 150 euro verder.

Kortom, 6 - 7 honderd euro per jaar reserveren voor één jaarbeurt + APK lijkt mij wel verstandig. Daarnaast, het kan goed dat je per jaar wél iets van slijtagedelen moet vervangen (remmen, banden, ashoesje, rubbertje in een onderstel deel, wisserblad) wat toch ook zo een paar honderd euro kan kosten.
Mijn advies zou zijn om elke maand honderd euro te pinnen en dat in een spaarpotje thuis te stoppen voor reservering onderhoudskosten auto.
 
Hier een V70n D5. Aantal km’s per jaar 45000-50000. Gemiddelde onderhoudskosten, incl banden en andere slijtage delen tussen de €2500 en €3000 per jaar.. in onderhoud bij een Volvo specialist.
 
Ik hou zelf een behoorlijk gedetailleerde administratie bij van mijn auto's, dus ik kan je iig inzicht geven in wat het bij mij kost.

Lexus CT200h, gekocht met 198xxx KM, nu 256xxx KM. Onderhoud altijd door de Lexus dealer (zodat ik er gratis pechhulp bij krijg), zelf doe ik wel eens wat kleine simpele dingen eraan.
Onderhoud en apk (al is de apk gratis bij Lexus): 2200 euro in 32 maanden bezit. Dit zijn grote en kleine beurtjes, nieuwe banden en nieuwe remmen.

Omgerekend is dit 69 euro per maand gemiddeld. Terug gerekend naar per jaar zit je dan op ong 828 euro. En dat bij gemiddeld 25000km per jaar.
Reparaties: 0 euro :p Een Lexus gaat nooit kapot zeggen ze. Het enige wat bij mij ooit stuk is gegaan is de bevestiging van een hitteschild. Die heb ik zelf (kosteloos) kunnen herstellen. Anders had dat misschien 100 euro gekost. Verder sneuvelt er wel eens een lampje of sleutelbatterij, die vervangt Lexus ook kosteloos.
Alles bij elkaar dus ongeveer 828 euro per jaar.

Peugeot 208 (diesel): Gekocht met 83xxx KM, nu 178xxx KM. Onderhoud wordt gedaan door een vriend, die rekent een 'vriendelijk' tarief (minder dan het bij de dealer zou kosten, maar het is niet dat ik alleen de materialen afreken). Ook hier doe ik zelf wat simpele dingen zoals verlichting vervangen, AdBlue bijvullen, vloeistoffen etc etc.
Onderhoud en apk: 1700 euro in 43 maanden bezit. Grote en kleine beurtjes, nieuwe distributieriem, nieuwe schokbrekers, nieuwe stabilisatorstangen, nieuwe multiriem, nieuwe remblokken en nieuwe banden.

Omgerekend is dit net geen 40 euro per maand. Teruggerekend naar een jaar is dit ongeveer 475 euro per jaar. Deze auto rijdt gemiddeld 26000km per jaar.

Reparaties: tja, geen idee. Af en toe een lampje dat stuk gaat, de schokbrekers waren niet goed meer (maar die kosten heb ik al bij onderhoud opgeteld) en verder heeft die wagen ons ook nog nooit in de steek gelaten gelukkig. Je hebt er ook een berg geluk bij nodig natuurlijk (maar shoppen op een betrouwbaar merk/model doet ook al veel).
Laten we hier dan 100 euro van maken (heeel ruim gerekend). Dat in 3,5 jaar tijd, dan is het amper de moeite waard om het te benoemen, maar laten we van de totale kosten dan 500 euro per jaar maken gemiddeld.


Zo zie je maar, het is nogal afhankelijk wie je auto onderhoud en hoe, maar ook hoe betrouwbaar de auto is. In het verleden heb ik wel eens een minder betrouwbare auto gehad, daar heb ik zo'n 1500 tot 2000 euro per jaar aan uit moeten geven voor onderhoud en reparaties.
 
Durashift zei:
Mijn advies zou zijn om elke maand honderd euro te pinnen en dat in een spaarpotje thuis te stoppen voor reservering onderhoudskosten auto.
Zodat je de beun zwart kan betalen?:)

Ik ben jaarlijks € 600 kwijt aan onderhoud en reparaties voor mijn 12 jaar oude Fiesta met 111.000 km op de teller.
 
Afhankelijk van het jaar.

Ik volg het fabrieksschema. Dan heb je jaren met weinig, soms wat meer en soms heb je wat grote items die er zijn. Vorige 10 jaar was het wegzetten van 60 euro per maand voldoende. Dit jaar verhoogd naar 80 omdat prijzen omhoog gaan en mijn auto niet meer de jongste is.
 
Terug
Bovenaan