Ik hou zelf een behoorlijk gedetailleerde administratie bij van mijn auto's, dus ik kan je iig inzicht geven in wat het bij mij kost.
Lexus CT200h, gekocht met 198xxx KM, nu 256xxx KM. Onderhoud altijd door de Lexus dealer (zodat ik er gratis pechhulp bij krijg), zelf doe ik wel eens wat kleine simpele dingen eraan.
Onderhoud en apk (al is de apk gratis bij Lexus): 2200 euro in 32 maanden bezit. Dit zijn grote en kleine beurtjes, nieuwe banden en nieuwe remmen.
Omgerekend is dit 69 euro per maand gemiddeld. Terug gerekend naar per jaar zit je dan op ong 828 euro. En dat bij gemiddeld 25000km per jaar.
Reparaties: 0 euro

Een Lexus gaat nooit kapot zeggen ze. Het enige wat bij mij ooit stuk is gegaan is de bevestiging van een hitteschild. Die heb ik zelf (kosteloos) kunnen herstellen. Anders had dat misschien 100 euro gekost. Verder sneuvelt er wel eens een lampje of sleutelbatterij, die vervangt Lexus ook kosteloos.
Alles bij elkaar dus ongeveer
828 euro per jaar.
Peugeot 208 (diesel): Gekocht met 83xxx KM, nu 178xxx KM. Onderhoud wordt gedaan door een vriend, die rekent een 'vriendelijk' tarief (minder dan het bij de dealer zou kosten, maar het is niet dat ik alleen de materialen afreken). Ook hier doe ik zelf wat simpele dingen zoals verlichting vervangen, AdBlue bijvullen, vloeistoffen etc etc.
Onderhoud en apk: 1700 euro in 43 maanden bezit. Grote en kleine beurtjes, nieuwe distributieriem, nieuwe schokbrekers, nieuwe stabilisatorstangen, nieuwe multiriem, nieuwe remblokken en nieuwe banden.
Omgerekend is dit net geen 40 euro per maand. Teruggerekend naar een jaar is dit ongeveer 475 euro per jaar. Deze auto rijdt gemiddeld 26000km per jaar.
Reparaties: tja, geen idee. Af en toe een lampje dat stuk gaat, de schokbrekers waren niet goed meer (maar die kosten heb ik al bij onderhoud opgeteld) en verder heeft die wagen ons ook nog nooit in de steek gelaten gelukkig. Je hebt er ook een berg geluk bij nodig natuurlijk (maar shoppen op een betrouwbaar merk/model doet ook al veel).
Laten we hier dan 100 euro van maken (heeel ruim gerekend). Dat in 3,5 jaar tijd, dan is het amper de moeite waard om het te benoemen, maar laten we van de totale kosten dan
500 euro per jaar maken gemiddeld.
Zo zie je maar, het is nogal afhankelijk wie je auto onderhoud en hoe, maar ook hoe betrouwbaar de auto is. In het verleden heb ik wel eens een minder betrouwbare auto gehad, daar heb ik zo'n 1500 tot 2000 euro per jaar aan uit moeten geven voor onderhoud en reparaties.